Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2017-08-19, 08:42   #61
gyros
Registered User
 
gyross avatar
 
Reg.datum: Aug 2014
Inlägg: 82
Citat:
Ursprungligen postat av AlexGBG Visa inlägg
Håller med, kycklingfile blir klockrent. Jag brukar ofta snabbt marinera mina fileer i soya, chilli, vitlök och vitpeppar innan stekning för lite extra smak, eller så kör jag bara med grillkrydda och lite soya.

Just nu ligger 500g kycklingfile och gottar sig i folie i väntan på att ett halvt kilo potatis och 400 pumpa ska bli klart . Till detta blir det en liten klick ketchup och en halvliter tzatziki gjord på fettfri yoghurt och utan olivolja.

900g är lite på gränsen till för mycket men rör man om några gånger under tillagningen så blir resultatet utmärkt.

Nöjd med mitt senaste IKEA inköp som är ett serveringsfat som jag använder som tallrik för att slippa fylla på när jag äter mina större middagar

Typ denna: Går i sjukt mkt mat i den: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30258946/
Citat:
Ursprungligen postat av AlexGBG Visa inlägg
Kop! Inte bara sparar man fett under deff (som kan anvandas till godare saker an steka i), det ar sjukt smidigt att bara slanga in en file pa 20 minuter och forbereda resten av maten i lugn och ro.

Rostad potatis blir sjukt god, speciellt med lite fett pa, men aven riktigt gott utan fett.

Dessutom tar den inte saa stor plats, den ar riktigt lattdiskad, gar snabbt att fa upp varmen pa den och sa vidare.

Sen jag inforskaffade min for ett par veckor sen har jag anvant den varje dag jag varit hemma.

Ska prova fiskpinnar nagon dag snart, och har aven potatiskroketter som jag ska ge mig pa. Har kort hash browns i den och dom blev ruggigt goda, dom slappte till och med fett jamfort med nar man tillfor fett nar man steker dom...

En fraga till er andra, vad kor ni for tid pa tinad, rumstempererad kycklingfile?
Jag har köpt gallertillbehöret men har inte riktigt lärt mig att använda den än. Känns konstigt att köra typ både kött och potatis samtidigt.
Just nu förbereder jag allting förutom pommesen, och har i kylen för att bara värma upp i micro precis innan jag ska äta.

900g (4 filéer) rumstempererad kyckling körde jag i 180 grader 20 min och lät vila lite. Kanske hade kunnat gå att ta ut den något snabbare än så.
I manualen står det 180 grader 15 min för 500g kyckling. Vad kör du för inställningar själv?
gyros är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-19, 09:28   #62
AlexGBG
Registered User
 
AlexGBGs avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Ort: Bangkok
Inlägg: 1 442
Citat:
Ursprungligen postat av gyros Visa inlägg
Jag har köpt gallertillbehöret men har inte riktigt lärt mig att använda den än. Känns konstigt att köra typ både kött och potatis samtidigt.
Just nu förbereder jag allting förutom pommesen, och har i kylen för att bara värma upp i micro precis innan jag ska äta.

900g (4 filéer) rumstempererad kyckling körde jag i 180 grader 20 min och lät vila lite. Kanske hade kunnat gå att ta ut den något snabbare än så.
I manualen står det 180 grader 15 min för 500g kyckling. Vad kör du för inställningar själv?
Jag ska få någon promotionpresent som dom inte hade när jag köpte min, och jag hoppas på den djupa formen man kan använda för brödbak och gratänger.

Annars funkar ju gallret bra också om man ska göra ett större antal kycklingfileer...

Jag kör 500g file på 180g i 20 minnuter med förvärmd ugn. Dom var dock lite kalla när jag slängde in dom, så med rumstempererade filer räcker kanske 15 minuter, dock, jag tycker inte dom blir torra även på 18-20 minuter.

