Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2015-05-04, 19:03   #61
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Om man kan ska man ta ut rörelsen jämt i ländryggen, d.v.s. undvika "hak" på en viss kotnivå. Det är i stort sett omöjligt om man har förutsättningar för kotglidning i ryggen, som många unga flexibla personer skaffat sig, men man kan försöka.

Man ska öka rörelseuttaget successivt. Kan man ska man "hänga" ner med magen, med ryggen avslappnad och tyngden på händerna. Men det kan ta några gånger tills man är där. Och bäckenet skall alltid vara i backen.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-05, 16:29   #62
Nioreh
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2016
Inlägg: 2
Jag
29 år, 1.80 m, 67 kg.
Fd militär.
Har tidigare haft akut diskbråck c6-c7.

Incident
Igår kväll. Gym.
Sqatas, (för?) djupa.
Skarp plötslig smärta i ländryggen.

Omedelbart efteråt
Synnerligen immobiliserad. All rörelse som involverar bäcken/ländryggen resulterade i skarp huggande smärta.
Molande värk från ryggslutet och ner/runt bäcken. Inga eller knappt märkbara (inbillade?) strålningar i höger ben.
Ta sig hem var ett ***** aber, samma sak med att ta sig upp från liggande ställning.

Sen
Generellt så är jag smått allergisk mot människor som självdiagnostiserar men att göra fel på gymmet kändes tillräckligt vanligt för att ge det en chans.
Filips beskrivning kändes nästintill indentisk sånär som på att mitt bara var 4 timmar gammalt och verkade ev göra avsevärt mycket mer ont.

Jag testade att rulla över på mage och börja töja. Omedelbar förbättring, det gick att sova (sporadiskt).

Idag
Fortsätter sporadiskt med McKenzie. Ser ut som en sengångare/96-årig gubbe men jag kan gå utan stora problem. Varit ute på stan och gjort saker.

Summa summarum:
Stort tack för att du delat din kunskap här Sheo.

1177 vårdguiden sa 'åk till akuten, vi vet inte alls' (vilket det nog blir ändå om jag måste vara sjukskriven på måndag) men du har iallafall spart mig den resan mitt i natten, X timmarnas väntan osv utan att veta hur jag skulle göra för att lindra smärtan.
Nioreh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-05, 17:04   #63
Nioreh
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2016
Inlägg: 2
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
...

Man ska öka rörelseuttaget successivt. Kan man ska man "hänga" ner med magen, med ryggen avslappnad och tyngden på händerna. Men det kan ta några gånger tills man är där. Och bäckenet skall alltid vara i backen.
Fråga
Är det vid McKenzie okej att
-Från liggande, fuska sig upp med armbågarna?
-Stående, skippa att står och vifta med armarna i tunnelbanan (bara böja sig bakåt)?

I.e. är du högt krav på korrekthet eller ligger vikten mest bara på att böja ländryggen bakåt?
Nioreh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-07, 09:04   #64
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Ålder: 25 år.
Tränar: Styrketräning, SL-inspirerat.
Skadebakgrund: Aldrig skadad eller sjuk mer än en axel som har krånglat till och från. I nuläget är den axeln bra och jag kan bänkpressa utan besvär.
Skada: Ländryggen. Det är som att den är konstant stel. Hostar jag så är det en lätt huggande smärta, inte påtaglig på något sätt men det känns. Ligger jag ned får jag vara nog med hur jag vänder på mig och byter position för kommer jag fel känns det obehagligt. Känns även när jag böjer mig bakåt/framåt. Det är mycket mer åt stelhetshållet än smärthållet.
Bakgrund till skada:
Tisdags: Kände lite i ländryggen när jag körde mark. Stannade tidigt, 160 kg, och avbröt. Upplevde dock inte att marken gjorde de små besvären värre.
Onsdags: Vilade ländryggen, bänkade bara lite. Kände inte av några besvär.
Torsdags: Tunga marklyft väldigt nära max, fem set. Kändes ok. Formen var blandad från sådär/ok till ganska dålig då jag gjorde tunga sexor.
Fredag: Vila, kände ingenting.
Lördag förmiddag: Halvtunga böj. Form bra till ok. Kändes bra i kroppen.
Lördag lunch: 16 mil bil.
Lördag kväll/natt: Fest med mycket alkohol. Känns fortfarande bra i kroppen.
Lördag natt: Sov på madrass på golvet.
Lördag lunch: 16 mil bil. Kändes bra i kroppen av vad jag kan minnas.
Lördag eftermiddag till idag, måndag morgon: Besvär med ländryggen så som beskrivet ovan.

