Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2017-09-24, 09:31   #1
macmini
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2012
Inlägg: 22
Böcker/e-böcker om träning och kost

Behöver lite tips om bra böcker inom träning, kost, anatomi, idrottsskador mm.
Tack!
macmini är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-24, 11:17   #2
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Kostmässigt tycker jag det mesta skrivet av Lyle McDonald är lättläst, lättförståeligt, och med mycket matnyttig information.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-24, 12:57   #3
macmini
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2012
Inlägg: 22
Tack, har funderat på dom tidigare. Lyle har gjort rätt många svårt att bestämma mig för vilken jag ska köpa.

Tänkte tillläga vilka jag läst.

Forma kroppen, Ankis kostbok, Eric helms pyramid böcker, brad schoenfelds hypertrofibok och renaissance diet.
macmini är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-24, 18:50   #4
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
De böckerna är säkert jättebra i ett generellt perspektiv. McDonald brukar istället vara rätt snäv och målinriktad med sina böcker, vilket också gör läsningen kort, effektiv, och koncis. Jag tycker the Ultimate Fat Loss Diet 2.0 är bra läsning för en specifik metod, där han har vägt för- och nackdelar innan konstruerandet av denna ganska drastiska metod.

Senast redigerad av Rahf den 2017-09-24 klockan 18:52.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-26, 15:25   #5
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Vill du gräva ner dig i detaljer eller vill du ha klara upplägg? Ankis bok för styrkeidrottare är ungefär så mycket som alla som tränar behöver veta om kost, ska man tävla i någon idrott kan man behöva lite mer info om vissa moment. Vill du gräva ner dig mer så är Näringslära för högskolan en bra start då du behöver en genomgång av vad som är vad och hur det funkar för att förstå många andra böcker.
Samma sak för anatomi. Vill du veta exakt vad varje muskel gör (lycka till ) eller vill du ha ett hum om hur kroppen funkar och de viktigaste (styrke-)rörelserna och vilka muskler som är mest involverade?
När det gäller styrketräning så har jag hittat få bra böcker, några som är acceptabla finns men sen beror det på vilka mål man har med träningen hur relevanta de är.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-26, 19:43   #6
macmini
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2012
Inlägg: 22
Tack! Vill nog gräva ner mig i detaljer när det gäller kost och träning har ändå läst en del om det redan anatomi räcker det med något grundligt bara.
macmini är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-27, 07:58   #7
aranada05
Registered User
 
aranada05s avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 191
'Science and Development of Muscle Hypertrophy' av Brad Schoenfeld kanske kan vara något?

Lyle McDonalds böcker är trevliga att läsa där det också spekuleras en del vilket jag iaf tycker är kul.

På en mer grundläggande nivå tycker jag Eric Helms två 'pyramid'-böcker på träning respektive nutrition är bra!

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
aranada05 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-28, 17:33   #8
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
En bok om träningsfysiologi är bra om man vill ta sig vidare.
Den här http://traningslara.se/bibeln-om-traningsfysiologi/ eller https://www.adlibris.com/se/bok/phys...-9781450477673

Redan nämnda näringslära för högskolan.

För anatomi så brukar sjuksyrror läsa en under sin utbildning som är skaplig för att komma igång (det är en viss underdrift, den duger gått som enda bok om man "bara" vill syssla med träning). Författaren har jag för mig är av norskt ursprung och det finns två varianter, den du vill ha är den mest omfattande som i vissa upplagor är uppdelad i två böcker. Jag kan för mitt liv inte komma på vad författaren heter och jag hinner inte googla just nu.

Sen kan en bok om psykologi vara befogad, där finns det ett antal med idrottsinriktning vilket är så där lagom "flummigt" i början. Med idrottsinriktning menar jag att det är böcker av samma typ som fysiologiböckerna ovan dvs skapligt tjocka och avsedda för högskolestudier.

När man lagt grunderna kan man sedan förstå mer om vad andra skriver om mer specifika områden, eller i vissa fall inte förstå vad de skriver då det är väldigt mycket skräp som publiceras om träning.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-29, 19:29   #9
macmini
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2012
Inlägg: 22
Perfekt tack för alla tips nu kommer man ha en del att läsa
macmini är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-18, 15:38   #10
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Jag snurrade själv runt efter böcker och kom på att jag i de flesta fallen själv använt mig av förlaget Human Kinetics. Det finns olika nivåer på böckerna men väljer man läroböcker för högskolenivå har jag nog inte stött på någon som är dålig och de flesta har varit bra eller mycket bra. När det gäller mer "populärvetenskapliga" så får man hålla lite mer koll men sist jag kollade igenom sortimentet så hade de fortfarande valt det mest med en viss omsorg.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)