Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-09-23, 18:12   #1
n00b3n
Registered User
 
n00b3ns avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Inlägg: 46
Hur träna i proppfullt gym?

Vill börja med att skriva att det inte är aktuellt att byta gym.

Gymmet jag tränar på är i princip alltid proppfullt. Inte alls ovanligt att alla 12 racks är upptagna och det är inget SL gym så att köra böj mellan nån är inte så aktuellt.

Hur lägger man upp träningen på ett vettigt sätt då? Jag har tidigare kört helkroppspass men rent psykiskt gillar jag att köra ganska hårt när jag tränar och ligga nära fail och det böir lite jobbigt med helkroppspass då eftersom jag tränar 4 dagar i veckan. Jag skulle kunna ligga lite längre från fail men nu söker jag alltså en alternativ lösning.

Fördelen på helkroppspass var att om något var upptaget kunde jag bara skifta muskelgrupp.

En sak jag funderat på är att helt enkelt ha 2-3 övningar per slot som jag varierar mellan beroende på vad som är ledigt och kör över/under. Problemet är att jag har lite svårt att tänka hur progressionen ska se ut om jag hoppa mellan övningar varje pass.

Jag är medveten om att problemet i sig inte är så stort men jag vill ha lite olika förslag på hur jag kan lägga upp det.
n00b3n är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-23, 18:19   #2
Chorizo
Registered User
 
Chorizos avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Ort: West side
Inlägg: 1 130
Jag skulle bytt gym. Det är ganska viktigt att träna på ett ställe där man trivs och kan träna som man vill på, särskilt om man ska orka i längden.
__________________
Chorizo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-23, 18:22   #3
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 803
Träna vid en annan tidpunkt?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-23, 18:57   #4
n00b3n
Registered User
 
n00b3ns avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Inlägg: 46
Citat:
Ursprungligen postat av Chorizo Visa inlägg
Jag skulle bytt gym. Det är ganska viktigt att träna på ett ställe där man trivs och kan träna som man vill på, särskilt om man ska orka i längden.
Autogirot är bundet till 1 december sen blir det åka av!

Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Träna vid en annan tidpunkt?
Går icket. Hinner inte innan jobb pga att gymmet öppnar 06.00 och ungarna ska köras till skolan 06.50. Mellan 16.00-21.00 är det fullproppat oavsett tid.
n00b3n är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-23, 19:23   #5
Kif
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 153
Det går inte med alternativ? Hantlar när skivstänger är upptagna. Benpress istället för benböj just den dagen. Hantelpress istället för militär. Lättare/tyngre vikter med fler/färre reps om din vikt är upptagen. Då brukar jag få göra eftersom mitt gym har hela 3 skivstänger. En som är på bänkpress, en lös på ställning och en i en enklare powerrack. Rätt ofta någon är upptagen.var sedan snabb att hugga det du behöver medan du utövar alternativen.
Kif är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-23, 19:30   #6
Andereas
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2015
Inlägg: 29
Nu är väl inte jag den mest ambitiösa här på kolo men kan du inte bestämma övningar och frekvens / vecka för att sedan göra vad som är ledigt (åtminstone första 2-3 passen)? Blir svårt att planera pass - pass men borde göra det ganska lätt att följa vecka - vecka.
Andereas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-23, 20:40   #7
baktung
cool bispes kung
 
baktungs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 271
Vad är det för gym som har 12 rack och samtliga är upptagna? Finns det ens gym där det alltid är proppfullt? Det brukar vara mycket folk där jag tränar på kvällarna. Men folk kör sällan länge vid en station. Folk använder heller inte hantlarna konstant. Du får väl lära dig att börja ta kontakt och köra emellan. Sånt har man förståelse för när det är mycket folk. Och har du 12 rack att välja på kan det inte vara några problem att hitta någon som kör på liknande vikter. På mitt gym finns det 1 rack och jag får ändå aldrig vänta mer än max 10-15 min. De som kör långa pass knäböj känner jag till och kan köra emellan.
__________________
Om: Försöker styrkebygga och bli bra på knäböj. 176 cm, född 87.
Pers: Knäböj: 185 kg Hantelpreachercurl: 30 kg Benspark: hela magasinet
So Journalistic

Senast redigerad av baktung den 2017-09-23 klockan 20:42.
baktung är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-23, 21:25   #8
n00b3n
Registered User
 
n00b3ns avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Inlägg: 46
Citat:
Ursprungligen postat av baktung Visa inlägg
Vad är det för gym som har 12 rack och samtliga är upptagna? Finns det ens gym där det alltid är proppfullt?
Det finns det, IKSU Umeå! Alla som någon gång varit där september-maj mellan 16.00-21.00 vet vad jag menar.

Edit: Du får alltså vänta 10-15 min och tycker det är ok? Jag får kanske vänta 5-10 min men jag orkar inte vänta mellan varje övning ett helt pass.

