Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-12-07, 09:57   #2686
Navi
Registered User
 
Navis avatar
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 234
Jag glömde dricka min proteinshake, som jag ställde in i kylen hos mina föräldrar igår. Går den att dricka imorgon kväll tror ni om den stått i en kall kyl i 36 h utan att proteinet eller så blivit sämre?
Navi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-07, 22:35   #2687
DerImperator
Registered User
 
DerImperators avatar
 
Reg.datum: Dec 2015
Ort: Norrut
Inlägg: 471
Finns det någon sanning utöver anekdoter till påståendet att magsäcken krymper under/med kaloriunderskott över en längre period, typ veckor/månader? Många brukar ju hävda det men har ej sett evidens för det.

Har legat på rätt aggressiv underskott senaste månaden med små portioner. Hade en liten refeed-mål nyss med två små kanelbullar och en normal portion potatis och kyckling samt typ knappt en halvliter vatten. Min mage är så otroligt uppsvälld, kan knappt stå upp. Samma känsla som jag fick förut när jag åt tredubbelt så mkt, men jag kanske inbillar mig tänker jag.
__________________
JOURNAL
DerImperator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-12, 22:32   #2688
DerImperator
Registered User
 
DerImperators avatar
 
Reg.datum: Dec 2015
Ort: Norrut
Inlägg: 471
Sen ca 1-2 veckor tillbaka har jag börjat äta en hel del dansk rågbröd med hela korn och sedan dess har jag haft rätt mycket gaser. Antar att det är de 14g fiber per 100g som är anledningen. Hade aldrig problem med gaser tidigare. Är det här ngt ni känt man vänjer sig vid med tiden eller bör jag dra ner på konsumtionen?
__________________
JOURNAL
DerImperator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-12, 23:07   #2689
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 972
Citat:
Ursprungligen postat av DerImperator Visa inlägg
Sen ca 1-2 veckor tillbaka har jag börjat äta en hel del dansk rågbröd med hela korn och sedan dess har jag haft rätt mycket gaser. Antar att det är de 14g fiber per 100g som är anledningen. Hade aldrig problem med gaser tidigare. Är det här ngt ni känt man vänjer sig vid med tiden eller bör jag dra ner på konsumtionen?
Min mage blir helt åt helvete av att äta fiber, även låga doser.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-12, 23:38   #2690
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Jag avstår grovt bröd bara för mängden gaser blir enorma för mig vid konsumtion. Och dessutom ingen hund att anklaga...


https://youtu.be/VQoWvVKoJi8

Senast redigerad av Starke75an den 2020-12-12 klockan 23:40.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-13, 12:20   #2691
DerImperator
Registered User
 
DerImperators avatar
 
Reg.datum: Dec 2015
Ort: Norrut
Inlägg: 471
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Min mage blir helt åt helvete av att äta fiber, även låga doser.
Känns inte som att havregryn ger mig samma problem, men är ju mindre mängder. Käkar 2-3 skivor rågbröd om dagen och bara det är ju 20-30 gram fibrer. Har gett mig otroliga problem. Jag håller ut någon vecka till och ser om man får en stålmage. Synd, tycker det mättar otroligt bra på underskott, sitter som en smäck i magen
__________________
JOURNAL
DerImperator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-13, 14:17   #2692
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Finns det inte två olika typer av fiber? Lösliga och olösliga. Kanske kan påverka magen olika? Hade kollat in det, och om rågbrödet innehåller en typ som inte förekommer rikligt i havregryn t.ex.
__________________
Med vänliga hälsningar,
Brofessorn, tredje högst EQ på Kolozzeum och 8.37 på snygghetsskalan
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-13, 14:35   #2693
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 523
Danskt rågbröd är en bomb av cellulosa. En olöslig fiber som ger volym åt tarminnehållet och något för tarmarna att arbeta mot. Bra att ha för att motverka fickbildning i tjocktarmen. Men mer är inte bättre. Kan förstoppa tarmen.

