Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-03-14, 23:00   #46
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Citat:
Ursprungligen postat av zianna Visa inlägg
Har någon erfarenhet av att använda antiinflammatoriska?
Antiiflammatorika kommer inte att "bota" dig om du inte har en inflammation; däremot kan det ju vara så att du behöver smärtlindring om du har ont. Råd ang. vad som är det lämpligaste preparatet borde du kunna få av din läkare; förmodligen kan även sjukgymnasten ge ett råd.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-15, 09:16   #47
zianna
Registered User
 
ziannas avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Ort: falun
Inlägg: 13
Citat:
Ursprungligen postat av Martin Löwgren Visa inlägg
Herregud vilken otur du verkar ha

Men som sagt du är på helt rätt spår med din tänk och din träning.

Har du några frågor är det bara att ställa dem.

Mvh
Tack för deltagande . Det känns faktiskt bra, lite krisigt när kroppen är drabbad, har ju alltid sportat och det har gett mig så mycket, välbefinnande och upplevelser.

Du nämnde speciella träningsprogram för listespatienter. Antar att det är bålstabiliserande övningar, och de känner jag ju till, men kanske ändå där finns något att hämta, vad tror du?

Hört om en osteopat med gott rykte i närheten. Han arbetar "balanserande", vet inte riktigt vad det innebär, men antar att det handlar om muskulär balans och om att optimera förutsättningarna. Kanske värt att pröva?

Ställer mig på händer och väntar på att allt ska gå över ..
zianna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-15, 09:22   #48
zianna
Registered User
 
ziannas avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Ort: falun
Inlägg: 13
Det är det jag tänker att jag har på ett sätt, en inflammation. En retning i nerverna till följd av att de sträcks och slits och komprimeras. Eller? Och att anledningen att ta medicin skulle vara att undvika försämring till följd av den inflammationen.

Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Antiiflammatorika kommer inte att "bota" dig om du inte har en inflammation; däremot kan det ju vara så att du behöver smärtlindring om du har ont. Råd ang. vad som är det lämpligaste preparatet borde du kunna få av din läkare; förmodligen kan även sjukgymnasten ge ett råd.
zianna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-15, 11:31   #49
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Citat:
Ursprungligen postat av zianna Visa inlägg
Det är det jag tänker att jag har på ett sätt, en inflammation. En retning i nerverna till följd av att de sträcks och slits och komprimeras. Eller? Och att anledningen att ta medicin skulle vara att undvika försämring till följd av den inflammationen.
Det tycker jag låter som en typisk läkarfråga.

Det här med vad som är en inflammation och inte, och framför allt vad som är en inflammation som bör medicineras och inte är inte jätteenkelt; det finns en tendens att kalla allt för inflammation och kalla in Iprenmannen som kanske inte är helt motiverad. Inte för att jag är av princip mot medicinering eller något, men de flesta antiinflammatorika har ju en del roliga biverkningar också, så man bör väl kanske inte äta dem om det inte behövs.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-15, 16:31   #50
zianna
Registered User
 
ziannas avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Ort: falun
Inlägg: 13
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Det tycker jag låter som en typisk läkarfråga.

Det här med vad som är en inflammation och inte, och framför allt vad som är en inflammation som bör medicineras och inte är inte jätteenkelt; det finns en tendens att kalla allt för inflammation och kalla in Iprenmannen som kanske inte är helt motiverad. Inte för att jag är av princip mot medicinering eller något, men de flesta antiinflammatorika har ju en del roliga biverkningar också, så man bör väl kanske inte äta dem om det inte behövs.
Tror du har rätt. Åt fulldos Brufen ett tag och fick inte magsår kanske, men kände mig "konstig" (are än vanligt). Typ åt trött/illamåendehållet.

Just åkt 18 km skidor i solen, lycklig över att det fungerar, men visst har jag ischias nu efteråt (när jag satt mig vid datorn., under tiden jag åker har jag annat att tänka på). Tror ändå på att vara aktiv, ökar genomblödningen, flushar på lite endorfiner.

Fick inget riktigt medhåll ang handstående, lämnar den tråden , men, som någon var inne på, att hänga då, typ i dörrkarmen ?
zianna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-15, 16:48   #51
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Jag har också funderat över det där med att "hänga", det låter lockande, men jag vet inte hur det funkar i praktiken (det finns ju traktionsbehandling, men jag har för mig att det är lite si så där med evidensen när det gäller om det funkar eller inte). Handstående borde väl, sedan man väl kommit upp, bli ungefär samma sak som att stå, bara åt andra hållet? Benen blir ju inte direkt viktlösa.

