Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-10-29, 10:26   #16
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Plockar du bort alla raffinerade kolhydrater då? Jag älskar ju mina glukosgodisar...

Dock får jag finnar från och till. Inte några större direkt, men lite rött irriterat och några små igentäppta porer typ. Så fort jag börjar träna får jag jag även finnar på baksida axlar och längsmed latsen. Kan iofs ha att göra med att jag dricker mycket vassle och tar kreatin när jag tränar också.
Nej inte alla. Det verkar vara de som påverkar blocksockret mest som ger mig finnar. Har t.ex. provat pasta under lång tid vilket inte ger några problem
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-29, 15:31   #17
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Gluffgluff Visa inlägg
I stora mängder indirekt ja. Men om du äter så mycket dålig mat att det är den huvudsakliga orsaken till din akne så lär inte finnarna vara ditt största bekymmer.
Nej inte indirekt. Det är ett direkt orsakssamband mellan kost och acne allt annat likvärdigt. Att tonåringar får en massa finnar har inte primärt att göra med könshormoner utan med det faktum att de plötsligt har lite egna pengar som de resolut spenderar på godis, chips, läsk, och glass samt att de plötsligt har avsevärd tid i hemmet utan föräldrarnas översyn som de ägnar åt att plundra skafferiet, kylskåpet, och frysen på skräpmat. Det finns ingen som äter sämre än tonåringar. Själv får jag lika mycket finnar nu som när jag var tonåring när jag äter skräp. Och jag är över 40 år gammal.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-29, 15:34   #18
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Nej inte alla. Det verkar vara de som påverkar blocksockret mest som ger mig finnar. Har t.ex. provat pasta under lång tid vilket inte ger några problem
Vete är ganska så näringsrikt till skillnad från socker, malto, sirap etc. Inte meningsfullt från acneperspektiv att klumpa ihop dem.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-29, 15:37   #19
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Nej inte alla. Det verkar vara de som påverkar blocksockret mest som ger mig finnar. Har t.ex. provat pasta under lång tid vilket inte ger några problem
Det är inte blodsockerpåverkan som är problemet. Problemet är att kolhydraterna levereras helt utan andra näringsämnen som hämmar inflammation.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-29, 15:56   #20
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Du öppnar dörren till gymmet med hy som en eunuck men när du öppnar samma dörr på vägen hem är det roid-blämmor överallt? Hardcore
Hahahaha. Nä, men om jag jämför perioder där jag inte tränar vs där jag tränar. Skillnaderna är väl att jag äter mer, dricker vassle och kreatin. Kanske är en kombo av det som slår till. Sedan får jag inte sådan sjuk roidacne man har sett heller utan lite småplitor typ :-D

Tror också att man går runt i en svettig t-shirt i 2-3 timmar har sin del i dramat.

Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Nej inte alla. Det verkar vara de som påverkar blocksockret mest som ger mig finnar. Har t.ex. provat pasta under lång tid vilket inte ger några problem

Senast redigerad av PureWhey den 2019-10-29 klockan 15:57.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-30, 09:54   #21
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Vete är ganska så näringsrikt till skillnad från socker, malto, sirap etc. Inte meningsfullt från acneperspektiv att klumpa ihop dem.
Jag äter aldrig godis etc, har aldrig varit ett fan av det utan mer chipsfanatiker i så fall. Min största fiende som jag behöver utesluta är vetemjöl, bröd, så brukar jag slippa finnar.


Du som är inne på det här med näringstäthet gällande inflammation och finnar, vad tror du om potatischips? Visst det är olja i men det är ju faktiskt fortfarande en del vitaminer

Senast redigerad av smerk den 2019-10-30 klockan 09:56.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-30, 11:01   #22
sladdbarn
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 272
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Nej inte indirekt. Det är ett direkt orsakssamband mellan kost och acne allt annat likvärdigt. Att tonåringar får en massa finnar har inte primärt att göra med könshormoner utan med det faktum att de plötsligt har lite egna pengar som de resolut spenderar på godis, chips, läsk, och glass samt att de plötsligt har avsevärd tid i hemmet utan föräldrarnas översyn som de ägnar åt att plundra skafferiet, kylskåpet, och frysen på skräpmat. Det finns ingen som äter sämre än tonåringar. Själv får jag lika mycket finnar nu som när jag var tonåring när jag äter skräp. Och jag är över 40 år gammal.
Lite off topic, men de som äter sämst är ensamstående män i åldern 18-30.
Har tyvärr ingen länk till studien så ni får lita på mig
sladdbarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-30, 11:25   #23
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av sladdbarn Visa inlägg
Lite off topic, men de som äter sämst är ensamstående män i åldern 18-30.
Har tyvärr ingen länk till studien så ni får lita på mig
Det kan nog stämma i så måtto att det inte är någon färsk mat på menyn för dessa herrar men jag gissar att det är frågan om öl, chips, och korv snarare än en massa onödigt socker som är fallet för tonåringar.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-30, 11:30   #24
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Jag äter aldrig godis etc, har aldrig varit ett fan av det utan mer chipsfanatiker i så fall. Min största fiende som jag behöver utesluta är vetemjöl, bröd, så brukar jag slippa finnar.

