Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-01-27, 15:19   #196
ChuckTesta
Nope! Chuck Testa
 
ChuckTestas avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av Landström Visa inlägg
Det här är en OL-stång som är betydligt mjukare än en SL-stång. Detta gör att du lyfter mer helt enkelt. Du kommer upp ett par cm av stångens svikt innan vikterna lämnar golvet. Skillnaden blir mer påtaglig ju mer vikt du har på stången. När du dessutom "turklastar" så blir effekten ännu större. Alla styrkelyftare vet att det är "fusk" med OL-stång och turklastning.
Kanske, kanske inte. Cailer Woolam jämförde en klassisk Eleiko SL-stång och en deadlift bar med 365 kg här:

https://youtu.be/9khgliEs3ws?t=579

Edit: han håller dock med om turklastning

Senast redigerad av ChuckTesta den 2020-01-27 klockan 15:21.
ChuckTesta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-27, 16:29   #197
Landström
Registered User
 
Landströms avatar
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 2 757
Citat:
Ursprungligen postat av ChuckTesta Visa inlägg
Kanske, kanske inte. Cailer Woolam jämförde en klassisk Eleiko SL-stång och en deadlift bar med 365 kg här:

https://youtu.be/9khgliEs3ws?t=579

Edit: han håller dock med om turklastning
Nu slarvkollade jag bara klippet så ber om ursäkt om jag missat något väsentligt han säger. Hur mycket man tjänar på en mjukare stång är säkerligen individuellt. Beroende på var en svagaste del i lyftet är.

Generellt tjänar man mer på mjuk stång om man lyfter sumo. Tyngsta delen i sumo är för de allra flesta starten. Att helt enkelt orka få igång stången att lämna golvet. Har man bara fått upp stången en liten bit så kommer resten "lätt". Med mjuk stång får man en lättare start. (De flesta får nog dessutom ett starkare grepp eftersom OL-stången har 2 mm mindre diameter.)

Har sett duktiga sumolyftare lyfta betydligt mer med OL-stång och turklastning jämfört med vad de gör på riktig tävling.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av creperiet Visa inlägg
Vad gör Landström här?
Citat:
Ursprungligen postat av hertzman Visa inlägg
Förutom det ser du fan ut att vara en av de hårdaste djävlarna jag någonsin sett.
Carl Von Linné x 3

Senast redigerad av Landström den 2020-01-27 klockan 16:32.
Landström är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-27, 17:02   #198
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Det är även lite orättvist att jämföra proffsidrottare med hobbyidrottare (som styrkelyftare faktiskt är). Lite skillnad på att slippa jobba och kunna planera livet kring sin idrott mot att behöva försörja sig själv.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-27, 17:37   #199
ChuckTesta
Nope! Chuck Testa
 
ChuckTestas avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av Landström Visa inlägg
Nu slarvkollade jag bara klippet så ber om ursäkt om jag missat något väsentligt han säger. Hur mycket man tjänar på en mjukare stång är säkerligen individuellt. Beroende på var en svagaste del i lyftet är.

Generellt tjänar man mer på mjuk stång om man lyfter sumo. Tyngsta delen i sumo är för de allra flesta starten. Att helt enkelt orka få igång stången att lämna golvet. Har man bara fått upp stången en liten bit så kommer resten "lätt". Med mjuk stång får man en lättare start. (De flesta får nog dessutom ett starkare grepp eftersom OL-stången har 2 mm mindre diameter.)

Har sett duktiga sumolyftare lyfta betydligt mer med OL-stång och turklastning jämfört med vad de gör på riktig tävling.
Ja alltså jag förstår ju vad du menar. Men poängen i videon är kanske att, ja man märker en skillnad, men det påverkar inte mycket. 365 kändes ungefär likadant säger han, om jag inte minns fel så säger han också att man inte märker någon skillnad öht fram till typ 250+.
ChuckTesta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-29, 11:45   #200
Landström
Registered User
 
Landströms avatar
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 2 757
Citat:
Ursprungligen postat av ChuckTesta Visa inlägg
Ja alltså jag förstår ju vad du menar. Men poängen i videon är kanske att, ja man märker en skillnad, men det påverkar inte mycket. 365 kändes ungefär likadant säger han, om jag inte minns fel så säger han också att man inte märker någon skillnad öht fram till typ 250+.
Hur mycket det påverkar kan bli en evighetsdiskussion. Men med flera reps så blir nog skillnaden ännu större om man vänder på studs med konstant böjning på stången.

Älskar Daniel. Grym atlet och verkar vara en mycket sympatisk människa. Följer honom på insta och älskar hans sätt att visa återhållsamt adrenalinpåslag och tydlig glädje.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av creperiet Visa inlägg
Vad gör Landström här?
Citat:
Ursprungligen postat av hertzman Visa inlägg
Förutom det ser du fan ut att vara en av de hårdaste djävlarna jag någonsin sett.
Carl Von Linné x 3
Landström är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)