Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2012-07-05, 20:59   #46
tefached
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 92
Jag har en fråga om hur mycket kalorier jag bör äta under deff. Jag har räknat på det med några olika ekvationer och fått olika svar på alla.
Är 178cm lång
66kg 9%fett
En vanlig dag brukar va en timma promenad i 6-7 km/h 1.5h hårt gym och kanske resten stillasittande.
Just nu äter jag 1700 på träningsdagar och 1350 på vilodagar. Är min första deff så är lite tveksam på vad som är lagom. Gått ner i ganska bra takt hitills, men tror ni det är risk att tappa muskler om jag äter 2.5g protein/kg?
tefached är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-05, 20:59   #47
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 211
Citat:
Ursprungligen postat av exor Visa inlägg
Jag har tränat lågreps i ca 9 år med några avbrott. Började träna högreps för ca 6 månader sen då jag var trött på att vara småknubbig SL wannabe. Kände mig knappt tränad i andras ögon. Har fått en liten skjuts volymmässigt trots att jag har gått ner några kilon. Mitt problem är dock att jag känner mig orroligt svag och skäms när jag tränar. Har tappat ca. 50% i maxstyrka i vissa övningar.

Har du några tips på hur jag kan återfå lite av min forna styrka men ändå ha ett volyminspererat program? Försöker köra lite basövningar tyngre ibland när motivationen är på topp men efter nått sett så inser jag att det bara är meningslöst. Ligger för tillfället på kcal-balans och tänkte göra så till september.
Om man deffar och går ned i kaloriintag blir styrkeresultaten sämre och det får man ta med en nypa salt och acceptera och ta nya tag när man ha ätit upp sig igen.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-05, 21:02   #48
Stefan J
Human forklift.
 
Stefan Js avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 3 796
Citat:
Ursprungligen postat av exor Visa inlägg
Jag har tränat lågreps i ca 9 år med några avbrott. Började träna högreps för ca 6 månader sen då jag var trött på att vara småknubbig SL wannabe. Kände mig knappt tränad i andras ögon. Har fått en liten skjuts volymmässigt trots att jag har gått ner några kilon. Mitt problem är dock att jag känner mig orroligt svag och skäms när jag tränar. Har tappat ca. 50% i maxstyrka i vissa övningar.

Har du några tips på hur jag kan återfå lite av min forna styrka men ändå ha ett volyminspererat program? Försöker köra lite basövningar tyngre ibland när motivationen är på topp men efter nått sett så inser jag att det bara är meningslöst. Ligger för tillfället på kcal-balans och tänkte göra så till september.
Det finns inga rutor på magen i världen som kan uppväga något sånt. Jag räds och häpnar! Det vore för mig i psykiskt lidande ungefär som att tvingas äta bajs varje dag.

Senast redigerad av Stefan J den 2012-07-05 klockan 21:03.
Stefan J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-05, 21:03   #49
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 211
Citat:
Ursprungligen postat av tefached Visa inlägg
Jag har en fråga om hur mycket kalorier jag bör äta under deff. Jag har räknat på det med några olika ekvationer och fått olika svar på alla.
Är 178cm lång
66kg 9%fett
En vanlig dag brukar va en timma promenad i 6-7 km/h 1.5h hårt gym och kanske resten stillasittande.
Just nu äter jag 1700 på träningsdagar och 1350 på vilodagar. Är min första deff så är lite tveksam på vad som är lagom. Gått ner i ganska bra takt hitills, men tror ni det är risk att tappa muskler om jag äter 2.5g protein/kg?
Om du är man väger du för lite för att vara styrketränande om du är tjej kan det vara ok men fortfarande rätt lite muskelvikt för att deffa vidare.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-05, 21:12   #50
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 397
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Jag tycker att du ska prioritera armarna och köra kanske ett 5*5 stuk på upplägget.
Exempel på upplägg pass 1
Scott curl 5x5 i superset med tricepsextension 5x5
Omvänd curl 5x5 i superset med triceps pushdown 5x5
vila 2 minuter mellan seten.

Pass 2 likadant fast med 5*8.
Två korta pass passar mig bra. Men jag tränar redan väldigt mycket triceps då jag fokuserar på att tävla med bänktröja. Är det viktigt att super-seta eller kan man bara lägga in ett drop-set för biceps som andra övning för att trötta ut dom ordentligt istället?

Vad är en rimlig ökning att sikta på om man ger det ett år. Jag kommer nog gå upp en 5-7kg under tiden. Är det rimligt att ta sig från 42cm-44-45 på den tiden?
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-05, 21:15   #51
TREX
Banned User
 
Reg.datum: Dec 2011
Inlägg: 1 181
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Jag skulle hellre föreslå något så´nt här,
Börja veckan med de svaga muskelgrupperna.
Avsluta med de starka muskelgrupperna.

Lägg upp ett förslag med den ordningen.
Menar du att om rygg axlar släpar ska jag lägga rygg axlar på måndag istället för bröst ben?
TREX är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-05, 21:16   #52
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 211
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Två korta pass passar mig bra. Men jag tränar redan väldigt mycket triceps då jag fokuserar på att tävla med bänktröja. Är det viktigt att super-seta eller kan man bara lägga in ett drop-set för biceps som andra övning för att trötta ut dom ordentligt istället?

