Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-08-23, 11:36   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
BCAA har ingen anabol effekt hos människan

Robert Wolfe, mannen bakom majoriteten av alla studier som ligger till grund för vad vi vet om hur aminosyror i samband med styrketräning påverkar proteinbalansen och världens främsta expert på området, har talat.

Citat:
The branched chain amino acids (BCAAs) are leucine, valine and isoleucine. A multi-million dollar industry of nutritional supplements has grown around the concept that dietary supplements of BCAAs alone produce an anabolic response in humans driven by a stimulation of muscle protein synthesis. In this brief review the theoretical and empirical bases for that claim are discussed. Theoretically, the maximal stimulation of muscle protein synthesis in the post-absorptive state in response to BCAAs alone is the difference between muscle protein breakdown and muscle protein synthesis (about 30% greater than synthesis), because the other EAAs required for synthesis of new protein can only be derived from muscle protein breakdown. Realistically, a maximal increase in muscle protein synthesis of 30% is an over-estimate because the obligatory oxidation of EAAs can never be completely suppressed. An extensive search of the literature has revealed no studies in human subjects in which the response of muscle protein synthesis to orally-ingested BCAAs alone was quantified, and only two studies in which the effect of intravenously infused BCAAs alone was assessed. Both of these intravenous infusion studies found that BCAAs decreased muscle protein synthesis as well as protein breakdown, meaning a decrease in muscle protein turnover. The catabolic state in which the rate of muscle protein breakdown exceeded the rate of muscle protein synthesis persisted during BCAA infusion. We conclude that the claim that consumption of dietary BCAAs stimulates muscle protein synthesis or produces an anabolic response in human subjects is unwarranted.

Under normal conditions about 70% of EAAs released by muscle protein breakdown are reincorporated into muscle protein. The efficiency of reincorporation of EAAs from protein breakdown back into muscle protein can only be increased to a limited extent. For this fundamental reason, a dietary supplement of BCAAs alone cannot support an increased rate of muscle protein synthesis. The availability of the other EAAs will rapidly become rate limiting for accelerated protein synthesis. Consistent with this perspective, the few studies in human subjects have reported decreases, rather than increases, in muscle protein synthesis after intake of BCAAs. We conclude that dietary BCAA supplements alone do not promote muscle anabolism.
Branched-chain amino acids and muscle protein synthesis in humans: myth or reality? Journal of the International Society of Sports Nutrition 2017, 14:30.

https://jissn.biomedcentral.com/arti...970-017-0184-9
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-23, 14:43   #2
RassK
Registered User
 
RassKs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 6 417
Tråkigt för NOCCO. Eller rättare sagt de som dricker NOCCO?
__________________
Instagram: optiholm
Journal - En kronisk kaloriräknares krönika
Onlinecoaching - Body Comp Coaching Halmstad
Citat:
Ursprungligen postat av John Kiefer
Best Breakfast Ever - None.
RassK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-23, 14:47   #3
Shqypnia
Dardania
 
Shqypnias avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 3 147
Linus Carlén skriver in sig på Arbetsförmedlingen.
Shqypnia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-23, 15:04   #4
ApexProcyon
Biggus Dickus
 
ApexProcyons avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 368
Citat:
Ursprungligen postat av Shqypnia Visa inlägg
Linus Carlén skriver in sig på Arbetsförmedlingen.
NOCCOs målgrupp berörs inte av triviala ting som fakta.
__________________
Citat:
Man skall inte glädja sig i onödan.
ApexProcyon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-23, 15:07   #5
Shqypnia
Dardania
 
Shqypnias avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 3 147
Citat:
Ursprungligen postat av ApexProcyon Visa inlägg
NOCCOs målgrupp berörs inte av triviala ting som fakta.
Korrekt. Fel av mig.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Den typen av människa
Shqypnia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-23, 16:15   #6
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 713
Citat:
Ursprungligen postat av RassK Visa inlägg
Tråkigt för NOCCO. Eller rättare sagt de som dricker NOCCO?
Citat:
Ursprungligen postat av Shqypnia Visa inlägg
Linus Carlén skriver in sig på Arbetsförmedlingen.
Citat:
Ursprungligen postat av ApexProcyon Visa inlägg
NOCCOs målgrupp berörs inte av triviala ting som fakta.
NOCCO är en livsstil, mina vänner.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-23, 22:03   #7
VINGTOR
Suck me sideways
 
Reg.datum: Jan 2016
Inlägg: 108
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
NOCCO är en livsstil, mina vänner.
Liksom att kränga bcaa på instagram.
"..med smak av hallonbåtar.."
VINGTOR är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-24, 06:33   #8
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
99% av alla som dricker Nocco är likgiltiga till att det finns bcaa i drycken, det är koffeinet man vill åt ju.
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-24, 09:09   #9
Prost
Registered User
 
Prosts avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Outer Haven
Inlägg: 674
Använder ej BCAA själv men det kan väl inte låta speciellt förvånande att man inte bygger muskler utan byggstenar. "We conclude that dietary BCAA supplements ALONE do not promote muscle anabolism."

