Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2016-10-19, 11:10   #15211
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Någon som har tips på bra styrkeövningar som man gör med ett ben som man kan slänga in lite då och då i sina styrkepass? Utöver utfall och marklyft med ett ben som jag redan kör
Enbensmarklyft där varje repetition avslutas med man lyfter knät på det ben man ej står på, och går upp på tå samtidigt som man lyfter vikten (om man har någon) ovanför huvudet. Detta brukar kallas draken.

Jag har börjat göra en annan variant. Istället för att plocka upp nåt från marken (eller stäcka händerna ner mot fötterna ifall jag kör utan extrabelastning) så sträcker jag armarna rakt framåt och det fria benet rakt bakåt, och försöker göra mig så lång som möjligt.

Annars så gillar jag rumänska splitböjar. Särskilt att göra dessa före eller efter ett löppass (fast då med rätt låga vikter) och få lite gratis stretching av höftböjare och quads.

Även glute-bridge går att göra med enbart ena foten i marken.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-19, 17:31   #15212
leo1
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 701
Jag har upptäckt ett kul fenomen dagen efter jag sprungit. Då får jag alltid en massiv tältresning på morgonen efter, morgonklubba, morgonstånd helt enkelt.

Undrar hur det hänger ihop. Igår sprang jag och tänkte att jag aldrig brukar orka springa flera dagar i rad sen kom jag på att i somras sprang jag 5 dagar i rad. Och det gjorde jag för jag bodde hos en tjej just då så jag tänkte det kunde vara trevligt för henne.

Började tänka om det är som när jag är bakis då jag ibland har samma reaktion. Att allt detta är uttorkning?

Eller, jag är en sån som snudd på ersatt alkohol med löpning rätt av. Jag upplever ett starkt rus ungefär 40minuter efter en löprunda och det håller i ett par timmar. Har det någon kemisk liknelse eftersom det blir samma resultat dagen efter?

Och tjejer... Upplever ni att det pirrar extra mycket i bäret dan efter ni har sprungit?
__________________
"Grungen var den sista egentliga kraftansträngningen" Ulf Lundell
leo1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-19, 18:22   #15213
Sohlsken
Boldly running where many have run before
 
Sohlskens avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Ort: Oregon, USA
Inlägg: 1 612
Helt återställd. Körde 2/3 av rundan i måndags och har sedan dess kört två fulla rundor.
I morse lärde jag mig att frysgrader är knepigt när man springer med pannlampa medan det fortfarande är mörkt.

Andedräkten fångade ljuset från pannlampan och jag blev typ blind
__________________
Aktiv journal:
Sohlsken Springer
Sohlsken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-19, 18:24   #15214
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Jag har då aldrig tänkt på att löpning skulle kunna orsaka morgonbånge. Nu är jag ju både förkyld och har lite ont i knät, så det blir väl ingen löpning på i alla fall ett par dagar till, men sen ska jag undersöka korrelationen...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-19, 18:28   #15215
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Sohlsken Visa inlägg
Helt återställd. Körde 2/3 av rundan i måndags och har sedan dess kört två fulla rundor.
I morse lärde jag mig att frysgrader är knepigt när man springer med pannlampa medan det fortfarande är mörkt.

Andedräkten fångade ljuset från pannlampan och jag blev typ blind
Du får ha keps, och pannlampan ovanför skärmen.

Fast när jag tänker efter så har jag haft pannlampa och toppluva massor av gånger då jag sprungit kvällstid på vintern, och aldrig känt mig särskilt bländad. Du kanske borde skaffa en lampa som har mer koncentrerad ljusstråle, dvs som inte lyser så mycket nedåt/uppåt och åt sidorna, utan är fokuserad 10m framför dig...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-19, 18:36   #15216
Sohlsken
Boldly running where many have run before
 
Sohlskens avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Ort: Oregon, USA
Inlägg: 1 612
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Du får ha keps, och pannlampan ovanför skärmen.

