Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-01-20, 06:13   #27106
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Tycker inte ni att red wing är ruskigt hårda i innersulan? Eller mjukar det upp sig efter användning? Provade ett par, kändes inte som skor jag skulle kunna spendera en hel dag i. Synd, för de är som sagt snygga och verkar som sagt vara gedigna.

Men jag antar att mina fötter bara föredrar en mjukare fotbädd? Eller var det en vanesak för er?
Vet att en del klagat över det. Som diabetiker upplever jag dem som de absolut skönaste bootsen jag äger - de har kork i sulan och vad säger man på svenska? (Steel shank) - Vilket gör att steget verkligen får bra "rullning" framåt.

De anpassar sig - tog mig cirka 3-4 dagar av daglig använding att bryta in. Jag har gått över milen i dem - varit på fötterna hela dagar och utan att ens uppleva trötthet i fötterna.
Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-20, 06:16   #27107
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av leo1 Visa inlägg
Du köpte i Canada?
Oh, ja, här i Calgary vid en Red Wing butik. De har otrolig service! Lite roligt att man går liksom in i en "arbetsbutik" med industriboots för att köpa sig sina - dressboots

Jag gav ca 2400 Sek för några år sedan. De ger även rabatt om man återkommer och köper fler.
Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-20, 11:40   #27108
Callek
Caridina
 
Calleks avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Uppsala
Inlägg: 785
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Tycker inte ni att red wing är ruskigt hårda i innersulan? Eller mjukar det upp sig efter användning? Provade ett par, kändes inte som skor jag skulle kunna spendera en hel dag i. Synd, för de är som sagt snygga och verkar som sagt vara gedigna.

Men jag antar att mina fötter bara föredrar en mjukare fotbädd? Eller var det en vanesak för er?
Jag har ett par RW Roughneck 8146 Briar Oil Slick Leather och ett par Weekender Oxford Rough & Tough leather.

Både krävde en ganska rejäl insats initialt för att de skulle bli bekväma. Roughneck kängarna var väldigt styva i början och det kändes som att de glappade och jag fick någon enstaka blåsa på hälen. Här gällde det att ha tjockare strumpor än normalt och använda dem i lagom långa omgångar. Nu är de dock formade efter fötterna och jag kan gå väldigt långt i dem.

När det gäller Weekender skorna så är de "un-lined" dvs de har inget innerfoder utan det är den råa "mocka" ytan som fötterna blir exponerade för. Detta blir ett effektivt slippapper på varma fötter. Jag fick ruggiga blåsor i början. Men efter att ha nyttjat samma princip med tjocka strumpor och lagom långa promenader så sitter de som gjutet på foten.

Känslan efter att ha haft dem något år är att det är riktiga kvalitetsgrejer som kommer att hålla väldigt länge och bara bli snyggare med tiden.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Du har rätt - det kanske kan vara en god idé att utesluta alkohol i PWO:n tills saken uträtts ordentligt.
Räkfrossa med Calle <-Klick!
Callek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-20, 12:05   #27109
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Du kan inte komplettera med en extra eller mjukare innersula då?
Nu var några år sen jag provade ett par, men har för mig att "innersulan" inte var uttagbar utan integrerad i skon så att säga?

Citat:
Ursprungligen postat av Callek Visa inlägg
Jag har ett par RW Roughneck 8146 Briar Oil Slick Leather och ett par Weekender Oxford Rough & Tough leather.

Både krävde en ganska rejäl insats initialt för att de skulle bli bekväma. Roughneck kängarna var väldigt styva i början och det kändes som att de glappade och jag fick någon enstaka blåsa på hälen. Här gällde det att ha tjockare strumpor än normalt och använda dem i lagom långa omgångar. Nu är de dock formade efter fötterna och jag kan gå väldigt långt i dem.

När det gäller Weekender skorna så är de "un-lined" dvs de har inget innerfoder utan det är den råa "mocka" ytan som fötterna blir exponerade för. Detta blir ett effektivt slippapper på varma fötter. Jag fick ruggiga blåsor i början. Men efter att ha nyttjat samma princip med tjocka strumpor och lagom långa promenader så sitter de som gjutet på foten.

Känslan efter att ha haft dem något år är att det är riktiga kvalitetsgrejer som kommer att hålla väldigt länge och bara bli snyggare med tiden.
Hmm, styva som runt typ lästen och dylikt menar du?
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbes Visa inlägg
Vet att en del klagat över det. Som diabetiker upplever jag dem som de absolut skönaste bootsen jag äger - de har kork i sulan och vad säger man på svenska? (Steel shank) - Vilket gör att steget verkligen får bra "rullning" framåt.

De anpassar sig - tog mig cirka 3-4 dagar av daglig använding att bryta in. Jag har gått över milen i dem - varit på fötterna hela dagar och utan att ens uppleva trötthet i fötterna.
Du får ursäkta min okunskap, men hur relaterar diabetes till val av skodon? Bara nyfikenhet
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-20, 13:19   #27110
Callek
Caridina
 
Calleks avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Uppsala
Inlägg: 785
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Nu var några år sen jag provade ett par, men har för mig att "innersulan" inte var uttagbar utan integrerad i skon så att säga?


