Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-01-21, 17:07   #18151
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Apropå krampfenomenet så lurar jag mer och mer på om det mer har att göra med mitt stillasittande jobb. Ta en dag när jag ska till Linköping. Det blir några steg inomhus, 10 meter ut till bilen, sedan sitter jag i samma körställning i nästan 3 timmar utan paus om jag inte köper en kaffe på vägen. I Linköping är det 30 meter till kontoret, därefter rör jag mig till och med oftast bara inne på ett våningsplan där det är 10-15 meter mellan arbetsplats och mötesrum. Sedan sitter jag i möte, där det oftast inte är någon paus mer än till kaffemaskinen 10 meter utanför. Sedan vackert 3 timmar hem när arbetsdagen är över.

Det är inte mycket till aktivering av musklerna. Jag vet att jag vid något tillfälle faktiskt åkte till Linköping med kompressionssleevsen på vaderna. Kanske inte är så dum idé.

Egentligen är det rätt sjukt med stillsittande jobb när det blir så extremt mycket stillasittande. Undrar hur många busschaffisar som springer trailultramarathons?
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-21, 21:20   #18152
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Tyckte bannemig att jag fick en krampkänning när jag rev lite i garaget ikväll, fast i vänster underarm då hmm. Weird.

Har bestämt mig att avvakta lite med dieten, dels för att jag vill köra en tävling till och jag vet inte hur det ens fungerar att köra en tävling under en crash diet (känns inte som en bra idé iaf), dels för att jag vill förbereda mig lite mer. Jag tror att de två första dagarna kan bli jobbiga, även om jag är en ectomorph, men att inte äta någon "riktig" mat alls kommer nog att kännas. Ska se om jag kan börja nästa söndag och jobba hemifrån under måndagen utifall att kistan rasar eller så. Då får jag lite mer tid på mig att äta mat jag har hemma i kylen också, så slipper jag slänga sådant jag inte hinner äta upp.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-22, 10:39   #18153
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 832
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Egentligen är det rätt sjukt med stillsittande jobb när det blir så extremt mycket stillasittande. Undrar hur många busschaffisar som springer trailultramarathons?
Lät som en härlig runda. Nu vet jag inte om du anser dig vara mer stillasittande än gemene kontorssnubbe men löpning överlag känns väl som att det snarare är överrepresenterat inom stillasittande yrken jämfört med yrken där man rör sig mycket? Just busschaufförer har jag ingen koll på men tänker mer på standard kontorsarbetare.

Jag tror ju att min träning gynnas av att jag är stillasittande. Har så mycket energi som jag behöver få utlopp för när jag går hem för dagen. Rent spontant så känns det som att det hade varit tuffare träningsmässigt att ha ett fysiskt krävande arbete, trots hälsofördelarna som det medför.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-01-22, 10:46   #18154
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Ungefär 65 dagar kvar till förmodad expeditionsstart, så igår gjorde jag i ordning en projektplan för att få bättre koll vilket givetvis skapar med lugn och (aningen) mindre nervositet.

Jag skulle gissa på att tjänsteresor, diet + dagar avsedda för förberedelser, kommer att göra att jag max kan få ut 45 träningspass från och med idag och fram till avresa, men jag ska försöka få ut så mycket kvalitet jag kan i passen.

Träningsprogrammet nu varierar vecka för vecka beroende på hur det blir med tjänsteresor, hotellövernattningar mm, men i grunden så går jag ner på ett max två styrkepass per vecka. Något mer under dieten, men sedan läggs det bara retentionsnivå, med typ en basövning och resten myoreps. Det blir fler pass i trappmaskin i slalombacke och fler backintervaller. Jag ska iväg med en klätterinstruktör och träna på att hänga fritt utöver stup i klättersele mm och lite annan träning specifikt för den exponerade miljön på Everest. Det blir något träningspass med att gå med stegjärn på stegar och det blir mer träning på balansplatta.

Jag ändrar tävlingsplanerna och kör bara en löpartävling till, för att sedan sätta fokus på en crash diet och därefter 100% förberedelser för expeditionen. Jag måste försöka få till en inköpslista denna vecka på utrustning som saknas och allt måste gås igenom för att öka min säkerhet på berget.

