Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-10-05, 18:15   #16
Flodamannen
Registered User
 
Flodamannens avatar
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 34
Citat:
Ursprungligen postat av chfl Visa inlägg
Ja, jag ser inget direkt problem med att tillsätta glycin i sig så länge det inte är för att späda ut produkten. Personligen tycker jag att mängden leucin är mer problematisk än tillsatt glycin.
Absolut på båda!

Alldeles för mycket BCAA överhuvudtaget.
Och 4 gram Leucin är total overkill. Räcker med 2.5-3 gram. Max.
En hint om att dom spätt ut med glycin är att deras EAA-XX innehåller inte glycin. Och dessutom så har den fenylalanin som ingerdiens nummer två och ej någon annan BCAA.
Dom får EAA-XX att framstå som något extra genom lite extra citrulin, något B-vitamin och kanske något annat oviktigt.
Men i själva verket är det den som borde vara "startpunkten" för tillräckligt bra EAA.
Flodamannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-05, 19:06   #17
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Citat:
Ursprungligen postat av Flodamannen Visa inlägg
Det är inte optinoja jag lider av.
Det är "Vill inte slänga pengarna i sjön"-noja.
En ganska bar "noja" som man också brukar kalla för "sparsam".

Håller förstås med dig om att för företagen så handlar det mycket om vinstoptimering.
Och att dom tar till alla trick som finns och ändå följer reglerna. Dom redovisar inte för att dom är schyssta. Dom gör det för att reglerna tvingar dom till det.
Så du kan inte säga att det var något som var utmärkande bra för dom att glycinet redovisades, när det ändå måste ske.

Men det finns en annan extremt viktig faktor och det är good-will. Förtroende.
Sånt kan rubbas av såna här saker.
Glycin vet många att det varit och är en extrembillig aminosyra som använts för att pressa priset och har dessutom en söt smak.
Sen är väl stödet från undersökningar på glycinets eventuella effekt mycket svagt.
Perfekt läge att det lyfts fram och på något sätt fås att framstå som något positivt så att mer skit kan säljas till oss konsumenter.

Föresten du skrev:



Låter som att du skulle kunna vara lite partisk i målet. Jobbar du åt någon kosttillskotttillverkare? Eller det kanske bara var rent allmänt.

Tycker bara att det är helt fantastiskt att du och fler här direkt tar ett företag i försvar då det är så uppenbart att det är bra att man tar upp sånt här.

Du attackerar mig för att påpeka det här när det är, som någon annan skrev, bra att det kommer fram.

Varför är MM sports så fantastiska?

Glycinet fins där.
Det ska inte göra det om det är hög kvalitet som påstås.

Var och en får bedömma själv om det jag skrivit framstår som optinoja och att man ska bara vara cynisk och lägga sig platt för att dom tummar på kvalitet.

Eller så kan man ta till sig det.
Hur som helst, finns så många andra alternativ från många andra företag.
Det är ändå en öppen marknad.
Har gjort min ståndpunkt klar, så jag tänker inte argumentera mer runt detta

Jag jobbar inte för ett kosttillskottföretag jag jobbar som ingenjör på en relativt stor fordonstillverkare.
Jag gillar inte MM sports överhuvudtaget. Handlar inte av dem.
Och jag försvarar därmed inte dem. Jag försvarar grundläggande kapitalism och tror kundens makt är tillräckligt stor för att övervinna företag som tillhandahåller undermåliga produkter.

Den sista meningen i ditt inlägg ovan är precis det jag pratade om gällande kundens makt.
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-05, 20:13   #18
tumme
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 349
Citat:
Ursprungligen postat av chfl Visa inlägg
Är det någon EAA annat än tryptofan som fattas (av förklarliga anledningar) eller vad är det som gör att det inte är en EAA?
Varför är tryptofan inte med?
tumme är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-05, 20:17   #19
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Läkemedelsklassat i Sverige
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-05, 22:19   #20
tumme
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 349
Tackar.
tumme är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-06, 09:02   #21
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 067
Räkna på pris i gram aminosyror och uteslut glycin så får du se om produkten är lurendrejeri.
Att glycin är klassat som filler och fått dålig status är just för att tillverkare har haft det i stor mängd i vassleprotein för att få bättre mätvärden. att det finns i en aminosyreprodukt är fullt rimligt eftersom det är en aminosyra som kanske kan klassas som semi-essentiell? .
många tillsätter till och med glycin i sina drinkar för att de tror på de effekter glycin kan tänkas ha.

