Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-07-08, 16:16   #1
Tiga
Registered User
 
Tigas avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Mariestad
Inlägg: 328
Spänner ni musklerna när ni tränar dem?

Det här kan vara den dummaste träningstråden jag någonsin skapat men jag jag har kommit på efter 10 år(!!!) av träning att jag ibland inte spänner muskeln jag tränar

Ett exempel skulle kunna vara om jag kör breda latsdrag så är jag avslappnat i latsen under nästan hela rörelsen. Ett annat skulle kunna vara i bicepscurl så kan jag märka att jag inte spänner bicepsen. Och det är likadant i många andra övningar med jag också gör.

Hur gör ni? Finns här någon som INTE spänner muskeln ni tränar och kör lite mer i avslappnat mode? Eller har jag gjort fel i 10 år?

Jag menar ff a enmuskelsövningar och inte basövningar där jag alltid spänner hela kroppen.

Bästaste hälsningar och hoppas på svar
Tiga är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-08, 16:18   #2
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
Nej, jag försöker endast flytta vikten så fort och effektivt som möjligt.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-07-08, 16:31   #3
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Vill man lyfta så mycket vikt som möjligt gör man det inte, inte mer än vad som sker av själva lyftet.

Vill man bygga muskler är det det man gör. Man spänner / flexar upp vikten. Belastningen i sig är mindre viktig.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-08, 16:39   #4
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 231
Ja, automatiskt. Speciellt när jag tränar ryggen. Gör jag inte det, och försöker fokusera på att dra med armarna (tvärtom mot vad man skall göra ) så kan jag knappt lyfta någon vikt alls.

Det här gör att jag blir konstigt imponerad av folk som hävdar att de inte känner något i ryggen, mest i armarna av chins eller pullups. Hur jävla stark är man inte om man klarar ens bara en enda rep utan att ta i allt man pallar med lats?
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-09, 10:34   #5
Kif
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 153
Jag vet vad du menar, tror jag. Får ibland känslan av att tex bieps inte arbetar öht.
I mitt fall beror det på att jag kanske stått konstigt och därför behövt anstränga andra muskler onödigt mycket, vilket gör att "känslan" säger att biceps inte arbetar. Fast den gör det, stenhård!
Kif är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-09, 16:27   #6
oldman
Registered User
 
oldmans avatar
 
Reg.datum: Apr 2018
Inlägg: 232
Nej, jag försöker medvetet se till att musklerna är under belastning under hela övningen. Mindre vikt på stången, men mer effekt.
oldman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-09, 19:55   #7
Nuggets
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2018
Inlägg: 150
Beror ju givetvis på målet. Tränar jag för styrka och tunga lyft kopplar jag in så många muskler som möjligt. Är målet hypertrofi kopplar jag ur så många muskler som möjligt förutom målmuskeln.
Nuggets är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-16, 20:28   #8
baktung
cool bispes kung
 
baktungs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 271
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Vill man lyfta så mycket vikt som möjligt gör man det inte, inte mer än vad som sker av själva lyftet.

Vill man bygga muskler är det det man gör. Man spänner / flexar upp vikten. Belastningen i sig är mindre viktig.
Funderat på detta då jag upplever att det är precis tvärtom, fast flytande. Alltså, när man tränar med lättare vikter - byggarträning - behöver man inte tillföra någon spänning i muskeln eftersom den reflexmässiga spänning som uppstår av motståndet är tillräcklig för att slutföra rörelsen. Det är också lättare att verkligen få kontakt i detta fall just eftersom man inte adderar någon viljekraft. Det blir enbart muskeln som isoleras och kontakten känns på djupet efter många reps. Du måste fortfarande koncentrera dig på att rätt muskel jobbar men du behöver alltså inte spänna muskeln. Det klarar den av sig själv.

Vill man däremot lyfta så mycket som möjligt måste man verkligen tillföra så mycket spänning som möjligt. Kontakten blir då inte lika koncentrerad till en eller ett fåtal muskler utan man får svårt att kontrollera vilka muskler som är aktiva.

Men det är förstås alltid en flytande skala. Med bara ett mjölkpaket i handen räcker spänningsreflexen i egentligen enbart biceps men med en lite tyngre hantel (som man ändå klarar 15+ reps med, alltså fortfarande en lätt byggarvikt) måste man addera viljekraft inte bara till biceps utan även till den stabiliserande muskulaturen för att rörelsen ska hållas strikt. I en maxtung cheatcurl sen måste man spänna hela kroppen och rörelsen blir inte strikt för det.
__________________
Om: Försöker styrkebygga och bli bra på knäböj. 176 cm, född 87.
Pers: Knäböj: 185 kg Hantelpreachercurl: 30 kg Benspark: hela magasinet
So Journalistic

Senast redigerad av baktung den 2018-07-16 klockan 20:30.
baktung är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-17, 00:51   #9
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Nej, inte om det inte finns nagonting att spanna den mot, alltid motstand. Dynamic Tension daremot, vilket betyder, forsok skrynkla ihop golvet mellan handerna i armhavningar t ex. Samtidigt skall vinklarna vara ratta for detta sa i armhanvninar haller jag lite smalare an axelbrett, samtidigt full ROM anda. Ett ex av manga.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)