Hmm, styva som runt typ lästen och dylikt menar du?

Du får ursäkta min okunskap, men hur relaterar diabetes till val av skodon? Bara nyfikenhet
Sulan och innersulan är ju stela till en början vilket gör att skon inte böjer sig lika lätt när man går. Vilket blir bättre med tiden. Sedan är de i regel gjorda i rätt tjockt läder som också behöver mjukas upp.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Du har rätt - det kanske kan vara en god idé att utesluta alkohol i PWO:n tills saken uträtts ordentligt.
Räkfrossa med Calle <-Klick!
Callek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-20, 14:46   #27111
Matsa
Corporis Majestatis
 
Matsas avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Kalmar
Inlägg: 3 623
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Du får ursäkta min okunskap, men hur relaterar diabetes till val av skodon? Bara nyfikenhet
De får tydligen ofta alla möjliga problem med fötterna: https://www.doktorn.com/artikel/allt...A4r-diabetiker
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
lol, det finns mkt gemensamt mellan Knutbysekten och knäböjare.
Citat:
Ursprungligen postat av orsor Visa inlägg
Det roliga är att du har nästintill samma profilbild som Matsa. En smällfet marklyftare. Det är så man dör alltså
"Små delikata rörelser..."
Matsa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-20, 16:11   #27112
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av Matsa Visa inlägg
De får tydligen ofta alla möjliga problem med fötterna: https://www.doktorn.com/artikel/allt...A4r-diabetiker
Japp, minns att det var brukare med diabetes under hemtjänsttiden som inte skötte sig, och satt med riktigt såriga fötter eller amputerade lemmar.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-20, 16:44   #27113
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Tips på fysiska butiker som har billiga basplagg AV HÖG KVALITÈ (Stockholm)? Om det ens finns, oftast får man vad man betalar för. Köpte 3-4 tröjor/tshirtar från H&M och 5 tvättar senare har alla plagg krympt, tappat passform och förlorat den starka färgen trots skonsam tvättrutin. Fan vad trött man blir.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-20, 16:46   #27114
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Hur brukar MQ stå sig där? De har ju lite ekonomiska bekymmer, så kanske finns att hitta till dugliga priser.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-20, 17:55   #27115
Matsa
Corporis Majestatis
 
Matsas avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Kalmar
Inlägg: 3 623
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Tips på fysiska butiker som har billiga basplagg AV HÖG KVALITÈ (Stockholm)? Om det ens finns, oftast får man vad man betalar för. Köpte 3-4 tröjor/tshirtar från H&M och 5 tvättar senare har alla plagg krympt, tappat passform och förlorat den starka färgen trots skonsam tvättrutin. Fan vad trött man blir.
Jag har så mycket gamla bandtröjor etc. att jag sällan köper vanliga kortärmade. De få gånger jag gör det är det oftast träningströjor eller lite dyrare så därför är jag dålig på tips där men jag gör ett försök.

Jag tror att Uniqlo har bättre kvalitet än HM i det billigaste segmentet och jag tror även att COS (HMs "lyxkedja", de har en del udda designer men även enkla basplagg) har bättre kvalitet. Går man upp lite i prisklass tycker jag att Edwin oftast ger svårslagen kvalitet för pengarna samt har bra basplagg, har några skjortor och jeans från dem. Annars gillar jag kortärmade från Nudie (en modell som heter Roger) och från Filippa K (roll neck tee), bägge är ganska urringade och den från Nudie är lös i passformen. Vanliga kortärmade med resårkrage så tycker jag att Our Legacy och Indigofera är grymt bra men de är ytterligare ett steg upp i pris.

COS, Uniqlo och Nudie har fysiska affärer i Stockholm. Junkyard och Caliroots borde väl också ha en del märken som inte är så dyra?

Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Japp, minns att det var brukare med diabetes under hemtjänsttiden som inte skötte sig, och satt med riktigt såriga fötter eller amputerade lemmar.
Antar att det blir lite svårare att sköta sin diabetes när man är gammal, trött och virrig av medicinering?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
lol, det finns mkt gemensamt mellan Knutbysekten och knäböjare.
Citat:
Ursprungligen postat av orsor Visa inlägg
Det roliga är att du har nästintill samma profilbild som Matsa. En smällfet marklyftare. Det är så man dör alltså
"Små delikata rörelser..."