EAA är inte en skyddad produkt som måste innehålla någon specifik sammansättning eller mängd, det är heller inte känt vilken sammansättning som skulle vara bäst. alltså är det upp till dig som kund att besluta om vad du stoppar i dig/tror mest på


lurendrejeri är det andra tillverkare som håller på med
exempelvis fitnessguru som anger följande:

One whey isolate
0g fett
0g kolhydrat
87g protein

Det borde vara helt omöjligt att nolla dessa två
speciellt med en proteinhalt på "endast" 87g
fett borde ligga på ca 0,3-0,8g /100 och kolhydrat 3-5g/100
Även den angivna leucinhalten känns orimligt hög

Observera att detta är min tolkning
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-08, 19:02   #22
Flodamannen
Registered User
 
Flodamannens avatar
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 34
Citat:
Ursprungligen postat av Pepz Visa inlägg
Räkna på pris i gram aminosyror och uteslut glycin så får du se om produkten är lurendrejeri.
Att glycin är klassat som filler och fått dålig status är just för att tillverkare har haft det i stor mängd i vassleprotein för att få bättre mätvärden. att det finns i en aminosyreprodukt är fullt rimligt eftersom det är en aminosyra som kanske kan klassas som semi-essentiell? .
många tillsätter till och med glycin i sina drinkar för att de tror på de effekter glycin kan tänkas ha.

EAA är inte en skyddad produkt som måste innehålla någon specifik sammansättning eller mängd, det är heller inte känt vilken sammansättning som skulle vara bäst. alltså är det upp till dig som kund att besluta om vad du stoppar i dig/tror mest på


lurendrejeri är det andra tillverkare som håller på med
exempelvis fitnessguru som anger följande:

One whey isolate
0g fett
0g kolhydrat
87g protein

Det borde vara helt omöjligt att nolla dessa två
speciellt med en proteinhalt på "endast" 87g
fett borde ligga på ca 0,3-0,8g /100 och kolhydrat 3-5g/100
Även den angivna leucinhalten känns orimligt hög

Observera att detta är min tolkning
Att andra tillverkare är dåliga är inte ett bra argument.
Att dom fuskat med att tillsätta glycin, ej heller.
Dom proteinerna säljs inte som essentiella aminosyror.
Denna gör det.
Visst, inte skyddat och man vet ej optimal sammansättning. (Och tryptofan tar vi inte upp eftersom det inte får säljas av svenska butiker.).

Men att räkna pris per gram av EAA(och det bör man kanske göra) så är inte det heller så bra i normalläget för en "kund" (Varför låter alla som försäljare i den här tråden?)
Om man tar den rekommenderade dos som det står på burken i klartext : 10 gram (9.5 g aminosyror), så är faktum att du för det första i stort sett får i dig en glorifierad BCAA-blandning på 6 gram. Av resterande 3.5 gram så är sen glycinet vanligaste ingrediensen

Glycin är bra säger en del.
BS säger jag, då skulle den ingå i alla lite dyrare EAA-blandningar.
Body Science EAA-XX innehåller inte glycin, tex.
Den kostar mer av en viss anledning.
Och studier som gjorts på glycin har väl väldigt liten trovärdighet?
Snackade alldeles nyss med "en man som heter O.W" (ni borde förstå på initialerna vem) och han håller med på den punkten. Menade att om glycin skulle ha ngn effekt så skulle det behövas betydligt mer än de mängder som finns i vissa EAA-tillskott. OM det har ngn effekt alls, vilket var väldigt tveksamt enligt honom...

Visst, tryptofan ingår inte i EAA-tillskott pga förbud (var väl någon förgiftad batch på 90-talet eller så som ledde till dödsfall i bla USA. Och svenskt förbud då).
Men det är faktiskt en annan diskussion.
(Finns ju vissa bra utländska pulver med tryptofan i. My Protein tex. Den naturella smakar så där vidrigt äckligt och får högre trovärdighet bara av det av mig. OBS!!!Högst personlig åsikt!!!!!)

