Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2017-06-18, 08:35   #15976
skogstanke
Registered User
 
skogstankes avatar
 
Reg.datum: Jun 2017
Inlägg: 180
Citat:
Ursprungligen postat av paropirat Visa inlägg
Någon som kan tipsa om ett bra märke på split-shorts att springa i nu på sommaren? De behöver inte vara sådär vansinnigt korta, och gärna lätta och rymliga.
Jag har testat Adidas M RUN SPLIT SHORTS och är tycker de fyller sin funktion. Tror du kan hitta dem för 200-300 kronor om du tittar i diverse sportbutiker.
skogstanke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-18, 11:19   #15977
skogstanke
Registered User
 
skogstankes avatar
 
Reg.datum: Jun 2017
Inlägg: 180
Någon som har erfarenhet av Kinvara-modellen (i synnerhet 6,7 eller 8)? Jag är en relativt lätt löpare som tycker om skor med inte alltför mycket drop. Har fått rekommendationer att testa just Kinvara, Distance eller Ride.
skogstanke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-18, 11:28   #15978
paropirat
Registered User
 
paropirats avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Halmstad
Inlägg: 388
Citat:
Ursprungligen postat av skogstanke Visa inlägg
Någon som har erfarenhet av Kinvara-modellen (i synnerhet 6,7 eller 8)? Jag är en relativt lätt löpare som tycker om skor med inte alltför mycket drop. Har fått rekommendationer att testa just Kinvara, Distance eller Ride.
Jag har Kinvara 7:or och det är de bästa skorna jag sprungit i. De passar mina lite breda och platta fötter, och droppet på 4 mm är perfekt för min framfotalöpning.
paropirat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-18, 11:35   #15979
skogstanke
Registered User
 
skogstankes avatar
 
Reg.datum: Jun 2017
Inlägg: 180
Citat:
Ursprungligen postat av paropirat Visa inlägg
Jag har Kinvara 7:or och det är de bästa skorna jag sprungit i. De passar mina lite breda och platta fötter, och droppet på 4 mm är perfekt för min framfotalöpning.

Låter lovande. Tror jag kör på antigen 7 eller 8. Tack för svar.
skogstanke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-18, 12:29   #15980
ApexProcyon
Biggus Dickus
 
ApexProcyons avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 368
Citat:
Ursprungligen postat av skogstanke Visa inlägg
Någon som har erfarenhet av Kinvara-modellen (i synnerhet 6,7 eller 8)? Jag är en relativt lätt löpare som tycker om skor med inte alltför mycket drop. Har fått rekommendationer att testa just Kinvara, Distance eller Ride.
Jag är inte en hejare på modeller, men jag är synnerligen säker på att det är Kinvara jag sprungit med och uppskattat av samma anledning som föregående person som rekommenderat skon.

En modell från Saucony fångade in småsten i skon hela tiden i sitt mönster, det var mindre roligt att rensa småsten från skon hela tiden när man sprang. Inte blev det bättre av att hålen blev större och tog in ännu mer sten när sten väl hade börjat fastna.

Kolla mönstret om du har möjlighet.
__________________
Citat:
Man skall inte glädja sig i onödan.
ApexProcyon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-18, 15:44   #15981
O_Wao
Tänker råsa!
 
O_Waos avatar
 
Reg.datum: May 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 6 501
Citat:
Ursprungligen postat av skogstanke Visa inlägg
Någon som har erfarenhet av Kinvara-modellen (i synnerhet 6,7 eller 8)? Jag är en relativt lätt löpare som tycker om skor med inte alltför mycket drop. Har fått rekommendationer att testa just Kinvara, Distance eller Ride.
Jag har både Kinvara och Ride, beroende på vilken slags löpning du vill ägna dig åt så får du mindre eller mer dämpning med de olika modellerna. Jag är för tung för att springa mer än nåt pass i veckan med mina Kinvara, men de är bra för intervallerna.

Mina Ride är min "vardagssko" som jag springer mängd med.
__________________
I'm not clumsy. The floor just hates me, the tables and chairs are bullies, and the walls get in my way.