Fast när jag tänker efter så har jag haft pannlampa och toppluva massor av gånger då jag sprungit kvällstid på vintern, och aldrig känt mig särskilt bländad. Du kanske borde skaffa en lampa som har mer koncentrerad ljusstråle, dvs som inte lyser så mycket nedåt/uppåt och åt sidorna, utan är fokuserad 10m framför dig...
Min pannlampa är perfekt för mig. Jag gillar att se 2-3 meter framför mig, med tillräckligt spridd ljusstråle för att se eventuella ormar, katter eller tvättbjörnar.
En skärmmössa skulle inte bara vara i vägen för balaclava och hästsvans, utan även blockera det jag behöver se
Detta var i lätt medvind. Har säkert att göra med att jag vill ha lampan riktad så nära mig. Detta var inte så mycket ett problem utan mer en rolig iakttagelse.
__________________
Aktiv journal:
Sohlsken Springer
Sohlsken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-19, 18:42   #15217
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Sohlsken Visa inlägg
Min pannlampa är perfekt för mig. Jag gillar att se 2-3 meter framför mig, med tillräckligt spridd ljusstråle för att se eventuella ormar, katter eller tvättbjörnar.
En skärmmössa skulle inte bara vara i vägen för balaclava och hästsvans, utan även blockera det jag behöver se
Detta var i lätt medvind. Har säkert att göra med att jag vill ha lampan riktad så nära mig. Detta var inte så mycket ett problem utan mer en rolig iakttagelse.
Okej, jag hängde upp mig på att du skrev att du typ inte såg nåt pga ljusreflexerna. Men om det inte var så allvarligt menat så förstår jag ju hur du menar... Det blir ju lite lätt dimmigt runt huvet när det är kallt...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-20, 11:28   #15218
therunningman
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2014
Ort: Västkusten
Inlägg: 1 605
Studie om att achilles tendinopati kan ha koppling till biomekanik i höft.

http://mobile.journals.lww.com/acsm-...icle=97372#ath

Bara att bita i sura äpplet och börja med den aptråkiga sidoplankan precis som jag tänkt i flera år...

Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk
therunningman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-20, 12:40   #15219
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Finns det nåt som är tråkigare än vanliga plankor, så är det väl just sidoplankor. Och kanske även tåhävningar.

Så du har ju en massa härligt tråkig rehab att njuta av i vinter.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-20, 12:47   #15220
Idefi
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 597
Får man ut lika mycket av träningen av att träna två pass på en dag istället för att dela upp dom under veckan? Till exempel om jag springer två intervallpass, inga jättetunga, på en dag (morgon+kväll) istället för att dela upp på olika dagar.

Med förutsättningarna att du klarar av att prestera lika bra vid båda scenariona.
Idefi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-20, 12:49   #15221
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 686
Citat:
Ursprungligen postat av therunningman Visa inlägg
Vad är syftet med träningen?
Egentligen bara som variation till basövningar för att kunna hjälpa eventuella obalanser och även kunna hjälpa till vid sprintträning/löpning

Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Jag gillar att köra enbensböj (vissa kallar den för "pistolen" tror jag). Eftersom jag inte har varken den rörlighet, balans eller styrka som krävs för att köra fria så brukar jag hålla i ett sånt däringa TRX-band. Utmanande och man märker direkt vilket ben som är starkast!
Ah, pistol squat måste jag ju testa! Tack för förslaget

Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Enbensmarklyft där varje repetition avslutas med man lyfter knät på det ben man ej står på, och går upp på tå samtidigt som man lyfter vikten (om man har någon) ovanför huvudet. Detta brukar kallas draken.

Jag har börjat göra en annan variant. Istället för att plocka upp nåt från marken (eller stäcka händerna ner mot fötterna ifall jag kör utan extrabelastning) så sträcker jag armarna rakt framåt och det fria benet rakt bakåt, och försöker göra mig så lång som möjligt.

Annars så gillar jag rumänska splitböjar. Särskilt att göra dessa före eller efter ett löppass (fast då med rätt låga vikter) och få lite gratis stretching av höftböjare och quads.