Du som är inne på det här med näringstäthet gällande inflammation och finnar, vad tror du om potatischips? Visst det är olja i men det är ju faktiskt fortfarande en del vitaminer
Ju mer processad maten är desto mer inflammatorisk. Potatis äts bäst kokt. Bröd bör vara sockerfritt. Många av de smakligare brödsorterna i butik har en hel del socker i sig. Många populära pålägg har även de socker i sig. När du säger vetemjöl i andra sammanhang än bröd så var det är det du äter mer specifikt? Pannkaka med sylt eller sirap?
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-30, 13:33   #25
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Eller pasta med ketchup? Bullar och bakelser?
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-30, 14:07   #26
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Eller pizzadeg?
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-30, 15:00   #27
Gluffgluff
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2014
Ort: Gloomhaven
Inlägg: 270
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Nej inte indirekt. Det är ett direkt orsakssamband mellan kost och acne allt annat likvärdigt. Att tonåringar får en massa finnar har inte primärt att göra med könshormoner utan med det faktum att de plötsligt har lite egna pengar som de resolut spenderar på godis, chips, läsk, och glass samt att de plötsligt har avsevärd tid i hemmet utan föräldrarnas översyn som de ägnar åt att plundra skafferiet, kylskåpet, och frysen på skräpmat. Det finns ingen som äter sämre än tonåringar. Själv får jag lika mycket finnar nu som när jag var tonåring när jag äter skräp. Och jag är över 40 år gammal.
Före sista meningen tolkade jag ditt inlägg som ironiskt. Jag var lika övertygad som dig om kostens påverkan men har blivit skeptisk. Intressant teori.
Gluffgluff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-30, 15:21   #28
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Ju mer processad maten är desto mer inflammatorisk. Potatis äts bäst kokt. Bröd bör vara sockerfritt. Många av de smakligare brödsorterna i butik har en hel del socker i sig. Många populära pålägg har även de socker i sig. När du säger vetemjöl i andra sammanhang än bröd så var det är det du äter mer specifikt? Pannkaka med sylt eller sirap?
När jag säger vetemjöl eller bröd så omfattar det mackor, bullar/fika, hamburgare, pizza osv

Har provat äckliga fullkornsvarianter av bröd, och de ger inga problem. De smakar dock skit så jag avstår hellre från bröd och käkar gröt till frukost istället
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-30, 16:25   #29
dodie
Registered User
 
dodies avatar
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Örebro
Inlägg: 376
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Den primära dietära komponenten som ger acne är raffinerat socker. Så från din lista:

Sirap: 10g (0g)
Äpplemos: 20g (0g)

Jag antar att kakaon och nötblandningarna är sockerfria. Dock skulle det ju vara intressant att se hur din kost ser ut totalt. Vänligen notera att överätande i sig självt är dåligt för huden då det främjar systemisk inflammation och insulinresistens. Att äta mycket fett OCH mycket kolhydrater är även det dåligt av samma anledning. Låga insulinnivåer och en kost utan raffinerade makronutrienter är att föredra för den som vill ha fin hud.
Jag har varit vegan i typ 2år, så det blir mkt kolhydrater. Men det skumma är att när jag bytte till den kosten, blev huden bättre. Men nu har det blivit sämre igen. Kanske kan ha med överskott/underskott att göra då detta är min första bulk som vegan.

Ja, det är ren kakao och vanliga nötter (ibland rostade med salt). Jag äter inge socker eller bröd i min dagliga kost. Min kost består typ i grova drag av detta per dag:
400kcal frukt: banan, äpple, apelsin är standard.
1000kcal nötter/fröer
1000kcal mat, nästan alltid grytor med typ tomatkross, linsor, bönor, lök, broccoli, morötter, blomkål, potatis o sånt. Sen ris/bulgur/matvete är ganska standard.
500kcal sojaproteinpulver
300kcal havregryn
200kcal olja


Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Så fort jag börjar träna får jag jag även finnar på baksida axlar och längsmed latsen.
Jag har börjat fundera på om det kan ha med träningen att göra nu senaste dagarna. Jag har senaste tiden kört mer övnlingar där jag ligger på ryggen o krälar, och använder även foamroller på ryggen. Jag kanske skapar finnarna då...
__________________
Journal: Dodie's Project Mass 2018/19
dodie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-30, 16:26   #30
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
När jag säger vetemjöl eller bröd så omfattar det mackor, bullar/fika, hamburgare, pizza osv
Som sagt var: det är inte vetet som är problemet. I bullar/fika så är det alltid en massa socker. I mackor kan det vara socker beroende på macksort och pålägg. I burgarbröd, dressing, inlagd gurka, och ketchup är det i regel en massa socker.

Valet står inte mellan fullkorn/gröt eller finnar. Du behöver bara läsa på etiketten när du köper saker eller laga maten själv från färska råvaror. Fika/bullar kan du glömma.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)