Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Snattar du godis?
Ja 6 8.11%
Nej 68 91.89%
Antal röster: 74. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-02-16, 12:17   #61
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av qozmox Visa inlägg
Skillnaden är att de bara förlorar eventuell köpare av varan. Dvs ev. vinst uteblir.
Medans om man stjäl godis, blir de dessutom av med varan i sig. De förlorar alltså inte bara eventuell köpare, men dessutom varan.

Det är ju just därför jag alltid tycker det är vidrigt hur Hollywood beräknar "förluster"
när det kommer till torrents typ.
1miljon nedladdningar är inte 1miljon biobesökare.
Ja, jag fattar skillnaden, men det gör ju inte att fildelning inte leder till ekonomiska förluster för skaparen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-16, 12:17   #62
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Men tillverkaren går ändå miste om pengarna denne skulle fått om användaren hade köpt produkten.
Det där är det stora tankefelet företagen gör när de redovisar hur mycket de "förlorar" på piratkopiering. De förutsätter att den som laddar ned skulle ha köpt produkten, om han eller hon inte hade kunnat ladda ned den. Så är det givetvis inte.

https://cdn.netzpolitik.org/wp-uploa...ment_study.pdf
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-16, 12:32   #63
TranceII
Registered User
 
TranceIIs avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 225
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det där är det stora tankefelet företagen gör när de redovisar hur mycket de "förlorar" på piratkopiering. De förutsätter att den som laddar ned skulle ha köpt produkten, om han eller hon inte hade kunnat ladda ned den. Så är det givetvis inte.

https://cdn.netzpolitik.org/wp-uploa...ment_study.pdf
Fast det är svårt eftersom det också handlar om en kontext där det inte är lagligt.

Om det skulle vara lagligt och rumsrent varför skulle någon någonsin köpa Netflix och dess begränsade utbud när motsvarande tjänst skulle vara gratis eller för en extremt låg kostnad ha det mesta content som finns, musik, film, tv-serier, sport streams etc?
TranceII är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-16, 12:51   #64
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Det är 2020 och vi försöker fortfarande rättfärdiga nedladdning. Bara erkänna att man vill ha det gratis och att det är fel, men man gör det ändå. Det är bättre.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-16, 12:53   #65
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Det är 2020 och vi försöker fortfarande rättfärdiga nedladdning. Bara erkänna att man vill ha det gratis och att det är fel, men man gör det ändå. Det är bättre.
+1. Det är som köttätare som försöker rättfärdiga att äta kött. Kan vi inte bara acceptera att vi accepterar att vara omoraliska till en viss grad?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-16, 13:21   #66
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Citat:
Ursprungligen postat av TranceII Visa inlägg
Fast det är svårt eftersom det också handlar om en kontext där det inte är lagligt.

Om det skulle vara lagligt och rumsrent varför skulle någon någonsin köpa Netflix och dess begränsade utbud när motsvarande tjänst skulle vara gratis eller för en extremt låg kostnad ha det mesta content som finns, musik, film, tv-serier, sport streams etc?
Enkelheten och bekvämligheten med att bara sätta på apparaten och ha det man vill titta på eller lyssna på redo istället för att söka upp det, starta nedladdning och så vidare. Betala för en app så finns allt där.

Vore det lagligt och det dök upp lättillgängliga tjänster motsvarande Netflix av samma kvalitet och smidighet fast gratis skulle folk inte betala i samma utsträckning.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-16, 13:42   #67
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
En artikel i Aftonbladet säger "Jag ska vara försiktig med att säga belopp, men vi har butiker där vi upptäckt svinn på närmare 100 000 kronor om året". I Norge. Vet inte om lösgodis är mer populärt i Sverige.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ovsmakar-godis
100.000 i svinn på lösgodis? Det är ju helt bisarrt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-16, 13:55   #68
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
100.000 i svinn på lösgodis? Det är ju helt bisarrt.
Om godiset kostar 10kr/hekto så blir det ett ton godis per år.
2,7kg godis blir snattat varje dag i snitt isåfall.

Slår man ut det på 500 butiker, så försvinner det en karamell på 6g om dagen i varje butik.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-16, 13:58   #69
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Om godiset kostar 10kr/hekto så blir det ett ton godis per år.
2,7kg godis blir snattat varje dag i snitt isåfall.

Slår man ut det på 500 butiker, så försvinner det en karamell på 6g om dagen i varje butik.
Det var per butik...
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-16, 14:10   #70
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Det var per butik...
Shit, pommes frites!
Då kan jag hålla med om att det är anmärkningsvärt. Men jag tänker ändå försöka räkna om det lite...

2,7kg om dagen i en butik. Då blir det 1,7 hekto snattat godis varje timme (om butiken har öppet 16h om dagen).

Fyra personer stoppar i sig sju karameller (45g) vardera varje timme så blir det dessa mängder.

Var detta ett snitt över alla butiker, eller gällde detta svinn de butiker som råkat värst ut? Det låter ju som att det är tvunget att vara en butik med väldigt mycket folk som myllrar runt.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-16, 14:16   #71
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 959
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Shit, pommes frites!
Då kan jag hålla med om att det är anmärkningsvärt. Men jag tänker ändå försöka räkna om det lite...

2,7kg om dagen i en butik. Då blir det 1,7 hekto snattat godis varje timme (om butiken har öppet 16h om dagen).

Fyra personer stoppar i sig sju karameller (45g) vardera varje timme så blir det dessa mängder.

Var detta ett snitt över alla butiker, eller gällde detta svinn de butiker som råkat värst ut? Det låter ju som att det är tvunget att vara en butik med väldigt mycket folk som myllrar runt.

Så som det står skrivet verkar det vara i enskilda butiker ett sådant stort svinn kan ske.

Känns inte omöjligt i större butiker med ett stort flöde kunder. Sedan undrar jag om de i svinn även räknar in godis de behöver slänga pga att folk tagit i dem etc, rent hygiensläl eller om de räknar enbart på snatteridelen
Magnus N är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-16, 14:55   #72
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus N Visa inlägg
Så som det står skrivet verkar det vara i enskilda butiker ett sådant stort svinn kan ske.

Känns inte omöjligt i större butiker med ett stort flöde kunder. Sedan undrar jag om de i svinn även räknar in godis de behöver slänga pga att folk tagit i dem etc, rent hygiensläl eller om de räknar enbart på snatteridelen
Jag skulle tro att de räknar in allt svinn i detta. Svårt att tro att de ägnar så mycket energi åt att ha logistik för att separera alla möjliga källor till svinn. Tex så försvinner ju en hel del godis ner på golvet då man plockar med de där spadarna.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-16, 15:26   #73
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Skulle tro att man beräknar svinnet från "pallvärde före försäljning" - "hur mycket vi sålt för när allt godis är slut" = svinn ja.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-16, 15:41   #74
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Det är inte direkt några höga siffror. I den Coopbutiken jag jobbade i under flera år räknade med ett svinn på tiotusentals kronor varje dag, men då såklart inte bara lösgodis utan hela butiken.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-16, 15:54   #75
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Skulle tro att man beräknar svinnet från "pallvärde före försäljning" - "hur mycket vi sålt för när allt godis är slut" = svinn ja.
Exakt så, vilket även är ett lagkrav. Ett företag följer såklart upp inköp minus försäljning minus varulager = svinn. Förr i tiden var det omständligt men nu är ju det mesta automatiserat, så det man får helt enkelt en rapport.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)