Även glute-bridge går att göra med enbart ena foten i marken.
Draken körde jag ett tag för rehab. Men just nu nöjer jag mig nog med vanliga enbensmark med stång.

Just ja, rumänska splitböj hade jag glömt bort! Fantastisk övning, den ska jag börja köra igen extra plus just för den gratis stretchingen, det är underskattat.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2016-10-20, 12:52   #15222
therunningman
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2014
Ort: Västkusten
Inlägg: 1 605
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Finns det nåt som är tråkigare än vanliga plankor, så är det väl just sidoplankor. Och kanske även tåhävningar.

Så du har ju en massa härligt tråkig rehab att njuta av i vinter.
Säger bara fy....men ryggen är bättre nu så snart kanske jag kan träna igen. Gjorde chins igår utan problem så lite styrketräning ska jag börja med idag tänkte jag. Är fortfarande ganska svag i det drabbade underbenet så det blir ingen löpning innan styrkan börjar komma till. Hälsenan har blivit ganska mycket bättre av vilan med. Eller också sätter man smärtan i perspektiv..

Hur som helst borde man väl boka in en resa till italien och kräma på alla problemområden med salva. Halva rehabtiden direkt?
therunningman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-20, 13:07   #15223
therunningman
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2014
Ort: Västkusten
Inlägg: 1 605
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Egentligen bara som variation till basövningar för att kunna hjälpa eventuella obalanser och även kunna hjälpa till vid sprintträning/löpning
Du kan ju variera eller komplettera styrketräning med plyometrisk träning? Det kommer nog gynna sprint och löpekonomi. Här har du ett förslag: http://www.runningwritings.com/2014/...ogram-for.html

Det har redan nämnts ett gäng bra övningar. Som komplettering för obalanser o s v skulle jag rekommendera hållningsträning med eller utan rörelse. Ex övningar som:

Skottkärran - ung plankanposition med raka armar. Ett eller två underben på boll. Dra in benen samtidigt som du bibehåller optimal hållning. D v s kunna arbeta med höftböjare utan att påverka hållningen

En övning jag aldrig testat man som slog mig nu. Ligga i sidoplanksposition med undre benet i TRX-band och växelvis arbeta med övre benet i flexion/extension precis som du gör när du springer. Man måste inte ha jättemotstånd utan ibland är det mer neurologiska kopplingar som behövs. Man kan variera överben/underben för att lägga hållningsfokus på ab-/adduktorer. Det går också att ha gummisnodd som motstånd för att försvåra flexion eller extension.

Mitt stalltips är alltså att kunna bryta ut olika rörelser från andra. Kunna arbeta med löpspecfika muskler/rörelser utan att hållning och andning påverkas. Märker man att hållningen påverkas så har man ofta hittat rätt..
therunningman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-20, 13:09   #15224
therunningman
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2014
Ort: Västkusten
Inlägg: 1 605
Citat:
Ursprungligen postat av Idefi Visa inlägg
Får man ut lika mycket av träningen av att träna två pass på en dag istället för att dela upp dom under veckan? Till exempel om jag springer två intervallpass, inga jättetunga, på en dag (morgon+kväll) istället för att dela upp på olika dagar.

Med förutsättningarna att du klarar av att prestera lika bra vid båda scenariona.
Menar du att dela upp ett intervall på ex: 6 x 3 min i två delar? D v s köra 3 x 3 min på morgon och 3 x 3 min kväll?
therunningman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-20, 19:21   #15225
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Jag är åt fanders för morgontrött för att vara intresserad av något annat än kaffe om mornarna, och det enda som verkar påverkas i längden av mycket löpning är aptiten om jag ska vara ärlig, apropå leo1's fråga. Inte för att jag funderat så mycket över det, men jag har noterat ett märkligt fenomen under ultratävlingar där man håller en mer måttlig fart: jösses så man kan börja tänka, och bli till sig (ökad blodcirkulation får jag förmoda)

Man hinner å andra sidan tänka mycket konstiga saker på tävlingar som man behöver kalender för att mäta istället för klocka
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)