Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-01-20, 23:04   #27121
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Jag tror folk underskattar hur allvarligt diabetes faktiskt påverkar de drabbade. Min gudmor som ligger närmre 70 år visar tydliga tecken av att vara påverkad nu, och hon sköter sig dugligt.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-21, 00:01   #27122
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Se på fan. Jag trodde sånt där med typ nervskador och amputering var "reserverat" för folk som verkligen misskötte sin diabetes. Men det skadar ju absolut inte att vara extra försiktig.

Absolut! Diabetes för mig är typ "problem med socker" och en sån där liten plastdutt på armen :p
Finns ju väldigt mycket att lära sig om sånt man själv inte dras med.
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Jag tror folk underskattar hur allvarligt diabetes faktiskt påverkar de drabbade. Min gudmor som ligger närmre 70 år visar tydliga tecken av att vara påverkad nu, och hon sköter sig dugligt.
Allt som kan på något sätt ge skav, sår eller dyligt på fötterna kan ger framtida skador. De använder stämgaffel och testar min känslighet i mina tår och fötter.

Jag har hår på tårna (Hobbit style) och en del säger ju att det är ett tecken på bra blodcirkulation.

Ledsen att höra om din gudmor Rahf - diabeters är verkligen en sjukdom med många bottnar. Jag var 11, min far var diabetiker sedan 4, det hjälpte till med omställningen. Jag hoppade fallskärm när jag var 20 år med dispans - jag är om jag förstått det korrekt en av de ytterst få som fått det. 2008 skrev Diabetes tidningen att det var någon som försökte få dispans men att ingen de senaste decennierna fått det - jag kontakte dem och bevisade att de hade fel, Svart bälte, Advanced Open Water Padi certifikat osv.

“Dreams are not made to put us to sleep, but to awaken us.”
― Ed Viesturs
Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-21, 00:34   #27123
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbes Visa inlägg
Allt som kan på något sätt ge skav, sår eller dyligt på fötterna kan ger framtida skador. De använder stämgaffel och testar min känslighet i mina tår och fötter.

Jag har hår på tårna (Hobbit style) och en del säger ju att det är ett tecken på bra blodcirkulation.

Ledsen att höra om din gudmor Rahf - diabeters är verkligen en sjukdom med många bottnar. Jag var 11, min far var diabetiker sedan 4, det hjälpte till med omställningen. Jag hoppade fallskärm när jag var 20 år med dispans - jag är om jag förstått det korrekt en av de ytterst få som fått det. 2008 skrev Diabetes tidningen att det var någon som försökte få dispans men att ingen de senaste decennierna fått det - jag kontakte dem och bevisade att de hade fel, Svart bälte, Advanced Open Water Padi certifikat osv.

“Dreams are not made to put us to sleep, but to awaken us.”
― Ed Viesturs
Fan va sjukt, hur leder små sår till så stora problem i praktiken för en diabetiker? Får man typ skitkasst läkekött i fötterna pga nedsatt cirkulation?

Det där med hår och blodcirkulation har jag också fått höra när jag genomgick en "cirkulationsutredning".
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.

Senast redigerad av Bob90 den 2019-01-21 klockan 00:39.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-21, 07:11   #27124
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Fan va sjukt, hur leder små sår till så stora problem i praktiken för en diabetiker? Får man typ skitkasst läkekött i fötterna pga nedsatt cirkulation?

Det där med hår och blodcirkulation har jag också fått höra när jag genomgick en "cirkulationsutredning".
Du ställer riktigt bra frågor - jag har fått höra att kombinationen med nedsatt blodcirkulation och oreglerat blodsocker kan ställa till det. Jag har bara skadat fötterna en gång, 20+ år sedan trampade på glas och fick sy - de sa till mig att jag behövde se till att ha blodsockret i schack för att högt blodsocker + högre risk för infektion.

Läste igenom länken Matsa postade - den tar upp problematiken riktigt bra! Oavsett hur varmt på sommaren ser du aldrig mig med sandaler - risken att få in grus, skära sig osv. är för stor. Vad skit jag fått under åren för att jag alltid är så noga med att knyta skorna: -Varför kan du inte bara stoppa ner fötterna och skippa knyta dem osv.bla. bla. bla. det tar tid osv.
Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-21, 10:31   #27125
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbes Visa inlägg
Du ställer riktigt bra frågor - jag har fått höra att kombinationen med nedsatt blodcirkulation och oreglerat blodsocker kan ställa till det. Jag har bara skadat fötterna en gång, 20+ år sedan trampade på glas och fick sy - de sa till mig att jag behövde se till att ha blodsockret i schack för att högt blodsocker + högre risk för infektion.

