Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-01-01, 20:16   #31
rosto
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 140
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Ska på endokrinologi på fredag, kan fråga vad som är rätt.
Langster har rätt, jag står i kö till vasektomi och har kollat upp detta noggrannt.
rosto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-01, 22:41   #32
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 235
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Men lol googla det en gång och du kommer att se att du inte är steril, inte pga vasektomin iaf.
Sjuk av döda celler? I så fall skulle alla vara döda för längesen, celler ”föds” och ”dör” ständigt överallt i kroppen.
Hur mycket sperma tror du man producerar egentligen? I en normal sats är mängden mikroskopisk.

Kolla här t.ex:
https://www.vasectomy.com/question/c...-pregnant-5868

Som sagt, mitt mål var att inte få några fler barn, steril eller inte bryr jag mig inte om. Men sanningen är att man inte blir steril av vasektomi.
Det finns åtskilliga exempel på hur sjuk man kan bli av sina egna spermier när de inte kommer ut. Du kan jämföra katolska munkar med en normalpopulation i risken för diverse penis och pung-relaterade åkommor. Ingen spermatömning= jävligt farligt.

Kroppen tömmer ut sperma själv (tänk tillbaks på när du var ung och vaknade med kladdiga kalsonger) men kan den inte det, vad tror du riskerar att hända?

Men jaja, jag tror inte vi kommer någonstans i diskusionen ändå, gör vi det så blir det en bara liten mängd unken sädesvätska som inte kan skapa något så det är som det är.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-01, 23:22   #33
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Det finns åtskilliga exempel på hur sjuk man kan bli av sina egna spermier när de inte kommer ut. Du kan jämföra katolska munkar med en normalpopulation i risken för diverse penis och pung-relaterade åkommor. Ingen spermatömning= jävligt farligt.

Kroppen tömmer ut sperma själv (tänk tillbaks på när du var ung och vaknade med kladdiga kalsonger) men kan den inte det, vad tror du riskerar att hända?

Men jaja, jag tror inte vi kommer någonstans i diskusionen ändå, gör vi det så blir det en bara liten mängd unken sädesvätska som inte kan skapa något så det är som det är.
Källa på att det är farligt att inte ejakulera? Jag vet att det finns bevis för att det är bra för prostatan att ejakulera ett par ggr i veckan... men jävligt farligt är att ta i å det grövsta. Jag tror du refererar till folksägen och urban myths faktiskt

Vad som riskerar hända om du inte ejakulerar ut några sädesceller? De dör och absorberas upp av kroppen, bryts ned till aminosyror och återanvänds förstås, precis som kroppen med alla andra celler, hela tiden. Notera nu att vi pratar om sädesCELLER, dessa är mikroskopiska och utgör typ en miljontedel av själva sädesvätskan - som mestadels produceras i prostatan. Det är celler, precis som alla andra celler i kroppen som vi inte blir sjuka av när de dör.
Det är inte som att vi sytt igen arslet och bajskorvarna nu inte har någonstans att ta vägen.

Sidenote: Jag har faktiskt ALDRIG ejakulerat i sömnen. Även om jag inte ejakulerat i vaket tillstånd på flera veckor.

Men som sagt vi kanske inte kommer någonstans i den här diskussionen...
Man kan iaf få barn även efter vasektomi, det finns massor om detta på nätet. Ring vårdguiden om du är osäker. Men det är INTE en simpel process, det krävs ett ingrepp på mannen och om det handlar om extrahering snarare än att koppla ihop sädesledarna igen så krävs det även ingrepp på kvinnan, känns knappast som ett bättre alternativ till kondom om man bara inte vill ha barn för tillfället.
Personligen tycker jag att operationen var EXTREMT obehaglig, så jag skulle knappast vilka lägga mig och få pungen uppskuren en gång till.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-01, 23:38   #34
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 235
Jag tyckte också det var obehagligt som fan. 3 kvinnor i rummet (dr, elev och ssk). Jag fick dessutom en infektion efteråt med akutbesök osv.

Men nästan lika illa tror det var tre månader efter när jag skulle lämna spermaprov. Låter inte så farligt, jag hade en slags föreställning om att det skulle vara en mysig undetlättande miljö, med kanske någon form av visuell stimuli.

Men jag blev hänvisad till en liten skrubb, som inte stängde ute ljud alls nästan. En skrubb med sjukvårdsmateriel och nån slags galonsoffa och handduk att sitta på och liksom ingenting att titta på. Duscha dagen innan med hibiscrub som om man skulle opereras eller något. Ett plaströr att försöka pricka.