Ang. ischasbesvär så finns det ju lite nervmobiliseringsövningar som man kan göra. Jag har haft stor nytta av det själv, men då var grundproblematiken lindringare än din. Det kanske ändå kan vara värt att pröva; det värsta som kan hända torde vara att det inte händer något överhuvudtaget.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-15, 17:02   #52
creperiet
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 529
Citat:
Ursprungligen postat av zianna Visa inlägg
Tror du har rätt. Åt fulldos Brufen ett tag och fick inte magsår kanske, men kände mig "konstig" (are än vanligt). Typ åt trött/illamåendehållet.

Just åkt 18 km skidor i solen, lycklig över att det fungerar, men visst har jag ischias nu efteråt (när jag satt mig vid datorn., under tiden jag åker har jag annat att tänka på). Tror ändå på att vara aktiv, ökar genomblödningen, flushar på lite endorfiner.

Fick inget riktigt medhåll ang handstående, lämnar den tråden , men, som någon var inne på, att hänga då, typ i dörrkarmen ?

Har du någon aning om orsaken bakom skadan? Tänker på att du säger att du är 50+ och att den uppenbarar sig nu... Har du haft problem innan?

Menar du handstående såsom att gå på händer avråder jag dig p g a högt tryck i ländryggen. Att hänga ut ryggen på diverse sätt kan kännas skönt.
creperiet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-15, 17:09   #53
Martin Löwgren
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 7 423
Citat:
Ursprungligen postat av zianna Visa inlägg
Tack för deltagande . Det känns faktiskt bra, lite krisigt när kroppen är drabbad, har ju alltid sportat och det har gett mig så mycket, välbefinnande och upplevelser.

Du nämnde speciella träningsprogram för listespatienter. Antar att det är bålstabiliserande övningar, och de känner jag ju till, men kanske ändå där finns något att hämta, vad tror du?

Hört om en osteopat med gott rykte i närheten. Han arbetar "balanserande", vet inte riktigt vad det innebär, men antar att det handlar om muskulär balans och om att optimera förutsättningarna. Kanske värt att pröva?

Ställer mig på händer och väntar på att allt ska gå över ..
Ja det är vissa övningar man ska undvika som t.ex bakåtböjningar med mera men i grunden är det som du säger ett bålstabilitetsprogram med vissa definitioner.

Det finns ju den värsta nivån spondylooptos men någon sådan har jag inte stött på ännu och de måste opereras. Har du fått höra om varför du ej opereras?

Mvh
Martin Löwgren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-15, 21:44   #54
zianna
Registered User
 
ziannas avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Ort: falun
Inlägg: 13
Citat:
Ursprungligen postat av Martin Löwgren Visa inlägg
Ja det är vissa övningar man ska undvika som t.ex bakåtböjningar med mera men i grunden är det som du säger ett bålstabilitetsprogram med vissa definitioner.

Det finns ju den värsta nivån spondylooptos men någon sådan har jag inte stött på ännu och de måste opereras. Har du fått höra om varför du ej opereras?

Mvh
Hjälp -det låter jätteläskigt, vad är det? Tänk om jag har det??!

Haft ischias och ryggont av och till i 7-8 år, men inte gjort någon affär av det. Förrän i höstas, hade besvär ofta och märkte att till och med små bäckentippningar gav ischiassmärtor och förstod att något var fel.

Antar att orsaken är förslitningar i intervertebrallederna.

Har ett spinalutskott som petar ut på den aktuella nivån (L5), och det har jag haft så länge jag minns, i alla fall i 15-20 år (innan dess minns jag inget ...).

Ortopeden kan nog tänka sig att operera, det är mer jag som vill avvakta. En process i det också, att acceptera osv. Hade jag varit mindre aktiv hade jag haft betydligt mycket mer problem vad jag förstår. Hoppas kunna komma till ortopeden igen innan sommaren för att diskutera nackdelar med att vänta med operation, komplikationsrisk vid op, tid för sjukskrivning och rehabilitering, förväntat status efter op osv.
zianna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-15, 21:46   #55
zianna
Registered User
 
ziannas avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Ort: falun
Inlägg: 13
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Jag har också funderat över det där med att "hänga", det låter lockande, men jag vet inte hur det funkar i praktiken (det finns ju traktionsbehandling, men jag har för mig att det är lite si så där med evidensen när det gäller om det funkar eller inte). Handstående borde väl, sedan man väl kommit upp, bli ungefär samma sak som att stå, bara åt andra hållet? Benen blir ju inte direkt viktlösa.

