Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-08-29, 11:21   #61
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Med katabol menar Wolfe att påverkan på proteinbalansen. BCAA minskar proteinnedbrytningen, och därmed tillgängligheten av essentiella aminosyror för uppbyggnad. Denna minskning är större än den lilla stimulans av proteinsyntesen (20 % mer än vatten) BCAA åstadkommer. Minskning av nedbrytningen kanske låter positivt, men är det inte, då det innebär mindre aminosyror till proteinsyntes, stimulerad eller inte. Utan födointag kommer aminosyrorna till nybildat muskelprotein att tas från nedbrutet kroppseget protein, och mängden av dessa som finns tillgängliga till den processen sjunker.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-29, 11:22   #62
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Citat:
However, both BCAA and/or leucine administration significantly reduced the plasma concentration of several indispensable amino acids. This reduction is not caused by a direct alteration of amino acid transport across cells, but by a reduction of protein breakdown and reduced release of amino acids from cells. This effect has been identified predominantly in muscle.
ur J Nutr. 2005 Jun; 135(6 Suppl): 1580S–1584S.

vilket sammanfaller väl med vad Wolfe skriver: "since muscle protein breakdown decreased, the availability of EAAs also fell, which in turn actually reduced the rate of muscle protein synthesis".
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-29, 11:24   #63
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Jag har för övrigt inte lyssnat på podcasten, utan gick efter vad andra skriver om den.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-05, 12:13   #64
fysiokost
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2017
Inlägg: 30
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Lyssnar vi på samma podcast? Det är ju inte direkt så att de hyllar BCAA utan Gudiol säger ju själv att han inte riktigt ser poängen med BCAA.
Precis, och mig veterligen har den åsikten yttrats vid flertalet tillfällen tidigare i Tyngres poddar då ämnet väl kommit på tal.
__________________
Följ oss på Facebook och Instagram @fysiokost
fysiokost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-05, 12:34   #65
fysiokost
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2017
Inlägg: 30
Citat:
Ursprungligen postat av Guddi Visa inlägg
Det vi säger är att artikeln lätt får folk att tro att BCAA nästan är katabolt. Vilket det inte är. BCAA för sig själv höjer proteinsyntesen tills det blir brist på övriga aminosyror.

......

Ett mer korrekt påstående är att bara BCAA inte är lika bra som EAA eller vassle. Samt att man inte ska leva på. BCAA vilket vi också säger flera gånger om.
Tycker också detta är ett mer korrekt påstående som stämmer bättre överrens med vad jag läst på området - EAA > BCAA. Men det behöver ju inte betyda att BCAA alltid är helt bortkastat för det - eller rent av kontraproduktivt.

Jag tror dock att det för de allra flesta pålästa är rätt få tillfällen man tränar med enbart basnivåer av aminosyror i blodet, utan att träningen snarare utförs något så när i samband med måltid och att EAA därför finns tillgängliga. Jag väntar därför ivrigt på fler resultat gällande hur stor effekt något av tillskottsalternativen har på sikt där det dagliga proteinintaget är täckt och timingen någorlunda optimerad även utan tillskotten.
__________________
Följ oss på Facebook och Instagram @fysiokost
fysiokost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-05, 13:30   #66
viringer
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 147
Det står ju inte ens vad det är för ratio i aminosyrorna? Det är välkänt att Leucin är vad som påverkar MPS men det Leucinet behöver 1 Valin och 1 Isoleucin för att metaboliseras så är det tex 8:1:1 så är detta värdelöst. Måste också vara en tillräcklig mängd av Leucin.
viringer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-06, 11:15   #67
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Citat:
Ursprungligen postat av viringer Visa inlägg
Det står ju inte ens vad det är för ratio i aminosyrorna? Det är välkänt att Leucin är vad som påverkar MPS men det Leucinet behöver 1 Valin och 1 Isoleucin för att metaboliseras så är det tex 8:1:1 så är detta värdelöst. Måste också vara en tillräcklig mängd av Leucin.
Rent leucin har ju till och med visat sig vara bättre än BCAA. Jag tror att BCAA är negativt på längre sikt och att EAA alltid är bättre.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-16, 06:43   #68
Sparven från Minsk
Grov som en bofink!
 
