Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-07-08, 14:18   #31
BrunoC
Banned User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 80
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Lustigt att du jämställer tro på något med att veta att det är så.
Eh?

Grunden till vad man "tror" på någonting bör ju för en intellektuellt sinnad människa likväl grunda sig på stöd av logisk konsekvens och empiriska bevis annars bör du ju vara ärlig med att du förkastar rationalitet och bara tror på det därför att dina känslor känner för det precis som folk kan känna att månen består av ost, att jorden är platt eller att du är en häst och inte en människa.
BrunoC är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-08, 14:24   #32
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 738
Citat:
Ursprungligen postat av BrunoC Visa inlägg
Eh?

Grunden till vad man "tror" på någonting bör ju för en intellektuellt sinnad människa likväl grunda sig på stöd av logisk konsekvens och empiriska bevis annars bör du ju vara ärlig med att du förkastar rationalitet och bara tror på det därför att dina känslor känner för det precis som folk kan känna att månen består av ost, att jorden är platt eller att du är en häst och inte en människa.
det är inte samma sak som skillnaden mellan veta och tro. Om man tror på något så vet man inte, och om man vet något så tror man inte.
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-08, 14:24   #33
TheDoctor
Registered User
 
TheDoctors avatar
 
Reg.datum: Jan 2018
Ort: Nordvästra Skåne
Inlägg: 215
Ingen vet till 100% varken för eller emot. Lär dina barn egenskaper som dem kommer ha nytta av i livet och låt dem själva lista ut vem dem är. Jag har inga barn själv men tycker det är en logisk tanke.

Man visar dem dörren, förbereder dem för att gå igenom den men i slutändan måste man ändå gå igenom dörren själv. Förhoppningsvis med en arsenal av öppenhet, ödmjukhet, nyfikenhet och ett jävlar anamma.
__________________
Eat breakfast like a king, lunch like a prince and dine like a pauper.

Workout like your life depends on it.
TheDoctor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-08, 14:36   #34
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Kan nån berätta vad det har för skillnad? Alla s.k troende jag känner är normalt arbetande folk. Vissa kanske är speciellare på sitt eget vis men vad fan har det för skillnad. Fattar ej varför man orkar fundera på saken. Låt som tro på vad dom vill, det gör ingen skillnad då tv-spel, telefonen och snapchat ändå är det viktigaste. Det där är det minst viktiga när det gäller uppfostran
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-08, 14:38   #35
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Jag tror inte barn nödvändigtvis tror på gud för att föräldrarna eller skolan eller någon annan "lär" dem det. Men när barnen förstår innebörden av död så är det naturligt att de gärna tror på himmelen och änglar istället för att det bara är "slut".

Jag har själv lite samma dilemma, och har sagt till barnen att man kan tro på olika saker vad gäller död och födelse, men att jag inte tror på något sånt alls. Jag tror de tycker att jag har fel.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-08, 14:40   #36
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Jag tror det är barnmisshandel att lära sitt barn tro på Gud. Skräckinjagande att en högre makt dömer deras handlingar. Vill hellre att de blir ateister så de kan leva utan skam för sina handlingar och YOLOa allt, mer tröst att finna i det.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-08, 15:38   #37
BrunoC
Banned User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 80
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
det är inte samma sak som skillnaden mellan veta och tro. Om man tror på något så vet man inte, och om man vet något så tror man inte.
Ser inte vad det är för poäng du vill göra eller om det bara är semantik. Oavsett om du bara tror på någonting så bör du ju ha en logisk grund till det och ett par kriterier som ska uppfyllas om du ska tro på det och samtidigt vara en rationell individ.
BrunoC är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-08, 15:40   #38
Spiffy
Smalfet med lem
 
Spiffys avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Malmö
Inlägg: 1 420
Varför tror de gud finns nu?
Om de inte har blivit påtvingade religion från födseln så är det antagligen ett icke problem.
Har de blivit påtvingade religion från födseln så sluta med det och säg att gud inte finns direkt kan jag känna.
Spiffy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-08, 16:17   #39
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av David_wigren Visa inlägg
För 1000 år sedan hade du frågat ”amen hur förklarar du regnbågar och åskoväder? Please, det är ju helt uppenbart att gudar finns. Har du ens sett ett stjärnfall eller ett norrsken? lol”

Argumentet du använder dig utav kallas för God of the gaps. Och det argumentet har alltid visat sig vara fel i efterhand så fort vetenskapen kommer ifatt och plötsligt kan förklara det som man tidigare trodde var tvärsäkra bevis på att gud finns.