Jag kan konstatera att livet har gått lite för fort sista 2 mån och jag har knappt greppat att det är så nära expeditionsstart igen. Det gäller att behålla lugnet nu och inte bli för nervös, rädd eller nojjig, utan hantera förberedelserna metodiskt.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-22, 10:51   #18155
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Lät som en härlig runda. Nu vet jag inte om du anser dig vara mer stillasittande än gemene kontorssnubbe men löpning överlag känns väl som att det snarare är överrepresenterat inom stillasittande yrken jämfört med yrken där man rör sig mycket? Just busschaufförer har jag ingen koll på men tänker mer på standard kontorsarbetare.

Jag tror ju att min träning gynnas av att jag är stillasittande. Har så mycket energi som jag behöver få utlopp för när jag går hem för dagen. Rent spontant så känns det som att det hade varit tuffare träningsmässigt att ha ett fysiskt krävande arbete, trots hälsofördelarna som det medför.
Ohja, jag är impad av snickare och andra som kör skiten ur sig på dagarna och sedan ändå har energi över för ett grymt pass efter jobbet.

Jag anser att jag tillhör kategorin kontorsfolk som sitter kanske lite mer än genomsnittet, i varje fall om jag tittar lokalt hos min arbetsgivare. Många i Linköping t.ex. cykelpendlar till jobbet och har heller inte tjänsteresor på samma sätt, så de slipper hela stillasittande delen. Andra har möjligheter att ta en promenad på lunchen mm, medan jag sällan får loss en lunchrast.

Håller med om att energin och obalansen av att vara mentalt trött men fysiskt pigg märks av. Jag har dock märkt att allt stillasittande har gjort att höftböjarna stramats åt. Jag hade inte roterat bäcken när jag var 25, men det har jag nu. Buss- och taxichaffisar brukar vara praktexempel på förkortade höftböjare, då de får en svank och ankstjärt till följd och får en S-formad kroppshållning. Den delen har jag redan fått och just nu är jag lur på om inte vader tar stryk för jag kan känna att jag har som värk i benen efter en lång resdag. Det känns nästan som typ växtvärk man hade när man var liten.

Jag ska prova som experiment att hantera mina längsta/mest stillasittande dagar som om jag skulle sitta på ett flyg till Australien eller ngt.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-22, 11:02   #18156
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 832
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Ohja, jag är impad av snickare och andra som kör skiten ur sig på dagarna och sedan ändå har energi över för ett grymt pass efter jobbet.

Jag anser att jag tillhör kategorin kontorsfolk som sitter kanske lite mer än genomsnittet, i varje fall om jag tittar lokalt hos min arbetsgivare. Många i Linköping t.ex. cykelpendlar till jobbet och har heller inte tjänsteresor på samma sätt, så de slipper hela stillasittande delen. Andra har möjligheter att ta en promenad på lunchen mm, medan jag sällan får loss en lunchrast.

Håller med om att energin och obalansen av att vara mentalt trött men fysiskt pigg märks av. Jag har dock märkt att allt stillasittande har gjort att höftböjarna stramats åt. Jag hade inte roterat bäcken när jag var 25, men det har jag nu. Buss- och taxichaffisar brukar vara praktexempel på förkortade höftböjare, då de får en svank och ankstjärt till följd och får en S-formad kroppshållning. Den delen har jag redan fått och just nu är jag lur på om inte vader tar stryk för jag kan känna att jag har som värk i benen efter en lång resdag. Det känns nästan som typ växtvärk man hade när man var liten.

Jag ska prova som experiment att hantera mina längsta/mest stillasittande dagar som om jag skulle sitta på ett flyg till Australien eller ngt.
Jo, du är nog lite mer extrem. Du har ju en perfekt jämförelse i mig. Kontorsnisse som inte gillar att stå upp och arbeta. Mina små dagliga "promenader" kanske gör stor skillnad? Går ju rätt många gånger och tar en kaffe eller besöker toaletten. Det är dock inte mer än ~10 meters gång per tillfälle. Samtidigt så bryter jag ändå stillasittandet. I en bil eller på ett möte är man mer fast
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-01-22, 11:09   #18157
Angel
Ge mig nått fint nu!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 5 239
Finns det något du kan göra för att boosta upp ditt immunförsvar så du inte åker på någon infektion? Jag vet tex att det finns personer som tar injektioner gammaglobulin. Kolla dina blodvärden så du inte har någon brist som kan sänka dig?
Finns även ett spray man kan ta i förebyggande syfte som ska få virus att inte ”fästa” lika enkelt.