Senast redigerad av n00b3n den 2017-09-23 klockan 21:28.
n00b3n är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-23, 23:34   #9
baktung
cool bispes kung
 
baktungs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 271
Citat:
Ursprungligen postat av n00b3n Visa inlägg
Det finns det, IKSU Umeå! Alla som någon gång varit där september-maj mellan 16.00-21.00 vet vad jag menar.

Edit: Du får alltså vänta 10-15 min och tycker det är ok? Jag får kanske vänta 5-10 min men jag orkar inte vänta mellan varje övning ett helt pass.
Hahaha! Jag hade tänkt fråga om det var IKSU. Synd att jag inte gjorde det alltså. Gymmade själv där när jag pluggade ett halvår i Umeå. Och då förstår jag din situation bättre. De har ett våldsamt upptagningsområde för hela jävla stan verkar ju krypa dit som myror om kvällarna. Då för tio år sen hade de fem roddmaskiner som nästan alltid var upptagna.

För övrigt är IKSU det andra gymmet någonsin i mitt liv jag haft gymkort på, och alltså mitt första gym. Tränade på gym med fotbollslaget tidigare än så dock.

Kan du inte kolla upp Sporthallen istället? Om det gymmet finns kvar? Ska tydligen ha varit lugnare och mer SL-inriktat där.

Edit: Ja, om jag ska knäböja kan jag nog vänta uppåt en halvtimme på racket då det alltid är min första övning. Men visst, att vänta vid varenda station hade jag ju inte behövt göra efter detta. Dessutom hade jag kunnat värma upp under tiden med hjälp av dipsställningen på upp till 100-120 kg i böjen.
__________________
Om: Försöker styrkebygga och bli bra på knäböj. 176 cm, född 87.
Pers: Knäböj: 185 kg Hantelpreachercurl: 30 kg Benspark: hela magasinet
So Journalistic

Senast redigerad av baktung den 2017-09-23 klockan 23:37.
baktung är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-24, 07:24   #10
n00b3n
Registered User
 
n00b3ns avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Inlägg: 46
Citat:
Ursprungligen postat av baktung Visa inlägg
Hahaha! Jag hade tänkt fråga om det var IKSU. Synd att jag inte gjorde det alltså. Gymmade själv där när jag pluggade ett halvår i Umeå. Och då förstår jag din situation bättre. De har ett våldsamt upptagningsområde för hela jävla stan verkar ju krypa dit som myror om kvällarna. Då för tio år sen hade de fem roddmaskiner som nästan alltid var upptagna.

För övrigt är IKSU det andra gymmet någonsin i mitt liv jag haft gymkort på, och alltså mitt första gym. Tränade på gym med fotbollslaget tidigare än så dock.

Kan du inte kolla upp Sporthallen istället? Om det gymmet finns kvar? Ska tydligen ha varit lugnare och mer SL-inriktat där.

Edit: Ja, om jag ska knäböja kan jag nog vänta uppåt en halvtimme på racket då det alltid är min första övning. Men visst, att vänta vid varenda station hade jag ju inte behövt göra efter detta. Dessutom hade jag kunnat värma upp under tiden med hjälp av dipsställningen på upp till 100-120 kg i böjen.
Haha, ja det är helt sjukt där. Det har öppnat typ 3 nya gym men det fortsätter ändå vara proppfullt.

Jag har faktiskt testat sporthallen och jag trivdes inte alls där. Sura gubbar som argt slog av stereon. Större möjlighet till att köra mellan dock men det var i princip lika fullt som på IKSU, eller det var mindre folk men alla uppehåll grejerna några timmar längre. På IKSU kör långa 3x10 och går vidare.

Kommer som sagt byta gym i december. Gjorde misstaget att binda mig 1 år.
n00b3n är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-24, 08:02   #11
Shqypnia
Dardania
 
Shqypnias avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 3 147
Störst går först. Ta plats - och var inte rädd att säga ifrån till en del idioter.
Shqypnia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-24, 10:43   #12
tossefar
Besserwisser
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Västerås
Inlägg: 3 134
Nog kan du väl offra de hundralapparna det kostar att teckna nytt gym redan innan gamla kortet gått ut?
__________________
╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝
tossefar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-24, 11:23   #13
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Hittills har jag aldrig blivit nekad om jag frågat ifall det går bra att dela ett rack. Visst blir det en del lastande, men hellre det än väntan.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-24, 11:31   #14
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Hittills har jag aldrig blivit nekad om jag frågat ifall det går bra att dela ett rack. Visst blir det en del lastande, men hellre det än väntan.
Precis, och sannolikheten att man skulle bli nekad på samtliga 12 racks är väldigt liten.
Men nu pratar vi tydligen om Umeå..
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-24, 15:10   #15
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 803
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Precis, och sannolikheten att man skulle bli nekad på samtliga 12 racks är väldigt liten.
Men nu pratar vi tydligen om Umeå..
Ja, Björklöven....
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)