Bakgrunden till det hela är att från början när helt plötsligt EAA-tillskott i from av pulver blev billiga och vissa studier med positiva resultat släpptes så var det ett slags "referens" som var det som de flesta som hade ngn hum använde. En referens som var en aminosyraprofil.
ESA-Pro.
Ni, vet det som smakade kattr-v och som i princip var olösbart.
Sen släppte en del "Alternativ". MM-sport hade just sin billiga variant som hade jäkligt mycket Leucin (och har). Lättlöslig. Ätbar, ja nästan god (Allt som var av typen kräkmedel var att betrakta som gott).
Då skulle det tydligen enligt, återigen, en viss O.W inte ha innehållit glycin.
Nu gör den det!

Jag antar att många resonerar lite i den här stilen.

1. Jag behöver EAA. Ok, bästa priset? Går in på tex MM-sport och ser en dyrare variant och tänke, nja är väl som med kreatin, duger med det billigare pulvret utan det lilla extra som B-vitaminer, Citrulin och annat onödgit "krafs".

2. Har inte stenkoll på vartenda ingrediens i aminosyralistan, utan antar att det är fair play och. Ja, det var ju lite mycket BCAA och framförallt Leucin. Men, men.

3. Tar dosen med 10 gram och bilr lurad(se ovan om kvarvarande EAA efter glycinet).
Jag personligen gör inte det (men få anta att många nog gör det).
Okej, eftersom verkar vara så cyniska, så kanske jag ska formulera om "lurad" till "vilseledd".

(Om man använder skopan som följer med så blir det drygt 15 gram. Visst kan pulver sjunka ihop, men inte f-n så att det ger 50% högre vikt för ett o samma mått. Så dom har nog set till att många indirekt tar en hel skopa).

Visst det protein du uppgav med 0% kolhydrater och fett är ju förstås också bara ett skämt.
Och det finns värre exempel än (Den mycket populära) body science.
Såg tex den här:

Måste slå rekord!
Smak av ....."Sura Colanappar"!
Jo, jo!
innehåller massor med glutamin och glycin. Försvinnande lite av de essentiella (Förutom en stor dos Leucin som vanlig då).

Lätt att bli sur på andra vis av sånt....
Flodamannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-08, 20:15   #23
Flodamannen
Registered User
 
Flodamannens avatar
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 34
Jag måste kommentera varför alla verkar ta kosttillskott försäljarna i försvar på något sätt.
Fullständigt sanslöst och talande tycker jag att reaktionen är lite som att det rycks på axlarna.
Tycker ärligt synd om de seriösa företag som faktiskt försöker sälja något med "högkvalitativa aminosyror" i .
Tänk, i min vildaste fantasi, trodde jag att vi borde ställa krav på att det vi köper är bra saker.
Men, men de flesta verkar i "god svensk anda" bita ihop och (numera) be till den fantastiska nya guden "marknaden".
Marknaden ja.
Den regleras ofta.
I alla fall många andra marknader.
Se bara vad som händer när ett kosttillskott läkemedelsklassas.
Stenhård kontroll.
Men ni verkar vara luttrade och mottot är "Man får helt skylla sig själv".
NÅgon borde göra en "Hemlige kocken" om kosttillskottbranschen (med gym inriktning i synnerhet).
Borde vara mycket mer reglerat.

Alla s.k testoboosters och bs som det skulle totalstoppas direkt.
Påståenden som har mycket svag bevisföring mm
(Och då har vi inte ens kommit in på Vitae.... ja ni vet vad. Stig Strands livsräddare).

Glycin är bara ett av många sorgebarn inom det som verkar vara en bransch som per automatik väldigt många antar att dom blir scammade av som default.
Är vi som "svenssons" så mjäkiga att vi accepterar det här?

Jag menar du köper en Ratatouille och får en "Råttatouille". Råttan som tittar upp lite näpet ur den är just glycinet för mig.
För övrigt kanske samma råtta som försöken som visade positiv effekt gjordes på?
Någon har spikat till det.
Nej säger andra. Den där råttan piffar upp det hela och kan tom ge en ännu bättre konsumentupplevelse. Du var väl inte så dum att du inte tittade på alla vokaler (som å= när du köpte den? Och andra har inte bara råttor i den utan även hamsters, grävlingar etc. Så i jämförelse med dom är det en fantastisk konsumentupplevelse för dig som kund. (det säljarlingot har jag sett lite här och var i tråden).

Fick vi en reglering så kanske det blir som för några år sen med korv. Fick ju inte kallas korv vid för låg kötthalt då. Med alla möjliga namn som typ "korvare", "Corvette"?

