Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-02-10, 11:41   #31
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Troligtvis fått stryk efter ha slått tillbaka. Om de bär vapen får man fundera ett par ggr. Svårt när man inte befinnwr sig på såna platser. Tror kanske endå att man sprungit
Läskeblask är inte uppkopplad  
Gammal 2020-02-10, 11:48   #32
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Funderar ibland på hur extremt tryggt det måste vara att kunna slåss på riktigt. Om man förenklar lite så borde t.ex. Jon Jones kunna ha känslan av att det inte finns en enda person på hela klotet som kan spöa honom, vilken jävla grej

Karate-Jan är och förblir förebilden:

"Han övernattade i Östersund inför en fjällvandring. När han sent i onsdagskväll gick ut på gatan kom tre huvklädda ynglingar fram. Enligt Erikson var de i 16-17-årsåldern.

De hotade honom med ett basebollträ och krävde pengar.

– Glöm det sa jag, säger Jan Eriksson till Länstidningen.

När han inte ville ge dem några pengar försökte de slå honom med ett basebollträ – men det fick rånarna snabbt ångra.

För flera år sedan, när Jan Eriksson bodde i Örnsköldsvik, tog han svart bälte i karate. Karate-Jan må vara snart 70 år – men kunskaperna sitter i.

Den första smällen parerade han med sin högra arm. Den andra med vänster arm. Sedan slog han ner dem allihop.

– Jag är nästan 70 år. Men jag sparkar fortfarande rätt bra. Så förmodligen (blev) tre-fyra revben knäckta på den här första jag tog. Sedan slog jag mitt i pannan på en annan så han stöp, säger Karate-Jan till Länstidningen."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...oppade-ranarna
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad  
Gammal 2020-02-10, 12:35   #33
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Har flera gånger blivit konfronterad av stora gäng på stan och i förorter. Landar det alltid i ett trevligt samtal och god ton, artigt hejdå. Kan vara så att jag är för karismatisk för att bli tortyrkissad på
Måste varit så att 18-åringen blev kissad i munnen för att han var en oskön snubbe.
Gregow är inte uppkopplad  
Gammal 2020-02-10, 13:02   #34
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 738
Rätt svar är ju att försöka ta sig därifrån oskadd snarast. Sen blir det som blir.
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad  
Gammal 2020-02-10, 13:07   #35
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Jag får förlita mig på min förmåga att springa ifrån 99 % av befolkningen. Min erfarenhet av street fighting sträcker sig till att ha varvat Double Dragon 1988.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad  
Gammal 2020-02-10, 13:13   #36
Simon
>>---(knee)--->
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Luleå
Inlägg: 153
Springa snabbt, eller ha en eller två stora hundar är nog det rimligaste.
En rottweiler brukar avskräcka de flesta med huva att närma sig
Simon är inte uppkopplad  
Gammal 2020-02-10, 14:02   #37
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Skulle först och främst såklart försöka prata mig ur en hotsam situation, är ganska bra på att ta folk som är fulla och vill slåss. Men i det här fallet verkar pissgänget bestämt sig redan så vi säger att det inte funkar att prata.
Hade jag då varit helt själv skulle jag förmodligen försökt springa iväg, men är inte trygg i att vara såpass snabb att inte någon hinner ifatt mig, så risken finns att någon i gänget är kvickare och jag tvingas stanna för att slåss.

