Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-03-18, 21:31   #61
zianna
Registered User
 
ziannas avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Ort: falun
Inlägg: 13
Citat:
Ursprungligen postat av bengdoktor Visa inlägg
Är det någon som har jgort eller känner till någon som stelopererat spondylolistes? Jag har som sagt 16-18mm vad det nu är och skadade mig ytterligare för ett par veckor sedan. Ligger jag på golvet nu på rygg känner jag hur jag vippar på kotan fram och tillbaka, mer än tidigare. Min läkare sa att steloperation inte är ett alternativ då resten av ryggen som får ta alla böjningar kommer att ge upp efter x antal år ändå. Men jag har aldrig haft någon att diskutera det här med och ni verkar ju pålästa. Tänk om det finns hopp!
Har du korsett då? Ska prova ut en i morgon.
zianna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-13, 21:55   #62
zianna
Registered User
 
ziannas avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Ort: falun
Inlägg: 13
Korsetten helt hopplös att använda vid ansträngning, jag fick andnöd när det var tungt och korsetten åkte av! Annars gick skidåkning på fjället i 5 dagar utmärkt. Värre när jag började jogga, får springa dubbelvikt om det ska gå för ischassmärtan i båda benen. Stark i bålen nu verkar det som, men det hjälper föga just nu. Suck.
zianna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-13, 22:07   #63
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Jag fick den här övningen mot ischiasbesvär; jag tror att syftet är att öka sträcktåligheten hos nerven:

Ligg på rygg på golvet. Lyft ett ben i 90 grader mot golvet, med knät böjt, "håll fast" det med händerna (det är inte en benstyrkeövning). Sträck foten mot taket, tills benet är rakt (helst skall fotsulan peka mot taket, men går inte det, så luta foten och låt tån vara högre än hälen). Sänk foten tills du har 90 grader i knät igen. Sträck benet igen. osv. Upprepa 10 ggr. Byt sida och gör likadant på andra sidan. Ta det försiktigt, vålda inte. Gör övningen morgon och kväll.

Det tar ett tag (ganska långt tag) innan man märker någon skillnad, men jag tyckte att den var effektiv på sikt.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-21, 22:51   #64
O.W.
OLW ?
 
O.W.s avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Solna
Inlägg: 5 028
Jag ställer mig i kön med drabbade.
__________________
Borta
STK
umeapower
Citat:
Ursprungligen postat av JimmyP;
"Styrkelyft är viktigare än Julen"
O.W. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-22, 10:11   #65
Martin Löwgren
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 7 423
Citat:
Ursprungligen postat av O.W. Visa inlägg
Jag ställer mig i kön med drabbade.
Vad gör det för ditt problem? Eller är det bra nu ?
Martin Löwgren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-22, 17:29   #66
O.W.
OLW ?
 
O.W.s avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Solna
Inlägg: 5 028
Citat:
Ursprungligen postat av Martin Löwgren Visa inlägg
Vad gör det för ditt problem? Eller är det bra nu ?
Här kan du läsa lite mer
http://www.kolozzeum.com/forum/showp...postcount=2975
__________________
Borta
STK
umeapower
Citat:
Ursprungligen postat av JimmyP;
"Styrkelyft är viktigare än Julen"
O.W. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-20, 20:25   #67
O.W.
OLW ?
 
O.W.s avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Solna
Inlägg: 5 028
Någon som känner till någon idrottare som kommit tillbaka efter kirurgi eller konservativ behandling?
__________________
Borta
STK
umeapower
Citat:
Ursprungligen postat av JimmyP;
"Styrkelyft är viktigare än Julen"
O.W. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-20, 21:28   #68
bengdoktor
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2005
Ort: Vasastan
Inlägg: 655
Nu har jag glömt av mkt av det som står i tråden som jag själv skapade, men iaf - är det någon som har ont av spondylolistesen hela tiden? Jag känner, peppar peppar, att min har blivit bättre! Jag hade mer ont tidigare, men det som är tråkigt är att det blir bättre när jag inte tränar, och det måste jag göra för att må bra mentalt. Men lite bättre har det nog blivit
bengdoktor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-20, 21:46   #69
O.W.
OLW ?
 
O.W.s avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Solna
Inlägg: 5 028
Citat:
Ursprungligen postat av bengdoktor Visa inlägg
Nu har jag glömt av mkt av det som står i tråden som jag själv skapade, men iaf - är det någon som har ont av spondylolistesen hela tiden? Jag känner, peppar peppar, att min har blivit bättre! Jag hade mer ont tidigare, men det som är tråkigt är att det blir bättre när jag inte tränar, och det måste jag göra för att må bra mentalt. Men lite bättre har det nog blivit
Jag har problem hela tiden fast å andra sidan har det bara gått några månader för min del.