Gällande vad jag skulle svara om mitt barn frågade mig om gud så hade jag svarat att det finns ingen som vet om gud finns eller ej. Det finns dem som tror och de som inte tror. Man får bestämma själv vad man tror på. Det enda som är viktigt är att man inte ska försöka tvinga andra till att tycka som man själv gör.
Modern vetenskap är mindre pålitlig än att singla slant så vad exakt är det den har kommit ikapp?
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-08, 16:17   #40
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 738
Citat:
Ursprungligen postat av BrunoC Visa inlägg
Ser inte vad det är för poäng du vill göra eller om det bara är semantik. Oavsett om du bara tror på någonting så bör du ju ha en logisk grund till det och ett par kriterier som ska uppfyllas om du ska tro på det och samtidigt vara en rationell individ.
Varför babbla om att få folk att försöka nå sin egen förståelse (fast din förståelse är ju givetvis överlägsen och rätt) när du inte har någon lust att tänka efter själv?

du förstår väl själv att om ovanstående "semantik" gäller så kan man inte producera bevis för sin tro?
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-08, 17:02   #41
en stor stark
Den soeda tösapågen
 
en stor starks avatar
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Lund/Malmö
Inlägg: 370
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Jag tror det är barnmisshandel att lära sitt barn tro på Gud. Skräckinjagande att en högre makt dömer deras handlingar. Vill hellre att de blir ateister så de kan leva utan skam för sina handlingar och YOLOa allt, mer tröst att finna i det.
Barnmisshandel är det inte tycker jag. Det är bara viktigt att de inte tar över det religiösa och dogmatiska tänkandet utan tar efter det vetenskapliga tänkandet som är så oerhört exakt jämförelsevis till alternativen.
Ironiskt nog så klagar vissa kristna på effektiviteten av vetenskap medans de sitter bakom en dator. Tur nog så kommer dessa kristna inte finnas kvar efter några generationer.
__________________
Journal
en stor stark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-08, 17:10   #42
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Citat:
Ursprungligen postat av en stor stark Visa inlägg
Barnmisshandel är det inte tycker jag. Det är bara viktigt att de inte tar över det religiösa och dogmatiska tänkandet utan tar efter det vetenskapliga tänkandet som är så oerhört exakt jämförelsevis till alternativen.
Ironiskt nog så klagar vissa kristna på effektiviteten av vetenskap medans de sitter bakom en dator. Tur nog så kommer dessa kristna inte finnas kvar efter några generationer.
Nativitetet bland sekulära svenskar är under 2.1 per kvinna som är minimum för att säkerställa befolking ej utraderas över tid.

De vetenskapsfientliga muslimerna är de nya "kristna", de har en betydligt högre nativitet, faktum är att dessa monoteistiska religioner som härstammar från abraham uppmuntrar en livsstil som ligger mer harmoni med darwins lagar än ateism.
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-08, 17:20   #43
BrunoC
Banned User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 80
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Varför babbla om att få folk att försöka nå sin egen förståelse (fast din förståelse är ju givetvis överlägsen och rätt) när du inte har någon lust att tänka efter själv?

du förstår väl själv att om ovanstående "semantik" gäller så kan man inte producera bevis för sin tro?
Vad pratar du ens om?

Var har jag skrivit att man ska babbla om att få folk att nå sin egen förståelse, har du ens läst vad jag skrivit?
Att använda den Sokratiska metoden innebär ju bara att man ställer frågor åt andra och Sokrates använde den ju för att se ifall andra kunde föra resonemang som var logiskt rigorösa och hållbara och märkte att folk hade svårt med det och ibland själva insåg sin frånvaro av logik. Så det är ju allt annat än vad du säger mig påstå om att pracka på andra sina egna åsikter.

Kan man sen fråga ett barn om Gud och ställa bra frågor till barnet så främjar man tänkandet och antingen finner väl barnet någonstans där det logiska argumentet för att tro på Gud tryter, eller så resonerar han/hon faktiskt vidare och finner ett väldigt bra argument för att tro på Gud som fortfarande håller rationellt.

Och vadå bevis, vem har sagt något om bevis? Man kan ju tro på atomer utan att det finns exakta bevis men däremot finns goda argument som stöder tesen.

Alternativet är ju annars att:

1. Hålla käft och aldrig ha en intellektuell diskussion med sitt barn och bara prata om väder, hockey och Let's Dance.
2. Säga att Gud inte finns och det är sant därför att pappa säger det.
3. Säga att Gud finns och det är sant därför att pappa säger det.

Kort sagt, med den Sokratiska metoden stimulerar man ju barnet själv till att komma fram till någonting.

Senast redigerad av BrunoC den 2020-07-08 klockan 17:26.
BrunoC är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-08, 17:38   #44
David_wigren
Registered User
 
David_wigrens avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Örebro
Inlägg: 1 488
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Modern vetenskap är mindre pålitlig än att singla slant så vad exakt är det den har kommit ikapp?
Vad menar du med modern vetenskap? Menar du den som har producerat telefonen/datorn som du använder för att skriva dina inlägg?
David_wigren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-08, 17:41   #45
EagleEye
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 212
Gud har skapat allting. Utan Gud skulle det inte finnas någon vetenskap till att börja med.

Jag är pånyttfödd kristen. Jag ber till Jesus att förlåta mig för mina synder.
EagleEye är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)