Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-01-31, 23:23   #46
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Animalisk Visa inlägg
Jag upplever samma sak, alltför många bilister tycks kolla max en meter framför motorhuven och har noll koll på sin omgivning. Inte ens på en stor landsväg kan de köra om en cyklist på ett säkert sätt.

Hur svårt är det att tex låtsas att cyklisten vid vägrenen är en annan bil och hålla ut som när man kör om en bil alternativt en lastbil? Jag klarar av det flera ggr i månaden, är jag ett unikum?
En annan klassiker är att köra om cyklisten precis innan man ska svänga höger i en korsning. Cyklister har ju som bekant inget emot att behöva bromsa in helt i onödan och sedan accelerera upp igen.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-31, 23:31   #47
Snobbe
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 685
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
En annan klassiker är att köra om cyklisten precis innan man ska svänga höger i en korsning. Cyklister har ju som bekant inget emot att behöva bromsa in helt i onödan och sedan accelerera upp igen.
Jo men cyklisten cyklar ju så långsamt och den som kör bil tappar säkert 5-10 sekunder på att ligga efter den. Det är tid dom aldrig kommer få tillbaka!
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-31, 23:50   #48
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Snobbe Visa inlägg
Jo men cyklisten cyklar ju så långsamt och den som kör bil tappar säkert 5-10 sekunder på att ligga efter den. Det är tid dom aldrig kommer få tillbaka!
Ja, det stämmer till 100% att ingen jävla cyklist ska komma och tro att de är nåt på en bilväg. Det hör ju alla på namnet att det är bilarna som är huvudrollsinnehavarna på bilvägarna. Om en cyklist får tvärnita eller hamnar i diket ibland så gör ju inte det så mycket. Huvudsaken bilisterna får bevisa att de är kungarna i trafiken.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-01, 00:53   #49
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
En annan klassiker är att köra om cyklisten precis innan man ska svänga höger i en korsning. Cyklister har ju som bekant inget emot att behöva bromsa in helt i onödan och sedan accelerera upp igen.
Bara för att sedan tvärnita då det ändå är trafikstoppning längre ner efter korsningen, och cyklisten drar förbi. Om inte biljäveln då prejar upp cyklisten mot trottoarkanten, det är jag med om nästan dagligen.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-01, 01:02   #50
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Bara för att sedan tvärnita då det ändå är trafikstoppning längre ner efter korsningen, och cyklisten drar förbi. Om inte biljäveln då prejar upp cyklisten mot trottoarkanten, det är jag med om nästan dagligen.
Jag vet inte hur många gånger jag drömt våta drömmar om en stingpinne med vässad spets som man skulle kunna skicka ut en meter extra ut i vägbanan vid behov. Typ då det kommer nåt pucko som inte fattar att det inte är jättekul att bara ha nån enstaka decimeter mellan bilen och en hög trottoarkant. Känns ungefär 50/50 om man ska överleva eller bli mos i de lägena.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-01, 01:04   #51
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Så det här är resultatet efter att ett beslut togs 2018 så att cyklister över 15 år skulle få köra på bilväg om hastighetsbegränsningen är under 50km/h? Kaos. Eller så är det bara en tråd på kolo. Ni som minns Stockholm på 90 talet vet hur man byggde bilvägar som 17 runtomkring stan, undrar hur mycket det kostade.

