Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2003-04-12, 15:04   #1
Rumpelstilzchen
Guest
 
Inlägg: n/a
Allmän fettminskning

Jag har läst massa på forumet nu och hittat väldigt mycket intressanta saker som jag har tillämpat lite här och var. Men nu tänkte jag ställa lite frågot som jag kanske skulle kunna få lite svar på.

Jo, jag har tränat sedan sommaren förra året ungefär men blev riktigt seröst först någon gång i oktober, ungefär. Resultaten har varit väldigt goda hittills och jag har ökat mycket i stryka och vikt. Jag är 178 cm lång och väger 80 kg, inte 80kg muskler och ben, utan ganska mycket fett.

Nu undrar jag om ni har några bra tips för att bli av med lite mer fett. Jag har verkligen inga planer på att göra en riktig deff eller något sådant utan sikar på ungeför 1kg på 2 veckor.

Jag tränar styrka 4 ggr i veckan och det fungerar väldigt bra. Mitt matuplägg ser ut ungefär såhär:

06:30 - 1dl havregrynsgröt med mjölk, whey-80 1,5 portion med mjölk.

10:00 - frukt iform av äpple, päron eller smågrön banan

11:00 - skollunch, allt från kycklingbröst till grönsakssoppa.

ca: 15:30 - 16:30 - middag hemma, brukar bli pasta, potatis eller ris men något kött till. jag tränar efter denna måltiden.

20:00 - 21:00 - jag kommer hem från träninen och äter ägg, keso, kesella, makrill, tonfisk eller vad som finns att tillgå med mycket protein. Jag tar en gainer efter träningen också. Jag går till sängs runt tio eller elva.

Joggning är inte den bästa aktiviteten för att bränna fett, men om man har hög intensitet blir efterförbränningen av fett väldigt bra, eller? Därför skulle jag kunna lägga in tre morgon joggningar á 20 minuter samt en promenad på helgen på 1 timma.

Att gå upp mycket 1 timma tidigare för att kunna gå en timma på morgonen är så hemskt!

Tack!
  Svara med citat
Gammal 2003-04-12, 15:10   #2
Munter
Butter
 
Munters avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 138
Det finns två val, båda fungerar väl.

1) Sporta mer
2) Ät mindre

Så enkelt var det ! Löpning som du nämner fungerar utmärkt. Springer du en timme om dagen gör du av med, vad ska vi säga, 5-600 kcal, och då tappar du ett halvt kilo i veckan ungefär.
__________________
][\/][uskel ][\/][unter
Commencing operation snake ape - Snake (David Hayter)
Munter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-04-12, 16:56   #3
Janna
Owner of the lammkött!
 
Jannas avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: (s)tokholm
Inlägg: 1 008
jag tycker du bör se över ditt protein intag .. när det r grönsakssoppa på lunchen i skolan så ta med en burk kesella eller en proteindrink för att få i dig lite protein och till mellanmålet mellan luchen och frukosten bör du även där lägga in lite protein i någon form .. tycker det ser ut som du äter ganska lite faktiskt frukosten är inte alls tillräcklig för nån som tränar mycket minst 2 portioner gröt bör du äta

vad gäller de andra målen så dra ner på kolhydratsmten som pasta, ris och bröd och ät mer proteinmat som kött, fisk och ät mycket grönsker för att få i dig ordentligt med vitaminer o fibrer.. när det är kycklingbröst så peta bort skinnet .. se till att få i dig tillräckligt med fett men från rätt källor .. strunta i såser och andra fettiga tillbehör och ös över en matsked olja på maten istället.

jogga inte innan du ätit frukost eftersom kroppen har ganska lätt att bryta ner musklerna och använda som enegi om du är helt tom .. ät frukosten först om du ska jogga .. vill du köra kondition innan frukost så är en promenad bättre
__________________
i´m a supergirl and supergirls don´t cry

Don't believe what you hear
Don't believe what you see
If you just close your eyes
You can feel the enemy
__________________
www.janna.nu
Janna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-04-12, 21:46   #4
Rumpelstilzchen
Guest
 
