Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2009-04-23, 15:53   #31
Wiken
Registered User
 
Wikens avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Kalix, Norrbotten
Inlägg: 737
Trodde aldrig att du skadat dig så allvarligt. Nu förstår jag absolut varför du har de problem som du har. Denna journal skall jag definitivt följa. Räkna med det!
__________________
TRAIN INSANE!
Wiken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-23, 16:40   #32
rockafellah
Registered User
 
rockafellahs avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 2 044
Får du tillräckligt med kondition under thaiboxningspassen eller?
rockafellah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-23, 16:45   #33
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 841
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
I princip så är det intensiv träning under veckodagarna och sen vila under helgen.

Måndag: Helkroppspass, siktet inställt på tunga vikter.

Tisdag: Thaiboxning.

Onsdag: Helkroppspass.

Torsdag: Thaiboxning.

Fredag: Helkroppspass (teknikträning på tyngdlyftning mestadels).

Vissa söndagar kan det bli lättare sparring också. Jag har ingen ork för något jobbigare än promenader efter det.
Ah, men det ser ju vettigt ut. Hur är dina thaiboxningspass upplagda? Jag är fortfarande sjukt sugen på att hitta det ultimata substitutet till styrketräning.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-23, 20:30   #34
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av rockafellah Visa inlägg
Får du tillräckligt med kondition under thaiboxningspassen eller?
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Ah, men det ser ju vettigt ut. Hur är dina thaiboxningspass upplagda? Jag är fortfarande sjukt sugen på att hitta det ultimata substitutet till styrketräning.
Varje pass thaiboxning är 1½ timme. Nu på senare tid så har jag börjat köra dubbelpass, ett för sparring och ett för finslipning av teknik. I princip så kör vi rätt högt tempo på sparring och det innebär att man oftast står och flåsar samt är helt slutkörd efter 10-15 minuter. Givetvis så har man fysträning på slutet med diverse uthållighetsövningar.

Jag tycker det funkar jättebra. Däremot tror jag knappast att det är ett bra substitut för riktig konditionsträning. Men att få kondition och uthållighet för fighting, det får man definitivt.

Problemet är att när man väl har gett sig in i det så måste man förvänta sig att det kommer göra ont, ibland riktigt ont. Det är psykiskt jobbigt att möta någon som är tekniskt bättre och kan slänga ut en serie på tre slag samt en spark innan du har fattat vad som hänt. Många går igenom ett pass där man känner sig värdelös och gråten nästan sitter i halsen, kan man repa sig efter det och känna att man utvecklas, då är det roligt.

Skall skriva upp kvällens pass alldeles strax.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-23, 20:42   #35
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Thaiboxning 1800-2030

Kvällens pass började rätt lugnt. Johan, som är vår instruktör, bestämde att vi skulle gå in i olika slagkombinationer för att hitta vårat personliga avstånd och sen avsluta med en rundspark eller lowkick. Uppvärmningen bestod av lite varierade övningar. Pushkicks på mage och här blev det en stukad tå för eder journalskrivare. Körde mot "Honken", Honken är lite rädd för smällar och smärta och garderar instinktivt med armbågarna. Följderna blir att jag rammar stortån rakt in i en armbåge och får samma känsla som att man stött den i en tröskel. Blir asförbannad i tre sekunder och lugnar ner mig sen.

Slagserien med avslutande spark gick rätt bra, sista slaget för att sätta upp balansen för rundsparken var en krok och nu hittade jag äntligen rätt avstånd på de flesta. Eftersom jag är southpaw (vänsterhänt, jag står alltså med höger ben fram vilket gör att all taktik blir spegelvänd) så blir det lättare att lägga upp lowkicks för att störa motståndarens främre ben.

Under sparringen så var det rätt lugnt tempo, rondtiderna hade utökats från en minut till två minuter och alla höll nere intensiteten så att man skulle orka. Efter två byten var det dags att köra mot Jocke. Jocke har gått cirka 20 matcher i Tae Kwon Do och en match i thaiboxning, D-klass. Han är huvudet längre och fick personlig coachning av Johan ikväll. Med andra ord var jag slagpåse, eftersom Jocke behövde hålla ett högt tempo med tryck i både slag och sparkar. Efter denna sista rond var slut så var också jag helt slut. En vänskaplig "kram efter sparring" från Jocke var det enda som höll mig på benen.

