Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-02-03, 22:25   #1
-squat-
Registered User
 
-squat-s avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Inlägg: 1 221
Är det lättare för kvinnor att komma undan med dopning?

https://www.svt.se/sport/brottning/f...-detta-mot-mig
-squat- är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-02-03, 22:46   #2
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av -squat- Visa inlägg
Det tror jag inte.

Jag vet inte hurpass vanligt det är att någon häller doping i någon annans vattenflaska eller nåt liknande. Men det är ju något man hört ganska många gånger tidigare. Av både män och kvinnor som försöker smita undan sitt ansvar. Säkert har det väl varit sant någon gång, men det får väl någon slags utrdning visa.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-03, 22:54   #3
TranceII
Registered User
 
TranceIIs avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 225
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Det tror jag inte.

Jag vet inte hurpass vanligt det är att någon häller doping i någon annans vattenflaska eller nåt liknande. Men det är ju något man hört ganska många gånger tidigare. Av både män och kvinnor som försöker smita undan sitt ansvar. Säkert har det väl varit sant någon gång, men det får väl någon slags utrdning visa.
Det finns en video i slutet i artikeln där de berättar varför de tror det.

Jag kan anta att det är rimligt då de kanske kan bli testade och ha lite högre värden utan att man börjar testa efter spårämnen då det kanske är dyrare? Jag vet inte om det gör någon praktiskt skillnad dock.
TranceII är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-03, 23:22   #4
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
– Min tanke är att någon som varit i lokalen när jag har tränat har gjort det här mot mig. Det är det enda som jag kan tänka mig. Jag förstår inte hur jag skulle ha fått in det i min mun annars
Mer troligt att någon norpade din flaska när du inte såg, öppnade, slängde ner lite anabol,a skruvade ihop och ställde tillbaka din flaska utan att du märkte det. Absolut.
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-03, 23:37   #5
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av TranceII Visa inlägg
Det finns en video i slutet i artikeln där de berättar varför de tror det.

Jag kan anta att det är rimligt då de kanske kan bli testade och ha lite högre värden utan att man börjar testa efter spårämnen då det kanske är dyrare? Jag vet inte om det gör någon praktiskt skillnad dock.
Aha. Jag såg inte den.

I skenet av denna blir ju kanske frågeställningen lite mer intressant.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-03, 23:40   #6
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
Mer troligt att någon norpade din flaska när du inte såg, öppnade, slängde ner lite anabol,a skruvade ihop och ställde tillbaka din flaska utan att du märkte det. Absolut.
Om hon nu inte dopat sig så är ju såklart allting mer troligt än att hon dopat sig, eftersom hon ju vet med säkerhet att hon inte dopat sig.

Ifall hon dopat sig så hävdar hon ju såklart att hon inte gjort det, och är såklart tvungen att hävda att det kanske är så att någon smusslat med vattenflaskan.

Vad var det Ben Johnson påstod 1988? Att någon injecerat enabola i en apelsin han åt. Eller minns jag fel?
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-04, 05:35   #7
TheDoctor
Registered User
 
TheDoctors avatar
 
Reg.datum: Jan 2018
Ort: Nordvästra Skåne
Inlägg: 215
Jag skulle nog vilja säga att aas är mer vanligt än ovanligt i elitidrottare. Men jag kan också var rätt cynisk. Med det sagt så är jag pro doping.

Det är mer underhållande än rena atleter. Inte minst när dem åker fast.
__________________
Eat breakfast like a king, lunch like a prince and dine like a pauper.

Workout like your life depends on it.
TheDoctor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-04, 08:22   #8
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 729
Svar på trådtiteln: Ja. Det säger iallafall de som testar. Kommer dock inte ihåg vart jag läste det men var av typ wada men inte wada. Vad heter svenska antidopingtjosan?
__________________
Winners win
Rikard Jansson är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-02-04, 08:27   #9
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Möjligtvis liiite, främst är det nog så att det är lättare för svenskar/norrmän att komma undan med doping. I Sverige alltså. Vi sitter på rätt höga hästar och doping tillhör östblocket och de andra, inte oss, vi spelar fair. Därför tenderar vi att vilja tro på att det var sabotage eller misstag som ledde till de förbjudna intagen. Kanske framförallt om det handlar om någon som har en helylle-framtoning.

