Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-04-01, 13:40   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Ashwagandha och sömnkvalitet

Citat:
Background

Ashwagandha is an excellent adaptogen that is being used since ancient times in Ayurvedic medicine. Traditionally, it is used for various ailments and general well-being, including the treatment of geriatric patients. Managing quality of life (QoL) remains a challenge for the elderly population, especially joint pain management, sleep, and general well-being. With a growing global elderly population, QoL management with efficient medication and supplementation is the major healthcare requirement.

Objective

The objective of this study was to assess the safety, efficacy, and tolerability of Ashwagandha (Withania somnifera (L.) Dunal.) root extract on the improvement of general health and sleep in elderly people. Methods This 12-week, prospective, randomized, double-blind, placebo-controlled study was conducted on individuals of either gender aged between 65-80 years. Participants were randomized to receive Ashwagandha root extract at a dose of 600 mg/day (n = 25) orally, or identical placebo capsules with the same dose (n = 25) for 12 weeks. Efficacy was assessed using the WHOQOL-BREF questionnaire, sleep quality, mental alertness on rising, and Physician's Global Assessment of Efficacy to Therapy (PGAET). The safety and tolerability were assessed using the clinical adverse events reporting and Patient's Global Assessment of Tolerability to Therapy (PGATT).

Results

Statistically significant (P<0.0001) improvement was observed in the Ashwagandha treatment group compared to the placebo. The mean (SD) total score of WHOQOL-BREF improved from 140.53 (8.25) at the baseline to 161.84(9.32) at the end of the study. The individual domain scores were also improved. At baseline, the sleep quality and the mental alertness on rising were comparatively low in both the groups. However, upon intervention, a significant increase in the quality of sleep (P<0.0001) and mental alertness (P<0.034) was observed in the Ashwagandha treatment group when compared to the placebo group. Overall improvement was observed for the general wellbeing, sleep quality, and mental alertness in the study population. The experimental group population displayed good tolerability to the test product and it was reported as safe and beneficial by the study participants.

Conclusion

The study outcomes suggest that Ashwagandha root extract was efficient in improving the QoL, sleep quality, and mental alertness as self-assessed by the elderly participants. The recommended dose used in this study could be effective for the elderly population.
Cureus, 12 (2), e7083 2020 Feb 23. Efficacy and Tolerability of Ashwagandha Root Extract in the Elderly for Improvement of General Well-being and Sleep: A Prospective, Randomized, Double-blind, Placebo-controlled Study.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32226684/
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-01, 14:03   #2
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Jag har tagit Ashwagandha (KSM-66) i knappt två veckor nu. Tar en kapsel morgon och kväll. Jag sover bättre. Från 4 kissvaknande med svårt att somna om till ett kissvak och lätt att somna om. Och innan vaknade jag ofta 1-1.5 tim innan klockan ringde, nu vaknar jag max 30 min innan.

Enda nackdelen för mig har varit att jag känner mig något tröttare även på dagtid, gäspar även ibland på dagtid samt haft mycket lätt huvudvärk ibland som dock verkar släppa nu.

Går bra som fan på gymmet också, ökat riktigt bra, men det kan lika väl bero på att jag slutat röka och ökat proteinintaget.
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-01, 14:10   #3
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Har tagit Ashwagandha i minst 6 månader och kan inte påstå att jag märker någon skillnad alls. Men det hade jag kanske gjort om jag slutat. Vem vet.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-01, 20:34   #4
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av sumialic Visa inlägg
Har tagit Ashwagandha i minst 6 månader och kan inte påstå att jag märker någon skillnad alls. Men det hade jag kanske gjort om jag slutat. Vem vet.
Vart köper man det?
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-01, 20:42   #5
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 898
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Vart köper man det?
jag köper på Iherb, och specifikt jarrow formula.

har provat andra med mer innehåll, men jag inbillar mig att denna fungerar bäst för mig.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-01, 20:42   #6
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Alla vanliga kosttillskotsshoppar. https://www.mmsports.se/Livsmedel-Ha...hwagandha.html är den enda jag kan länka till, av förklarliga skäl.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-02, 08:35   #7
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Hur stark ska en kapsel vara då? Hur vet man vad som har kvalité
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-02, 09:49   #8
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
När man börjar Bakgrunden med "Ashwagandha is an excellent adaptogen", då är det bra att slänga artikeln då författarna uppenbarligen inte har en objektiv forskningsinställning.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-02, 12:04   #9
VoDaresVins
Registered User
 
VoDaresVinss avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Österbotten
Inlägg: 992
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
...
Enda nackdelen för mig har varit att jag känner mig något tröttare även på dagtid, gäspar även ibland på dagtid samt haft mycket lätt huvudvärk ibland som dock verkar släppa nu.
...
Är det inte troligt att intaget på morgnarna gör att du är trött dagtid?

Har själv inte börjat än men ska försöka få tummen ur.
__________________
Kneehabjournalen
VoDaresVins är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-02, 12:06   #10
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av VoDaresVins Visa inlägg
Är det inte troligt att intaget på morgnarna gör att du är trött dagtid?

Har själv inte börjat än men ska försöka få tummen ur.
Kanske men det sägs att det tar ca 2 veckor innan man börjar märka av ev effekter och då borde det inte spela någon roll när på dagen man tar dom. Men om dom har en direkt effekt så kan ju morgondosen ställa till det.
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-02, 12:58   #11
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
När man börjar Bakgrunden med "Ashwagandha is an excellent adaptogen", då är det bra att slänga artikeln då författarna uppenbarligen inte har en objektiv forskningsinställning.
Suck.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-02, 13:25   #12
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Nu är det en marginell skillnad för mig, så jag drar inte för stora växlar på det, men jag tar mina 250g Ashwa/Sensoril innan jag går och lägger mig och jag upplever att jag sover något bättre, med kortare/färre uppvaknande. Vilket gör att jag behöver möjligtvis något kortare tid i sängen innan jag känner mig utvilad.

Jag återrapporterar när jag har kört några veckor utan.
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-02, 16:12   #13
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
Nu är det en marginell skillnad för mig, så jag drar inte för stora växlar på det, men jag tar mina 250g Ashwa/Sensoril innan jag går och lägger mig och jag upplever att jag sover något bättre, med kortare/färre uppvaknande. Vilket gör att jag behöver möjligtvis något kortare tid i sängen innan jag känner mig utvilad.

Jag återrapporterar när jag har kört några veckor utan.
250g, impressive

Skämt å sido så kör jag själv dubbla den dosen. 500mg alltså.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-02, 21:55   #14
BigHunter
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2018
Inlägg: 74
Ashwagandha hade ingen inverkan på min sömn vad jag kan minnas. 5htp i 200mg styrka med 50mg kamomill extrakt kan jag däremot rekomendera (enkelt inköpt via amazon uk - aldrig beslagtagit av tullen). Sovare djupare, mår bättre. Perfekt dos

10-20 mg melatonin fungerar också helt okej på mig men ger vissa morgonbiverkningar som ej 5htp har ( - uteblivet morgonstånd - tröttare vid vaknande - ingen påverkan på måendet - upplever ibland smärta i ryggen när jag vaknar. Påminner om sådan smärta man tillslut får efter långvarigt användande av smärtstillande på recept)

Senast redigerad av BigHunter den 2020-04-02 klockan 22:04.
BigHunter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-08, 08:06   #15
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Jag fick sluta med ksm66 på morgonen, blev trött som fan hela dagen. Ska testa att bara ta en kapsel på kvällen nu.
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)