O_Wao = oh wow!
O_Wao är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-18, 17:16   #15982
skogstanke
Registered User
 
skogstankes avatar
 
Reg.datum: Jun 2017
Inlägg: 180
Citat:
Ursprungligen postat av O_Wao Visa inlägg
Jag har både Kinvara och Ride, beroende på vilken slags löpning du vill ägna dig åt så får du mindre eller mer dämpning med de olika modellerna. Jag är för tung för att springa mer än nåt pass i veckan med mina Kinvara, men de är bra för intervallerna.

Mina Ride är min "vardagssko" som jag springer mängd med.
Hade tänkt som allroundsko. Springer 6-7 pass i veckan, varav 1-2 kvalitetspass. Anser du att Kinvara kan vara rimlig trots att man springer mycket lugna kilometer?

Annars hade jag tänkt köpa Kinvara samt en lite mer dämpad modell för mina längre pass.
skogstanke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-19, 05:42   #15983
O_Wao
Tänker råsa!
 
O_Waos avatar
 
Reg.datum: May 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 6 501
Citat:
Ursprungligen postat av skogstanke Visa inlägg
Hade tänkt som allroundsko. Springer 6-7 pass i veckan, varav 1-2 kvalitetspass. Anser du att Kinvara kan vara rimlig trots att man springer mycket lugna kilometer?

Annars hade jag tänkt köpa Kinvara samt en lite mer dämpad modell för mina längre pass.
Jag hade verkligen inte fixat ett långpass i mina, så att ha två par att växla mellan skulle vara min rekommendation. Fördelen är då att du sliter olika på kroppen med olika skor och minskar skaderisken. Svårt att rekommendera till andra, dock. Jag har fyra-fem par jag växlar mellan, så jag vet inte om jag är representativ för den gemene löparen.
__________________
I'm not clumsy. The floor just hates me, the tables and chairs are bullies, and the walls get in my way.

O_Wao = oh wow!
O_Wao är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-19, 09:47   #15984
skogstanke
Registered User
 
skogstankes avatar
 
Reg.datum: Jun 2017
Inlägg: 180
Citat:
Ursprungligen postat av O_Wao Visa inlägg
Jag hade verkligen inte fixat ett långpass i mina, så att ha två par att växla mellan skulle vara min rekommendation. Fördelen är då att du sliter olika på kroppen med olika skor och minskar skaderisken. Svårt att rekommendera till andra, dock. Jag har fyra-fem par jag växlar mellan, så jag vet inte om jag är representativ för den gemene löparen.
Det låter ändå som att Kinvara är ett bra alternativ för mig

Jag brukar köra mina långpass i skor som är tunnare och lättare än Kinvara, så det bör inte vara något problem. Dock hade jag tänkt köra långpassen i mina tyngre, mer dämpade skor.

Vad har du mer för tips rörande skor? Dela gärna med dig så mycket som du vill
skogstanke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-19, 10:30   #15985
O_Wao
Tänker råsa!
 
O_Waos avatar
 
Reg.datum: May 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 6 501
Citat:
Ursprungligen postat av skogstanke Visa inlägg
Det låter ändå som att Kinvara är ett bra alternativ för mig

Jag brukar köra mina långpass i skor som är tunnare och lättare än Kinvara, så det bör inte vara något problem. Dock hade jag tänkt köra långpassen i mina tyngre, mer dämpade skor.

Vad har du mer för tips rörande skor? Dela gärna med dig så mycket som du vill
Jag har inte så mycket kunskap som andra i tråden, man känner oftast själv vad som funkar efter ett tag. Jag har kört Sauconys skor rätt många år nu och gillar dem, så kör på det konceptet.
__________________
I'm not clumsy. The floor just hates me, the tables and chairs are bullies, and the walls get in my way.

