Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2016-11-10, 14:19   #15286
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Går inte lägre än -18C . Sen tycker jag att vinden ofta är viktigare än temperaturen. Personligen skulle jag aldrig springa utan en värmeväxlare när det blir kallare än -10C.
Nä, typ -20 är väl min smärtgräns också skulle jag tro.

Har dock aldrig testat värmeväxlare. Men jag springer mestadels i lugnt tempo på vintrarna och behöver inte dra i mig så vrålmycket djupa andetag med kall luft. Jag brukar köra tröskelpass och liknande de dagar det är lite närmare nollan, och helst även inte så jävla mycket is och snö på vägarna.

Vinden är onekligen ett jävla gissel. Jag har precis beställt ett par Dobsom r90 vindbyxor, fast i vintermodell med lite tunnt foder på framsidan av låren. Tror jag kommer kunna springa i riktigt miserabelt kallväder i vinter i dessa med ett par vanliga långa tajts under. Förhoppningsvis fick jag till rätt storlek. Storleksguiden var fan helt omöjlig att förstå sig på...

Beställde även ett par damasker som ska hålla snö och slask borta från strumpor och skor.

Dock glömde jag broddar, eftersom jag trode mina från ifjol fortfarande var vid liv. Men nu är jag sugen på Yaktrax.

Senast redigerad av svenbanan den 2016-11-10 klockan 14:21.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-10, 14:37   #15287
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Löparskorna är för jävla slitna. Köper nya nästa vecka. Löper en gång per vecka men lär använda dom oftare än så, har tyvärr ingen aning om mitt löpsteg. Smärtgränsen går kring 1000 kr, hamnar helst under(t.ex. 1300 kr skor nedsatta till 699). Är Asics det bästa? Känns som att alla kör på det/rekommenderar dom.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-10, 14:37   #15288
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Airtrim är riktigt bra. Känns skönt för luftvägarna och man blir betydligt varmare när det inte är så kall luft som man andas in.

Runt -30C ligger jag nog på som gräns för kortare pass, men det beror nog mest på att det inte brukar bli kallare än ca -26C här i Helsingfors.

Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Är Asics det bästa?
Nej, det är personligt vilka som man tycker passar bäst.

Senast redigerad av Wain den 2016-11-10 klockan 14:39.
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-10, 14:49   #15289
therunningman
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2014
Ort: Västkusten
Inlägg: 1 605
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Löparskorna är för jävla slitna. Köper nya nästa vecka. Löper en gång per vecka men lär använda dom oftare än så, har tyvärr ingen aning om mitt löpsteg. Smärtgränsen går kring 1000 kr, hamnar helst under(t.ex. 1300 kr skor nedsatta till 699). Är Asics det bästa? Känns som att alla kör på det/rekommenderar dom.
Håller med Wain, det är väldigt personligt. Som allround löparsko till vettigt pris skulle jag kolla på en sådan här http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3137913

Fjolårets modell men sådant spelar ingen roll. Sköna att gå och jogga i. Helt OK att springa fort i. Lätta och dämpade, stabila i sidled men ändå "mjuka i sulan mellan tå och häl".

Skon är ofta på rea för 600-700 kr.
therunningman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-10, 17:07   #15290
Sohlsken
Boldly running where many have run before
 
Sohlskens avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Ort: Oregon, USA
Inlägg: 1 612
Jag vill springa i mina Nike Vomero resten av livet dock vet jag att de inte lär hålla så länge.

Har sprungit i Nike, Mizuno, Saucony... och tror något mer märke.

Det handlar helt om vad din kropp gillar och vad som känns bra.
__________________
Aktiv journal:
Sohlsken Springer
Sohlsken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-10, 17:20   #15291
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Tack för tipsen therunningman's skor verkar inte finnas i någon butik nära mig(vågar ej bestämma hem över nätet).

Angående att det är personligt: jag kommer inte att testa massor av olika skor och jag tror inte att jag är särskilt bra på att känna av skillnader mellan olika dojer. Asics är den sko som de flesta i min närhet har rekommenderat(inga proffslöpare direkt utan på min nivå, eller strax över).
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-10, 17:27   #15292
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Tack för tipsen therunningman's skor verkar inte finnas i någon butik nära mig(vågar ej bestämma hem över nätet).

Angående att det är personligt: jag kommer inte att testa massor av olika skor och jag tror inte att jag är särskilt bra på att känna av skillnader mellan olika dojer. Asics är den sko som de flesta i min närhet har rekommenderat(inga proffslöpare direkt utan på min nivå, eller strax över).
Jag köpte i sommras ett par skor på Intersport. De hade nåt de kallade "nöjd kund garanti", vilket innebar att jag hade en månad på mig att springa i skorna hur mycket som helst, och ifall jag inte gillade dem så var det bara att byta mot en annan modell.

Jag vet inte om andra affärer har detta också. Men generellt sett så är man ju rökt ifall man väl börjar springa i skorna och sedan kommer på att de inte var sköna nog.

Kan ju vara nåt som du kan väga in... Intersport har ju också en del Asics...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-10, 17:27   #15293
Sohlsken
Boldly running where many have run before
 
Sohlskens avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Ort: Oregon, USA
Inlägg: 1 612
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Tack för tipsen therunningman's skor verkar inte finnas i någon butik nära mig(vågar ej bestämma hem över nätet).