(Sorry för alla stavfel o annat i föregående inlägg. Rafsade iväg det utan kontroll. En länk verkar ha försvunnit/tagits bort också).

Senast redigerad av Flodamannen den 2017-10-08 klockan 20:20.
Flodamannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-09, 07:05   #24
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Citat:
Ursprungligen postat av Flodamannen Visa inlägg
Tycker ärligt synd om de seriösa företag som faktiskt försöker sälja något med "högkvalitativa aminosyror" i .
Tänk, i min vildaste fantasi, trodde jag att vi borde ställa krav på att det vi köper är bra saker.
Men då är det väl bara för dig att köpa dessa "seriösa företags" produkter då. Det är helt och hållet ditt val som konsument. Problem solved.

Marknaden är verkligheten, det handlar om tillgång och efterfrågan. Skulle inte folk köpa skräp skulle ingen tillverka det.
Men så länge majoriteten av människorna är ignoranta får, som bildar sig en uppfattning om "kvalitet" genom fitnessprofiler på instagram så kommer skräp fortsätta säljas.

Så, skräpprodukter kommer fortsätta säljas. Men det är därmed inte sagt att just du behöver köpa dem om du inte vill.
På vilket vis förstör det för dig att andra köper skräp. Om du nu är medveten om vad som är skräp och noggrann med att hålla koll på vad du köper, samt att det finns alternativ, som du anser som bättre, tillgängliga.
Då berörs du i väldigt liten utsträckning av att andra individer "luras" att köpa skräp?

Eller är din mission att rädda alla lurade själar?
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-09, 08:41   #25
Flodamannen
Registered User
 
Flodamannens avatar
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 34
Citat:
Ursprungligen postat av Beemel Visa inlägg
Men då är det väl bara för dig att köpa dessa "seriösa företags" produkter då. Det är helt och hållet ditt val som konsument. Problem solved.

Marknaden är verkligheten, det handlar om tillgång och efterfrågan.Skulle inte folk köpa skräp skulle ingen tillverka det.
Men så länge majoriteten av människorna är ignoranta får, som bildar sig en uppfattning om "kvalitet" genom fitnessprofiler på instagram så kommer skräp fortsätta säljas.

Så, skräpprodukter kommer fortsätta säljas. Men det är därmed inte sagt att just du behöver köpa dem om du inte vill.
På vilket vis förstör det för dig att andra köper skräp. Om du nu är medveten om vad som är skräp och noggrann med att hålla koll på vad du köper, samt att det finns alternativ, som du anser som bättre, tillgängliga.
Då berörs du i väldigt liten utsträckning av att andra individer "luras" att köpa skräp?

Eller är din mission att rädda alla lurade själar?
Det handlar om att folk inte är ens är medvetna om att dom köper skräp.
Dom du kallar ignoranta får (och jag kan nästan hålla med dig) gör att fokus hamnar på ignoranta fårs favoritprodukter.
Dom masstillverkas och därigenom kan priset pressas (pga stora volymer) osv.
Hade fokus från början varit på mer kvalitet (fokus både från konsument/kund med krav och därigenom mer press på kosttillskotttillverkarna) så skulle de produkter med bättre kvalitet kunna tillverkas i större volymer och därmed priserna på dom pressas.
Visst, högre pris än innan per "kvalitetsgram" (dum definiton, men du förtår nog).
Men, ok, å andra sidan så finns det säkert i en del excelark runt om en optimal nivå av den där produkten som folk tror har 80/20-effekten inbakad i sigm, dvs 80% av "kvalitet/prestanda" för 20% av priset.
Och dom drar "kanske" in en bättre vinst så här.
Men det skulle nog ändå kunna finnas en 80/20-produkt (80/20 är naturligtvis bara ett talesätt. Har man läst några av Tim Ferris böcker så vet man vad jag talar om).
Jag menar en billig sak som faktiskt är "användbar".

Och är man riktigt cynisk, så skulle man kunna dra paralleller till reklamblockering som jag tycker det är en självklarhet att använda.Det är bara det att det återigen är (cyniskt från mig) en fårskock som antingen inte vet eller inte kan hantera reklamblockerare som ublock origin.
Websidorna får in pengar och vi som blockerar kan fortsätta surfa "gratis".
Och, ja, jag är god nog att släppa på reklam för sidor som visar lite "fair play".
Men det är inte enbart mot reklam, utan det skyddar också dig som person att blockera mot s.k "malwaretising".
På samma sätt också med kosttillskott, tyvärr kanske då.