En gång har jag tagit ut dom efter runt 15, men då var dom lite råa innuti, vilket är störande för kör man nära minimitiden så måste man nästan kolla att dom är genomstekta, vilket man inte behöver på dom lite högre tiderna, då dom ändå är saftiga...
AlexGBG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-19, 11:46   #63
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Kan tipsa om chicken nuggets med. Mindre bitar kyckling i mjöl -> ägg -> krossade cornflakes. Vänd sedan runt varje bit i ett par inoljade händer (för att skapa en liten hinna av olja på varje) och kör ett par minuter i airfryern. Som friterat fast utan att dränka i olja. Blir även helt ok om man skippar steget med oljiga händer. Glöm inte krydda kycklingen och mjölet annars smakar det inget.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-25, 06:54   #64
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Kan tipsa om chicken nuggets med. Mindre bitar kyckling i mjöl -> ägg -> krossade cornflakes. Vänd sedan runt varje bit i ett par inoljade händer (för att skapa en liten hinna av olja på varje) och kör ett par minuter i airfryern. Som friterat fast utan att dränka i olja. Blir även helt ok om man skippar steget med oljiga händer. Glöm inte krydda kycklingen och mjölet annars smakar det inget.
Grovkrossade tacoskal istället för cornflakes (majs som majs =P)och blanda mjölet med tacokrydda fungerar också till detta.
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-25, 08:23   #65
AlexGBG
Registered User
 
AlexGBGs avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Ort: Bangkok
Inlägg: 1 442
Jag ska prova detta recept, ser redigt gott ut! https://www.youtube.com/watch?v=m_MW6BwsdpU
AlexGBG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-25, 08:58   #66
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av Beemel Visa inlägg
Grovkrossade tacoskal istället för cornflakes (majs som majs =P)och blanda mjölet med tacokrydda fungerar också till detta.


Bra tips med tacokryddan!
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-26, 15:27   #67
gyros
Registered User
 
gyross avatar
 
Reg.datum: Aug 2014
Inlägg: 82
Körde lax i Airfryern idag.
Blev skitgott som vanligt men helvete vilken rökutveckling det blev?
Brandvarnaren gick och hela trapphuset luktar nu bränd fisk.
Kör ni eran lax på lågtemp eller hur gör ni för att det inte ska osa satan?
gyros är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-31, 15:51   #68
azarr
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2016
Inlägg: 289
Har länge funderat och kollat på att skaffa en maskin nu. Men vilken ska man sattsa på? Det finns en med 800 gram och en med 1200 gram kapacitet!
Får man ner 800 gram potatis/rotfrukter i den mindre utan problem med bra resultat? Eller är den med 1200 gram en mer värd investering?
Vilken modell har ni och är ni nöjda/missnöjda? Får ni bra resultat och plats med det ni vill/slänger ner i den?
Kommer främst/i första hand använda för potatis och liknande!
azarr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-31, 15:54   #69
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av azarr Visa inlägg
Har länge funderat och kollat på att skaffa en maskin nu. Men vilken ska man sattsa på? Det finns en med 800 gram och en med 1200 gram kapacitet!
Får man ner 800 gram potatis/rotfrukter i den mindre utan problem med bra resultat? Eller är den med 1200 gram en mer värd investering?
Vilken modell har ni och är ni nöjda/missnöjda? Får ni bra resultat och plats med det ni vill/slänger ner i den?
Kommer främst/i första hand använda för potatis och liknande!


800g sväljs enkelt av den lilla, går nog att få i 1000g men då får man nog köra lite länge tid och röra mer. Har du mycket plats i köket kör på den större så har du möjlighet att köra kyckling och potatis samtidigt osv.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-07, 19:02   #70
Niemil
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Ort: Luleå
Inlägg: 42
Nu har jag senaste dagen blivit att inskaffa en varmluftfritös, kikat på Prisjakt, tänkt budget runt 1000-lappen, och de två som listas populära på Prisjakt har jag funderingar på.

Ena är OBH Nordica AG7110 ActiFry, använt en sådan luftfritös förut som exet hade, bra med det var väl att den blandades om, om nu det gör stor skillnad?