Angående att det är personligt: jag kommer inte att testa massor av olika skor och jag tror inte att jag är särskilt bra på att känna av skillnader mellan olika dojer. Asics är den sko som de flesta i min närhet har rekommenderat(inga proffslöpare direkt utan på min nivå, eller strax över).
Vilken Asics? Det finns ju flera olika modeller.
__________________
Aktiv journal:
Sohlsken Springer
Sohlsken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-10, 17:31   #15294
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag köpte i sommras ett par skor på Intersport. De hade nåt de kallade "nöjd kund garanti", vilket innebar att jag hade en månad på mig att springa i skorna hur mycket som helst, och ifall jag inte gillade dem så var det bara att byta mot en annan modell.

Jag vet inte om andra affärer har detta också. Men generellt sett så är man ju rökt ifall man väl börjar springa i skorna och sedan kommer på att de inte var sköna nog.

Kan ju vara nåt som du kan väga in... Intersport har ju också en del Asics...
Det var ju en schysst deal Tack för tipset.

Citat:
Ursprungligen postat av Sohlsken Visa inlägg
Vilken Asics? Det finns ju flera olika modeller.
Jag vet inte, generellt. Att Asics är kända för att göra skor som Svensson är nöjda med. "SO GEL HURAKO II M" tipsade en kompis om, de är nedsatta 50 % på Stadium Outlet. Är väl de jag är inne på mest just nu(utan att ha testat något, kommer nog iväg till butik på söndag eller nästa vecka).
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-10, 17:33   #15295
grondahl
Dryg, slö & långsam
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 418
Det är rätt värt att testa lite olika modeller. De flesta märken har ju allt från spikskor till klossliknande stabilitetsskor. Modellen är viktigare än märke.
grondahl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-10, 17:36   #15296
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av grondahl Visa inlägg
Det är rätt värt att testa lite olika modeller. De flesta märken har ju allt från spikskor till klossliknande stabilitetsskor. Modellen är viktigare än märke.
Sure sure. Jag tror att jag kommer att tycka om de flesta skorna(de jag har nu är verkligen helt otroligt slitna) så en riktigt viktig grej för mig är att de håller ett tag.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-10, 17:54   #15297
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Det är m.a.o. den här det lutar mot hittills, baserat på några tips samt pris:

https://www.stadiumoutlet.se/utrustn...-silver-safety
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-10, 18:26   #15298
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Det står att de där skorna är till för folk som pronerar, vilket iofs i princip alla gör eftersom det är en del av stötdämpningen. Pronerar man för mycket (överpronerar) så kan det vara ett problem. Det är väl rimligtvis detta de menar.

Ifall du inte överpronerar så kanske dessa inte är lika bekväma i längden.

De skor som har pronationskil eller nåt liknande brukar de kalla för "stabila" skor, och de som inte har kallar de "neutrala".

Utöver detta så kan det såklart skilja på mängden dämpning i sulan.

Dessutom kan det skilja på hur mycket högre hälen är jämfört med framdelen av fötterna. Detta kallas "drop" eller "toe-heel drop" eller nåt liknande.

Dessutom är vikten på skorna såklart en viktig sak som är variabel. Stabila skor, och mer dämpade skor tenderar att vara lite tyngre.

Dessa saker kan vara värda att hålla lite koll på då man väljer skor.

Så tipset är ju att du i alla fall testar ett par neutrala och ett par stabila (dit väl de du länkade hör). Och tar på dig dessa och försöker jogga runt några varv i affären (ta med dig samma strumpor som du vill ha i då du springer). Känns de stabila skorna lite för restriktiva och de neutrala känns skönare så kanske du ska sikta på ett par sådana istället. Men om det känns som foten "faller in" jättemycket på varje steg med de neutrala medans de stabila känns bra så kanske du behöver pronationsskydd (som de du länkade).

Sen kan du ju fråga vilket "drop" de du valde har, och fråga om de har några liknande fast med mindre drop (ifall de du valde har runt 10mm eller mer) och känna om nåt par känns behagligare än det andra.

Samma sak kan du ju göra med mängden dämpning/vikten. Ofta kan skor med mindre dämpning vara lättare, och därför känns löpsteget myyycket skönare i dessa. I skotester brukar de kalla deta "löparglädje", just för att det är så mycket skönare att springa med lite lättare pjuck. Är man tung och/eller ska springa långt på hårt underlag kan det vara värt att offra lite "löpglädje" för att få mer dämpning. I den bästa av världar hittar man lätta skor med tillräcklig dämpning...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-10, 18:50   #15299
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 685
Är det någon som har beställt skor från "optikforum.se" ? sidan ser ju aningen skum ut, men testar att fråga
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2016-11-10, 21:03   #15300
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Är det någon som har beställt skor från "optikforum.se" ? sidan ser ju aningen skum ut, men testar att fråga
Nix.
Men jag håller med om att den ser skum ut. Typ som en skoluppgift för nån som läser en första kurs i webdesign eller nåt...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)