O_Wao = oh wow!
O_Wao är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-19, 12:39   #15986
paropirat
Registered User
 
paropirats avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Halmstad
Inlägg: 388
Citat:
Ursprungligen postat av O_Wao Visa inlägg
Jag har inte så mycket kunskap som andra i tråden, man känner oftast själv vad som funkar efter ett tag.
This. Tror att detta är tips nr 1. Känns skorna bra så är de oftast bra. Sedan instämmer jag att det nog kan vara en bra idé att ha några par (åtminstone 2 st) att byta mellan. Jag tror överhuvudtaget på variation för att hålla sig skadefri som löpare, både skor och träningspass.
paropirat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-19, 12:42   #15987
skogstanke
Registered User
 
skogstankes avatar
 
Reg.datum: Jun 2017
Inlägg: 180
Citat:
Ursprungligen postat av paropirat Visa inlägg
This. Tror att detta är tips nr 1. Känns skorna bra så är de oftast bra. Sedan instämmer jag att det nog kan vara en bra idé att ha några par (åtminstone 2 st) att byta mellan. Jag tror överhuvudtaget på variation för att hålla sig skadefri som löpare, både skor och träningspass.
Det låter rimligt. Tack för svar.
skogstanke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-23, 19:48   #15988
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av upperkatt Visa inlägg
Blev faktiskt lite sugen på att springa när du skrev det där, och det var längesedan :p

Om man kör styrketräning
Mån: lätt böj/tung bänk, ons: marklyft, fre: tung böj, lätt bänk

vilken dag hade du lagt långpasset? Lördag/söndag/annan dag?

Vore kul (åtminstone i teorin) att testa en runda styrketräning utan löpning, sedan samma program med löpning och jämföra.
Jag personligen hade inte kunnat köra ett långpass så nära inpå knäböj. De två slår ut varandra för min del, antingen blir böjen skitdålig, eller så blir långpasset för jobbigt. Jag hade försökt vända på schemat så att om du nu måste böja två gånger i veckan. Kör du långpass och t.ex. traillöpning så ger det också en bra benträning, inte minst om du får lite kuperad terräng.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-23, 19:52   #15989
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Har någon här tips på vadskydd som inte komprimerar så vansinnigt mycket?

Jag har ett par nu som jag tror är boven i dramat (förutom att jag har sjukt små vader överlag) på långlopp. De komprimerar troligtvis för hårt, så jag stryper blodtillförseln till fötterna. Envisas ändå med att ha dem eftersom jag enbart springer trail och det är ett rätt gott skydd mot både fästingar och björnbärssnår. Jag skulle vilja få tag på något som mer liknar en fotbollsstrumpa, fast utan sockan då. Gör inget om det är lite kompression, men behöver inte vara som en för trång kådis.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-23, 22:02   #15990
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Har någon här tips på vadskydd som inte komprimerar så vansinnigt mycket?

Jag har ett par nu som jag tror är boven i dramat (förutom att jag har sjukt små vader överlag) på långlopp. De komprimerar troligtvis för hårt, så jag stryper blodtillförseln till fötterna. Envisas ändå med att ha dem eftersom jag enbart springer trail och det är ett rätt gott skydd mot både fästingar och björnbärssnår. Jag skulle vilja få tag på något som mer liknar en fotbollsstrumpa, fast utan sockan då. Gör inget om det är lite kompression, men behöver inte vara som en för trång kådis.
En gång i tiden då jag sprang orientering hade man ett slags skydd som man satte runt underbenet. Dessa var gjorda i nåt som liknande bävernylon eller liknande, och hade gummiband och/eller kardborre upptill och nedtill. Dessutom dragkedja hela vägen mellan knäveck och hälsena.

Det var ju då såklart ingen komprimering alls (eftersom ingen sysslade med sånt på 80-talet) men man slapp skrapa upp skenbenen även på de risigaste kalhyggena.

Ingen aning om de fortfarande existerar, men det kanske kan vara värt att försöka nosa upp nåt orienteringsforum (eller orienteringsbutik).

Eller så kanske du kunde testa nån typ av damasker/galoscher (gaiter på engelska). Jag har ett par sådana som är gjorda av nåt tunt neopren, men som bara täcker övre delen av skon och en liten bit upp på vristen. Men det finns varianter som går hela vägen upp till under knävecket.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)