Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2017-10-09, 13:52   #1
Rizza
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 49
Frukostersättning?

Hej!
Har börjat träna tidigt på morgonen och tar mig direkt till jobbet därefter.
Det betyder att jag inte hinner med en "riktig" frukost så jag har börjat tänka det här med gainers/matersättning eller liknande.
Börjar träna runt 6.30, träning ca 1 timma och på plats på jobbet 08.00 typ.

Läste lite om Huel som ska ersätta hela måltider, är det verkligen så stor skillnad från en vanlig gainer med kolhydrater+protein?

Jag har även diabetes i släkten, ska jag tänka på något speciellt där när det gäller kolhydraterna?

Vad skulle ni göra eller vad rekommenderar ni?
Rizza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-09, 14:42   #2
AlexGBG
Registered User
 
AlexGBGs avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Ort: Bangkok
Inlägg: 1 442
Jag skippar frukosten, äter mer till lunch och middag istället. Många på forat som gör på samma sätt. Googla på "Intermittent fasting" :=)
AlexGBG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-09, 15:12   #3
Kif
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 153
Typ 1 eller typ 2? Diabetes utvecklas inte från kosten, om det är typ 1 det finns i släkten så det är lugnt.
Om jag inte hinner med frukost tar jag en proteinshake. Den står jag mig på fram tills lunch. Utan frukost klarar jag mig inte många kvartar innan humöret och orken försvinner.
Kif är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-09, 15:39   #4
Rizza
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 49
Citat:
Ursprungligen postat av AlexGBG Visa inlägg
Jag skippar frukosten, äter mer till lunch och middag istället. Många på forat som gör på samma sätt. Googla på "Intermittent fasting" :=)
Hej, jo jag förstår men nog inte jag skulle orka mig igenom. Jag hittar hellre något som ersätter frukosten ifall det är möjligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Kif Visa inlägg
Typ 1 eller typ 2? Diabetes utvecklas inte från kosten, om det är typ 1 det finns i släkten så det är lugnt.
Om jag inte hinner med frukost tar jag en proteinshake. Den står jag mig på fram tills lunch. Utan frukost klarar jag mig inte många kvartar innan humöret och orken försvinner.
Min pappa var den enda bland hans syskon(4 st totalt) som inte fick diabetes.
Kan inte skillnaderna mellan1 och 2 men har för mig att alla tog sprutor eller något sånt?
Har för mig att jag läst någonstans just här i kolo om det där med socker/kolhydrater. Men det skulle inte vara någon fara om man hade tränat precis/ska precis träna. Något grub kanske skrivit? Var ett tag sen
Rizza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-09, 15:51   #5
Xtreme-G
No brain, no gain
 
Xtreme-Gs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Stockholm/Linköping
Inlägg: 509
Citat:
Ursprungligen postat av AlexGBG Visa inlägg
Jag skippar frukosten, äter mer till lunch och middag istället. Många på forat som gör på samma sätt. Googla på "Intermittent fasting" :=)
En stor del av grundtanken med Intermittent fasting eller periodisk fasta på svenska, är ju att äta sitt huvudmål i samband med träningen. Att vänta 4,5 timmar efter träningen utan att äta är långt ifrån optimalt. Något bör ätas efter träningen. Förr var det populärt med gainer efter passen generellt, men det minskade när kolhydraternas muskeluppbyggande effekter motbevisades för människor. Jag har för mig att det finns andra fördelar med att äta kolhydrater efter ett pass, bland annat återhämtning. Jag känner mig dock inte nog påläst för att ge några rekommendationer om vad som bör ätas och inte.
Xtreme-G är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-09, 16:03   #6
Treman
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2017
Inlägg: 35
Citat:
Ursprungligen postat av Xtreme-G Visa inlägg
En stor del av grundtanken med Intermittent fasting eller periodisk fasta på svenska, är ju att äta sitt huvudmål i samband med träningen. Att vänta 4,5 timmar efter träningen utan att äta är långt ifrån optimalt. Något bör ätas efter träningen.
Jag fann denna video intressant i ämnet, även om den delvis förutsätter att du bär på någon form av överflödigt fett du vill bli av med.
https://www.youtube.com/watch?v=Etn-AkPSH0I
Treman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-09, 16:10   #7
Xtreme-G
No brain, no gain
 
Xtreme-Gs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Stockholm/Linköping
Inlägg: 509
Citat:
Ursprungligen postat av Treman Visa inlägg
Jag fann denna video intressant i ämnet, även om den delvis förutsätter att du bär på någon form av överflödigt fett du vill bli av med.
https://www.youtube.com/watch?v=Etn-AkPSH0I
Ringer många varningsklockor för mig när jag börjar kolla på denna. Jag tror inte han har många rätt, speciellt inte i avseende prestation och muskelbygge, men jag orkar inte sätta mig och leta.