Har en hel del kampsportsträning i bagaget så är trygg i att spöa i princip alla som inte själv tränat någonting seriöst.
Med flera motståndare och eventuella vapen är oddsen såklart riktigt dåliga för mig. Men hade i alla fall gett det ett försök. I det här fallet och nästan alla andra fall är anfall det bästa försvaret. Lyckas man sänka en eller två av de mest påflugna i gänget är chansen stor att resterande inte vågar gå på en, då har man chansen att springa.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad  
Gammal 2020-02-10, 14:07   #38
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av Simon Visa inlägg
Springa snabbt, eller ha en eller två stora hundar är nog det rimligaste.
En rottweiler brukar avskräcka de flesta med huva att närma sig
Appropå hundar. Mitt ex hade varit på hundpromenad med sin systers hundar. Parkerat lite avsides bredvid ett elljusspår på kvällen. När hon närmade sig bilen på väg tillbaka från promenaden stod en bil intill hennes och några killar stod alldeles vid hennes bil. Hon blev såklart lite rädd och nervös, vilket hundarna verkar ha känt av. För de anslöt sig till henne och gick henne sista biten (var okopplade) till bilen. Och killarna skingrade sig ganska snabbt. 3 schäferhundar varav 2 av dem var tämligen skarpa gjorde susen.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad  
Gammal 2020-02-10, 14:09   #39
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Vilken kampsport/kampsporter är bäst då för att klara sig mot flera motståndare samtidigt i en verklig fight? Vad jag har förstått det så är det som är bäst i 1on1 - brottning/grappling - synnerligen värdelöst mot flera motståndare eftersom de övriga då kan attackera dig fritt.
Klein är inte uppkopplad  
Gammal 2020-02-10, 14:10   #40
Baskagge
Registered User
 
Baskagges avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Lättast att hålla sig undan sådana situationer, särskilt med tanke på förekomsten av knivar och pistoler nu för tiden. Inte riktigt värt att bli knivhuggen för en ynka mobiltelefon.

Men något förnedringsrån hade jag inte gått med på. I så fall bättre att gå på stor-veven. En fördel med alla år av kampsportsträning är att man både blir bra på att dela ut box, men också att man hanterar att få stryk på ett bättre sätt, dvs. inte lägger sig i en hög på marken.

Var rätt många år sedan sist jag var i en sådan situation. Då var det ett gäng på 12 pers som sprang emot mig med järnrör och hemmagjorda vapen i form av kedjor. Tur man kan springa fort.
__________________
Ju jävligare ju ljuvligare.

Skaffa dig en livstidsdom själv innan du uttalar dig! - Christer Pettersson
Baskagge är inte uppkopplad  
Gammal 2020-02-10, 14:14   #41
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Vilken kampsport/kampsporter är bäst då för att klara sig mot flera motståndare samtidigt i en verklig fight? Vad jag har förstått det så är det som är bäst i 1on1 - brottning/grappling - synnerligen värdelöst mot flera motståndare eftersom de övriga då kan attackera dig fritt.
MMA med fokus på stående fighting. Eller boxning, en boxare kommer alltid vara bäst med händerna. Thaiboxare kan sparka sönder benen på motståndare.
Finns ju självförsvar, men största problemet med dem är att man sällan tränar/tävlar fullkontakt vilket är en förutsättning för att veta hur det känns att få stryk.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad  
Gammal 2020-02-10, 14:50   #42
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
MMA med fokus på stående fighting. Eller boxning, en boxare kommer alltid vara bäst med händerna. Thaiboxare kan sparka sönder benen på motståndare.
Finns ju självförsvar, men största problemet med dem är att man sällan tränar/tävlar fullkontakt vilket är en förutsättning för att veta hur det känns att få stryk.
Ok. Vad tror du om Kali då?
Klein är inte uppkopplad  
Gammal 2020-02-10, 14:57   #43
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Själv hade jag satsat på judo och BJJ med lite inslag av thai eller liknande.
Gregow är inte uppkopplad  
Gammal 2020-02-10, 15:08   #44
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Vilken kampsport/kampsporter är bäst då för att klara sig mot flera motståndare samtidigt i en verklig fight? Vad jag har förstått det så är det som är bäst i 1on1 - brottning/grappling - synnerligen värdelöst mot flera motståndare eftersom de övriga då kan attackera dig fritt.
Jag tror ninja är bäst i alla lägen!

Alternativt kan man ju kanske lära sig att älska piss.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad  
Gammal 2020-02-10, 15:11   #45
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av Gregow Visa inlägg
Själv hade jag satsat på judo och BJJ med lite inslag av thai eller liknande.
Fast alltså att börja kräla runt och brottas med en person verkar ju inte så smart när övriga bruschor sparkar en i huvudet och sticker knivar i ryggen på en.

Ska man slåss så är det bara en sak som gäller, slå först och slå hårdast. Boxning och eventuellt en och annan lowkick. Allt annat är bara vansinne.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad  


Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)