Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-01-30, 21:50   #31
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av ChuckTesta Visa inlägg
Okej så trafiken och bilisterna ska anpassa sig efter hur du vill cykla.
Lite så tycker jag faktiskt, iaf inne i städer. Som sagt de som sitter i bil sitter bäst skyddad och har det minst jobbigt.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-30, 21:53   #32
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Men man ska självklart inte cykla mot rött osv, man måste som cyklist förstås tänka på sin egen och andras säkerhet.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-30, 21:56   #33
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Cyklade mycket förr i Stockholm och kör mycket bil nu, utanför och i Stockholm. Kan väl säga att jag blev tokig av att cykla och ansåg att alla bilister skulle ta hänsyn till mig och att alla fotgängare skulle hålla sig på gångbanan istället för att hasa runt på cykelbanan. Det ÄR mycket jobbigare att cykla än att köra bil, det ÄR mycket jobbigare att stanna och starta igen med cykel än med bil. Som lat bilåkare kan man faktiskt ta hänsyn till cyklister, man sitter på sitt feta arsle och trampar lite lätt på gas och broms och rattar lite, så svårt är det inte. Man ska ta hänsyn till både fotgängare och cyklister.

Som bilförare stör jag mig endast på 2 saker med cyklister, 1: de jävla töntarna med tights och speciella pedaler med skor som sitter fast i dem och hela jävla kitet som kör mitt på bilvägen, trots att det finns en cykelbana, för att de tror sig vara så jävla snabba men i själva verket cyklar de i 20 km/h på 60 väg. Som cykelpendlare hade jag som uppdrag nr 1 att cykla om de där töntarna helt normalt klädd med normala skor och normal cykel och med ryggsäck... Och 2: de idioter som inte fattar skillnaden mellan överGÅNGsställe och cykelöverfart.
Lol, älskar de där medelåriga gubbarna som köper en kolfibercykel för 40 papp och klämmer in sig i spandex, men de kan inte ens hålla in knäna när de cyklar. Enda gången jag respekterar cyklister som kör på bilvägen är de som faktiskt ligger och tuggar i 40, och som skulle vara en fara om de kör på cykelvägen. De är duktiga och ska givetvis få cykla där de inte riskerar att köra på ungar och hundjävlar. Är det något jag hatar är det just hundägare och deras bajsätande pälsbestyckade däggdjur som anser sig ha rätten att blockera både gång- och cykelväg.

Senast redigerad av MasterChief den 2020-01-30 klockan 22:00.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-30, 22:15   #34
grondahl
Dryg, slö & långsam
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 418
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Och 2: de idioter som inte fattar skillnaden mellan överGÅNGsställe och cykelöverfart.
Finns väl nästan inga cykelöverfarter i Stockholm, däremot många cykelpassager som sitter ihop med övergångsställen pga GC-bana.
grondahl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-30, 23:44   #35
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
20 mest cykelvänliga städerna i världen enligt någon ranking, Stockholm är inte med.

https://www.wired.com/story/most-bik...-design-index/
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-31, 09:33   #36
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av grondahl Visa inlägg
Finns väl nästan inga cykelöverfarter i Stockholm, däremot många cykelpassager som sitter ihop med övergångsställen pga GC-bana.
Otroligt att det finns 3(!) olika sorter, samt egna regler för varje...
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-31, 13:47   #37
TomasB
Registered User
 
TomasBs avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 568
Mina 5 cent:

Jag cyklar till jobbet från April - oktober och åker kommunalt de andra månaderna. Jag har också en bil. (Bor i Stockholms innerstad).

De flesta bilförare i Stockholms innerstad är helt ok. De flesta följer lagen med undantag från:

- högerregeln (tycks inte gälla i Stockholm)
- när du byter fil så blinkar du eventuellt samtidigt som du svänger, inte innan.

Sen finns småskit som att ingen blinkar sig ut ur en rondell men det är skitsamma. I övrigt tycker jag faktiskt det funkar bra. Undantaget kan vara tjuriga taxi-chafförer.

Cyklister däremot - kör KONSEKVENT mot rött. Vet inte hur många gånger jag både som medcyklist och bilförare bevittnat näradöden-upplevelser pga cyklister som köttar rakt ut i en fyrvägs-korsning eller liknande. Som gång-trafikant har jag varit nära att bli överkörd oräkneligt antal ggr av cyklister som tycker att jag är i vägen - på en trottoar. Senast häromdagen fick jag glåpord när jag gick med hundarna på en trottoar. Jag frågade om han inte kunde ta cykelbanan på andra sidan vägen eller bilvägen (Som han också får cykla på). Men jag fick inget konstruktivt svar.