En sak som han säger som jag dock direkt kan avfärda är att han rekommenderar att inte äta före, under eller efter en måltid.
Xtreme-G är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-09, 16:16   #8
Kif
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 153
Citat:
Ursprungligen postat av Rizza Visa inlägg
Min pappa var den enda bland hans syskon(4 st totalt) som inte fick diabetes.
Kan inte skillnaderna mellan1 och 2 men har för mig att alla tog sprutor eller något sånt?
Har för mig att jag läst någonstans just här i kolo om det där med socker/kolhydrater. Men det skulle inte vara någon fara om man hade tränat precis/ska precis träna. Något grub kanske skrivit? Var ett tag sen
Typ 1 är sprutdiabetes. Den egna insulinprodultionen har helt upphört. Har man typ1 så går det inte att bli frisk.
Typ 2 är "fettmadiabetes". Ofta kan man bli betydligt mycket friskare genom en bra kost och sunt leverne och klara dig utan medicinerna. Enkelt förklarat.

Såg att jag formulerade mig klumpigt högre upp. Typ1 är oberoende av kost och livsstil. Den drabbar vem som helt, när som helt. Typ 2 beror ofta på osunt leverne.
Kif är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-09, 16:56   #9
Glen
Registered User
 
Glens avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Bortom dimhöljet
Inlägg: 793
Jag kör en vanlig vassleshake där jag mixar ner 2 dl havregryn, funkar mycket bra att ta med
Glen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-09, 18:22   #10
Treman
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2017
Inlägg: 35
Havregryn är aldrig fel! Varför inte också testa att göra några varianter av overnight oats.
Treman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-09, 18:37   #11
ChrisDEFC
Registered User
 
ChrisDEFCs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Värmland
Inlägg: 7 345
jag kör Joylent ibland för att ersätta lunch, den funkar ju oavsett om man vill ersätta frukost, lunch eller middag. Lätt att mäta upp så man får så mycket kcal som man vill komplettera sin dagsförbrukning med. Bara att dra med pulver i en shaker och blanda med 4-5dl vatten. Brukar dricka långsamt och då tar det mellan 5-10min att sänka.

Enda negativa jag kan se med detta är att man fiser småäckligt 4-6h efter man ätit.

Kolla hemsidan för innehåll men har för mig att den är havrebaserad vilket borde vara mycket bättre än en maltobaserad gainer. Dessutom alla vitaminer och mineraler du behöver, omega 3 osv.
ChrisDEFC är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-10, 10:25   #12
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
*Få i dig något med protein direkt efter träningen och så äter du lite kraftigare fika på jobbet.
*Fil och flingor.
*En gainer kan vara en bra lösning men det beror på hur mycket hungerskänslor du har i samband med träningen och totalt.
Det är också upp till dig att testa vad som funkar men ha ett reservförråd av frukt etc tillgängligt om du märker att du måste ha i dig mer energi.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-10, 10:43   #13
AlexGBG
Registered User
 
AlexGBGs avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Ort: Bangkok
Inlägg: 1 442
Citat:
Ursprungligen postat av Rizza Visa inlägg
Hej, jo jag förstår men nog inte jag skulle orka mig igenom. Jag hittar hellre något som ersätter frukosten ifall det är möjligt.
Det trodde jag med innan jag provade =)


Citat:
Ursprungligen postat av Xtreme-G Visa inlägg
En stor del av grundtanken med Intermittent fasting eller periodisk fasta på svenska, är ju att äta sitt huvudmål i samband med träningen. Att vänta 4,5 timmar efter träningen utan att äta är långt ifrån optimalt. Något bör ätas efter träningen. Förr var det populärt med gainer efter passen generellt, men det minskade när kolhydraternas muskeluppbyggande effekter motbevisades för människor. Jag har för mig att det finns andra fördelar med att äta kolhydrater efter ett pass, bland annat återhämtning. Jag känner mig dock inte nog påläst för att ge några rekommendationer om vad som bör ätas och inte.


En vassleshake har jag kört med efter träningspasset, och sen ätit sallad till lunch, ibland en eller ett par shakes under dagen och avslutar med en stor middag. Detta under deff. Har lyckats göra en del framsteg även med det "icke optimala" upplägget.

1x0 har gjort riktigt bra resultat med fastande träning 12:00, vassleshake efter gymmet, cardio efter gymmet och första målet vid 17:00

Hans upplägg här http://www.kolozzeum.com/forum/showp...postcount=9029
AlexGBG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-10, 10:53   #14
Xtreme-G
No brain, no gain
 
Xtreme-Gs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Stockholm/Linköping
Inlägg: 509
Citat:
Ursprungligen postat av AlexGBG Visa inlägg
En vassleshake har jag kört med efter träningspasset, och sen ätit sallad till lunch, ibland en eller ett par shakes under dagen och avslutar med en stor middag. Detta under deff. Har lyckats göra en del framsteg även med det "icke optimala" upplägget.

1x0 har gjort riktigt bra resultat med fastande träning 12:00, vassleshake efter gymmet, cardio efter gymmet och första målet vid 17:00

Hans upplägg här http://www.kolozzeum.com/forum/showp...postcount=9029
Ni har båda två gjort riktigt bra resultat utan tvekan. Vassle-shaken gör nog väldigt stor skillnad, och nu räknade jag absolut det som att "äta något", även fast det egentligen är att man dricker ett tillskott bara. Frågan är väl om man vinner på att äta kolhydrater också, jag skulle tro det.
Xtreme-G är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-10, 10:59   #15
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Muskeluppbyggnadsmässigt finns det inget som säger att man vinner på att lägga till kolhydrat. Däremot kanske man mår bättre av att få upp blodsockret och fylla på levern.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)