Vad är en rimlig ökning att sikta på om man ger det ett år. Jag kommer nog gå upp en 5-7kg under tiden. Är det rimligt att ta sig från 42cm-44-45 på den tiden?
Det är viktigt att koncentrera sig triceps långa huvud om du kör mycket bänkträning typ french extension/pushdown. Jag tror att du kan öka till 45 cm om du lägger manken till och om du även tänker lägga på dig 5-7 kg bör det inte vara några problem.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-05, 21:20   #53
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 211
Citat:
Ursprungligen postat av TREX Visa inlägg
Menar du att om rygg axlar släpar ska jag lägga rygg axlar på måndag istället för bröst ben?
Japp det är på så sätt man prioriterar muskelgrupper som släpar.
Men jag tycker att bröst och ben är en sämre kombo. Du kanske ska köra pass 1. bröst/rygg, pass 2. ben, korsrygg mage, pass 3. axlar, armar, Pass 4 vila.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-05, 21:34   #54
TREX
Banned User
 
Reg.datum: Dec 2011
Inlägg: 1 181
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Japp det är på så sätt man prioriterar muskelgrupper som släpar.
Men jag tycker att bröst och ben är en sämre kombo. Du kanske ska köra pass 1. bröst/rygg, pass 2. ben, korsrygg mage, pass 3. axlar, armar, Pass 4 vila.
Varför tycker du det är kasst för?

Föresten, hur länge har du tränat, och har du tävlat? I så fall, i vad? Bara nyfiken.
TREX är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-05, 21:36   #55
aranada05
Registered User
 
aranada05s avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 191
Anders!

Det här är i och för sig inget att ge träningsråd på, men jag undrar...

För något år sedan har jag för mig att det låg en bild på dig, från när du var i 19-20 års åldern om jag inte mins fel. Du såg ut att ha tränat bra länge då, grov, tydliga muskler, osv... Vid vilken ålder började du träna? Har du kört några sporter innan/parallellt med styrketräningen?

MVH
aranada05 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-05, 21:39   #56
Mala
Registered User
 
Malas avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 407
Vad tycker du generellt om Joachim Bartolls principer?
Vet iaf att du instämmer med lite explosiv fart i den koncentriska delen precis som han.
__________________
"Om du inte har gener så får du skaffa dig gener."

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
LCHF är för tjockisar som inte vill träna.
Mala är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-05, 21:42   #57
gregpl
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2012
Inlägg: 98
Är styrkestats nödvändigtvis ett kvitto på hur mycket massa man har? Undrar eftersom jag ligger på runt 90-92 kg med uppskattningsvis 10-11 % bf och är 180 cm lång (bilder finns i dagsformstråden, före-efter tråden m.m), vilket ju brukar ses som rätt bra stats för en 19 åring. Dock besitter jag inte direkt någon imponerande styrka.. Jag funderar kring detta då jag planerar att köra min första deff om ungefär ett år och siktar på att ligga på runt 95-97 i samma form som nu när den börjar. Min fråga är egentligen om inte de statsen på ett sätt "garanterar" att man har tillräckligt med massa för att de ska se bra ut efter en lyckad och bra utförd deff? Jag har nämligen höga krav och mål.
gregpl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-05, 21:45   #58
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 211
Citat:
Ursprungligen postat av TREX Visa inlägg
Varför tycker du det är kasst för?

Föresten, hur länge har du tränat, och har du tävlat? I så fall, i vad? Bara nyfiken.
Varför jag tycker att det är en sämre kombo. Det beror på att ben bör man köra separerat eftersom det är ett tungt pass som tar musten ur kroppen.

Jag är i rätt hygglig form fortfarande tror jag mig veta men saknar ca 7-8 kg muskelmassa från toppformen. Har tävlat i både byggning och SL samt lite OL för klubbresultatens skull...
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-05, 21:48   #59
TREX
Banned User
 
Reg.datum: Dec 2011
Inlägg: 1 181
Jag kör bröst före ben, så att benen tar musten ur tuttarna bör väl inte vara några probs då? Har kört så ett tag nu (med det schemat) men om du säger att det hindrar min muskulära benutveckling så...

Kul att höra Vad tycker och tänker du om att det skiljer sig så mycket i hur man bör träna och så vidare?

Senast redigerad av TREX den 2012-07-05 klockan 21:51.
TREX är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-05, 21:50   #60
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 211
Citat:
Ursprungligen postat av gregpl Visa inlägg
Är styrkestats nödvändigtvis ett kvitto på hur mycket massa man har? Undrar eftersom jag ligger på runt 90-92 kg med uppskattningsvis 10-11 % bf och är 180 cm lång (bilder finns i dagsformstråden, före-efter tråden m.m), vilket ju brukar ses som rätt bra stats för en 19 åring. Dock besitter jag inte direkt någon imponerande styrka.. Jag funderar kring detta då jag planerar att köra min första deff om ungefär ett år och siktar på att ligga på runt 95-97 i samma form som nu när den börjar. Min fråga är egentligen om inte de statsen på ett sätt "garanterar" att man har tillräckligt med massa för att de ska se bra ut efter en lyckad och bra utförd deff? Jag har nämligen höga krav och mål.
Jag tror att det är ohyggligt viktigt att deffa ned sig periodvis för att känna på och lära sig hur det går till. Nästan alltid efter en deff går man upp några kg muskelmassa och det ser man på byggare som tävlar de utvecklas med antalet tävlingar de har deltagit i. Gymråttan står still och ser biffig ut i träningskläderna/kläderna som knappt åker av på sommaren för att inte riskera att avslöja istret.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)