Är ju riktigt tråkigt om ett litet förkylningsvirus ska sätta krockben för dig.
Angel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-22, 11:11   #18158
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Jo, du är nog lite mer extrem. Du har ju en perfekt jämförelse i mig. Kontorsnisse som inte gillar att stå upp och arbeta. Mina små dagliga "promenader" kanske gör stor skillnad? Går ju rätt många gånger och tar en kaffe eller besöker toaletten. Det är dock inte mer än ~10 meters gång per tillfälle. Samtidigt så bryter jag ändå stillasittandet. I en bil eller på ett möte är man mer fast
Jo mötena försvårar det hela, men värst är nog bilresorna ändå. Mina resdagar börjar oftast 05:30-06:00 och slutar 19:30-20:00, så det kan bli 13 timmar eller mer stillasittande på raken. Lite synd att bilen inte är mer självkörande så jag kunde sätta mig i passagerarsätet med en specialbyggd trainer/träningscykel och trampa, tänk att avsluta varje tjänsteresa med 3 timmars cykling från linköping till götet :P

Citat:
Ursprungligen postat av Angel Visa inlägg
Finns det något du kan göra för att boosta upp ditt immunförsvar så du inte åker på någon infektion? Jag vet tex att det finns personer som tar injektioner gammaglobulin. Kolla dina blodvärden så du inte har någon brist som kan sänka dig?
Finns även ett spray man kan ta i förebyggande syfte som ska få virus att inte ”fästa” lika enkelt.

Är ju riktigt tråkigt om ett litet förkylningsvirus ska sätta krockben för dig.
Bra tips, ska kika
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-22, 11:46   #18159
944RS
Musklig
 
944RSs avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Lindome
Inlägg: 10 222
En annan sitter ner knappa 60min mellan 07-16. Sitter förvisso ofta ner 30-40min innan och efter, men det är på cykelsadeln
__________________
Multimotionär som tävlar flitigt i allt mellan F5 och Triathlon

Träningsbilder finns på Instagram: jimmy_drufva
http://www.multimotionären.com/
944RS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-23, 23:01   #18160
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Skid(t)sport!

Träningsform: Längdskidåkning
Distans: 5,2 km
Tid: 1 tim
Snittpuls: 152
Terräng: Snöhelvete

summering:
Tanken har slagit mig flera gånger, men det har aldrig blivit av tidigare. Tycker det har varit rätt snöfattiga vintrar här också, men just nu ligger det lite snö på marken, så jag slog till på ett par längdskidor. De hade inte tid att valla skidorna åt mig förrän på fredag, men de ordnade en tejp så att det skulle bli lite fäste iaf.

Hade ingen som helst aning om hur spåret skulle se ut eller hur det ens fungerar i sådana spår, så jag stod lite vid sidan av först och tittade lite blygsamt på andra åkare. Jag hann kolla på lite youtubeklipp hemma och försökte läsa på lite om vad stakning är för något och hur man ska göra osv. Jag åkte längdskidor i högstadiet, men hatade det och det var nog för att ingen lärde ut hur man skulle göra egentligen, så det blev bara rent krig att ta sig runt.

Hoppade ner i bindningarna 5 meter från spåret och flaxade och gled och flaxade ännu mer och stannade plötsligt och låtsades som att något var fel med bindningarna. Jag tog mig ju för fan inte ens fram till det jävla skitspåret!! Nytt försök och ännu mera armflax och bensprattel. Såg ut som jag stod med foppatofflor på blankis. Såg att folk kollade på mig så jag stannade på nytt och låtsades kolla klockan. Jag var nu 2,5 meter ifrån det jävla spåret.

Till sist lyckades jag stapla mig fram och började staka iväg. Jag höll på att ramla omedelbart. Noll balans och skidorna gled åt alla håll. Jag vevade för kung och fosterland med stavarna och kom knappt 50 meter innan jag kände att jag var helt slut. Efter knappt 100 meter så såg jag en lång herre med ett välbekant ansikte i spåret på andra sidan komma emot mig. Fan också! Klart att Poxeman och sonika även 944RS var där just då! Nu visste jag att jag skulle förgylla deras kväll iaf.

Jag försökte trampa på men någon diagonalåkning fick jag inte till och stakning med avstamp fick jag inte heller till, så jag försökte enbart staka. Fick typ ta paus var 400'e meter pga mjölksyra i hela kroppen. Jag gled bakåt i uppförsbackarna och sedan blev det dags för en nedförsbacke. Tyckte det kändes bra när jag kröp ihop och jag lutade mig inåt i den lilla kurva som det var, så kände mig som ett proffs. Tills isfläcken kom. Plötsligt saknades en bit av spåret och givetvis drog mina skidor rätt ut offroad båda två. Fick två ofrivilliga skär och sedan föll jag pladask ner på röven och plogade lite snö. Helvete. Upp igen och försöka åka lite till, men alla som kom bakom mig inklusive Jonas och Jimmy såg mitt snötäckta ändalykte.