Senast redigerad av Matsa den 2019-01-20 klockan 18:01.
Matsa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-20, 19:02   #27116
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Nja, de jag träffade och hjälpte var mentalt skarpa. För deras del var det fysisk assistans som behövdes från Hemtjänsten. Instruktioner och uppmaningar från både vårdare och läkare att sköta sin diabetes fanns där, det var bara viljan som saknades. Tyvärr innebar det också att folk dog

Senast redigerad av Rahf den 2019-01-20 klockan 19:04.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-20, 19:41   #27117
Udd3n
Registered User
 
Udd3ns avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: ::1 sweet ::1
Inlägg: 323
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Tips på fysiska butiker som har billiga basplagg AV HÖG KVALITÈ (Stockholm)? Om det ens finns, oftast får man vad man betalar för. Köpte 3-4 tröjor/tshirtar från H&M och 5 tvättar senare har alla plagg krympt, tappat passform och förlorat den starka färgen trots skonsam tvättrutin. Fan vad trött man blir.
https://www.asos.com/se/asos-design/...g/prd/10309065

Har köpt några stycken att ha på jobbet och håller bra kvalité efter några tvättar. Både i färg och form. Sköna är de också. Mycket bättre än HM's diton imo. Sen att de är riktigt billiga är ju inte helt fel heller..

Edit: Såg att du skrev "fysiska butiker" så mitt tips var kanske inget att hurra över ändå..
Udd3n är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-20, 21:48   #27118
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Du får ursäkta min okunskap, men hur relaterar diabetes till val av skodon? Bara nyfikenhet
Citat:
Ursprungligen postat av Matsa Visa inlägg
De får tydligen ofta alla möjliga problem med fötterna: https://www.doktorn.com/artikel/allt...A4r-diabetiker
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Japp, minns att det var brukare med diabetes under hemtjänsttiden som inte skötte sig, och satt med riktigt såriga fötter eller amputerade lemmar.
Glad du frågade, många som inte vet - Matsa förklarade oerhört bra med sin länk.

Exempelvis går jag aldrig barfota, ens hemma, det efter att tränat kampsport i 17 år. Alltid barfota, men inte längre. Går runt i ett par Sanuk då risken alltid finns att trampa på något som kan skada fotsulan, sår osv.

När jag väljar skor vill jag personligen ha en formbar sula. Styv/stel uppbyggnad så jag får "rullningen" i steget. Detta avlastar tryckpunkterna i fotsulan, mindre skada och tryckpunkter på nerver.

Jag har inga skador på fötterna eller nervskador - 45 år gammal, diabetiker sedan 11 års ålder. Väljer sockor med omsorg. Skor får kosta lite mer och testar mig fram vad som fungerar. Red Wing Beckman blev en oerhörd framgång för mig med sin styva, hårda konstruktion i sulan - den ger inte efter, jag känner inte sten eller ojämnheter igenom sulan pga. "steel shank" som de har (ingen aning vad det heter på Svenska).

Min far fick ett sår på tån och de var tvungen att amputera den. Han var diabetiker sedan 4 års ålder och detta var efter att han fyllt 50 - det var dock cancer som tog honom vid 58 års ålder. Klart detta har satt sina spår i mig och ökat min egen omvårdnad.

I Canada har jag en oerhört bra diabetersvård. Mycket bättre än jag någonsin haft i Sverige - ser diabetersläkare flera gånger om året utan kostnad. Utbildas kontinuerligt av dem och det klart har hjälpt mig.

Tack för att du frågade.
Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-20, 21:57   #27119
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
Skoporr

Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-20, 22:59   #27120
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbes Visa inlägg
Glad du frågade, många som inte vet - Matsa förklarade oerhört bra med sin länk.

Exempelvis går jag aldrig barfota, ens hemma, det efter att tränat kampsport i 17 år. Alltid barfota, men inte längre. Går runt i ett par Sanuk då risken alltid finns att trampa på något som kan skada fotsulan, sår osv.

När jag väljar skor vill jag personligen ha en formbar sula. Styv/stel uppbyggnad så jag får "rullningen" i steget. Detta avlastar tryckpunkterna i fotsulan, mindre skada och tryckpunkter på nerver.

Jag har inga skador på fötterna eller nervskador - 45 år gammal, diabetiker sedan 11 års ålder. Väljer sockor med omsorg. Skor får kosta lite mer och testar mig fram vad som fungerar. Red Wing Beckman blev en oerhörd framgång för mig med sin styva, hårda konstruktion i sulan - den ger inte efter, jag känner inte sten eller ojämnheter igenom sulan pga. "steel shank" som de har (ingen aning vad det heter på Svenska).

Min far fick ett sår på tån och de var tvungen att amputera den. Han var diabetiker sedan 4 års ålder och detta var efter att han fyllt 50 - det var dock cancer som tog honom vid 58 års ålder. Klart detta har satt sina spår i mig och ökat min egen omvårdnad.

I Canada har jag en oerhört bra diabetersvård. Mycket bättre än jag någonsin haft i Sverige - ser diabetersläkare flera gånger om året utan kostnad. Utbildas kontinuerligt av dem och det klart har hjälpt mig.

Tack för att du frågade.
Se på fan. Jag trodde sånt där med typ nervskador och amputering var "reserverat" för folk som verkligen misskötte sin diabetes. Men det skadar ju absolut inte att vara extra försiktig.

Absolut! Diabetes för mig är typ "problem med socker" och en sån där liten plastdutt på armen :p
Finns ju väldigt mycket att lära sig om sånt man själv inte dras med.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)