Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-07-06, 13:52   #17836
Frantic
Registered User
 
Frantics avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: Göteborg
Inlägg: 4 155
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Hundratals eller tusentals har samma problem på Reddit och har haft det sedan spelet lanserades. Finns teorier om att spelets netcode får vissa ISP:er att tolka trafiken som en DDOS-attack. Jag tror ingen har kommit på en lösning.
Fantastiskt. Enligt Windows egna "Felsök problem" försvinner uppkopplingen för att min ethernet inte ansluten vilket den bevisligen är. På min laptop försvinner uppkopplingen en gång vid varje "session" när vi tittar på netflix. Felsökaren löser dock det problemet och sen uppkommer problemet inte förrän nästa gång laptopen startas.

Citat:
Ursprungligen postat av r3mpuh Visa inlägg
Har du testat att köra valfri router innan din dumburk/mellan dig & fiberomvandlaren, för skojs skull?

Testat ändra på något DNS mässigt/stänga av Windows uppdate torrent botnet inställningen som jag föreslog i mina 2 inlägg här ovan, bara för att?

Annars är det väl tradionell felsökning som gäller:
Får du samma cod problem om du kopplar in dumburken i grannens/mammas router istället? Får grannes/mammas dumburk samma cod problem om den kopplas in i ditt internet/fiberomvandlare? Kvarstår problemet om du byter till ett dedikerad Intel nätverkskort som du stoppar in i en pci-e slot? Kvarstår problemet om du nedgraderar till en tidigare Windows version/uppdaterar till en nyare? Kan du tänka dig att spela ett bra spel istället för cod & försvinner isf problemet så har en win/win-situation t.o.m. uppstått?

Återkom gärna med vilket utav ovan felsöknings/åtgärds-förslagen som löste icke problemet i fråga!

Mvh r3mpuh

EDIT@
King Grub fuskade & Google visst möjligtvis fram orsak/verkan lösning på "ditt problem" åt dig, smh.
Har testat med olika routrar samt ändrat DNSen till 8.8.8.8.

Inte testat att byta nätverkskort.
Frantic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-06, 13:53   #17837
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Windows Felsökare ger bara korrekta lösningar om nätverkskabeln faktiskt har lossnat, inte för något fel som uppstår i ett realistiskt scenario.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-17, 13:50   #17838
Spiffy
Smalfet med lem
 
Spiffys avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Malmö
Inlägg: 1 420
Har en gammal skräpig övervakningskamera som man tittar på i webbläsaren med Java.
Använder gamla iExplorer att kolla på denna, men det hackar som satan och fungerar rätt uselt.
Finns det fristående Java spelare som kanske hade fungerat bättre?
Spiffy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-17, 14:24   #17839
Frantic
Registered User
 
Frantics avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: Göteborg
Inlägg: 4 155
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Hundratals eller tusentals har samma problem på Reddit och har haft det sedan spelet lanserades. Finns teorier om att spelets netcode får vissa ISP:er att tolka trafiken som en DDOS-attack. Jag tror ingen har kommit på en lösning.
Testade med VPN. Fungerar nu perfekt.
Frantic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-17, 22:38   #17840
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Halva världens internet gick ned för en kvart.

https://twitter.com/hashtag/internetdown?lang=en
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-17, 23:30   #17841
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Halva världens internet gick ned för en kvart.

https://twitter.com/hashtag/internetdown?lang=en
Med tanke på att internet en gång i tiden designades för att vara distribuerad och därigenom kunna motstå kärnvapenattacker mot flertalet strategiska mål i USA utan att gå ner, så är det väl passande att dagens krigföring i stor utsträckning verkar ske just via internet utan att folk märker nåt, förutom när den riktiga offensiven kommer då, som släcker hela skiten för gott.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-17, 23:41   #17842
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Cloudflare har tydligen varit föremål för tunga, ovanligt persistenta DDOS-attacker redan i slutet av juni. https://www.darkreading.com/attacks-...d/d-id/1338323
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-18, 01:09   #17843
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
https://twitter.com/eastdakota/statu...66812100632576
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-18, 01:28   #17844
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Fan vad tråkigt! Fullskaligt cyberkrig lät så mycket mer spännande...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-18, 07:34   #17845
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Fan vad tråkigt! Fullskaligt cyberkrig lät så mycket mer spännande...
Klart de säger att det inte var det.

SKICKAT FRÅN BÖJRACKET
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-18, 11:19   #17846
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Today a configuration error in our backbone network caused an outage for Internet properties and Cloudflare services that lasted 27 minutes. We saw traffic drop by about 50% across our network. Because of the architecture of our backbone this outage didn’t affect the entire Cloudflare network and was localized to certain geographies.