Stockholm är en knökig stad att både cykla och köra bil i som jag minns. Ok om man bor där och är van, men som ny föredrar jag att köra bil i London t ex. Stockholm skulle behöva följa med moderniseringen för cyklar bättre. Tom med i Latinamerika försöker man få folk att cykla men inte släppa ut dem i vägbanan.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-01, 01:09   #52
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag vet inte hur många gånger jag drömt våta drömmar om en stingpinne med vässad spets som man skulle kunna skicka ut en meter extra ut i vägbanan vid behov. Typ då det kommer nåt pucko som inte fattar att det inte är jättekul att bara ha nån enstaka decimeter mellan bilen och en hög trottoarkant. Känns ungefär 50/50 om man ska överleva eller bli mos i de lägena.
Fördelen med klickskor är ju att det går att hoppa i säkerhet rätt snabbt, men fortfarande långt ifrån kul. Senast blev jag faktiskt prejad av från en cykelbana på väg in i rondellen Fleming/Kungsgatan, då på väg in i ett träd. Mindre kul, och bilisten kör vidare och pekar finger åt mig. En situation där jag alltså inte bröt mot någon trafikregel och höll mig i cykelbanan
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-01, 01:38   #53
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Södra länken kostade 7.9 miljarder SEK???

https://en.wikipedia.org/wiki/S%C3%B6dra_l%C3%A4nken
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-01, 01:41   #54
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Tunneln på Norra länken, 10.6 miljarder.

https://en.wikipedia.org/wiki/Norra_l%C3%A4nken
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-01, 02:19   #55
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
Så det här är resultatet efter att ett beslut togs 2018 så att cyklister över 15 år skulle få köra på bilväg om hastighetsbegränsningen är under 50km/h? Kaos. Eller så är det bara en tråd på kolo. Ni som minns Stockholm på 90 talet vet hur man byggde bilvägar som 17 runtomkring stan, undrar hur mycket det kostade.

Stockholm är en knökig stad att både cykla och köra bil i som jag minns. Ok om man bor där och är van, men som ny föredrar jag att köra bil i London t ex. Stockholm skulle behöva följa med moderniseringen för cyklar bättre. Tom med i Latinamerika försöker man få folk att cykla men inte släppa ut dem i vägbanan.

Jag var inte medveten om nåt sådant beslut. Man har väl alltid fått cykla på bilväg såvitt jag vet. Och det kvittar väl om man är över 15 eller under också. Dessutom får man cykla på bilvägar med högre hastighetsbegränsning än 50. Dock inte motorväg.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-01, 02:24   #56
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg

Jag var inte medveten om nåt sådant beslut. Man har väl alltid fått cykla på bilväg såvitt jag vet. Och det kvittar väl om man är över 15 eller under också. Dessutom får man cykla på bilvägar med högre hastighetsbegränsning än 50. Dock inte motorväg.
Jag tyckte det med när jag läste det, hittar det inte igen, det var Vi bilägare eller trafikverket, transportstyrelsen eller nån sån sida jag läste artikeln.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-01, 10:16   #57
grondahl
Dryg, slö & långsam
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 418
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
Jag tyckte det med när jag läste det, hittar det inte igen, det var Vi bilägare eller trafikverket, transportstyrelsen eller nån sån sida jag läste artikeln.
Tidigare var man hänvisad till cykelbana om sådan fanns, nu är det fritt för cyklister över 15 att cykla på körbanan även om det finns parallel cykelbana om det är max 50 på sträckan. På vanlig landsväg där det inte finns cykelbana parallelt så har det såklart alltid varit tillåtet att cykla och gå.
grondahl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-01, 12:37   #58
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Jaha, det handlade om att man inte är tvungen att använda cykelbana. Inte att man inte fick cykla på landsväg i allmänhet. Det är ju en lite annan grej dårå.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-01, 13:39   #59
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av grondahl Visa inlägg
Tidigare var man hänvisad till cykelbana om sådan fanns, nu är det fritt för cyklister över 15 att cykla på körbanan även om det finns parallel cykelbana om det är max 50 på sträckan. På vanlig landsväg där det inte finns cykelbana parallelt så har det såklart alltid varit tillåtet att cykla och gå.
Ok, jag har ingen aning om bur Stockholm ser ut i dag men förr i tiden, fram tills 80 talet så kändes staden ganska trång.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-03, 03:02   #60
dmoller
fr3ed0mf1gh73r
 
dmollers avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 1 119
Förvånad att det inte är fler dödsfall av cyklister i stockholm
dmoller är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)