Men håll med om att kostillskottbranschen verkar vara extra smutsig i jämförelse med andra branscher?
Det här med sponsring har ju varit ett sorgligt kapitel i sig...

Senast redigerad av Flodamannen den 2017-10-09 klockan 08:42.
Flodamannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-09, 08:52   #26
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 067
Citat:
Ursprungligen postat av Flodamannen Visa inlägg

Glycin är bra säger en del.
BS säger jag, då skulle den ingå i alla lite dyrare EAA-blandningar.
Varför? bara för att nått kanske är bra måste den inte ingå överallt?


Citat:
Och studier som gjorts på glycin har väl väldigt liten trovärdighet?
Snackade alldeles nyss med "en man som heter O.W" (ni borde förstå på initialerna vem) och han håller med på den punkten. Menade att om glycin skulle ha ngn effekt så skulle det behövas betydligt mer än de mängder som finns i vissa EAA-tillskott. OM det har ngn effekt alls, vilket var väldigt tveksamt enligt honom...
vet inte vem O.W är men är villig att hålla med honom.
men min personliga åsikt ändrar inte att vissa gillar glycin, (folk köper ju fortfarande glutamin)
Citat:

1. Jag behöver EAA. Ok, bästa priset? Går in på tex MM-sport och ser en dyrare variant och tänke, nja är väl som med kreatin, duger med det billigare pulvret utan det lilla extra som B-vitaminer, Citrulin och annat onödgit "krafs".

2. Har inte stenkoll på vartenda ingrediens i aminosyralistan, utan antar att det är fair play och. Ja, det var ju lite mycket BCAA och framförallt Leucin. Men, men.

3. Tar dosen med 10 gram och bilr lurad(se ovan om kvarvarande EAA efter glycinet).
Jag personligen gör inte det (men få anta att många nog gör det).
Okej, eftersom verkar vara så cyniska, så kanske jag ska formulera om "lurad" till "vilseledd".
1 jag behöver korv Ok, bästa priset? Går in på tex ICA och ser en dyrare variant och tänke, nja är väl som med lövbiff, duger med det billigare utan det lilla extra som eko, hög kötthalt och annat "krafs".

2. Har inte stenkoll på vartenda ingrediens i ingredienslistan, utan antar att det är fair play och. Ja, det var ju lite mycket potatismjöl och vatten men, men

3. Tar en portion på 200g och blir lurad (se kvarvarande mängd protein efter potatismjöl och vatten)
Jag personligen gör inte det (men få anta att många nog gör det).
Okej, eftersom verkar vara så cyniska, så kanske jag ska formulera om "lurad" till "vilseledd".







Min åsikt är att protein är överlägset EAA oavsett sammansättning.

Men eftersom den bästa sammansättningen inte är känd varken av tillverkare eller kund så borde tillverkarna ha fria händer och kunden styra vad den vill ha genom köp.
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it

Senast redigerad av Pepz den 2017-10-09 klockan 08:54.
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-09, 12:00   #27
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Citat:
Ursprungligen postat av Pepz Visa inlägg
Min åsikt är att protein är överlägset EAA oavsett sammansättning.
^^This.

Enda anledning till att jag personligen överhuvudtaget köper EAA är att jag inte gillar att blanda proteinpulver med vatten och att jag är för lat för att släpa med mig något mjölksubstitut till och ha det stående på jobbet (den plats där jag oftast använder protein/aminos.

Då tycker jag EAA är en ok kompromiss, jag får i mig lite extra aminosyror på ett enkelt sätt.
Jag bryr mig och andra sidan inte så mycket om vad det kostar per gram då jag inte använder så himla mycket att det blir någon större utgift även om det skulle vara skitdyrt (vilket det med min ekonomiska måttstock inte är, även om jag köper de dyrare varianterna).

Men i alla andra fall så föredrar jag också proteinpulver. Eller ännu hellre riktig lagad mat!
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-09, 16:54   #28
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 523
Flodamannen !

