Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2017-10-17, 21:49   #901
Shqypnia
Dardania
 
Shqypnias avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 3 147
Citat:
Ursprungligen postat av Agitator Visa inlägg
Vad tror du själv?

Själv ser jag användare av doping varje gång jag satt min fot på valfritt gym i Stockholm sedan man började gymma.

Doping har för övrigt alltid varit ett kraftigt inslag i alla sporter som haft fördel av det.
Doping lär inte försvinna i första taget inom sporter så länge testmetoderna är som i dagsläget.
Jag tror det är utspritt bland eliten. Jag har aldrig hört om tester öht inom Strongman?!
Shqypnia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-18, 12:22   #902
Bjorneman
Registered User
 
Bjornemans avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 3 410
Som sagt var, jag ser dopade personer varje dag och eliten i strongman är knappast ett undantag. Det är som det är. Det kan knappast betraktas som fusk om det är en förutsättning för att komma någonstans oavsett allt annat, eller hur?
Bjorneman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-18, 22:40   #903
Frågenarkomanen
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2014
Inlägg: 177
Citat:
Ursprungligen postat av Shqypnia Visa inlägg
Tror ni doping är utbrett bland strongmans i Sverige? Jag tänker då främst på top 10?
Alla* använder.


* ... och alla regler har undantag.
Frågenarkomanen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-18, 22:41   #904
Frågenarkomanen
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2014
Inlägg: 177
Citat:
Ursprungligen postat av Shqypnia Visa inlägg
Jag tror det är utspritt bland eliten. Jag har aldrig hört om tester öht inom Strongman?!
Varför skulle man vilja att de ska börja testas och sedan se eliten bli mindre och svagare som resultat?
Frågenarkomanen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-19, 07:16   #905
Pudzianovski
Trankil.
 
Pudzianovskis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Inlägg: 5 680
Citat:
Ursprungligen postat av Frågenarkomanen Visa inlägg
Varför skulle man vilja att de ska börja testas och sedan se eliten bli mindre och svagare som resultat?
Jag har aldrig förstått mig på det argumentet. Jag önskar detta. Helst skulle man ta bort dräkter och hjälpmedel i hög grad också.
Pudzianovski är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-19, 08:27   #906
Frågenarkomanen
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2014
Inlägg: 177
Citat:
Ursprungligen postat av Pudzianovski Visa inlägg
Jag har aldrig förstått mig på det argumentet. Jag önskar detta. Helst skulle man ta bort dräkter och hjälpmedel i hög grad också.
Dräkter: självfallet! Folk som intresserar sig av Strongman är primärt intresserade av riktig råstyrka, och inte av hur duktiga folk är på att optimera dräkter lindor.

Däremot dopning: du menar att du skulle föredra att i stället för 500 i marklyft så hamnade absolut max på runt - säg - 400? Vi skulle aldrig få se någon ta i närheten av 228 kg stockpress igen, och strongmännen skulle se mest bara blekfeta ut (ja, de är duktigt feta idag också, men de ser ändå primärt stora, och inte feta, ut); inte i närheten av Shaws/Eddies/Savickas etc storlek.

Kroppsbyggareliten hade blivit starkare än strongmaneliten om den senare nämnda gruppen lade ner all doping och BB fortsatte.

Föredrar du på allvar att sporten blir helt ren (självfallet kommer dopning alltid att förekomma oavsett regler men nu snackar vi önskan/visioner och vad man/du vill) framför nya rekord, större atleter o s v? Att resultaten i samtliga grenar skulle försämras avsevärt och aldrig komma tillbaka igen, och att sporten som helhet förlorar på alla plan ... förutom att den blir naturligare och hälsosammare?

Det finns nog ingen sport som är lika beroende av anabola/androgena preparat som SM. Det skulle vara kroppsbyggning, men de fördelar pengarna/hälsan över fler typer av tillskott (fettförbrännande, diuretika etc) så gällande AA-tillskott kan SM mycket väl ligga i topp.

Tyngdlyftning, trots OS och hårda tester, är också totalt beroende av doping och hela världseliten är sönderdopad ... och OL har inte i närheten av samma krav på muskelmassa och råstyrka som SM.
Frågenarkomanen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-19, 09:20   #907
Pudzianovski
Trankil.
 
Pudzianovskis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Inlägg: 5 680
Citat:
Ursprungligen postat av Frågenarkomanen Visa inlägg
Föredrar du på allvar att sporten blir helt ren (självfallet kommer dopning alltid att förekomma oavsett regler men nu snackar vi önskan/visioner och vad man/du vill) framför nya rekord, större atleter o s v?
Ja. Ett oerhört enkelt svar.

