Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-06-01, 15:58   #14476
knooox
Registered User
 
knoooxs avatar
 
Reg.datum: May 2016
Inlägg: 509
Citat:
Ursprungligen postat av therunningman Visa inlägg
Ökar man 1 km per pass kommer man på ett år tillsammans med ursprungsvolymen nå vad många elitlöpare tränar i veckan.

Ökar man 1 km per vecka når man den volymen på tre år. Det är också ganska snabbt.
Jag skrev lite otydligt. Menar att jag hade tänkt öka med 1 km per pass per vecka. Typ såhär

v1: 5km + 5km + 5km
v2: 6km + 6km + 6km
v3: 7km + 7km + 7km
knooox är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-01, 20:40   #14477
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Tarahumara Visa inlägg
Han anar, precis som jag, att värken beror på att jag ökade för fort en vecka. Körde för många pass..

Sprang lite kvalitet för en vecka sen, och ska bara köra lugnt några dagar till. Hade bara lite värk i 1 dag som gick över på 2 dagar så man ska inte göra saken större än vad den är. Jag har analyserat andra orsaker och det är definitivt stelhet och brist på styrketräning. Vilket jag har lagt in nu.

Hur mycket tror du jag förlorar på en veckas vila från kvalitet (ska köra en tröskel imorgon eller på söndag, beroende på form - idag kändes passet riktigt bra och höften helt 100 men vill inte stressa) med enbart 10-15 km jogg 5-6 gånger och alternativ träning + styrka? Är inte så jätterädd för att tappa, tror det kommer tillbaka på 2-3 veckor, har sommarlov och ska träna mycket.

Jag blåser upp detta.. Försöker också vila mycket mellan passen (sprang idag kl 7, imorgon 17:00)

Ge mig 2 dagar så är nojjan borta..
Du tappar troligtvis ingenting av att minska på intensitet och volym under en vecka. Snarare tvärtom. Det är ju så veckorna innan man ska ha en formtopp brukar se ut.



Citat:
Ursprungligen postat av Tarahumara Visa inlägg
Kan tilläggas att smärta på exakt samma ställe kommit de gånger jag haft tuffare veckor, så jag tror att det kommer försvinna till 100% med en nedtrappning. Sen måste jag lägga till styrketräning för att jag ska kunna köra. Kommer ju återgå till mitt vanliga upplägg, men kommer ändå ta bort 1 kvalitetspass helt. Har bestämt mig för att bara ha 2 och lägga till ett pass distansträning så att antal km blir mer men mindre intensivare. Ska ligga runt 7-9 mil/vecka efter denna vecka av "rehab".
Om du får ont på samma ställe varje gång du ökar på träningen för mycket så tycker jag det tyder på att det ligger nåt mer bakom än enbart för mycket träning. Mitt amatörlogiska resonemang säger att du kanske borde få lite småont både här och där ifall enda problemet var för mycket träning. Att du hela tiden får ont på samma ställe tycker jag kan tyda på att du behöver ändra på nåt annat också. Typ stärka upp nån muskel, eller få ökad rörlighet nånstans, eller förbättra teknik/löpsteg i nåt avseende. Inte så att jag säger att det måste vara så, men att det mycket väl kan vara så...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-01, 21:05   #14478
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av knooox Visa inlägg
Jag skrev lite otydligt. Menar att jag hade tänkt öka med 1 km per pass per vecka. Typ såhär

v1: 5km + 5km + 5km
v2: 6km + 6km + 6km
v3: 7km + 7km + 7km
Då ökar du i rätt så rask takt. Det behöver inte vara nåt fel, men var vaksam så du inte springer för mycket. Du behöver ju inte öka alla passen lika mycket heller. En bra idé är att låta ett av passen bli ett långpass.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-01, 21:55   #14479
Sohlsken
Boldly running where many have run before
 
Sohlskens avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Ort: Oregon, USA
Inlägg: 1 612
Citat:
Ursprungligen postat av Tarahumara Visa inlägg
Kan tilläggas att smärta på exakt samma ställe kommit de gånger jag haft tuffare veckor
Vilket ställe handlar det om?
__________________
Aktiv journal:
Sohlsken Springer
Sohlsken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-02, 05:21   #14480
Tarahumara
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2015
Inlägg: 381
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Du tappar troligtvis ingenting av att minska på intensitet och volym under en vecka. Snarare tvärtom. Det är ju så veckorna innan man ska ha en formtopp brukar se ut.





Om du får ont på samma ställe varje gång du ökar på träningen för mycket så tycker jag det tyder på att det ligger nåt mer bakom än enbart för mycket träning. Mitt amatörlogiska resonemang säger att du kanske borde få lite småont både här och där ifall enda problemet var för mycket träning. Att du hela tiden får ont på samma ställe tycker jag kan tyda på att du behöver ändra på nåt annat också. Typ stärka upp nån muskel, eller få ökad rörlighet nånstans, eller förbättra teknik/löpsteg i nåt avseende. Inte så att jag säger att det måste vara så, men att det mycket väl kan vara så...
Precis.. Därför jag börjat med styrka..