Sparven från Minsks avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Ort: Ängelholm
Inlägg: 5 354
PsykopatVegan framstod som en butthurt nocobrukare som vägrade inse att hans favoritdryck trots sin goda smak var lika verkningsfullt som kaffesump.
Ack alla riksdaler som han/hon lagt på denna mirakeldryck allt i muskelbyggandets namn.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av pialia Visa inlägg
Jag vill gifta mig med dina fotleder.
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Att se dina utförande är å andra sidan en orgasm för ögonen
Min journal
LOOK @ ME!!11!1!!!!1 klickiz!
Min bildjournal - Sparvens näste
Sparven från Minsk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-23, 16:20   #69
Rock5teady
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2016
Ort: malmö
Inlägg: 93
Nu är jag inte så insatt när det kommer till BCAA, men nu när min polare var nere i usa så var det nästan omöjligt att hitta någon som drack EAA även butiker han besökte så var det inte många sortiment när det kommer till EAA, hur är det möjligt?

Jag menar det har ju länge varit en fakta att det inte finns nåt muskelbyggande effekt, varför fortsätter folk dricka det?
Rock5teady är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-23, 16:32   #70
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Marknadsföring. Folk läser inte studier, folk ser kosttillskottsreklam och vad dom andra på gymmet gör.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-26, 10:26   #71
Arnoldski
Registered User
 
Arnoldskis avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 963
Deppigt!

Jag har gått på BCAA-hypen... :-/

Kändes som att det fanns substans bakom påståendena av kreatin-rang, men tydligen inte.

Halv-off-topic:
-vad ska vi som tränar på morgonen, innan frukost, trycka i oss innan passet för att vara (det så eftersträvansvärda) "optimala" då?
Inget?
Vassle?
Gainer?
EAA?
Kaffe?
Banan?
Arnoldski är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-26, 10:47   #72
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Koffein är ju bra innan morgonträning. I det läget är det också vettigt att ge kroppen byggstenar, helst både EAA och NEAA. Dyrt och dumt att köpa fria aminosyror - jag tar motsvarande 40 g helmjölksprotein. Vassle borde också gå men är möjligen för snabbt. Sen om du tycker att du presterar bättre med kolhydrat kan du ta det också. Jag kör en ganska stor drink med rödbetsjuicekoncentrat, druvsocker, strösocker och citrullinmalat, motsvarande 110 gram snabba kolhydrater. Äckligt att blanda med proteinpulver, så det blir två drinkar innan träning.

Du kommer då träna på en flytande frukost snarare än innan frukost.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.

Senast redigerad av Sheogorath den 2017-09-26 klockan 10:49.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-26, 11:07   #73
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Kevin Tipton uttalar sig också om BCAA-tillskott.

* Det finns ingen anledning att använda BCAA-tillskott i syfte att stimulera den muskulära proteinsyntesen eller minska proteinnedbrytningen.

* BCAA minskar proteinnedbrytning i vila, men det finns inga bevis för att detsamma gäller efter träning. Det är inte ens säkert att det är önskvärt att minska proteinnedbrytningen efter träning, eftersom man då kanske också minskar möjligheterna till hypertrofi.

https://secure.footprint.net/gatorad...5.pdf?sfvrsn=2
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-26, 11:08   #74
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Lego förklarar allt på bästa sätt.

__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-26, 14:05   #75
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Koffein är ju bra innan morgonträning. I det läget är det också vettigt att ge kroppen byggstenar, helst både EAA och NEAA. Dyrt och dumt att köpa fria aminosyror - jag tar motsvarande 40 g helmjölksprotein. Vassle borde också gå men är möjligen för snabbt. Sen om du tycker att du presterar bättre med kolhydrat kan du ta det också. Jag kör en ganska stor drink med rödbetsjuicekoncentrat, druvsocker, strösocker och citrullinmalat, motsvarande 110 gram snabba kolhydrater. Äckligt att blanda med proteinpulver, så det blir två drinkar innan träning.

Du kommer då träna på en flytande frukost snarare än innan frukost.
Om man vill vara nästan opti, men samtidigt mån om att verka skönt avslappnad, vad tror du om att dra en liter minimjölk innan morgonpasset?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)