Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-03-27, 11:09   #2101
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Det är vad maskinerna på mitt gym har som defaultinställning i alla fall, så det kanske är vanligt.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-27, 11:17   #2102
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Citat:
Ursprungligen postat av ARMSTARK Visa inlägg
När min sambo och jag står på löpbandet och har exakt samma inställningar så har vi exakt samma kaloriförbrukning också, det är ju helt orimligt med tanke på att jag väger nästan dubbelt så mycket som hon.

Mitt svaga minne påminner om någon artikel jag läst om extra belastning/upplevd ansträngning/kaloriförbrukning men jag minns inte hur det var.

Kan det ha något med saken att göra eller är det bara löpbanden som är inställda x-km/h = x-kalorier/h?
Jag har mätt min puls på crosstrainer och löpband. Jag litar betydligt mer på min pulsklocka som har all info om min längd/vikt etc, än löpbandets schablonsiffror. Har kommit fram till att, baserat på min pulsklocka i förhållande till löpbandet, att crosstrainern och löpbandet överskattar förbrukningen så att den här ekvationen fungerar ganska bra:

(maskinens kcal) x 0,8 = (pulsklockans kca)

Ex. 800 x 0,8 = 640

Man, 78 kg, 189 cm lång.
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-27, 13:10   #2103
Bifftek
Registered User
 
Biffteks avatar
 
Reg.datum: Dec 2016
Inlägg: 140
Om jag lägger mig på rygg och sen lägger en viktplatta på magen och gör mitt bästa för att andas in och ut, tränar jag då mina andningsmuskler? Om inte, vad tränar man då?
Bifftek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-29, 10:48   #2104
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Om man är lite snorig men i övrigt symptomfri, är kondition eller styrketräning bäst/mindre dåligt och isåfall varför?
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-29, 10:55   #2105
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Om lite snorighet är enda symptomen kan du träna precis som vanligt, vad du vill.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-29, 11:02   #2106
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Tack för svar Grub!
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-29, 13:19   #2107
Luca Brasi
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 1 187
Jag tycker jag har blivit betydligt mindre sjuk efter att jag slutade fjolla mig och stanna hemma för lite förkylning.
Kausaliteten är ej självklar men ändå typ.
Nån annan som upplever samma sak?
Luca Brasi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-29, 16:39   #2108
Luca Brasi
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 1 187
Ifrån träningen alltså.
Luca Brasi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-29, 16:54   #2109
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Hur inkorporerar ni super/dropsets i er träning? Periodiserar ni eller kör ni på känn?

Vet inte riktigt när/hur/var jag ska lägga in dem.

För tillfället lägger jag till dem efter 3 veckors (en mindre meso-cykel) träning med vanliga ”straight” sets för att variera lite/öka total volym. Känns aldrig som att jag tränar tillräckligt / pass dock.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-29, 17:11   #2110
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 711
När jag har ont om tid eller inte känner mig sugen på att köra 4-5 raka set. Då kör jag ett drop-set istället.

Gäller dock bara för armar och utsida axlar, då jag alltid kör det sist i passen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-29, 18:32   #2111
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 775
Citat:
Ursprungligen postat av Ozziking Visa inlägg
Hur inkorporerar ni super/dropsets i er träning? Periodiserar ni eller kör ni på känn?
På känn, i slutet av en övning. Oftast mindre muskelgrupper och isolerande övningar, eller maskiner med viktmagasin för enkelhetens skull. Aldrig i basövningar.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-29, 19:27   #2112
Gil77
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2018
Inlägg: 4
Har aldrig använt drop set eller super set på något metodiskt sätt, utan det typiska är väl att köra några på slutet om man börjar få bråttom men känner att man vill klämma in lite mer träning. Dock inte sagt att det inte kan finnas en poäng i att köra det mer uttänkt än så såklart.
Gil77 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-01, 08:16   #2113
Musique
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2016
Inlägg: 147
Förändras energiförbrukningen vid influensa utan värre feber? Vid feber vet jag att energiomsättningen ökar en aning, men hur är det om det är en influensa utan en hög feber? Man är ju mestadels stillasittande men kan tänka mig att kroppen behöver energi för att råda bot på infektionen?
Musique är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-01, 08:50   #2114
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av Musique Visa inlägg
Förändras energiförbrukningen vid influensa utan värre feber? Vid feber vet jag att energiomsättningen ökar en aning, men hur är det om det är en influensa utan en hög feber? Man är ju mestadels stillasittande men kan tänka mig att kroppen behöver energi för att råda bot på infektionen?
Hittade ingen studie på just influensa hos människor, däremot förkylning.
Am J Hum Biol. 2010 Jul-Aug;22(4):546-56. doi: 10.1002/ajhb.21045. Toward quantifying the usage costs of human immunity: Altered metabolic rates and hormone levels during acute immune activation in men. Muehlenbein MP1, Hirschtick JL, Bonner JZ, Swartz AM.

Citat:
Abstract

There is a paucity of data on the energetic demands of human immune functions, despite the fact that both clinical medicine and evolutionary biology would benefit from further clarification of these costs. To better understand the energetic requirements of mounting a mild immune response, as well as some of the major hormonal changes underlying these metabolic changes, we examined changes in resting metabolic rate (RMR) and hormones during and after respiratory tract infection in young adult men. An epidemiologic passive detection design was used to recruit 25 nonfebrile subjects naturally infected with respiratory tract pathogens. Symptomology, percent body fat, RMR, salivary testosterone and cortisol, and other information were collected at a minimum of three time points during and after convalescence. Comparisons of the differences in RMR, testosterone, and cortisol between sampling days within individual cases were made using paired t-tests. Participants experienced 8% higher RMR during illness, and a subset of these men experienced a mean increase greater than 14%. The participants also experienced 10% lower testosterone levels during illness, and a subset of these participants experienced a mean decrease of 30%, although cortisol levels did not change significantly. These results document elevated RMR following natural pathogen exposure in adult humans, demonstrating that even mild immune reactions can elicit significant increases in energy expenditure. Understanding the costs of immunity and the immunomodulatory actions of hormones are central to understanding the role of immunity in human life history evolution.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-01, 10:05   #2115
Musique
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2016
Inlägg: 147
Det var inte särskilt mycket ökning. Håller mig kring vad jag tror är min energibalans vid en dag i soffan. Tack
Musique är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)