Skulle man ta det mellan måltider t.ex så har man ju redan alla aminosyror tillgängliga och Då kan det väl stimulera muskeluppbyggnad rent teoretiskt iaf.

Och jag skulle inte tacka nej till BCAA om jag skulle äta en måltid med dålig aminosyreprofil eller med för liten mängd EAA totalt för att stimulera proteinsyntesen maximalt. Men det räcker väl förmodligen med leucin för det ändamålet och det har jag hemma.
Prost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-24, 09:16   #10
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Tvärtom har leucin ensamt i sådana fall större effekt. BCAA har möjligen negativ effekt, pga ökad konkurrens om upptaget.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-24, 09:16   #11
Isseman
Registered User
 
Issemans avatar
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Östersund
Inlägg: 2 206
Citat:
Ursprungligen postat av Prost Visa inlägg
Använder ej BCAA själv men det kan väl inte låta speciellt förvånande att man inte bygger muskler utan byggstenar. "We conclude that dietary BCAA supplements ALONE do not promote muscle anabolism."

Skulle man ta det mellan måltider t.ex så har man ju redan alla aminosyror tillgängliga och Då kan det väl stimulera muskeluppbyggnad rent teoretiskt iaf.

Och jag skulle inte tacka nej till BCAA om jag skulle äta en måltid med dålig aminosyreprofil eller med för liten mängd EAA totalt för att stimulera proteinsyntesen maximalt. Men det räcker väl förmodligen med leucin för det ändamålet och det har jag hemma.
Precis, BCAA kan fungera för vegeterianer/veganer men äter man "normalt" så känns det rätt meningslöst.
__________________
Biomedicin 14-17, Ms of Sport Science 19. How many grams of protein should you eat!? -All of them
Mina pass, mina gains..
Instagram
Isseman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-24, 09:17   #12
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Det här går ju Wolfe igenom i artikeln jag länkade till i förstainlägget.

Citat:
If one of the BCAAs (e.g., leucine) is rate limiting for protein synthesis, addition of the other two BCAAs might limit the stimulation of protein synthesis because of reduced entry of leucine into the cell.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-24, 09:18   #13
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Veganer https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28145418
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-24, 09:20   #14
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Tar man leucin för sig minskar man nivåerna av dom andra BCAA så dessa blir begränsande för proteinsyntesen i stället.

Citat:
ingestion of leucine alone results in a decrease in the plasma concentrations of both valine and isoleucine. The availability of valine and isoleucine may therefore become rate limiting for muscle protein synthesis when leucine alone is consumed.
Tar man alla tre BCAA minskar man nivåerna av leucin och andra aminosyror så dessa blir begränsande.

Citat:
The BCAAs are all actively transported into cells, including muscle cells, by the same transport system. Therefore, when provided together the BCAAs compete with each other for transport into the cells. If one of the BCAAs (e.g., leucine) is rate limiting for protein synthesis, addition of the other two BCAAs might limit the stimulation of protein synthesis because of reduced entry of leucine into the cell. The BCAAs also compete with other amino acids for transport, including phenylalanine, and this competition could affect the intramuscular availability of other EAAs.

BCAA är kasst. Pengarna i sjön. Möjligen och antagligen negativt.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-24, 10:04   #15
SalkinA
Registered User
 
Reg.datum: May 2016
Inlägg: 52
Men är det inte alltid så, det blir alltid någon del som blir "rate limiting", om man inte nu vet med 100%'s säkerhet exakt vilken ratio man ska ha? Jag menar, detta borde även vara sant för EAA och Vassle, om enda skillnaden mellan dom och BCAA är att dom innehåller fler aminosyror.

Om du tillför BCAA med X mängd leucine och sedan de två andra BCAA's i en viss mängd, så borde inte det i sig själv begränsa BCAA's effekt jämfört med om du skulle ta EAA eller vassle med exakt samma mängd av de tre BCAA's men utöver dom även de andra aminosyrorna som då finns i EAA och Vassle?

Att det sedan är bättre i sig att faktiskt tillföra de andra aminosyrorna för att få ett mer fullvärdigt proteintillskott och därmed få en bättre effekt p.g.a av det känns ju logiskt.

Men inte att just det med rate limiting borde vara något problem eftersom det även borde ske när man tar EAA och vassle, för det kan väl inte vara så att hur cellen tar in dessa aminosyror helt plötsligt ändras bara för att det är EAA och vassle man tar, eller?
SalkinA är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)