Vilka övningar kan du träna nu? ger ökad vikt i övningarna mer problem?
__________________
Borta
STK
umeapower
Citat:
Ursprungligen postat av JimmyP;
"Styrkelyft är viktigare än Julen"
O.W. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-24, 19:47   #70
Liven
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 285
Hur vet man om man har kotglidning? Jag blir också risig av att sitta ned för länge, blir stel i höften och får problem med att böja mig utan smärta.

Har dock gjort en röntgen på ryggen utan nåt märkligt. Men vid en röntgen, tas hela ryggen verkligen med då?
Liven är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-24, 20:26   #71
Martin Löwgren
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 7 423
Citat:
Ursprungligen postat av Liven Visa inlägg
Hur vet man om man har kotglidning? Jag blir också risig av att sitta ned för länge, blir stel i höften och får problem med att böja mig utan smärta.

Har dock gjort en röntgen på ryggen utan nåt märkligt. Men vid en röntgen, tas hela ryggen verkligen med då?
En klinisk undersökning hittar med stor sannolikhet en kotglidning men jag brukar ändå skicka dem på röntgen för att bedöma storleken på den och även få ortopedens bedömning.

Mvh
Martin Löwgren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-24, 21:23   #72
Liven
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 285
Citat:
Ursprungligen postat av Martin Löwgren Visa inlägg
En klinisk undersökning hittar med stor sannolikhet en kotglidning men jag brukar ändå skicka dem på röntgen för att bedöma storleken på den och även få ortopedens bedömning.

Mvh
Är det när en sjukgymnast/kiropraktor undersöker en och fastställer en diagnos?
Liven är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-24, 22:17   #73
Anders Dybdahl
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 240
Citat:
Ursprungligen postat av Martin Löwgren Visa inlägg
Det finns heller inget statistiskt samband mellan röntgenologiskt bekräftad listes och symptom i vuxen ålder så en MR kan ibland hos symptomfria patienter börja ge symptom.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19139672

STUDY DESIGN: Cross-sectional study. OBJECTIVES: To determine prevalence rates of spondylolysis, isthmic, and degenerative spondylolisthesis in an unselected adult community-based population; and to evaluate the association of spondylolysis, isthmic, and degenerative spondylolisthesis with low back pain (LBP). SUMMARY OF BACKGROUND DATA: Spondylolysis and spondylolisthesis are prevalent in the general population; however, the relationship between these conditions and LBP is controversial. METHODS: This study was an ancillary project to the Framingham Heart Study. A sample of 3529 participants of the Framingham Heart Study aged 40 to 80 years underwent multidetector CT imaging to assess aortic calcification. One hundred eighty-eight individuals were consecutively enrolled in this study to assess radiographic features potentially associated with LBP. The occurrence of LBP in the preceding 12 months was evaluated using a self-report questionnaire. The presence of spondylolysis and spondylolisthesis was characterized by CT imaging. We used multiple logistic regression models to examine the association between spondylolysis, spondylolisthesis, and LBP, while adjusting for gender, age, and BMI. RESULTS: Twenty-one study subjects demonstrated spondylolysis on computed tomography (CT) imaging. The male-to-female ratio was approximately 3:1. Twenty-one percent of subjects with bilateral spondylolytic defects demonstrated no measurable spondylolisthesis. The male-to-female ratio of degenerative spondylolisthesis was 1:3, and the prevalence of degenerative spondylolisthesis increased from the fifth through 8 decades of life. Thirty-eight subjects (20.4%) reported significant LBP. No significant association was identified between spondylolysis, isthmic spondylolisthesis, or degenerative spondylolisthesis, and the occurrence of LBP. CONCLUSION: Based on CT imaging of an unselected community-based population, the prevalence of lumbar spondylolysis is 11.5%, nearly twice the prevalence of previous plain radiograph-based studies. This study did not reveal a significant association between the observation of spondylolysis on CT and the occurrence of LBP, suggesting that the condition does not seem to represent a major cause of LBP in the general population.
__________________
Leg. Naprapat Anders Dybdahl, Karlstad
Anders Dybdahl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-25, 08:25   #74
Martin Löwgren
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 7 423
Citat:
Ursprungligen postat av Liven Visa inlägg
Är det när en sjukgymnast/kiropraktor undersöker en och fastställer en diagnos?
Läkare, naprapat, sjukgymnast eller kiropraktor. Alla ska fixa att hitta en listes.

Mvh
Martin Löwgren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-25, 08:38   #75
O.W.
OLW ?
 
O.W.s avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Solna
Inlägg: 5 028
Citat:
Ursprungligen postat av Martin Löwgren Visa inlägg
Läkare, naprapat, sjukgymnast eller kiropraktor. Alla ska fixa att hitta en listes.

Mvh
Fast det kan inte vara helt lätt att skilja från ett diskbråck?
__________________
Borta
STK
umeapower
Citat:
Ursprungligen postat av JimmyP;
"Styrkelyft är viktigare än Julen"
O.W. är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)