Fy fan vad jag mådde illa av den upplevelsen
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-01, 23:44   #35
rosto
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 140
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Personligen tycker jag att operationen var EXTREMT obehaglig, så jag skulle knappast vilka lägga mig och få pungen uppskuren en gång till.
Rekommenderar du att man tar lugnande inför operationen? Jag är själv lite orolig för hur jag kommer att reagera.
rosto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-01, 23:51   #36
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av rosto Visa inlägg
Rekommenderar du att man tar lugnande inför operationen? Jag är själv lite orolig för hur jag kommer att reagera.
Jag gjorde inte det för jag föredrog att kunna köra bil hem framför att sätta mig på kollektiva färdmedel efter ingreppet.
Men nja varför inte? Vad som helst som gör situationen mindre jobbig. Man känner allt de gör trots bedövning och det gör ont och bedövningssprutan gör jävligt ont och de drar och klämmer och gräver och jävlas med ens mest känsliga område i typ 20-30 minuter.
Det är jobbigt.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-02, 00:06   #37
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Jag tyckte också det var obehagligt som fan. 3 kvinnor i rummet (dr, elev och ssk). Jag fick dessutom en infektion efteråt med akutbesök osv.

Men nästan lika illa tror det var tre månader efter när jag skulle lämna spermaprov. Låter inte så farligt, jag hade en slags föreställning om att det skulle vara en mysig undetlättande miljö, med kanske någon form av visuell stimuli.

Men jag blev hänvisad till en liten skrubb, som inte stängde ute ljud alls nästan. En skrubb med sjukvårdsmateriel och nån slags galonsoffa och handduk att sitta på och liksom ingenting att titta på. Duscha dagen innan med hibiscrub som om man skulle opereras eller något. Ett plaströr att försöka pricka.

Fy fan vad jag mådde illa av den upplevelsen
Haha runkskrubben ja, det var något av en chock.
Tog en bild på det. Ett rum som byggts för ett enda ändamål. Här ska det runkas. Och det ska INTE vara kul.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-02, 02:10   #38
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Haha runkskrubben ja, det var något av en chock.
Tog en bild på det. Ett rum som byggts för ett enda ändamål. Här ska det runkas. Och det ska INTE vara kul.
Två stolar? Var det ”två för en” eller satt någon och kollade på under tiden?
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-02, 08:18   #39
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage Visa inlägg
Två stolar? Var det ”två för en” eller satt någon och kollade på under tiden?
Ja det var lite märkligt, undrar om man kunde ta med sig någon som stöd?
Ännu märkligare tycker jag britsen som man ser till höger var, ser nästan ut som att man skulle kunna lägga sig på den på bilden, men i verkligheten var den typ 20 cm bred, skulle knappt ha gått att sitta på den.
Mysigast var nog att gallonstolarna stank gubbrumpa. De har en lång historia av att svettiga gubbarslen suttit och runkat på dem...
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-02, 10:00   #40
KT81
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2017
Inlägg: 149
Undrar om det någonsin funnits någon eldsjäl som lobbat för att piffa till runkskrubben. Man blir ju inte direkt motiverad till att snippa bollarna, fast tanken att börja om igen med småbarnsåren kanske gör att man står ut med dom där 20-30 minuterna av plåga.
KT81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-02, 10:04   #41
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Hur fasen ska jag klara att sitta där. Plus ssri som gör mig helt asexuell. Varför kan man inte få ta med sig som med ett urinprov.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-02, 10:11   #42
rosto
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 140
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Hur fasen ska jag klara att sitta där. Plus ssri som gör mig helt asexuell. Varför kan man inte få ta med sig som med ett urinprov.
Du kan i och för sig strunta i tremånaderskontrollen, jag tror nog att kirurgen knipsar rätt ledare.
rosto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-02, 10:27   #43
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Hur fasen ska jag klara att sitta där. Plus ssri som gör mig helt asexuell. Varför kan man inte få ta med sig som med ett urinprov.
Det får du, men då har du en begränsad tid på dig (upp till en timme). Googla istället för att enbart gå på infon från Kolozzeum.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-02, 10:30   #44
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Det får du, men då har du en begränsad tid på dig (upp till en timme). Googla istället för att enbart gå på infon från Kolozzeum.
Det låter krångligt, ser nog till att få det överstökat. Skulle nästan vilja vara ssri-fri när jag gör det då det påverkar spermierna. Ska dock ta nya prover först så kanske hinner ha ett uppehåll.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-02, 14:03   #45
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Jag funderade själv på vasektomi men efter att ha läst om att vissa får jobbiga smärtor i nedre magen och/eller pungen som är kroniska så... nej. Jag får förlita mig på att mitt sliddjur sköter p-pillerna och gör abort om pillerna skulle fallera.
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)