Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-11-30, 22:53   #15346
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 713
Citat:
Ursprungligen postat av grondahl Visa inlägg
Om du känner att det är faktiska pulsrusningar och inte bara pulsmätningen som strular så är det nog en smart idé att ta det med vården och fixa ex ett arbetsekg.
Känner kanske att pulsen ligger aningen högre än vanligt ibland, men det är ju inte så att jag blir helt slutkörd och inte orkar något som det blev för Kalla. Kan ju utan problem köra på. Så det är nog kanske pulsbandet som muppar sig ibland
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-01, 00:36   #15347
Scrubby
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2013
Inlägg: 121
Hur tänker ni när det kommer till crosstraining, dvs att ni kör cykel eller annat för att få in mer träning men samtidigt skona kroppen lite? Jag håller på och bygger en herrans massa kilometrar just nu men saknar att ta ut mig ordentligt. Jag har låtit bli att träna riktiga hårda löppass nu medan jag ökar träningsvolymen i form av distans eftersom jag inte vill skada mig men just nu har jag typ känslan av att jag bara kan springa och springa i all oändlighet, och då är jag ändå uppe i 60 km per vecka (ganska mycket för mig). Jag springer alla mina pass nu kring 130-140 puls (max är kring 200). Tror ni att jag skulle kunna slänga in lite roddintervaller på en av mina två vilodagar eller riskerar det att bli för mycket då? När vet man ens om det blir för mycket, förutsatt att man inte skadar sig såklart?

Kanske ska tillägga att jag tränar för lite längre distanser, halvmara och upp till ultramaror.
Scrubby är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-01, 17:16   #15348
leo1
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 701
Citat:
Ursprungligen postat av Scrubby Visa inlägg
Hur tänker ni när det kommer till crosstraining, dvs att ni kör cykel eller annat för att få in mer träning men samtidigt skona kroppen lite? Jag håller på och bygger en herrans massa kilometrar just nu men saknar att ta ut mig ordentligt. Jag har låtit bli att träna riktiga hårda löppass nu medan jag ökar träningsvolymen i form av distans eftersom jag inte vill skada mig men just nu har jag typ känslan av att jag bara kan springa och springa i all oändlighet, och då är jag ändå uppe i 60 km per vecka (ganska mycket för mig). Jag springer alla mina pass nu kring 130-140 puls (max är kring 200). Tror ni att jag skulle kunna slänga in lite roddintervaller på en av mina två vilodagar eller riskerar det att bli för mycket då? När vet man ens om det blir för mycket, förutsatt att man inte skadar sig såklart?

Kanske ska tillägga att jag tränar för lite längre distanser, halvmara och upp till ultramaror.
Beroende hur fräsch du känner dig så kan det vara en id'e att slänga in intervaller på rodd eller crosstrainer då det är mindre slitage på benen. Samtidigt är det ju bra med vilodagar om du känner dej sliten.

Är det någon som tränat 2 långpass i veckan a' 2 timmar, det blir runt 20 kilometer varje gång? Och sen inte springa mer. Jag har tänkt att träna 2 racketpass i veckan också.

Jag tränar för halv och helmara. Jag tycker ju att uthålligheten borde bli bättre.
__________________
"Grungen var den sista egentliga kraftansträngningen" Ulf Lundell
leo1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-01, 19:24   #15349
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av Scrubby Visa inlägg
Hur tänker ni när det kommer till crosstraining, dvs att ni kör cykel eller annat för att få in mer träning men samtidigt skona kroppen lite? Jag håller på och bygger en herrans massa kilometrar just nu men saknar att ta ut mig ordentligt. Jag har låtit bli att träna riktiga hårda löppass nu medan jag ökar träningsvolymen i form av distans eftersom jag inte vill skada mig men just nu har jag typ känslan av att jag bara kan springa och springa i all oändlighet, och då är jag ändå uppe i 60 km per vecka (ganska mycket för mig). Jag springer alla mina pass nu kring 130-140 puls (max är kring 200). Tror ni att jag skulle kunna slänga in lite roddintervaller på en av mina två vilodagar eller riskerar det att bli för mycket då? När vet man ens om det blir för mycket, förutsatt att man inte skadar sig såklart?

Kanske ska tillägga att jag tränar för lite längre distanser, halvmara och upp till ultramaror.
Varför sabba din utvecklingsplan? Fokusera på den ökande volymen och fortsätt tills uppsatt mål är nått. Du verkar ha fallit in i en framgångsperiod med den ökande kapaciteten, men vill alltså störa den till förmån för hjärnans tillfredsställelse och mer intensitet.