Ärligt talat känns det som många cyklister tycker att hela vägbanan bara ska skingra sig för dem, att all trafik ska försvinna och att alla ska anpassa sig till dem.

Suck
__________________
All the things I really like to do are either illegal, immoral, or fattening. /Alexander Woollcott (1887-01-19 – 1943-01-23)
TomasB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-31, 14:20   #38
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 164
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Det fungerar väldigt bra i Köpenhamn, då är frågan varför det fungerar så dåligt runt om i landet.
Det är verkligen ingen miljonfråga: svaret på varför cykling fungerar i Köpenhamn/Danmark men inte i Sverige stavas "ändamålsenlig infrastruktur". Danskar och holländare vet hur man bygger infrastruktur anpassad för cykel. Sverige är ett u-land i jämförelse.

Grundregel nummer ett gällande infrastruktur för cykel är att absolut inte blanda cyklister och fotgängare. De har helt olika behov och rör sig på helt olika vis. GC-banor är ett otyg som bör förbjudas pronto. Att blanda cyklar och bilar fungerar upp till ca 60 km/h, kan bilarna köra snabbare än så bör trafikslagen separeras (undantaget lågtrafikerade landsvägar). Ett bra sätt att åstadkomma just separation är nivåskillnader mellan trottoar, cykelbana och vägbana. Ett målat streck i asfalten som dessutom inte syns när det ligger snö eller is på vägen är inte en tillräcklig separation. Många svenska cykelbanor är också alldeles för smala. Cykelbanor ska gärna vara enkelriktade och så pass breda att snabbare cyklister kan passera långsamma cyklister.

Svensk (bil-)väginfrastruktur utformas enligt Nollvisionen, vilken i praktiken förutsätter att folk är kompletta idioter och att man därför måste bygga infrastruktur som gör att när alla dessa puckon begår ödesdigra misstag i trafiken så ska en allvarlig olycka ändå kunna undvikas. Våran gedigna mängd rondeller och 2+1 vägar är resultat av denna policy vilket också har minskat mängden allvarliga trafikolyckor rejält. Tyvärr har det här tänket inte riktigt sipprat ner till infrastruktur för cykling (kanske för att det primärt är en kommunal fråga), vilket är synd.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-31, 14:38   #39
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 845
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Det är verkligen ingen miljonfråga: svaret på varför cykling fungerar i Köpenhamn/Danmark men inte i Sverige stavas "ändamålsenlig infrastruktur". Danskar och holländare vet hur man bygger infrastruktur anpassad för cykel. Sverige är ett u-land i jämförelse.

Grundregel nummer ett gällande infrastruktur för cykel är att absolut inte blanda cyklister och fotgängare. De har helt olika behov och rör sig på helt olika vis. GC-banor är ett otyg som bör förbjudas pronto. Att blanda cyklar och bilar fungerar upp till ca 60 km/h, kan bilarna köra snabbare än så bör trafikslagen separeras (undantaget lågtrafikerade landsvägar). Ett bra sätt att åstadkomma just separation är nivåskillnader mellan trottoar, cykelbana och vägbana. Ett målat streck i asfalten som dessutom inte syns när det ligger snö eller is på vägen är inte en tillräcklig separation. Många svenska cykelbanor är också alldeles för smala. Cykelbanor ska gärna vara enkelriktade och så pass breda att snabbare cyklister kan passera långsamma cyklister.

Svensk (bil-)väginfrastruktur utformas enligt Nollvisionen, vilken i praktiken förutsätter att folk är kompletta idioter och att man därför måste bygga infrastruktur som gör att när alla dessa puckon begår ödesdigra misstag i trafiken så ska en allvarlig olycka ändå kunna undvikas. Våran gedigna mängd rondeller och 2+1 vägar är resultat av denna policy vilket också har minskat mängden allvarliga trafikolyckor rejält. Tyvärr har det här tänket inte riktigt sipprat ner till infrastruktur för cykling (kanske för att det primärt är en kommunal fråga), vilket är synd.
Du har helt rätt.

