Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-07-11, 09:11   #1
Peter.B
Registered User
 
Peter.Bs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 1 479
Imponerande atleter som tränar lite

Det här är säkert en märklig förfrågan, och mods får gärna flytta tråden till "Allmänt" om den passar bättre där, jag velade på var jag skulle lägga den.

Hur som helst, jag skulle vilja hitta exempel på "atleter" eller bara styrketränande med imponerande fysiker som inte tränar mycket. Jag har hört, och förespråkar själv, att man inte behöver ha träning som livsstil och "leva fitness" eller träna 12 pass i veckan för att vara vältränad. Men jag blir rätt ofta ifrågasatt, folk pekar på Ako Rahim, King Grub eller Optiholm eller liknande och säger att de är vältränade men tränar HELA TIDEN. Jag skulle vilja ha exempel på "atleter/träningsgurus/styrketränande med imponerande fysiker" som tränar så lite som möjligt. Minimalister som ligger på 2-3 pass i veckan man ändå får bra resultat. Den enda jag kommer på på rak arm är Martin Berkhan, men det måste finnas fler exempel?

Jag tar tacksamt emot länkar till bloggar, instagramkonton, hemsidor eller journaler här på kollo. Jag vill bli inspirerad och imponerad, men ändå känna att det är överkomligt och fullt möjligt att träna som de gör. Och kunna visa för andra att man visst kan vara vältränad fast man inte tillhör fitnessekten och lever för att räkna kalorier, träna osv osv.
__________________
Här är en signatur.

Tränar och coachar/är tränare på www.berserkmma.com
Peter.B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-11, 10:34   #2
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 210
Intressant ämne Peter men handlar det inte mycket om vad det relateras till.

Jag kör ca 260 gympass/år tillkommer gör en del konditionspass som jag inte räknar utan det tillhör livsstilen.

Personligen tycker jag att jag tränar relativt lite(volym) per pass 4-6 övningar per pass och max 55-60 minuter men har en relativt hög frekvens.

Tror att det kunde vara intressant att höra hur andra tränar och hur de uppfattar sin blyga insats på gymmet.

Jag känner inte till någon som tränar sporadiskt som är lysande men det finns personer som har varit väldigt bra som nu lever på tidigare insatser.

Dessa personer kan verka för allmänheten dvs den stora skaran som tränar på gymmet att de är väldigt starka och muskulösa och tränar inte speciellt mycket eller allt för ansträngande.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-11, 11:16   #3
meow
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2015
Inlägg: 91
Kinobody på youtube brukar väl snacka om att bara träna tre gånger i veckan, det gjorde han förr iaf. Kan inte med säkerhet säga att han är odopad dock.
meow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-11, 11:20   #4
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 210
Citat:
Ursprungligen postat av meow Visa inlägg
Kinobody på youtube brukar väl snacka om att bara träna tre gånger i veckan, det gjorde han förr iaf. Kan inte med säkerhet säga att han är odopad dock.
Var det inte typ imponerande atleter och det kan ingen anklaga den här pojken för.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-11, 11:29   #5
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 048
Eric Lilliebridge tränar tre dagar i veckan:

Måndag: Böj och mark (varannan vecka tung böj/lätt mark)
+Underkroppskomplettering

Onsdag: Överkroppskomplettering (byggarträning? Disko?)

Fredag: Bänkpress
+"Shoulder work and triceps accessories"

Ser minimalistiskt ut och lågfrekvent. Han har dock sagt i Mark Bells podcast att hans träningspass tar fyra timmar! Tar onsdags-diskopasset fyra timmar farmar han ju stor veckovolym om han har tempo.

Källa, 30 sek in här: https://www.youtube.com/watch?v=LgiUMAtEZTo
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-11, 11:41   #6
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
Lilliebridge har nog bland de största medicinskåpen i hela världen.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-07-11, 12:03   #7
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 048
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Lilliebridge har nog bland de största medicinskåpen i hela världen.
Yes.
TS skriver dock inte att han söker efter odopade atleter; vilket är smart, annars hade natty-or-not-diskussionen kommit upp, som nu (typ).

Jag tycker Eric Lilliebridge har imponerade styrka och galen fysik! Med tanke på hans träningsupplägg, som jag tycker är minimalistiskt för vara världsklasstyrkelyftare.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-11, 12:14   #8
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Martin Berkhan tränar väl rätt minimalistiskt, 2-3 timmar i veckan kanske, och har riktigt bra fysik och styrka.

Edit. Han var nämnd redan i startposten.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-11, 12:19   #9
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 210
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Martin Berkhan tränar väl rätt minimalistiskt, 2-3 timmar i veckan kanske, och har riktigt bra fysik och styrka.

Edit. Han var nämnd redan i startposten.
Jag tror att Martin har utökat sin träning rejält under de sista åren.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-11, 12:23   #10
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 729
Armbrytare tränar inte värst mycket, för det går inte går köra mycket rehab förstås vilket många gör. Vart går gränsen för imponerande? I vad för område?
__________________
Winners win
Rikard Jansson är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-07-11, 12:55   #11
Peter.B
Registered User
 
Peter.Bs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 1 479
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Intressant ämne Peter men handlar det inte mycket om vad det relateras till.

Jag kör ca 260 gympass/år tillkommer gör en del konditionspass som jag inte räknar utan det tillhör livsstilen.

Personligen tycker jag att jag tränar relativt lite(volym) per pass 4-6 övningar per pass och max 55-60 minuter men har en relativt hög frekvens.

