Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-01-19, 11:50   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Svamp och antioxidanter

Citat:
While mushrooms are the highest dietary source for the unique sulfur-containing antioxidant ergothioneine, little is known regarding levels of the major biological antioxidant glutathione. Thus, our objectives were to determine and compare levels of glutathione, as well as ergothioneine, in different species of mushrooms. Glutathione levels varied >20-fold (0.11–2.41 mg/g dw) with some varieties having higher levels than reported for other foods. Ergothioneine levels also varied widely (0.15–7.27 mg/g dw) and were highly correlated with those of glutathione (r = 0.62, P < 0.001). Both antioxidants were more concentrated in pileus than stipe tissues in selected mushrooms species. Agaricus bisporus harvested during the third cropping flush contained higher levels of ergothioneine and glutathione compared to the first flush, possibly as a response to increased oxidative stress. This study demonstrated that certain mushroom species are high in glutathione and ergothioneine and should be considered an excellent dietary source of these important antioxidants.
Mushrooms: A rich source of the antioxidants ergothioneine and glutathione. Food Chemistry. Volume 233, 15 October 2017, Pages 429-433.

__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-19, 20:46   #2
Baskagge
Registered User
 
Baskagges avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
På tal om svamp så köpte jag hem en påse Chaga - Inonotus obliquus. Intressant att koka te på den. Blandar i lite vaniljpulver, kanel och kardemumma så blir det svampchaité.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23510252

http://plantpath.psu.edu/mushroom-in...%20Beelman.pdf

Har för mig jag läste om att svamp typ champinjoner kan vara onyttigt/giftigt, finns det någon sanning i det?
Ogillar svamp, men om det är nyttigt får man väl trycka ner det ändå.
__________________
Ju jävligare ju ljuvligare.

Skaffa dig en livstidsdom själv innan du uttalar dig! - Christer Pettersson
Baskagge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-19, 21:24   #3
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Champinjoner innehåller fenylhydraziner som ger cancer. Man bör inte äta kilovis regelbundet. Ett par hundra gram i månaden är inte farligt.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-01, 10:37   #4
ChrisDEFC
Registered User
 
ChrisDEFCs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Värmland
Inlägg: 7 345
Finns det något vettigt om chaga (sprängticka) har en klump hemma som jag fick av en medarbetare så kokat lite te på den och ska köra en tinktur men har aldrig sprit hemma så får nalla lite av farsan eller köpa mig nått billigt på bolaget.

Sen har jag en autoimmun sjukdom (PsoA), tips på vad som är bästa i mat/kosttillskottsväg då?
ChrisDEFC är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-01, 10:40   #5
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Sprängticka angriper cancerceller utan att skada friska celler.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22135889
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-01, 16:24   #6
VoDaresVins
Registered User
 
VoDaresVinss avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Österbotten
Inlägg: 992
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Sprängticka angriper cancerceller utan att skada friska celler.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22135889
Tack. Har just funderat på samma, huruvida det kan vara bra att förtära det som växer som en svamp på björkarna. Fick ett paket te förra veckan.

Stora planer på sprängticketillverkning här i landet nu. Vi skogsägare rekommenderas borra in pluggar för att odla sprängtickor och sen sälja. Har inte själv några planer trots det åtminstone i nuläget ger bra avkastning.
__________________
Kneehabjournalen
VoDaresVins är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-01, 21:57   #7
Whizzlarn
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 173
Vilka svampar har de testat?

Gillar svamp, brukar växla mellan Shiitake och Ostronskivling. Även Quorn ibland som också är en svamp av något slag .
Whizzlarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-01, 22:04   #8
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Jag tycker det är svårt att veta hur mycket man kan äta av varje svamp (utöver typ kantareller och dylika matsvampar).

Portobello är ju tex väldigt god och ganska billig i mataffärer, men innehåller ju förhållandevis höga halter av karcinogener istället

Även champinjon är väl inte superbra att käka för mycket och för ofta. Har också för mig att även Shiitake ligger illa till på något hörn?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-02, 00:09   #9
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 617
Citat:
Ursprungligen postat av VoDaresVins Visa inlägg
Tack. Har just funderat på samma, huruvida det kan vara bra att förtära det som växer som en svamp på björkarna. Fick ett paket te förra veckan.

Stora planer på sprängticketillverkning här i landet nu. Vi skogsägare rekommenderas borra in pluggar för att odla sprängtickor och sen sälja. Har inte själv några planer trots det åtminstone i nuläget ger bra avkastning.
Fast studien var iofs in vitro, men intressant om det skulle stämma.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-02, 01:22   #10
Baskagge
Registered User
 
Baskagges avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisDEFC Visa inlägg
Finns det något vettigt om chaga (sprängticka) har en klump hemma som jag fick av en medarbetare så kokat lite te på den och ska köra en tinktur men har aldrig sprit hemma så får nalla lite av farsan eller köpa mig nått billigt på bolaget.

Sen har jag en autoimmun sjukdom (PsoA), tips på vad som är bästa i mat/kosttillskottsväg då?
Det här kanske kan vara intressant läsning då.

http://ww2.lakartidningen.se/ltarkiv...p/pda34425.pdf
__________________
Ju jävligare ju ljuvligare.

Skaffa dig en livstidsdom själv innan du uttalar dig! - Christer Pettersson
Baskagge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-02, 03:20   #11
Whizzlarn
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 173
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Jag tycker det är svårt att veta hur mycket man kan äta av varje svamp (utöver typ kantareller och dylika matsvampar).

Portobello är ju tex väldigt god och ganska billig i mataffärer, men innehåller ju förhållandevis höga halter av karcinogener istället

Även champinjon är väl inte superbra att käka för mycket och för ofta. Har också för mig att även Shiitake ligger illa till på något hörn?
Portabello är just en champinjon så .. Ska du äta champinjon ofta så ska den tillagas då ämnet som är cancerogent bryts ner vid tillagning.

Det enda negativa jag läst om Shiitake är väl att svamp kan vara svårt för magen att bryta ned, vilket kan leda till problem ifall du intar för mycket.

Sen hur mycket det är varierar väl ifrån person till person, samt hur man tillagar svampen.
Whizzlarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-02, 06:55   #12
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Det finns ju en del forskning om hur mängden agaritin (en fenylhydrazin) i olika varianter av just champinjoner / agaricus bisporus.

http://norden.diva-portal.org/smash/...FULLTEXT01.pdf

Bl.a. mikrovågsugn:
Citat:
The influence of microwave heating on the agaritine content of A. bitorquis has been investigated. twenty gram of sliced m ushroom (original content of agaritine 276 mg/kg) was heated in the microwave oven (1000W, 2450 MHz). After 15 seconds the agaritine content was reduced by 41%, after 30 seconds by 51%, after 45 seconds by 61% and after 60 seconds by 65% (Schulzová et al., 2002).
Det verkar ju påverkas av det mesta från kokning till att vara i kylskåp eller frys. Själv tryckkokar jag champinjoner tillsammans med rotfrukter i typ 10 minuter, så de skrumpnar ganska rejält.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-02, 09:01   #13
TheDoctor
Registered User
 
TheDoctors avatar
 
Reg.datum: Jan 2018
Ort: Nordvästra Skåne
Inlägg: 215
Ingen som äter toppslätskivling? Gott på en rostad brödbit med jordnötssmör och honung. Gör gott för kropp och knopp
__________________
Eat breakfast like a king, lunch like a prince and dine like a pauper.

Workout like your life depends on it.
TheDoctor är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)