Jag får ont lite här och var också under hårda perioder, därför ska jag vara nogrann med styrketräning ocj minst 2 pass alternstivt i sommar. Målsättningen är 6-8 löp, 2 styrka och 2 simning/cykel.

Känns ännu bättre idag, nu känns det bara lite om jag pressar väldigt hårt på höften men fortfarande tror jag att musklerna runt om är för svaga.
Tarahumara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-02, 07:41   #14481
therunningman
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2014
Ort: Västkusten
Inlägg: 1 605
Citat:
Ursprungligen postat av knooox Visa inlägg
Jag skrev lite otydligt. Menar att jag hade tänkt öka med 1 km per pass per vecka. Typ såhär

v1: 5km + 5km + 5km
v2: 6km + 6km + 6km
v3: 7km + 7km + 7km
Fortsätter du med den ökningen i ett år är du uppe i 17 mil/vecka och har gjort en ökning på kanske 1100-1200%. .

Initialt är det 20% ökning varje pass och vecka, som gjort för skador om man gör det flera veckor i sträck.

Det gäller nästan alla idrotter och speciellt löpning.

Sett över ett år är det mer rimligt med <1% per vecka i snitt (fortsätter du med ökningen når du nog ca 3%?). Mer vissa veckor/perioder samt ingen ökning och lägre volym än normalt andra veckor (för återhämtning).

Har man ett volymmål och ökar bara tre veckor och har sedan nått den nivå man tänker träna på kommer ju saken i ett lite annat läge. Fortfarande bättre att skynda långsamt dock.
therunningman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-02, 08:23   #14482
Tarahumara
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2015
Inlägg: 381
Citat:
Ursprungligen postat av therunningman Visa inlägg
Fortsätter du med den ökningen i ett år är du uppe i 17 mil/vecka och har gjort en ökning på kanske 1100-1200%. .

Initialt är det 20% ökning varje pass och vecka, som gjort för skador om man gör det flera veckor i sträck.

Det gäller nästan alla idrotter och speciellt löpning.

Sett över ett år är det mer rimligt med <1% per vecka i snitt (fortsätter du med ökningen når du nog ca 3%?). Mer vissa veckor/perioder samt ingen ökning och lägre volym än normalt andra veckor (för återhämtning).

Har man ett volymmål och ökar bara tre veckor och har sedan nått den nivå man tänker träna på kommer ju saken i ett lite annat läge. Fortfarande bättre att skynda långsamt dock.
Sen måste man ju inte öka varje vecka. Jag snittade 65 km/vecka i 6-7 veckor, vilket fortfarande var för mycket eftersom jag kommit dit för fort.
Tarahumara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-02, 20:14   #14483
Tarahumara
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2015
Inlägg: 381
Lite mer nyheter.

Höftsmärtan är i princip helt borta. Sprang 13 km idag, kände ingenting innan, under eller efter passet vilket känns skönt.

Börjat seriösare med den skadeförebyggande styrketräningen och ska i helgen knåpa ihop ett ordentligt program som jag kan köra 1-2 gånger i veckan. Höfter, hälsenor, knä, vader, jumskar, lår et cetera. Övningarna som stärker detta kanske inte är de vanligaste på Kolo, så var kan man finna dem?
Tarahumara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-02, 22:15   #14484
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Första löppasset sedan början av december då jag tweakade knät.

Joggade 3km på skogsstigar och har inte fått ont i efterhand (två timmar efter). Jag har ju dock konstant lite småont under knät, alltså under som i nere på smalbenet (inte inne under knäskålen). Det gjorde också lite ont där på smalbenet vid varje steg. Inget som var särskilt plågsamt dock. Helt klart nåt som går att leva med om det inte blir värre. Men förhoppningsvis kan det även försvinna. Det gjorde kanske lite mer ont mot slutet av passet, men det kan lika gärna ha berott på att det var mer nedförsbackar på slutet som på att den ackumulerade löpmängden gjorde att nåt förvärrades.

Hur som helst gjorde det inte ont alls i själva knät. Inte heller nåt som jag skulle assiciera till instabilitet i knät. Så det känns positivt änn så länge. Men jag får se hur kroppen reagerar de närmaste dagarna. Tänker inte springa igen förrän jag är helt säker på att allt kring knät är helt återhämtat. Dvs minst två dagar löpfritt nu.

Det lustiga är att då jag gjorde illa knät i höstas så var det på insidan av knäskålen i närheten av ledspringan nånstans som det kändes. Men sedan förflyttade sig "problemet" ner mot smalbenet under den påtvingade vinterdvalan.