Jag tycker du ska sätta ett mål på volymen, och därefter börjar du spinna in lite mer intensiva pass. En sak i taget.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-01, 22:04   #15350
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Lyckades springa 12km i måndags i lugnt tempo med lite högre intensitet sista två-tre kilometrarna. Ikväll blev det 9km på isig timmerväg i beckmörker. Men eftersom jag är rejält konstig i mina preferenser tyckte jag det kändes helt optimalt och körde nåt slags fartlek/tröskelpass. Det blev typ tre intervaller på runt 2-2,5km där första halvan var i strax under tröskeltempo och andra halvan strax över (eller kanske runt syremax). Mellan dessa sjok joggade jag i snigelfart c:a 1km. Släckte tom strålkastaren jag hade på huvudet emellanåt eftersom det var helt stjärnklart. I löv it!!!

Dessutom hade jag inte lika mycket impingement i fotlederna som jag brukar ha. Och alla andra krämpor höll sig också någorlunda i schack, så jag fick passa på.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-02, 09:48   #15351
grondahl
Dryg, slö & långsam
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 418
Citat:
Ursprungligen postat av Scrubby Visa inlägg
Hur tänker ni när det kommer till crosstraining, dvs att ni kör cykel eller annat för att få in mer träning men samtidigt skona kroppen lite? Jag håller på och bygger en herrans massa kilometrar just nu men saknar att ta ut mig ordentligt. Jag har låtit bli att träna riktiga hårda löppass nu medan jag ökar träningsvolymen i form av distans eftersom jag inte vill skada mig men just nu har jag typ känslan av att jag bara kan springa och springa i all oändlighet, och då är jag ändå uppe i 60 km per vecka (ganska mycket för mig). Jag springer alla mina pass nu kring 130-140 puls (max är kring 200). Tror ni att jag skulle kunna slänga in lite roddintervaller på en av mina två vilodagar eller riskerar det att bli för mycket då? När vet man ens om det blir för mycket, förutsatt att man inte skadar sig såklart?

Kanske ska tillägga att jag tränar för lite längre distanser, halvmara och upp till ultramaror.
Kan du inte slänga in lite fartökningar på ett eller två distanspass? Inte rusher eller sprinter utan bara kontrollerade fartökningar under en kilometer eller två åt gången. Brukar kännas bra för löpsteget med.
grondahl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-02, 15:22   #15352
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 713
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Lyckades springa 12km i måndags i lugnt tempo med lite högre intensitet sista två-tre kilometrarna. Ikväll blev det 9km på isig timmerväg i beckmörker. Men eftersom jag är rejält konstig i mina preferenser tyckte jag det kändes helt optimalt och körde nåt slags fartlek/tröskelpass. Det blev typ tre intervaller på runt 2-2,5km där första halvan var i strax under tröskeltempo och andra halvan strax över (eller kanske runt syremax). Mellan dessa sjok joggade jag i snigelfart c:a 1km. Släckte tom strålkastaren jag hade på huvudet emellanåt eftersom det var helt stjärnklart. I löv it!!!

Dessutom hade jag inte lika mycket impingement i fotlederna som jag brukar ha. Och alla andra krämpor höll sig också någorlunda i schack, så jag fick passa på.
Fan va kul hoppas att det fortsätter på samma spår!


Fick precis hem mina Saucony Ride 8. Sitter med dom på fötterna nu. funderar på att dra ut och testa dom några km för att sedan ha dom på det lite längre passet imorgon. Känns riktigt bra på fötterna iaf.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-02, 16:57   #15353
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Fan va kul hoppas att det fortsätter på samma spår!


Fick precis hem mina Saucony Ride 8. Sitter med dom på fötterna nu. funderar på att dra ut och testa dom några km för att sedan ha dom på det lite längre passet imorgon. Känns riktigt bra på fötterna iaf.
Jupp. Det sjuka är att jag hade ont i knäna förra vintern och var strandad ett halvår. I sommras hade jag ont alldeles under knät, på smalbenet. Fast jag tror detta kom sig av problem med fotleden och inte egentligen hade med knäproblemet att göra. Fotleden har varit ett sorgebarn i massor av år. Men jag lyckades träna runt smalbensproblemet hela sommaren, men det blev rätt illa för typ två månader sedan, så jag var strandad i sex veckor igen. Men precis när jag fick sådär ont längst uppe på smalbenet så snubblade jag över en mobiliseringsövning för fotleden och tror att jag lyckats låsa upp den en aning. Så när jag springer nu har jag ingen som helst känning i knäna, mycket mindre känning i smalbenet, förmodligen beroende på att jag fått till fotleden. Men sjukt nog har jag fått lite andra issues med fotleden istället. Dvs nu känns det som om att jag har mycket mer impingement på utsidan av fotleden (vid fotknölen) än vad jag har haft tidigare i sommras.