Med detta sagt så är ju SOK-bossens utspel helt jävla absurt. Tyckte denna reportern sammanfattade det rätt bra:

https://www.expressen.se/sport/kroni...-dopingstoryn/
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-04, 08:49   #10
Rickard
Registered User
 
Rickards avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 4 160
Skulle det inte kunna vara så att kvinnor får större utväxling av en lägre dos och därmed har lättare att klara en kontroll för att det går snabbare för dom att bli rena då?
Rickard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-04, 08:52   #11
Rickard
Registered User
 
Rickards avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 4 160
Och att det bara är länder i öst som dopar sig förefaller väl rätt orimligt?
För om då övriga länder, till och med små länder som Norge och Sverige, kan hävda sig internationellt mot dessa länder. Länder som har större urvalspool, mer uppbackning av staten för idrottare, som vi dessutom vet är dopade.
För i så fall måste ju doping vara helt värdelöst?
Rickard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-04, 08:54   #12
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av Rickard Visa inlägg
Och att det bara är länder i öst som dopar sig förefaller väl rätt orimligt?
För om då övriga länder, till och med små länder som Norge och Sverige, kan hävda sig internationellt mot dessa länder. Länder som har större urvalspool, mer uppbackning av staten för idrottare, som vi dessutom vet är dopade.
För i så fall måste ju doping vara helt värdelöst?
Givetvis, det var just detta jag syftade på.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-04, 10:35   #13
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av Rickard Visa inlägg
Och att det bara är länder i öst som dopar sig förefaller väl rätt orimligt?
För om då övriga länder, till och med små länder som Norge och Sverige, kan hävda sig internationellt mot dessa länder. Länder som har större urvalspool, mer uppbackning av staten för idrottare, som vi dessutom vet är dopade.
För i så fall måste ju doping vara helt värdelöst?
Nej nej nej, det är förstås för att vi är uppvuxna med mellanmjölk och smultron och svenska värderingar som vi kan lyckas slå tokdopade elitidrottsmän och kvinnor.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-04, 10:37   #14
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Det tror jag inte.

Jag vet inte hurpass vanligt det är att någon häller doping i någon annans vattenflaska eller nåt liknande. Men det är ju något man hört ganska många gånger tidigare. Av både män och kvinnor som försöker smita undan sitt ansvar. Säkert har det väl varit sant någon gång, men det får väl någon slags utrdning visa.
En ny trend inom kampsport är "contaminated supplements". Dvs att du tagit ett tillåtet tillskott som blivit kontaminerat med spårämnen av doping. Det hade varit en betydligt bättre ursäkt än sabotage.

Men brottning är en av världens mest krävande sporter fysiskt, så att en brottare åker fast för doping är föga förvånande. Vi får se vad Jennys b-prov visar.

EDIT: Läste detta

Citat:
– Nej, och det är det som är en frustration hos Jenny också. Hon har inget att peka på. Hon äter inga kosttillskott, så man kan inte peka på ett fabrikat som skulle kunna vara kontaminerat eller innehålla spår av ämnet. Det är det hon tycker är jobbigast, säger Tallroth.

Senast redigerad av xan den 2020-02-04 klockan 10:41.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-04, 10:47   #15
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
En ny trend inom kampsport är "contaminated supplements". Dvs att du tagit ett tillåtet tillskott som blivit kontaminerat med spårämnen av doping. Det hade varit en betydligt bättre ursäkt än sabotage.

Men brottning är en av världens mest krävande sporter fysiskt, så att en brottare åker fast för doping är föga förvånande. Vi får se vad Jennys b-prov visar.
Vet inte om det är en bättre ursäkt eller om det är en särskilt ny trend.
Det finns kosttillskott som är kontrollerade, och om man ska bli dopingtestad och hänger upp sin karriär på att inte åka dit för doping är man jävligt dum om man beställer t.ex ”Jungle Warfare” från någon suspekt sida på nätet - istället för att endast hålla sig till det som är kontrollerat.
Jungle Warfare innehöll väl förresten just metyltestosteron?

Hursomhelst, just att välja suspekta kosttillskott tyder ju på att man letar efter en extern ”edge” som ingen annan har upptäckt eller har tillgång till... alltså en mentalitet som är väldigt lik mentaliteten som leder till doping.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)