The outage occurred because, while working on an unrelated issue with a segment of the backbone from Newark to Chicago, our network engineering team updated the configuration on a router in Atlanta to alleviate congestion. This configuration contained an error that caused all traffic across our backbone to be sent to Atlanta. This quickly overwhelmed the Atlanta router and caused Cloudflare network locations connected to the backbone to fail.
https://blog.cloudflare.com/cloudfla...-july-17-2020/
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-07, 18:27   #17847
Navi
Registered User
 
Navis avatar
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 234
Jag köpte en ny laptop för ett par veckor sen, men den på något sätt har blivit ojämn i bottenplatten. En av de fyra mjuka plattorna som sitter vid varje hörn på datorns botten har nog blivit för hög/låg vilket gör att den studsar upp och ner när jag skriver på tangetbordet. Det är fruktansvärt irriterande.

Kan jag reklamera detta till butiken?
Navi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-07, 18:36   #17848
High1ander
Mycket Irriterande
 
High1anders avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Mitt privata universum, och du är inte inbjuden
Inlägg: 2 637
Citat:
Ursprungligen postat av Navi Visa inlägg
Jag köpte en ny laptop för ett par veckor sen, men den på något sätt har blivit ojämn i bottenplatten. En av de fyra mjuka plattorna som sitter vid varje hörn på datorns botten har nog blivit för hög/låg vilket gör att den studsar upp och ner när jag skriver på tangetbordet. Det är fruktansvärt irriterande.

Kan jag reklamera detta till butiken?
Du kan ju reklamera om du tror att du kan visa på att felet var där från början eller att det är ett fabriksfel/designfel. Annars kommer de troligtvis mena på att du böjt datorn och därmed så gäller inte reklamationsrätten.

Datorer ska ha garanti i 3 år enligt reklamationsrätten i Sverige, så länge man använt produkten på "rätt sätt".

Det som sker beroende på när du köpt den är att de tar in den på service och du blir utan x-antal veckor när de fixar den, som det brukar kunna bli så kanske de inte ens tycker det är nå fel och du får tillbaka precis i samma skick... Det är iaf. scenariot om de är skit, annars så kanske de vet om att det är ett normalt fel och byter ut den helt på direkten.
__________________
There can be only ONE...
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklev Visa inlägg
Söta tjejer är dom man tänker på när man är lite småkär allmänt och saknar någon. -
Snygga brudar är dom man tänker på medans man knullar sin söta tjej så aggresivt man kan, samtidigt som man hatar henne för att hon inte är snygg nog.

Senast redigerad av High1ander den 2020-08-07 klockan 18:38.
High1ander är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-07, 19:10   #17849
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av High1ander Visa inlägg
Du kan ju reklamera om du tror att du kan visa på att felet var där från början eller att det är ett fabriksfel/designfel. Annars kommer de troligtvis mena på att du böjt datorn och därmed så gäller inte reklamationsrätten.

Datorer ska ha garanti i 3 år enligt reklamationsrätten i Sverige, så länge man använt produkten på "rätt sätt".

Det som sker beroende på när du köpt den är att de tar in den på service och du blir utan x-antal veckor när de fixar den, som det brukar kunna bli så kanske de inte ens tycker det är nå fel och du får tillbaka precis i samma skick... Det är iaf. scenariot om de är skit, annars så kanske de vet om att det är ett normalt fel och byter ut den helt på direkten.
Första 6 månaderna eller vad det är presumeras alla fel vara ursprungliga, såvida säljaren inte kan visa på motsatsen. Felet måste dock vara av väsentlig betydelse, och hur man ser på det i detta fall har jag ingen aning om.

En seriös säljare lär dock antingen fixa felet eller byta varan utan krångel.
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-07, 19:21   #17850
High1ander
Mycket Irriterande
 
High1anders avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Mitt privata universum, och du är inte inbjuden
Inlägg: 2 637
Citat:
Ursprungligen postat av Gregow Visa inlägg
Första 6 månaderna eller vad det är presumeras alla fel vara ursprungliga, såvida säljaren inte kan visa på motsatsen. Felet måste dock vara av väsentlig betydelse, och hur man ser på det i detta fall har jag ingen aning om.

En seriös säljare lär dock antingen fixa felet eller byta varan utan krångel.
Men allt beror ju på hur varan ser ut. Normalt funtade personer kan ju se om varan är dåligt gjord, eller om man använt produkten felaktigt. Man utgår ju från att lite slit ska sakerna klara av, men gör man saker som går emot rekommendationer så hävs troligtvis garantin. Man kan ju försöka att fixa själv om man tror att man klarar av att fixa det, däremot så kan det få motsatt effekt att det blir tydligare med felaktiga "skador" och garantin inte gäller. Hursom, man får vara beredd på att bli utan sin dator x-dagar/veckor, framförallt om det är ett skitmärke som kanske inte har bra support i Sverige.
__________________
There can be only ONE...
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklev Visa inlägg
Söta tjejer är dom man tänker på när man är lite småkär allmänt och saknar någon. -
Snygga brudar är dom man tänker på medans man knullar sin söta tjej så aggresivt man kan, samtidigt som man hatar henne för att hon inte är snygg nog.
High1ander är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)