Inte helt otippat var jag som en gravid säl i spåret. Höll ungefär 6:30-tempo med 160-165 i snittpuls. I höstas tror jag att jag på mina lugna distanspass höll under 6:00-tempo med puls runt 135-145. Jag tror min maxpuls ligger strax norr om 190. Så dagens pass blev väl nåt i stil med ett tröskelpass. Men med tanke på att det faktiska tempot ändå var såpass lusigt så tyckte jag det var okej, speciellet med tanke på att jag inte tänkt springa på ett par dagar nu, för att se hur knät svarar.

Jag hade nog blivit tvungen att prommenera om jag skulle hålla mig kring 140 idag...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-03, 04:58   #14485
Tarahumara
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2015
Inlägg: 381
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Första löppasset sedan början av december då jag tweakade knät.

Joggade 3km på skogsstigar och har inte fått ont i efterhand (två timmar efter). Jag har ju dock konstant lite småont under knät, alltså under som i nere på smalbenet (inte inne under knäskålen). Det gjorde också lite ont där på smalbenet vid varje steg. Inget som var särskilt plågsamt dock. Helt klart nåt som går att leva med om det inte blir värre. Men förhoppningsvis kan det även försvinna. Det gjorde kanske lite mer ont mot slutet av passet, men det kan lika gärna ha berott på att det var mer nedförsbackar på slutet som på att den ackumulerade löpmängden gjorde att nåt förvärrades.

Hur som helst gjorde det inte ont alls i själva knät. Inte heller nåt som jag skulle assiciera till instabilitet i knät. Så det känns positivt änn så länge. Men jag får se hur kroppen reagerar de närmaste dagarna. Tänker inte springa igen förrän jag är helt säker på att allt kring knät är helt återhämtat. Dvs minst två dagar löpfritt nu.

Det lustiga är att då jag gjorde illa knät i höstas så var det på insidan av knäskålen i närheten av ledspringan nånstans som det kändes. Men sedan förflyttade sig "problemet" ner mot smalbenet under den påtvingade vinterdvalan.

Inte helt otippat var jag som en gravid säl i spåret. Höll ungefär 6:30-tempo med 160-165 i snittpuls. I höstas tror jag att jag på mina lugna distanspass höll under 6:00-tempo med puls runt 135-145. Jag tror min maxpuls ligger strax norr om 190. Så dagens pass blev väl nåt i stil med ett tröskelpass. Men med tanke på att det faktiska tempot ändå var såpass lusigt så tyckte jag det var okej, speciellet med tanke på att jag inte tänkt springa på ett par dagar nu, för att se hur knät svarar.

Jag hade nog blivit tvungen att prommenera om jag skulle hålla mig kring 140 idag...
Hur kändes själva knät under rundan? Kul att du kommer ut men ta det långsamt

Du är snart tillbaka!
Tarahumara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-03, 22:11   #14486
45plop1
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2014
Inlägg: 22
Finns det någon välkänd metod för att förhindra katabolism när man springer längre sträckor?
45plop1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-04, 09:55   #14487
juziy
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 28
Mycket möjligt att jag kanske ska lägga denna fråga någon annanstans.

Jag vill jättegärna börja löpa. Är dock en aning tjock och dunderdålig kondition, så jag orkar inte många steg. Som det är idag så promenerar jag på band i 6kmh och joggar i 9kmh var femte minut. Som en intervall fast löper bara den femte minuten. Håller på så här i 60 minuter.

Jag undrar om det hade varit bättre för mig att t.ex. kötta upp promenadhastigheten till typ 7kmh och bara gå? Skulle detta ge mig mer konditionsmässigt och hjälpa mig att kunna löpa mer, än om jag fortsatte med dom utdragna intervallerna?
juziy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-04, 10:28   #14488
Tarahumara
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2015
Inlägg: 381
Citat:
Ursprungligen postat av juziy Visa inlägg
Mycket möjligt att jag kanske ska lägga denna fråga någon annanstans.

Jag vill jättegärna börja löpa. Är dock en aning tjock och dunderdålig kondition, så jag orkar inte många steg. Som det är idag så promenerar jag på band i 6kmh och joggar i 9kmh var femte minut. Som en intervall fast löper bara den femte minuten. Håller på så här i 60 minuter.

Jag undrar om det hade varit bättre för mig att t.ex. kötta upp promenadhastigheten till typ 7kmh och bara gå? Skulle detta ge mig mer konditionsmässigt och hjälpa mig att kunna löpa mer, än om jag fortsatte med dom utdragna intervallerna?
Jag tycker du ska testa andra konditionsformer innan du börjsr springa. Cykla/crosstrainer/promenera raskt tills du känner att du är redo för att springa. När du är redo kan du t.ex. springa 3 minuter, gå 3 minuter etc.
Tarahumara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-04, 15:35   #14489
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
3:57
Nöjd!
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-04, 16:15   #14490
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 710
Citat:
Ursprungligen postat av Beemel Visa inlägg
3:57
Nöjd!
Tänkte först: På vad? 1 kilometer, 2 kilometer eller något annat?

Sen insåg jag att det var maran! Grymt jobbat, grattis!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)