Betydligt intressantare att se någon ren göra 185 kg i stocklyft än en dopad person göra 225. Ser också hellre en ren person som väger 130 kg (fet/odeffad/smal/lång/kort/whatever) än en som väger 200 kg halv- eller heldeffad. Den stor massan förstår inte skillnaden ändå och uppskattar nog mest en spännande tävling.

Att andra inte tycker som jag förstår jag.

Senast redigerad av Pudzianovski den 2017-10-19 klockan 09:21.
Pudzianovski är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-19, 10:37   #908
Frågenarkomanen
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2014
Inlägg: 177
Citat:
Ursprungligen postat av Pudzianovski Visa inlägg
Ja. Ett oerhört enkelt svar.

Betydligt intressantare att se någon ren göra 185 kg i stocklyft än en dopad person göra 225. Ser också hellre en ren person som väger 130 kg (fet/odeffad/smal/lång/kort/whatever) än en som väger 200 kg halv- eller heldeffad. Den stor massan förstår inte skillnaden ändå och uppskattar nog mest en spännande tävling.

Att andra inte tycker som jag förstår jag.
Den stora massan finner det nog mer attraktiv om de ser större/starkare ut, rent visuellt, vilket de gör med dopning vs utan: en extremtalang för styrka som tränat stenhårt i många år och antagligen nått (eller väldigt nära) sitt genetiska max är 130 kg finsk sisu / Fredrik Smulter ... och ja, stöter man på honom IRL ser han antagligen väldigt stor ut, men han står sig slätt mot Strongman-eliten. Han (IPF-eliten) verkar testa rätt noggrant och skillnaden mellan honom och Kirill Sarychev ... är antagligen dopningen. Eller ta en av de bästa lyftarna i IPF, han svensken som drog 375 kg, och jämför med Eddie Hall.

Jag försöker inte nedvärdera dem, utan imponeras enormt av deras styrka, men i jämförelse med dopad världselit så ser de smålöjliga ut och skulle inte väcka samma intresse hos allmänheten.

Nåväl, strunt samma. Eftersom det är min åsikt som gäller i verkligheten så finns det ingen anledning att argumentera emot utan jag tackar för svaret och respekterar dina åsikter!
Frågenarkomanen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-19, 18:38   #909
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 791
Det är tragiskt ändå att det hejas på och legitimerar deras dopingbruk.

Visst, de styr sina liv själva. Men det gör det med ett extremt högt pris för sig själv. Bokstavligt talat också. Lär inte vara billigt att gå på sådana mängder doping och matkostnader för att riskera att dö i förtid eller andra stora hälsoproblem senare i livet.

Så länge testmetoderna inte kan garrantera ett rent startfält inom alla sporter så kommer doping alltid vara ett inslag.

Som en tidigare chef från Wada uttalade sig, inte ordagrant men kontexten av det han sa var denna "Vi finns till för att se till att det inte går övertyr snarare än att säkerställa att sporter är ren".

För övrigt rätt humor hur folk har fått för sig att tävlandes inom IPF är 100% rena men att i alla andra sporter eller sidogrenar till styrkelyft har doping.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-19, 20:38   #910
Bjorneman
Registered User
 
Bjornemans avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 3 410
Citat:
Ursprungligen postat av Agitator Visa inlägg
För övrigt rätt humor hur folk har fått för sig att tävlandes inom IPF är 100% rena men att i alla andra sporter eller sidogrenar till styrkelyft har doping.
Det kan jag hålla med om.
Verkar rätt lustigt att IPF skulle vara den enda dopingfria idrottsorganisationen i världen.
Bjorneman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-19, 23:10   #911
ccm
#maxstyrka
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 214
Om dopingen hade försvunnit hade man minskat antalet statiska maxlyft till förmån för rörliga grenar. I stället för att jaga rekordvikter hade man jagat tider och distanser. Nu måste man vara stor som en grizzlybjörn om man ska ha någon chans i WSM. Eddie Hall tvingas t.ex. sova med syrgasmask för att hans vikt annars hade kunnat leda till andnöd i sömnen, och om han inte var så tung hade han inte varit tillräckligt stark för att dra några 500 kg i marklyftet.

Jag tror att den breda massan hade föredragit om atleterna var lite mer modesta i storleken och lyfte vikter som man kunde relatera mer till. Som det är nu är det en (underhållande) freakshow av jättar som lyfter vikter som man annars måste använda en gaffeltruck för att rubba från marken.