Havregryn är hälften cellulosa och hälften beta-glukan. Beta-glukan är en löslig fiber som sväller i magen och övre tarmen. Sänker GI på måltiden, dvs något långsammare blodsockersvar.
Nu tror jag inte att tjocktarmens bakterier kan fermentera beta-glukan till nyttiga korta fettsyror som vi kan utnyttja, jmf oligo-fruktos och inulin som är positiva för tjocktarmens bakterier.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-13, 15:20   #2694
DerImperator
Registered User
 
DerImperators avatar
 
Reg.datum: Dec 2015
Ort: Norrut
Inlägg: 471
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Danskt rågbröd är en bomb av cellulosa. En olöslig fiber som ger volym åt tarminnehållet och något för tarmarna att arbeta mot. Bra att ha för att motverka fickbildning i tjocktarmen. Men mer är inte bättre. Kan förstoppa tarmen.

Havregryn är hälften cellulosa och hälften beta-glukan. Beta-glukan är en löslig fiber som sväller i magen och övre tarmen. Sänker GI på måltiden, dvs något långsammare blodsockersvar.
Nu tror jag inte att tjocktarmens bakterier kan fermentera beta-glukan till nyttiga korta fettsyror som vi kan utnyttja, jmf oligo-fruktos och inulin som är positiva för tjocktarmens bakterier.
Tack Sverker. Det förklarar ju saken. Förklarar också varför jag behövt gå på dass trippelt så ofta. Men det är inget ohälsosamt alltså, utöver det med gasbildningen som man kanske vänjer sig vid (möjligtvis?). Tur man pluggar hemifrån i alla fall.

Binder fibrerna från grönsaker vatten på likadant sätt? Borde kanske börja äta det mer. Men rågbrödet ger verkligen en otrolig mättnad.
__________________
JOURNAL
DerImperator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-07, 18:49   #2695
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Jag deffar, och är därmed tröttare, tråkigare och otrevligare än vanligt, men jag ska på dejt i morgon kväll, och måste därmed maximera min sociala kompetens, ta en deffpaus och fylla på med kolhydrater. Men när bör kolhydratspåfyllnaden börja? Räcker det med ett kolhydratsrikt mål några timmar innan jag träffar henne? Ska jag äta kolhydrater till frukost imorgon också? Eller bör jag rentav käka kolhydrater redan i kväll?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-07, 19:30   #2696
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Din hjärna svarar nästan direkt på socker.

Muskelglykogen har du ingen nytta av i sammanhanget, om dejten inte går så över förväntan bra att den leder till intensiv fysisk aktivitet.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-07, 19:33   #2697
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Din hjärna svarar nästan direkt på socker.

Muskelglykogen har du ingen nytta av i sammanhanget, om dejten inte går så över förväntan bra att den leder till intensiv fysisk aktivitet.
Tack!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-07, 19:36   #2698
Navi
Registered User
 
Navis avatar
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 234
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Jag deffar, och är därmed tröttare, tråkigare och otrevligare än vanligt, men jag ska på dejt i morgon kväll, och måste därmed maximera min sociala kompetens, ta en deffpaus och fylla på med kolhydrater. Men när bör kolhydratspåfyllnaden börja? Räcker det med ett kolhydratsrikt mål några timmar innan jag träffar henne? Ska jag äta kolhydrater till frukost imorgon också? Eller bör jag rentav käka kolhydrater redan i kväll?
Tänk om man kunde resa tillbaka till allmogesamhället, där mat på bordet var en välsignelse och gröt för trettionde dagen i rad var himmelskt, och förklara den här frågeställningen för en utsvulten bonddräng.
Navi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-07, 19:41   #2699
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Navi Visa inlägg
Tänk om man kunde resa tillbaka till allmogesamhället, där mat på bordet var en välsignelse och gröt för trettionde dagen i rad var himmelskt, och förklara den här frågeställningen för en utsvulten bonddräng.
Bonddrängen skulle förstå om jag visade en bild på henne.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-08, 08:46   #2700
iCYAto
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2019
Inlägg: 34
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Jag deffar, och är därmed tröttare, tråkigare och otrevligare än vanligt, men jag ska på dejt i morgon kväll, och måste därmed maximera min sociala kompetens, ta en deffpaus och fylla på med kolhydrater. Men när bör kolhydratspåfyllnaden börja? Räcker det med ett kolhydratsrikt mål några timmar innan jag träffar henne? Ska jag äta kolhydrater till frukost imorgon också? Eller bör jag rentav käka kolhydrater redan i kväll?
Tänk om det funnits ett sätt att må bra även fast man går ner i vikt, ketos brukar ha den effekten. Men alla borde fortsätta gnugga i sig sina kolhydrater.
iCYAto är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)