Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-07-13, 21:58   #1
KakanSomSmular
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2018
Inlägg: 4
Behöver hjälp med träningsschema - styrketräning - ben

Hej! Är inte så erfaren när det kommer till träningsplanering så skulle uppskatta att få lite feedback om speciellt mitt benpass-schema.

Just nu kör jag dessa övningar:

- Squat -
// brukar ha en bänk in under så jag squatar ~90 grader.
- Vadpress 8x3- Stående vadpress med skivstång på axlarna
- Benpress 8x3- Lutande uppåt ca 60 grader.
- Superset (8x3)x2 med leg curls och leg extensions på maskin -

Mina problem är just squatsen, har testat många olika variationer men har svårt att komma ner i en "deep sqiuat" när jag har vikter på axlarna. På den lutande benpressen brukar jag köra på ~140 kg.

Så just nu så undrar jag om jag ska börja köra deep squat med väldigt låg vikt, eller om jag ska köra en annan variant. Just nu känns det som att när jag squatar så benen blir ~90 grader så anstränger det benen på samma sätt som benpressen. Hur är era erfarenheter? Vad för squats tycker ni jag ska göra?

Sedan undrar jag också vad det finns för varianter på leg curls och leg extensions. Gillar övningar där man inte behöver sitta i en maskin pga att man måste stabilisera bål.

Tack i förhand!

TLDR - Har benpress och squats i samma benpass, vilken typ av squats borde jag göra? har svårt att komma ner djupt. Borde jag träna så att jag kan komma ner djupt, eller ska jag byta ut övningen?

PS. inte råd med PT.
KakanSomSmular är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-13, 22:26   #2
Jocke67
-[][]--------[][]-
 
Jocke67s avatar
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Huddinge, Stockholm
Inlägg: 1 387
Tror det bästa är att du lär dig göra djupa böj. Vad är själva problemet som gör att du har svårt att komma ner när du "har vikter på axlarna"? Jag tycker nästan att det är lättare att böja djupt med bra form om jag åtminstone har en lite halvtung vikt på stången. Men det är väl bara att sänka vikten och böja på så löser det sig med tiden. För att snabba på det hela kan du ju köra lite lätta knäböj i dina andra icke- benpass.

Senast redigerad av Jocke67 den 2018-07-13 klockan 22:29.
Jocke67 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-13, 22:43   #3
KakanSomSmular
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2018
Inlägg: 4
Jag vet inte riktigt vad exakt det är som hindrar men känns mycket som att det är en blandning mellan ett balansproblem och att jag knappt har någon styrka när jag går ner under 90 grader.

Jag kan göra over head squats med en stång utan vikt och komma ner rätt djupt och jag kan även göra djupa squats med kettlebell. Men jo, ska nog lägga till det i andra träningspass utöver, bra förslag
KakanSomSmular är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-14, 09:23   #4
drkrupp
Registered User
 
drkrupps avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 445
Börja passen med benpressen så är du varm i lederna när du ska knäböja. Lättare att komma ner i djup.
__________________
Med reservation för eventuella tyckfel.
drkrupp.se - min journal
drkrupp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-14, 10:23   #5
BoBBoLoVe
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 246
Citat:
Ursprungligen postat av KakanSomSmular Visa inlägg
Jag vet inte riktigt vad exakt det är som hindrar men känns mycket som att det är en blandning mellan ett balansproblem och att jag knappt har någon styrka när jag går ner under 90 grader.

Jag kan göra over head squats med en stång utan vikt och komma ner rätt djupt och jag kan även göra djupa squats med kettlebell. Men jo, ska nog lägga till det i andra träningspass utöver, bra förslag
Jag hade liknande problem när jag började med knäböj. Jag kunde frontböja och böja med vikt i händerna framför mig men när stången låg på axlarna så kändes det som jag föll ner i botten och inte hade något tryck. Mitt problem var att jag inte förstod/kunde hur man skapar ett ordentligt buktryck (spänner mage o rygg). Detta sker närmast naturligt när vikten hålls hålls framför kroppen för att motbalansera vikten.

Nu vet jag inte om detta är ditt problem men filma dina lyft från sidan så kanske du ser vad felet är. Om du kommer djupare med vikten på axlarna än med vikt framför kanske du inte spänner magen ordentligt. Det ska bli en naturlig stuts i botten på en böj om man gör rätt då kroppen inte kommer djupare utan att slappna av ( du ska inte slappna av).
BoBBoLoVe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-14, 10:27   #6
BoBBoLoVe
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 246
Glömde även säga att jag tycker det bästa vore om du kunde ta hjälp av någon styrkelyftare/tyngdlyftare om det finns några på ditt gym o be dem om hjälp.
BoBBoLoVe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-14, 10:53   #7
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
Filma en knäböj, djup sådan.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)