Höll på nytt på att vurpa i sista nedförsbacken när även där så försvann spåret, men denna gången lyckades jag hålla kroppsvikten på den skida som hade spår och lyfta tillbaka den andra skidan som hade dragit offroad.

Jag var dock helt jävla dunderslut efter bara ett varv i det där spåret. Kroppen anspänd hela tiden och sådant enormt energislöseri utan att ta mig framåt. Fick lite tips av Jonas och ägnade resten av passet åt att åka i ett par korta träningsspår på typ 30-40 meter istället. Det kanske stora problemet var att jag fick inte ner skidorna riktigt för att kunna få fäste, utan jag gled lika mycket bakåt som framåt.

Blev 5 km iaf och herregud vad ont jag kommer ha imorgon. Just nu värker det i fotleder, skenben, röven, magen är fortfarande anspänd och tricepsen känns som om de ska implodera.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-23, 23:21   #18161
944RS
Musklig
 
944RSs avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Lindome
Inlägg: 10 222
Du imponerande stort för att vara första gången! Mina kollegor som har haft samma förutsättningar har varit betydligt sämre/vingligare än dig.
Speciellt i backen där jag filmade dig. Trodde du skulle stå på näsan eller iallafall glida bakåt, men du kom ju upp utan problem!
Kul att du slog till på ett par skidor sista dagen på säsongen som det finns snö

Plötsligt fick jag dessutom lust att köra Vasaloppet 2019
__________________
Multimotionär som tävlar flitigt i allt mellan F5 och Triathlon

Träningsbilder finns på Instagram: jimmy_drufva
http://www.multimotionären.com/
944RS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-23, 23:38   #18162
Angel
Ge mig nått fint nu!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 5 239
Citat:
Ursprungligen postat av 944RS Visa inlägg
Du imponerande stort för att vara första gången! Mina kollegor som har haft samma förutsättningar har varit betydligt sämre/vingligare än dig.
Speciellt i backen där jag filmade dig. Trodde du skulle stå på näsan eller iallafall glida bakåt, men du kom ju upp utan problem!
Kul att du slog till på ett par skidor sista dagen på säsongen som det finns snö

Plötsligt fick jag dessutom lust att köra Vasaloppet 2019

Alltså, vad ska man betala för att få se den filmen?

Koloträff i skidspåret snart då?
Angel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-23, 23:41   #18163
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av 944RS Visa inlägg
Du imponerande stort för att vara första gången! Mina kollegor som har haft samma förutsättningar har varit betydligt sämre/vingligare än dig.
Speciellt i backen där jag filmade dig. Trodde du skulle stå på näsan eller iallafall glida bakåt, men du kom ju upp utan problem!
Kul att du slog till på ett par skidor sista dagen på säsongen som det finns snö

Plötsligt fick jag dessutom lust att köra Vasaloppet 2019
haha! Om jag bara kunde lära mig åka riktigt så skulle det vara skoj att ta en långweekend lite högre upp i landet och åka, men det blir nog inte detta år. Det är säkert skoj om man lär sig skiten. Vasaloppet 2018 känns just nu avlägset iaf ... pannbenet finns men jag inser att jag har vissa "begränsningar" då jag är helt slut efter 50 meter :P
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-24, 17:12   #18164
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Haha det där med skidorna är så roligt att läsa, och så främmande på samma gång för en själv som vuxit upp med skidor under fötterna.

Jag brukar skratta gott åt människor som åker skidor på ett område nära min bostad som på sommaren bara är ett stort grönområde men på vintern dras det upp ett enklare, kortare skidspår. Åker förbi med bilen där nästan varje dag. Den ena med mer förskräcklig teknik än den andre. Tänker för mig själv att det inte är konstigt att Norge i särklass är bästa skidnationen.

Men det är såklart något helt annat att lära sig åka skidor som vuxen än som barn.

Blir en Svensk Klassiker för dig i framtiden hör jag!
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-24, 19:37   #18165
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Nästan så man kan se på Relievevideon var jag vurpade. Kom upp i 33 km/h i nedförsbacken innan jag drog på arslet iaf! Inte fy skam!

https://www.relive.cc/view/1371979957
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)