Inlägg: n/a
Citat:
Originally posted by Janna
jag tycker du bör se över ditt protein intag .. när det r grönsakssoppa på lunchen i skolan så ta med en burk kesella eller en proteindrink för att få i dig lite protein och till mellanmålet mellan luchen och frukosten bör du även där lägga in lite protein i någon form .. tycker det ser ut som du äter ganska lite faktiskt frukosten är inte alls tillräcklig för nån som tränar mycket minst 2 portioner gröt bör du äta

vad gäller de andra målen så dra ner på kolhydratsmten som pasta, ris och bröd och ät mer proteinmat som kött, fisk och ät mycket grönsker för att få i dig ordentligt med vitaminer o fibrer.. när det är kycklingbröst så peta bort skinnet .. se till att få i dig tillräckligt med fett men från rätt källor .. strunta i såser och andra fettiga tillbehör och ös över en matsked olja på maten istället.

jogga inte innan du ätit frukost eftersom kroppen har ganska lätt att bryta ner musklerna och använda som enegi om du är helt tom .. ät frukosten först om du ska jogga .. vill du köra kondition innan frukost så är en promenad bättre
Weee!
Borde jag vänta ett tag innan jag går ut och joggar efter frukost, dels för att förhindra att man får håll och för att inte maten ska omvandlas till blodsocker (jag läste något om det någonstans hos Paulun tror jag).

Jag har slutat äta allt bröd just nu (bröd med alla fyra sädesslagen smakar ändå inget vidare ). Dock ska jag se till att äta mer proteinkost. Om jag vet att det är skräpmat i skolan tar jag med mig whey-80 och tonfisk till skolan (folk tittar skumt på mig då ). Om jag dessutom äter mer frukost kommer det att fungera då tror ni?
  Svara med citat
Gammal 2003-04-13, 11:26   #5
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Citat:
Originally posted by Rumpelstilzchen


Weee!
Borde jag vänta ett tag innan jag går ut och joggar efter frukost, dels för att förhindra att man får håll och för att inte maten ska omvandlas till blodsocker (jag läste något om det någonstans hos Paulun tror jag).

Jag har slutat äta allt bröd just nu (bröd med alla fyra sädesslagen smakar ändå inget vidare ). Dock ska jag se till att äta mer proteinkost. Om jag vet att det är skräpmat i skolan tar jag med mig whey-80 och tonfisk till skolan (folk tittar skumt på mig då ). Om jag dessutom äter mer frukost kommer det att fungera då tror ni?
Helst tycker jag det bör gå ungefär två timmar efter ett normalt mål mat innan konditionsträning, just för att kolhydraterna inte skall vara i blodströmmen. Och för magens skull.

Om det kommer att fungera efter ändringarna beror mycket på om du hamnar på negativ energibalans. Du måste äta mindre än du gör av med för att tappa, och det är svårt att säga om du kommer att göra det utan att veta något om din förbränning och aktivitet.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-04-14, 12:27   #6
Rumpelstilzchen
Guest
 
Inlägg: n/a
Om jag rent hyotetiskt skulle göra av med 900 kcal mer om dagen skulle jag gå ned c:a 1kg på 10 dagar, om 9000 kcal är ett kilo kroppsfett. Då räknar jag på att jag har samma energiintag hela tiden, inte minskat alltså.

Spelar inte ämnesomsättningen någon roll överhuvudtaget? Det bör den göra, eller?
  Svara med citat
Gammal 2003-04-14, 12:29   #7
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
7000kcal e ett kilo kroppsfett såvitt jag vet.

Men kroppen kan inte gå ner hur fort som helst i fett, går du ner för fort tappar du muskler. Risken för detta är större ju mindre kroppsfett du har.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-04-15, 18:50   #8
Rumpelstilzchen
Guest
 
Inlägg: n/a
Vart kan man få tag på en bra tabell över kcal förbrukningar på olika aktiviteter?
  Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)