Sen tror jag inte att strongmanatleter dopar i större utsträckning än cyklister, friidrottare, rugbyspelare, basketspelare, hockeyproffs, tyngdlyftare, IPF:are, baseballstjärnor, skidåkare m.m. I de sporterna finns ju pengar att tjäna... Kolla gärna in Icarus (Ikaros) på Netflix om ni inte redan har gjort det.
ccm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-20, 02:00   #912
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 791
Citat:
Ursprungligen postat av ccm Visa inlägg
Om dopingen hade försvunnit hade man minskat antalet statiska maxlyft till förmån för rörliga grenar. I stället för att jaga rekordvikter hade man jagat tider och distanser. Nu måste man vara stor som en grizzlybjörn om man ska ha någon chans i WSM. Eddie Hall tvingas t.ex. sova med syrgasmask för att hans vikt annars hade kunnat leda till andnöd i sömnen, och om han inte var så tung hade han inte varit tillräckligt stark för att dra några 500 kg i marklyftet.

Jag tror att den breda massan hade föredragit om atleterna var lite mer modesta i storleken och lyfte vikter som man kunde relatera mer till. Som det är nu är det en (underhållande) freakshow av jättar som lyfter vikter som man annars måste använda en gaffeltruck för att rubba från marken.

Sen tror jag inte att strongmanatleter dopar i större utsträckning än cyklister, friidrottare, rugbyspelare, basketspelare, hockeyproffs, tyngdlyftare, IPF:are, baseballstjärnor, skidåkare m.m. I de sporterna finns ju pengar att tjäna... Kolla gärna in Icarus (Ikaros) på Netflix om ni inte redan har gjort det.
Nog måste man hålla på med lite mer doping än average tävlingsdopare. Vi pratar ändå om kroppstyper vägandes upp mot 200 kg som troligen nöter mer på kroppen och troligen har ett större behov av mer doping för att nå de resultat de gör.

Dessutom lär ett startfält inom strongman till 99 procent bestå av dopade atleter. Vem skulle någonsin få för sig att ett startfält innehöll en ren atlet, precis som för bodybuilding?

Så indirekt så dopar sig just "strongmans" mycket mer än vad de gör inom andra sporter.

Vi är nog alla överens om att det dopas friskt inom alla sporter på alla sätt de kan komma på för att "vinna" äran, pengarna och statusen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-20, 08:53   #913
ccm
#maxstyrka
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 214
Citat:
Ursprungligen postat av Agitator Visa inlägg
Nog måste man hålla på med lite mer doping än average tävlingsdopare. Vi pratar ändå om kroppstyper vägandes upp mot 200 kg som troligen nöter mer på kroppen och troligen har ett större behov av mer doping för att nå de resultat de gör.

Dessutom lär ett startfält inom strongman till 99 procent bestå av dopade atleter. Vem skulle någonsin få för sig att ett startfält innehöll en ren atlet, precis som för bodybuilding?

Så indirekt så dopar sig just "strongmans" mycket mer än vad de gör inom andra sporter.

Vi är nog alla överens om att det dopas friskt inom alla sporter på alla sätt de kan komma på för att "vinna" äran, pengarna och statusen.
Jag skrev att jag inte tror att strongmanatleterna dopar sig i större utsträckning än i andra sporter, inte att doserna är lika stora. Det är såklart olika preparat och olika doser för olika sporter. Sen är det kanske tre toppatleter i strongmanvärlden som ligger kring 200 kg. Jag tror också att rent procentuellt så är det antagligen en lika stor del av atleterna i Tour de France, NFL och UFC som dopar sig.
ccm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-20, 17:37   #914
Bjorneman
Registered User
 
Bjornemans avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 3 410
Ja, föreställningen om monster på 200 kg är överdriven. Shaw, Hafthor och Hall har väl legat runt den vikten ibland, men knappast hela tiden.
Bjorneman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-23, 10:47   #915
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Rätta mig om jag har fel: Colin Bryce är huvuddomare på WSM?

Nyligen dök ett klipp upp där Hall slår världsrekord i Silver Dollar Deadlift. Istället för silverdollar har han en massa upplagor av sin självbiografi. Bryce står glatt och promotar boken. Han och Hall verkar för övrigt vara ganska goda vänner.

Är det inte skevt att en domare är 1) kompis med en atlet och 2) hjälper denne att marknadsföra dennes produkt? Jag tycker det.

Jag inser att strongman är litet och att Bryce kanske måste vara både huvuddomare på WSM samt ytterst ansvarig för Giants Live. Lite gränser borde dock kunna dras.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)