Läste igenom länken Matsa postade - den tar upp problematiken riktigt bra! Oavsett hur varmt på sommaren ser du aldrig mig med sandaler - risken att få in grus, skära sig osv. är för stor. Vad skit jag fått under åren för att jag alltid är så noga med att knyta skorna: -Varför kan du inte bara stoppa ner fötterna och skippa knyta dem osv.bla. bla. bla. det tar tid osv.
Kikade också på länken nu. Återigen, jag har alltid trott att diabetes bara är typ en "övervakningssjukdom" i brist på bättre ord, typ som högt blodtryck. Dvs sköter man sig så är man i princip symptomfri och utan risk för något och om fler tänker som jag så kan jag lätt se att folk skulle "irritera sig" över att någon är så nitisk när det kommer till skorutinen.

Och det där gäller ju bara fötterna, nu när vi ändå har snöat in på diabetes, är det några mer vanliga risker/komplikationer vi "oinvigda" är ovetandes om?

Jag gissar att just fötterna är i farozonen för att de redan är typ en av kroppsdelarna som är längst bort från hjärtat och därmed har sämre blodcirkulation.

Det slog mig precis att en i min klass som följde med och klättra en gång, där snackar vi ju risk för skav och sår på fötterna (kombination med halvfräscha hyresskor). Minns dock inte om han valde att köra i gymnastikskor eller om han hyrde, får la hoppas att han hade koll och körde sina gymnastikskor då
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-21, 10:40   #27126
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Vad är det man säger, utvecklar en person diabetes typ 2 så sänks beräknad livslängd med, i runda slängar, 10 år?
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-21, 10:50   #27127
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Vad är det man säger, utvecklar en person diabetes typ 2 så sänks beräknad livslängd med, i runda slängar, 10 år?
"Gäller" det oberoende typ 1 och typ 2? Dvs det är liksom knutet till själva symptomen på blodsockret och inte själva mekanismerna bakom.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-21, 10:58   #27128
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Jag vågar inte säga säkert åt endera hållet. Redan att livslängden sänks är jag lite osäker på, utan det är något jag ska ha hört och vill dra mig till minnes.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-24, 16:10   #27129
leo1
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 701
Längesen jag köpte ett par sneakers. Nån som kan se vad detta är?


Postat via en mobil enhet
leo1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-08, 14:21   #27130
egge
Det var en gång en tråd-master!
 
egges avatar
 
Reg.datum: Jun 2005
Ort: E4 Norr
Inlägg: 952
Jag ska köpa en vit skjorta med dubbel-manschett men då jag är smålänning i själen undrar jag om det finns billigare varianter än Eton eller Stenström? Eftersom jag är tidsoptimist så hinns ingen internetshopping med utan det blir till att ränna ut på stan efter jobbet.
__________________
Tacka vet jag konstruktivt livsknarkande. - Doctor Snuggles

Fanns aldrig i kravspecifikationen att livet skulle vara rättvist. Försent att koda om allting nu så vi får fortsätta simulationen. Kanske kan vi patcha? - stridis
egge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-08, 19:13   #27131
herodes
Registered User
 
herodess avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 13
Citat:
Ursprungligen postat av egge Visa inlägg
Jag ska köpa en vit skjorta med dubbel-manschett men då jag är smålänning i själen undrar jag om det finns billigare varianter än Eton eller Stenström? Eftersom jag är tidsoptimist så hinns ingen internetshopping med utan det blir till att ränna ut på stan efter jobbet.
Brothers har:
https://www.brothers.se/shop/skjorto...ble-cuff-sf-ls

Dressmann har:
https://dressmann.com/sv/p/skjortor/...m/7207057_F900
herodes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-03, 23:13   #27132
-squat-
Registered User
 
-squat-s avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Inlägg: 1 221
Vilken typ av herrskor är trendiga just nu?
-squat- är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-03, 23:27   #27133
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av -squat- Visa inlägg
Vilken typ av herrskor är trendiga just nu?
Av ren nyfikenhet från en som verkligen inte bryr sig om trender, vad är grejen med att klä sig efter vad som är "inne"? Liksom vad är tjusningen som jag inte förstår något av?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-04, 21:42   #27134
TomasB
Registered User
 
TomasBs avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 568
Citat:
Ursprungligen postat av -squat- Visa inlägg
Vilken typ av herrskor är trendiga just nu?
Jag tror inte du vill ha de trendiga.
Det här är det trendigaste du kan ha nu:

__________________
All the things I really like to do are either illegal, immoral, or fattening. /Alexander Woollcott (1887-01-19 – 1943-01-23)
TomasB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-04, 22:18   #27135
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Jag tror inte du vill ha de trendiga.
Det här är det trendigaste du kan ha nu:

Får lätt intrycket att den är gjord för korta pojkar som vill se längre ut

Ser ju lite ut såsom du blir några cm längre i lästen med dem

EDIT: Jag var visst inte fel ute

Citat:
Lace-up sneakers with an oversized layered sole and shoe size embroidered at toe.
Upper: Fabric; Sole: Rubber
Lace-up closure
2.5" sole
Imported
https://www.holtrenfrew.com/en/Produ...s/p/4311144077

Senast redigerad av Hobbes den 2019-03-04 klockan 22:20. Anledning: :)
Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)