Jag tror mer att problemet ligger i att många, inklusive mig själv, inte vet VILKA aminosyror som ett bra EAA ska innehålla.
BCAA verkar vara billigt att tillverka idag. En stor andel BCAA är lätt att blanda i men behövs det verkligen mängderna som finns i många burkar. Borde inte mängderna motsvarande vassleprotein ?
Jag antar att någonstans kring 35 % med minst hälften leucin är bästa produkten. Skicka på lika mycket lysin som leucin. Främst för att de flesta proteinerna har den proportionen. Samma sak med fenylalaninet. En spännande aromatisk aminosyra som har lång livslängd i blodet. En rejäl dos är säkert motiverat. In med mätbara mängder treonin och histidin. Sorgebarnet verkar vara methioninet. Varför DL-methionin när det enbart går att bygga in L-varianten ? D-varianten blir bara en dyr metyl-givare.

Arginin och glycin skickas säkert med i samma påse för att trigga tillväxthormonet. Vill jag ha en pump-produkt köper jag arginin/citrulin/ornitin.

Vilka mängder använde Tipton i sina studier ?
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-09, 22:38   #29
Flodamannen
Registered User
 
Flodamannens avatar
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 34
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Flodamannen !

Jag tror mer att problemet ligger i att många, inklusive mig själv, inte vet VILKA aminosyror som ett bra EAA ska innehålla.
BCAA verkar vara billigt att tillverka idag. En stor andel BCAA är lätt att blanda i men behövs det verkligen mängderna som finns i många burkar. Borde inte mängderna motsvarande vassleprotein ?
Jag antar att någonstans kring 35 % med minst hälften leucin är bästa produkten. Skicka på lika mycket lysin som leucin. Främst för att de flesta proteinerna har den proportionen. Samma sak med fenylalaninet. En spännande aromatisk aminosyra som har lång livslängd i blodet. En rejäl dos är säkert motiverat. In med mätbara mängder treonin och histidin. Sorgebarnet verkar vara methioninet. Varför DL-methionin när det enbart går att bygga in L-varianten ? D-varianten blir bara en dyr metyl-givare.

Arginin och glycin skickas säkert med i samma påse för att trigga tillväxthormonet. Vill jag ha en pump-produkt köper jag arginin/citrulin/ornitin.

Vilka mängder använde Tipton i sina studier ?
Från studien 2001 (Börsheim är med också)

Table 2.
Amino acid composition of drink
Amino Acid % of Total AAs Grams in EAA Drink

Histidine 10.9 0.6540
Isoleucine 10.1 0.6060
Leucine 18.6 1.1160
Lysine 15.5 0.9300
Methionine 3.1 0.1860
Phenylalanine 15.5 0.9300
Threonine 14.7 0.8820
Valine 11.5 0.6900
Total 99.9 5.994
AA, amino acid; EAA, essential amino acids. Composition is based on a 70-kg person. Drink was given at 1 and 2 h after completion of exercise.

http://ajpendo.physiology.org/content/283/4/E648
Den tilltrasade tabellen inkopierad här kan öppnas/kolappsas upp i det länkade dokumentet.

Observera : Inget tryptofan där! Ändå effekt!
Dessutom, låg mängd leucin.

Nej, det går förstås inte att säga någonting säkert.

Läste också något annat intressant i en Tiptons/Wolfe studie från 2004:
"The response of net muscle protein balance to two doses of 6 g each of essential amino acids
(Borsheim et al., 2002) was about double that of two
doses of 6 g each of mixed amino acids (Miller et al.,
2003). "
Alltså i en mix där icke-essentiella amiosyror ingick (glycin är icke eller i bästa fall semi-essentiell) så var effekten hälften så stor.
Börjar man blanda in glycin i en mix som gör att andra essentiella aminosyror får en väldigt låg mängd (än just framförallt Leucin med 4 gram som ligger långt över de 2.5-3 gram som behövs för att trigga igång m-Tor) och alltså vid den rekommenderade dosen vid 9.5 gram eaa (10 g dos) kommer att hamna lågt som jag skrev tidigare.

Detta oavsett om man vet den perfekta mixen. Det är möjligt att det finns andra optimala blandningar, men poängen är från början att man just krämat in något som de flesta VET är "ett billigt trick", som ofta används.