Det är verkligen som att summan av problemen ska vara konstant. Blir nånting bra, måste nåt annat bli sämre. Jävligt knepigt.

Hoppas du har bättre lycka med Saucony än vad jag hade. Hade ett par Ride 9 i somras i en knapp månad och tyckte de var supersköna (på ett sätt). Men fick ont som fan på ovansidan av foten. Jag antar det var nånting vid snörningen som skavde eller nåt. Men jag går och funderar på att köpa ett nytt par i en halv storlek större eller nåt, och hoppas på bättre lycka. En helt sinnessjuk idé, men såpass sköna var de om man bortsåg från ovansidan av foten...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-02, 20:35   #15354
Scrubby
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2013
Inlägg: 121
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Varför sabba din utvecklingsplan? Fokusera på den ökande volymen och fortsätt tills uppsatt mål är nått. Du verkar ha fallit in i en framgångsperiod med den ökande kapaciteten, men vill alltså störa den till förmån för hjärnans tillfredsställelse och mer intensitet.

Jag tycker du ska sätta ett mål på volymen, och därefter börjar du spinna in lite mer intensiva pass. En sak i taget.
Du har nog helt rätt här, bra att någon bromsar en ibland när man skenar iväg.

Kanske kan slänga in några strides bara här och där på de kortare passen, som någon skrev här ovan. Behöver ju inte vara något intensivt, bara ta ut stegen lite.
Scrubby är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-02, 21:27   #15355
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Scrubby Visa inlägg
Du har nog helt rätt här, bra att någon bromsar en ibland när man skenar iväg.

Kanske kan slänga in några strides bara här och där på de kortare passen, som någon skrev här ovan. Behöver ju inte vara något intensivt, bara ta ut stegen lite.
Du kan ju köra det som TRM brukar tjata om (som jag tänkt ge mig på i vinter). Dvs att 3ggr per vecka, i slutet av distanspass köra 4-6 x 4-5s i maxsprintfart i uppförsbacke och med typ en minut ståvila mellan. Nu vet jag inte om det är exakt det han har brukat föreslå, men det är i alla fall min tolkning. Dvs större delen av träningen är aerob uppbyggnad, och de där superkorta backintervallerna är för att hålla snabba muskelfibrer igång så man inte blir en långsam sengångare som kan krypa hela dagen utan att stanna...
Intervallerna är så korta att det handlar om alaktisk anaerob träning (dvs ingen mjölksyra som gör att man behöver vila nästa dag), och inte massa vätejoner i omlopp som gör att man får sämre utdelning av uthållighetsträningen.

Jag har som sagt inte gjort detta ännu, men jag tänker mig att detta inte kommer vara påfrestande, och man kan behålla eventuell snabbhet. Jag kommer förmodligen baka in det i vanlig löpning och göra kortare backryck då jag stöter på nån kortare knix då jag kör mina distanspass. Sedan blir det nog minst fem minuters lugn jogg tills nästa sådana ryck, eftersom det tar längre tid att bygga upp ATP ifall man joggar än om man står still eller prommenerar...

Senast redigerad av svenbanan den 2016-12-02 klockan 21:28.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-02, 21:31   #15356
Scrubby
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2013
Inlägg: 121
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Du kan ju köra det som TRM brukar tjata om (som jag tänkt ge mig på i vinter). Dvs att 3ggr per vecka, i slutet av distanspass köra 4-6 x 4-5s i maxsprintfart i uppförsbacke och med typ en minut ståvila mellan. Nu vet jag inte om det är exakt det han har brukat föreslå, men det är i alla fall min tolkning. Dvs större delen av träningen är aerob uppbyggnad, och de där superkorta backintervallerna är för att hålla snabba muskelfibrer igång så man inte blir en långsam sengångare som kan krypa hela dagen utan att stanna...
Intervallerna är så korta att det handlar om alaktisk anaerob träning (dvs ingen mjölksyra som gör att man behöver vila nästa dag), och inte massa vätejoner i omlopp som gör att man får sämre utdelning av uthållighetsträningen.