Allt som allt så är jag rätt nöjd med passet.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-24, 08:48   #36
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Dagens status:

Att ta sig nerför en trapp var en pina. Nu blir det lite havregryn med mjölk och en skvätt protein till det. klockan 1430 blir det styrketräning som heter duga.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-24, 16:32   #37
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Styrketräning 1445-1615.

Parentesen markerar repetitioner och vikt, siffran utanför antyder antalet arbetsset.

Knäböj:

6x60kg
6x80kg
5x100kg
(5x105kg)x3

Stötdrag:

3x60kg
(3x90kg)x5

Plan hantelpress:

6x18kg
6x28kg
(6x33kg)x3

Pronerade chins:

10st
8st
Skifte till supinerat och 5st


Kommentar: Dagens plan var alltså att enligt träningsprogrammet klara femmor på 105 i knäböj. Det gick galant, även om sista repetitionerna som vanligt är sega när man klättrar ovanför tre reps. Efter böjen så var det dags för stötdrag, enligt mina direktiv och strama order. Fokus låg på att få in sträcket och ha ett distinkt drag ifrån golvet. Förut så har vi fokuserat mer på att kontrollerat dra och sen få fart på vikten genom klippet, det går sämre ju tyngre man kör.

Smällen som tog på bröstkorgen i tisdags gjorde sig påmind igen, riktigt påmind. Varje djupt andetag känns och att lägga sig samt resa sig är en riktig pina. Plana hantelpressar var alltså ett helt företag att bara ta sig till utgångsposition. Själva pressarna gick bra, sista set var riktigt segt.

Chinsen gick käpprätt åt pipan, under näst sista draget så klickar det till i revbenet och jag känner av det i utsträckt läge efter det. Byter till pronerat men klarar bara av fem reps innan kroppen och orken säger stopp. Någon magträning blev det inte p.g.a. obehaget med revbenen.

Vi funderade över om det var en spricka i revbenet, men det har då inte varit så värst smärtsamt fram tills nu. Vi får se hur det känns på måndag, det får vara vila fram till dess.

Allt som allt ett bra pass faktiskt.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-24, 17:05   #38
hasic
Banned
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 831
Bra pass. Starka chins, synd att du skulle få problem.

Stark är du!
hasic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-24, 17:19   #39
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av hasic Visa inlägg
Bra pass. Starka chins, synd att du skulle få problem.

Stark är du!
Tack för den. Visst var chinsen bra, tills revbenet sa ifrån och jag knappt klarade av det längre. Jag utlovar mycket bättre prestation på den fronten i framtiden .
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-24, 17:23   #40
hasic
Banned
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 831
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Tack för den. Visst var chinsen bra, tills revbenet sa ifrån och jag knappt klarade av det längre. Jag utlovar mycket bättre prestation på den fronten i framtiden .
Har du haft problem med revbenen tidigare? Eller problemen kanske kommer från olyckan?
hasic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-24, 17:45   #41
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av hasic Visa inlägg
Har du haft problem med revbenen tidigare? Eller problemen kanske kommer från olyckan?
Nehej då, problemen kommer från ett hårt knä i tisdags, som jag skrev tidigare. Möjligheten finns att det blev en spricka, men det är jag tveksam till.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-24, 17:49   #42
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 841
Thaiboxning verkar nyttigt.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-24, 20:50   #43
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Thaiboxning verkar nyttigt.


Efter ett stadigt matintag så är det dags att hoppa in i bastun. Det blir inget galej förrän valborg. Revbenet känns förjäkligt, men det går nog över till måndag skulle jag tro . Blir nog inget mer käk ikväll heller, förutom lite vassleprotein i kopilsner.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-24, 22:46   #44
rockafellah
Registered User
 
rockafellahs avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 2 044
Starkt pass idag, trots revbenen Vad är skillnaden på pronerade och supinerade chins?
rockafellah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-24, 22:47   #45
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av rockafellah Visa inlägg
Starkt pass idag, trots revbenen Vad är skillnaden på pronerade och supinerade chins?
Pronerat innebär att handflatorna är riktade från dig. Supinerat är handflatorna mot dig.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)