Senast redigerad av Flodamannen den 2017-10-09 klockan 22:44.
Flodamannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-09, 23:52   #30
Flodamannen
Registered User
 
Flodamannens avatar
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 34
Citat:
Ursprungligen postat av Pepz Visa inlägg
Varför? bara för att nått kanske är bra måste den inte ingå överallt?




vet inte vem O.W är men är villig att hålla med honom.
men min personliga åsikt ändrar inte att vissa gillar glycin, (folk köper ju fortfarande glutamin)


1 jag behöver korv Ok, bästa priset? Går in på tex ICA och ser en dyrare variant och tänke, nja är väl som med lövbiff, duger med det billigare utan det lilla extra som eko, hög kötthalt och annat "krafs".

2. Har inte stenkoll på vartenda ingrediens i ingredienslistan, utan antar att det är fair play och. Ja, det var ju lite mycket potatismjöl och vatten men, men

3. Tar en portion på 200g och blir lurad (se kvarvarande mängd protein efter potatismjöl och vatten)
Jag personligen gör inte det (men få anta att många nog gör det).
Okej, eftersom verkar vara så cyniska, så kanske jag ska formulera om "lurad" till "vilseledd".







Min åsikt är att protein är överlägset EAA oavsett sammansättning.

Men eftersom den bästa sammansättningen inte är känd varken av tillverkare eller kund så borde tillverkarna ha fria händer och kunden styra vad den vill ha genom köp.
Bästa sammansättningen är inte känd, men det finns en studie som är lite av det som man tittade på när EAA i pulverform blev överkommligt, typ runt 2005-2006 (ESA Pro på den tiden):
http://ajpendo.physiology.org/content/283/4/E648

I den kan du läsa både sammansättningen och effekterna av just den sammansättningen.
Finns flera studier. Men som sagt i andra inlägg. Poängen är inte sammansättningen i sig. Poängen är att glycin inte är essentiell och så rikligt förekommande.

Analogin med korv håller inte av den enkla anledningen:

1 jag behöver korv Ok, bästa priset? Går in på tex ICA och ser en dyrare variant och tänke, nja är väl som med lövbiff, duger med det billigare utan det lilla extra som eko, hög kötthalt och annat "krafs".
Men, vänta, den riktigt billiga saken där som ser ut som en prinskorv? Den borde duga. Men... Den heter "prinsare". Hmm är det här en korv egentligen. (Enligt regelverket får inte prinskorv med lägre kötthalt än 45% kallas för prinskorv. Andra korvar andra "Gränsvärden" på kötthalt)


2. Har inte stenkoll på vartenda ingrediens i ingredienslistan, utan antar att det är fair play och. Ja, det var ju lite mycket potatismjöl och vatten men, men.... men jag kunde inte köpa den billiga skiten utan köper en mellanbillig prinskorv. Det ligger lite "prinsare" där borta som mest ser ut som "Hej kom och hjälp mig". Jag vet av namnet att det inte är riktig prinskorv

3. Nu blir det "gött" med riktig "prinskörv". Tar en rejäl tugga och är nöjd!

Innan regleringen på vad som fick kallas korv, så kunde vad skit som helst (nästan bokstavligt talat) krämas in i korven.

Korv är också en dålig jämförelse, eftersom man förväntar sig att det är en salig mix av diverse inälvor, potatismjöl (som du skrev) och bindväv, förutom en viss mängd kött(av ofta okända olika djur i plural). Man är inte ute efter kvalitet på näringsämnen i syfte för någon fysiologisk effekt!

Hellre det här:

1. Du går förbi en pizzeria. Nu skulle det sitta fint med en "Quattro Staggioni" slår det dig plötsligt.

2. Du vet att kvaliteten kan skilja från Pizzeria till Pizzeria, men den där Tony verkar kunna sin sak.

3. Du får in en "Quat tro Staggioni". Du tror att det är en Staggioni men det är så lite räkor och skinka och någon har slängt på en råtta mitt i pizzan.
Vad är det här för Quattro frågar du?

"Det är våran egen Quat tro Staggioni. Bara du tror att råttan ger en liten extra effekt så blir den godare. Någon av våra underleverantörer av pizzamjöl råkar också ha forskat på råttans effekt på Quattro Staggioni och kommit fram till att den är bra. Så länge man tror på vad han säger alltså!"

Råttan=Glycinet (för den som missat det).

Nej, nu börjar det nästan spåra ur. Läser man tillbaka i tråden så är det så mycket djurliknelser. Fårskockar, råttor, möss, korv (många djur!!!), hamstrar. Snart en hel j-vla bondgård.
Flodamannen är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)