Att det inte sipprat ner till cykel beror väl på det gamla vanliga: det finns inga pengar. Och det finns knappt heller plats. Det är för mycket trafik på för små vägar i stan, och vägarna kan inte breddas mer då det är hus för tätt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-31, 15:12   #40
ChuckTesta
Nope! Chuck Testa
 
ChuckTestas avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Lite så tycker jag faktiskt, iaf inne i städer. Som sagt de som sitter i bil sitter bäst skyddad och har det minst jobbigt.
Ja och då kan du cykla på cykelbanan.
ChuckTesta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-31, 15:34   #41
3bz
Registered User
 
3bzs avatar
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 378
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Du har helt rätt.

Att det inte sipprat ner till cykel beror väl på det gamla vanliga: det finns inga pengar. Och det finns knappt heller plats. Det är för mycket trafik på för små vägar i stan, och vägarna kan inte breddas mer då det är hus för tätt.
Plats, högst tveksamt. Man kan fråga sig hur de lyckades med förändringarna här i Holland på 70-talet. Det var ju knappast så att vägarna var bredare här är vad de nu är i Svenska städer.
3bz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-31, 15:39   #42
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Du har helt rätt.

Att det inte sipprat ner till cykel beror väl på det gamla vanliga: det finns inga pengar. Och det finns knappt heller plats. Det är för mycket trafik på för små vägar i stan, och vägarna kan inte breddas mer då det är hus för tätt.
Jag ser det som om man inte prioriterar frågan, cykelbanor byggs på slentrian och inte som vägnät med planerad effektivitet.

Jag har sett när de mäter antal passerande cyklister på vissa vägar. Då blir ombyggnad en reaktion, istället för att försöka bygga en led som blir en naturlig cykel-motorväg.

Det är ett mångårigt projekt att lägga om, och ingen vill egentligen ta tag i det hela. Men det finn väldigt mycket potential.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-31, 15:51   #43
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av ChuckTesta Visa inlägg
Ja och då kan du cykla på cykelbanan.
Då kan ju alla bilister börja med att sluta använda den som nödparkering

Det går att skicka puckar fram och tillbaks ad infinitum. Puckon är puckon och stökig stadstrafik beror inte på en enskild grupp.

Senast redigerad av blåvitt den 2020-01-31 klockan 15:52.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-31, 21:40   #44
ChuckTesta
Nope! Chuck Testa
 
ChuckTestas avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Då kan ju alla bilister börja med att sluta använda den som nödparkering

Det går att skicka puckar fram och tillbaks ad infinitum. Puckon är puckon och stökig stadstrafik beror inte på en enskild grupp.
Ja men en cykel ska inte helt plötsligt vara king of the road som alla måste anpassa sig efter. Det är ju knappst så att cykelbanan alltid är full med parkerade bilar heller. Infrastrukturen är inte till för cykel som någon påpekade, det är infrastruktur som är lösningen, inte bara pumpa ut massa cyklister på bilvägen.
ChuckTesta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-31, 23:19   #45
Animalisk
Registered User
 
Animalisks avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Ort: Västerås
Inlägg: 1 265
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Jag har cykel- och bilpendlat omvartannat varje dag i Stockolm i 25 år.

Första priset för idioti går utan tvekan till bilister. Såklart finns det puckade cyklister, och de skulle antagligen vara lika puckade som bilister. Men totalt sätt så stör jag mig mer på bilister. Så många svagbegåvade nollor med obefintlig kapacitet att ha koll på omgivingen. Och de har inte ens vett att förstå att de är usla. Av de handfull gånger jag hamnat i ordväxling sista året så har det uteslutande varit hantverkare i sina fula och äckliga bilar. Vilket stärker min tes om att hantverkare är ofta svagbegåvade egoister.
Jag upplever samma sak, alltför många bilister tycks kolla max en meter framför motorhuven och har noll koll på sin omgivning. Inte ens på en stor landsväg kan de köra om en cyklist på ett säkert sätt.

Hur svårt är det att tex låtsas att cyklisten vid vägrenen är en annan bil och hålla ut som när man kör om en bil alternativt en lastbil? Jag klarar av det flera ggr i månaden, är jag ett unikum?
__________________
En Gammal Journal
Jag är inte bara viktig, jag är överviktig!
If you are training to failure, you are training to fail. Dr. Terry Todd
Animalisk är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)