Jag har som sagt inte gjort detta ännu, men jag tänker mig att detta inte kommer vara påfrestande, och man kan behålla eventuell snabbhet. Jag kommer förmodligen baka in det i vanlig löpning och göra kortare backryck då jag stöter på nån kortare knix då jag kör mina distanspass. Sedan blir det nog minst fem minuters lugn jogg tills nästa sådana ryck, eftersom det tar längre tid att bygga upp ATP ifall man joggar än om man står still eller prommenerar...
Oj tror du inte att det kan bli lite slitsamt om man samtidigt försöker bygga på antalet kilometrar varje vecka (förutom någon vilovecka då och då)? Jag har alltid tänkt att just dem där "rycken" är värst av allt. Du får gärna utvärdera när du testat!
Scrubby är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-03, 00:17   #15357
leo1
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 701
Jag satte tydligen ner foten i en djungel

Tänkte börja lyssna på maratonpodden, det är en miljard avsnitt. Vilka är era favoriter?
__________________
"Grungen var den sista egentliga kraftansträngningen" Ulf Lundell
leo1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-03, 08:45   #15358
inZane
Registered User
 
inZanes avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Sundsvall
Inlägg: 175
Citat:
Ursprungligen postat av leo1 Visa inlägg
Jag satte tydligen ner foten i en djungel

Tänkte börja lyssna på maratonpodden, det är en miljard avsnitt. Vilka är era favoriter?
Avsnittet med Kjell-Erik Ståhl var bra men annars har hon en tendens att hasta igenom massa saker och frågor så man får sällan en inblick i hur individen tränat för att bli bäst. Det är mycket trams. Jag vill höra hur de de levt och hur grisiga veckor de kört och mera detaljer. Petra har intervjuat många av de största svenska löparna men jag blir ofta besviken efteråt.

Rekommenderar istället Marathontalk från England. Där finns det mycket godbitar med internationella stjärnor om man orkar sortera.
inZane är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-03, 11:29   #15359
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Scrubby Visa inlägg
Oj tror du inte att det kan bli lite slitsamt om man samtidigt försöker bygga på antalet kilometrar varje vecka (förutom någon vilovecka då och då)? Jag har alltid tänkt att just dem där "rycken" är värst av allt. Du får gärna utvärdera när du testat!
Jag tror inte de är så slitiga. Man ska alltså inte dra på sig nån mjölksyra, eftersom man bara kör några sekunder och inte kör slut på ATP i musklerna. Dessutom ska det vara såpass lång vila mellan dessa repetitioner att ATP byggs upp "fullt" igen. I utvilat tillstånd har man ju ATP för att sprinta i10s eller nåt sådant.

Man kör alltså full fart, men inte under så lång tid att man måste plåga sig för att hålla i farten. Dvs man vill aktivera snabba muskelfibrer så inte de får för sig att tacka för kaffet och gå och lägga sig, eftersom man annars bara kör en massa pass i betydilgt lugnare tempo (dvs inte en massa VO2max intervaller och HIIT).

Man får väl börja lite lugnare kanske så man inte sliter sönder nån hamstring ifall man är ovan vid att springa snabbt och har förstelnade hamstrings av att sitta vid datorn 24-7.

Jag tänkte börja köra lite finnen ett par gånger i veckan nu några veckor, och sedan smyga på med några sådana ryck ibland (fast kanske börja i lite lugnare fart innna jag vant mig). Nån gång runt jul tänker jag mig att jag kan köra ungefär så som jag skrev i förra inlägget. Just nu är jag rätt rostig och behöver vänja mig vid att träna öht till att börja med...

Nån utvärdering lär det inte bli förrän framåt vårkanten eller senvintern skulle jag tro.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-04, 02:09   #15360
bear.flowertwig
Fluortanten
 
bear.flowertwigs avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 4 176
Citat:
Ursprungligen postat av inZane Visa inlägg
Avsnittet med Kjell-Erik Ståhl var bra men annars har hon en tendens att hasta igenom massa saker och frågor så man får sällan en inblick i hur individen tränat för att bli bäst. Det är mycket trams. Jag vill höra hur de de levt och hur grisiga veckor de kört och mera detaljer. Petra har intervjuat många av de största svenska löparna men jag blir ofta besviken efteråt.

Rekommenderar istället Marathontalk från England. Där finns det mycket godbitar med internationella stjärnor om man orkar sortera.
Håller med. Petra har tyvärr ha sina hang ups som ständigt ältas vilket blir rätt tjatigt. Att hon inte gjort några vidare tider är förståeligt när man hör hur gnällig hon är och det färgar också alla intervjuer. Hon tycks mer intresserad av att hitta ursäkter för att inte ta i och ifrågasätta allt som är mer än motionärsjogg.

Jag tycker Löparsnack är rätt trevlig. Betydligt mer lågmäld och lugn konversation som ofta är intressant.
__________________
No homo IMHO.

Senast redigerad av bear.flowertwig den 2016-12-04 klockan 02:12.
bear.flowertwig är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)