Ang. ischasbesvär så finns det ju lite nervmobiliseringsövningar som man kan göra. Jag har haft stor nytta av det själv, men då var grundproblematiken lindringare än din. Det kanske ändå kan vara värt att pröva; det värsta som kan hända torde vara att det inte händer något överhuvudtaget.
Fick för mig att eftersom kotorna sluttar framåt kanske de skulle glida bakåt i stället för framåt om jag vände mig själv upp och ner! Hör att det låter lite experimentellt..
zianna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-15, 22:04   #56
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Steloperation är inte bara halleluja. Det kan nog ha sina poänger att tänka igenom saken ordentligt.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-15, 22:05   #57
zianna
Registered User
 
ziannas avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Ort: falun
Inlägg: 13
Citat:
Ursprungligen postat av Martin Löwgren Visa inlägg
Ja det är vissa övningar man ska undvika som t.ex bakåtböjningar med mera men i grunden är det som du säger ett bålstabilitetsprogram med vissa definitioner.

Det finns ju den värsta nivån spondylooptos men någon sådan har jag inte stött på ännu och de måste opereras. Har du fått höra om varför du ej opereras?

Mvh
Var tvungen att Googla. På vissa ställen anges ooptos som en synonym till olistes, men i flera artiklar definierar man det som en glidning på 100 %. Och det har inte jag, inte i liggande i alla fall.

(Kom in på några sidor med tråkig läsning, rehab tider på ett par år efter op osv, nedrans.)

Börjat fundera på vad det egentligen betyder att glidningen/kotan är instabil?
Börjat fundera på om man skulle behöva bilder (MRT eller rtg) under belastning, dvs när jag står upp, om den är instabil.

Gonatt vänner.
zianna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-15, 22:37   #58
bengdoktor
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2005
Ort: Vasastan
Inlägg: 655
Är det någon som har jgort eller känner till någon som stelopererat spondylolistes? Jag har som sagt 16-18mm vad det nu är och skadade mig ytterligare för ett par veckor sedan. Ligger jag på golvet nu på rygg känner jag hur jag vippar på kotan fram och tillbaka, mer än tidigare. Min läkare sa att steloperation inte är ett alternativ då resten av ryggen som får ta alla böjningar kommer att ge upp efter x antal år ändå. Men jag har aldrig haft någon att diskutera det här med och ni verkar ju pålästa. Tänk om det finns hopp!
bengdoktor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-15, 23:08   #59
Martin Löwgren
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 7 423
Citat:
Ursprungligen postat av zianna Visa inlägg
Hjälp -det låter jätteläskigt, vad är det? Tänk om jag har det??!

Haft ischias och ryggont av och till i 7-8 år, men inte gjort någon affär av det. Förrän i höstas, hade besvär ofta och märkte att till och med små bäckentippningar gav ischiassmärtor och förstod att något var fel.

Antar att orsaken är förslitningar i intervertebrallederna.

Har ett spinalutskott som petar ut på den aktuella nivån (L5), och det har jag haft så länge jag minns, i alla fall i 15-20 år (innan dess minns jag inget ...).

Ortopeden kan nog tänka sig att operera, det är mer jag som vill avvakta. En process i det också, att acceptera osv. Hade jag varit mindre aktiv hade jag haft betydligt mycket mer problem vad jag förstår. Hoppas kunna komma till ortopeden igen innan sommaren för att diskutera nackdelar med att vänta med operation, komplikationsrisk vid op, tid för sjukskrivning och rehabilitering, förväntat status efter op osv.
Operation är sista utvägen om du inte har en grov listes eller optos men det skulle de sett på röntgen så du har antagligen en mellanstor alt liten glidning och då är operation sällan nödvändig.

/Ax
Martin Löwgren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-15, 23:14   #60
Martin Löwgren
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 7 423
Citat:
Ursprungligen postat av bengdoktor Visa inlägg
Är det någon som har jgort eller känner till någon som stelopererat spondylolistes? Jag har som sagt 16-18mm vad det nu är och skadade mig ytterligare för ett par veckor sedan. Ligger jag på golvet nu på rygg känner jag hur jag vippar på kotan fram och tillbaka, mer än tidigare. Min läkare sa att steloperation inte är ett alternativ då resten av ryggen som får ta alla böjningar kommer att ge upp efter x antal år ändå. Men jag har aldrig haft någon att diskutera det här med och ni verkar ju pålästa. Tänk om det finns hopp!
Har man en listes grad III-V (grad 5 är optos) eller om en grad II som börjar öka och smärtstillande/korsett/träning inte hjälper är operation indicerat.

Det är helt normalt att kunna palpera en grop då koton glidit frammåt men detta utgör som sagt ingen operationsindikation utan det är storleken på glidningen och symptomen som styr.

Det finns heller inget statistiskt samband mellan röntgenologiskt bekräftad listes och symptom i vuxen ålder så en MR kan ibland hos symptomfria patienter börja ge symptom.

Mvh Axon
Martin Löwgren är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)