Andra jag kikat på är Philips Viva Collection Airfryer HD9220 2,2L, kikat på youtube och den verkar man kunna ställa in graderna, men den blandas ju ej om under lagning.




Citat:
Ursprungligen postat av wallemf Visa inlägg
Har själv beställt en Philips HD9220 idag, ska bli väldigt spännande :-).



Har väldigt bra erfarenhet från användande av AirFryer.
Hur har det gått? nöjd med den?



Citat:
Ursprungligen postat av gyros Visa inlägg
Har haft min i en vecka drygt nu. HELT fantastisk är den. Till och med torra bröstfiléer av kyckling som jag normalt sett aldrig lyckas med blev perfekt i denna utan att använda en droppe olja.
Kommer aldrig att använda stekpanna eller ugn igen
Vilken fritös är det du har?
Niemil är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-07, 21:00   #71
gyros
Registered User
 
gyross avatar
 
Reg.datum: Aug 2014
Inlägg: 82
Citat:
Ursprungligen postat av Niemil Visa inlägg
Nu har jag senaste dagen blivit att inskaffa en varmluftfritös, kikat på Prisjakt, tänkt budget runt 1000-lappen, och de två som listas populära på Prisjakt har jag funderingar på.

Ena är OBH Nordica AG7110 ActiFry, använt en sådan luftfritös förut som exet hade, bra med det var väl att den blandades om, om nu det gör stor skillnad?

Andra jag kikat på är Philips Viva Collection Airfryer HD9220 2,2L, kikat på youtube och den verkar man kunna ställa in graderna, men den blandas ju ej om under lagning.

Hur har det gått? nöjd med den?
Vilken fritös är det du har?
Jag har Philips HD9641. Det är efterföljaren till HD9220 men det är inte så stor skillnad på dem tror jag. Kör på HD9220, du kommer bli supernöjd.
gyros är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-07, 21:02   #72
gyros
Registered User
 
gyross avatar
 
Reg.datum: Aug 2014
Inlägg: 82
Feta livsmedel kan vara lite trixigt. Det osar väldigt mycket.
Är det ingen som försökt sig på lax i airfryern?
Hur fan gör ni?
gyros är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-08, 03:30   #73
AlexGBG
Registered User
 
AlexGBGs avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Ort: Bangkok
Inlägg: 1 442
Citat:
Ursprungligen postat av gyros Visa inlägg
Feta livsmedel kan vara lite trixigt. Det osar väldigt mycket.
Är det ingen som försökt sig på lax i airfryern?
Hur fan gör ni?
Jag gjorde 600g laxkotlett för någon dag sen, tyckte inte det osade värst mkt alls. Förvärmd AF på 180 grader, 2 kotletter blev färdiga på 6 minuter.

Läste någonstans gällande sidfläsk att man kan med fördel lägga folie i botten som fångar upp fettet.
AlexGBG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-08, 04:52   #74
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av Niemil Visa inlägg
Nu har jag senaste dagen blivit att inskaffa en varmluftfritös, kikat på Prisjakt, tänkt budget runt 1000-lappen, och de två som listas populära på Prisjakt har jag funderingar på.

Ena är OBH Nordica AG7110 ActiFry, använt en sådan luftfritös förut som exet hade, bra med det var väl att den blandades om, om nu det gör stor skillnad?

Andra jag kikat på är Philips Viva Collection Airfryer HD9220 2,2L, kikat på youtube och den verkar man kunna ställa in graderna, men den blandas ju ej om under lagning.

Vilken fritös är det du har?
Man får skaka om själv lite då och då för bästa resultat.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-08, 06:47   #75
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Citat:
Ursprungligen postat av AlexGBG Visa inlägg
Jag gjorde 600g laxkotlett för någon dag sen, tyckte inte det osade värst mkt alls. Förvärmd AF på 180 grader, 2 kotletter blev färdiga på 6 minuter.

Läste någonstans gällande sidfläsk att man kan med fördel lägga folie i botten som fångar upp fettet.
Förstör (eller åtminstone försämrar) inte folien till viss del det luftflödet som airfryern till stor del bygger på?
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)