Åtgärder: Står upp och jobbar idag(kontorsjobb). Kommer gå lite på två raster samt en längre sträcka på lunchen. Kommer även att gå efter jobbet. Ingen träning. Är det likadant imorgon så ringer jag en sjukgymnast.

Min fundering: Kan det hårda markpasset från i torsdags ha legat som ett latent ländryggsbesvär inom mig och sedan lösts ut av bilåkande samt ovan sovsituation? Eller kan det vara så att min stillasittande vardag gör sig påmind(sitter mycket på jobbet med ganska dålig ergonomi samt mycket soffliggande på fritiden)?
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-07, 11:22   #65
Smklnn
Registered User
 
Smklnns avatar
 
Reg.datum: Feb 2016
Inlägg: 317
Ländryggsbesvär är oftast komplexa och kombinationer av olika saker, 80% av befolkningen får ont i ländryggen någon gång. Överansträngning, dålig återhämtning från träningen, dålig ergonomi och fysisk inaktivitet kan vara orsaker. Vid ej direkt trauma. Sök upp en sjukgymnast kan vara en god idé.

Mvh

Sjukgymnast

Senast redigerad av Smklnn den 2016-03-07 klockan 11:25.
Smklnn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-07, 11:27   #66
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av Smklnn Visa inlägg
Ländryggsbesvär är oftast komplexa och kombinationer av olika saker, 80% av befolkningen får ont i ländryggen någon gång. Överansträngning, dålig återhämtning från träningen, dålig ergonomi och fysisk inaktivitet kan vara orsaker. Vid ej direkt trauma. Sök upp en sjukgymnast kan vara en god idé.

Mvh

Sjukgymnast
Absolut. Vill se om det blir bättre tills imorgon bara. Det känns lite överilat att kontakta en sjukgymnast efter ett dygns besvär? Tänker på om det bara är stelhet från lördagsnatten. Men att gå mycket måste väl vara bra mot stelhet?
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-07, 12:35   #67
Smklnn
Registered User
 
Smklnns avatar
 
Reg.datum: Feb 2016
Inlägg: 317
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Absolut. Vill se om det blir bättre tills imorgon bara. Det känns lite överilat att kontakta en sjukgymnast efter ett dygns besvär? Tänker på om det bara är stelhet från lördagsnatten. Men att gå mycket måste väl vara bra mot stelhet?
Du bestämmer själv när du söker vård Det beror på vad stelheten beror på. Rent generellt är rörelse bra för det mesta, inklusive stelhet.
Smklnn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-07, 13:06   #68
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av Smklnn Visa inlägg
Du bestämmer själv när du söker vård Det beror på vad stelheten beror på. Rent generellt är rörelse bra för det mesta, inklusive stelhet.
Kändes aningen bättre efter ~45 minuters promenad. Börjar få upp hoppet om att det bara är stelhet. Kommer gå så mycket jag kan och orkar idag/ikväll så får vi se hur det känns imorgon.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-20, 15:38   #69
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 842
Citat:
Ursprungligen postat av Nioreh Visa inlägg
Fråga
Är det vid McKenzie okej att
-Från liggande, fuska sig upp med armbågarna?
-Stående, skippa att står och vifta med armarna i tunnelbanan (bara böja sig bakåt)?

I.e. är du högt krav på korrekthet eller ligger vikten mest bara på att böja ländryggen bakåt?
Ja, det är okej att fuska sig upp med armbågarna. Vid stående kan man sätta händerna på baksidan av bäckenet och böja sig bakåt. Det viktigaste är inte exakt position, utan att man med övertryck kommer åt att rent mekaniskt trycker tillbaka obstruktionen.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-14, 15:00   #70
LEKU
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2020
Inlägg: 12
Detta låter som mitt problem med ryggen, förutom att det också strålar ner i benen för mig. Nån som har länk till McKenzieövningen? Den som var länkad har dött.
LEKU är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)