Tror att det kunde vara intressant att höra hur andra tränar och hur de uppfattar sin blyga insats på gymmet.

Jag känner inte till någon som tränar sporadiskt som är lysande men det finns personer som har varit väldigt bra som nu lever på tidigare insatser.

Dessa personer kan verka för allmänheten dvs den stora skaran som tränar på gymmet att de är väldigt starka och muskulösa och tränar inte speciellt mycket eller allt för ansträngande.
Jo, du har en poäng i att det är relativt. Själv tränar jag bara på gymmet (eller "kroppsviktsträning" utomhus) två dagar i veckan, och inte ens alla veckor. Det har gett mig vissa resultat, men kanske inte fantastiska. Jag är lite intresserad av att se hur mycket mer jag måste stoppa in för att ta mig längre, och lära mig och få tips av dem som lyckats på rätt lite träning.

Anledningen är helt enkelt att jag tränar annan idrott som jag prioriterar mer, så styrketräning är ett komplement. Men jag vill samtidigt gärna ha en muskulös, snygg och stark fysik.


Citat:
Ursprungligen postat av meow Visa inlägg
Kinobody på youtube brukar väl snacka om att bara träna tre gånger i veckan, det gjorde han förr iaf. Kan inte med säkerhet säga att han är odopad dock.
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Var det inte typ imponerande atleter och det kan ingen anklaga den här pojken för.
Han kvalar in enligt mig. Han har bättre resultat än jag, i alla fall rent estetiskt. Så det är good enough. Jag vet inte om "atlet" är rätt ordval egentligen, kom inte på något bättre bara.


Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Eric Lilliebridge tränar tre dagar i veckan:

Måndag: Böj och mark (varannan vecka tung böj/lätt mark)
+Underkroppskomplettering

Onsdag: Överkroppskomplettering (byggarträning? Disko?)

Fredag: Bänkpress
+"Shoulder work and triceps accessories"

Ser minimalistiskt ut och lågfrekvent. Han har dock sagt i Mark Bells podcast att hans träningspass tar fyra timmar! Tar onsdags-diskopasset fyra timmar farmar han ju stor veckovolym om han har tempo.

Källa, 30 sek in här: https://www.youtube.com/watch?v=LgiUMAtEZTo
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Lilliebridge har nog bland de största medicinskåpen i hela världen.
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Yes.
TS skriver dock inte att han söker efter odopade atleter; vilket är smart, annars hade natty-or-not-diskussionen kommit upp, som nu (typ).

Jag tycker Eric Lilliebridge har imponerade styrka och galen fysik! Med tanke på hans träningsupplägg, som jag tycker är minimalistiskt för vara världsklasstyrkelyftare.
Hmm, det är ju svårt att veta om folk är dopade eller inte. Och jag vill ju helst inte att tråden ska handla om det. Men eftersom tråden är för personlig inspiration och jag inte har några planer på att dopa mig är odopade atleter att föredra.

Det är en för hög volym för att kvala in enligt mig, jag vill inte att mina pass tar mer än max 90 min, att då kika på folk som tränar 4-timmarspass kommer frångå poängen.


Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Armbrytare tränar inte värst mycket, för det går inte går köra mycket rehab förstås vilket många gör. Vart går gränsen för imponerande? I vad för område?
Bra frågor Rikard! Inom styrkesport/styrketräning. Armbrytare med "estetiskt tilltalande" fysiker (att de är starka säger ju sig självt?) passar in enligt mig. Gränsen för mig går egentligen vid att de är bättre än jag, och det är ju egentligen inte särskilt svårt alls


Slarti känns rätt given i denna tråd. Men mig veterligen går det inte att följa hans träning nånstans? Hans journal verkar ju inte uppdateras..
__________________
Här är en signatur.

Tränar och coachar/är tränare på www.berserkmma.com
Peter.B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-11, 18:05   #12
Jocke67
-[][]--------[][]-
 
Jocke67s avatar
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Huddinge, Stockholm
Inlägg: 1 387
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Armbrytare tränar inte värst mycket, för det går inte går köra mycket rehab förstås vilket många gör.
Men det ärväl inte så konstigt när de bara behöver träna typ 25% av kroppen. Om man tittar på volymen för bicepsträningen eller underarmar så lär den väl knappast vara speciellt låg?
Jocke67 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-11, 18:21   #13
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 729
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke67 Visa inlägg
Men det ärväl inte så konstigt när de bara behöver träna typ 25% av kroppen. Om man tittar på volymen för bicepsträningen eller underarmar så lär den väl knappast vara speciellt låg?
Det sliter nåt fruktansvärt att bryta arm så tyvärr kan man inte träna alls hög volym :/
__________________
Winners win
Rikard Jansson är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-07-11, 18:24   #14
DerImperator
Registered User
 
DerImperators avatar
 
Reg.datum: Dec 2015
Ort: Norrut
Inlägg: 471
Fundera på hur du kan effektivisera din träning ännu mer. Med högtempocirkelträning så kan du få in samma volym på 2 timmar som det skulle ta 5-6 timmar för någon annan.
__________________
JOURNAL
DerImperator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-11, 18:30   #15
Jocke67
-[][]--------[][]-
 
Jocke67s avatar
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Huddinge, Stockholm
Inlägg: 1 387
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Det sliter nåt fruktansvärt att bryta arm så tyvärr kan man inte träna alls hög volym :/
Jag såg den där dokumentären om hon världsmästarinnan från Ensamheten och hon verkade träna rätt mycket har jag för mig.
Jocke67 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)