Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-09-01, 19:36   #2626
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Låter oetiskt att genomföra. Att tvångsmässigt överäta och gå upp ett kg i veckan under månader.
Jag deltar frivilligt i överätargruppen om ni står för matkostnaderna.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-01, 19:36   #2627
JonasSthlm
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 6
Citat:
Ursprungligen postat av söderkisen Visa inlägg
Tror det finns en studie där man överst muffins bakade på smör vs vegetabilisk olja. Resultatet var mindre bukfett och lite mer muskler vid överätning för gruppen som åt muffins bakade med oljan.
Bara hört om denna, aldrig kollat upp men är väl bara till att googla.

Edit.
Måste vara studien från Uppsala som nämns här https://tyngre.se/artikel/smor-vs-ma...v-mattat-fett/
Tack, jag sökte lite på pubmed, men tyckte det var svårt att hitta ngt.
JonasSthlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-02, 07:16   #2628
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av gohei Visa inlägg
Tack. Jag dricker rätt mycket på arbetstid (säkert 3-6 koppar per pass) och det spelar inte roll om det är förmiddagspass eller eftermiddag. Jag har svårt att få till många timmar sömn och är ofta seg och trött på dagarna, så jag tänke att jag skulle se över mitt kaffe-intag.
Jag har laddat ner en app som räknar åt mig och koppen som jag drack vid 7 imorse sitter fortfarande i, så blir därför nyfiken på om det finns nån "rekommenderad" mängd eller så.

För övrigt så verkar det vara riktigt svårt att få reda på hur mycket koffein diverse kaffesorter innehåller. På jobbet dricker vi Löfbergs och jag har satt 100mg på en kopp a 15cl, med halveringstid 5 timmar.
Man tycker ju att det borde finns högvis med forskning på ett så relevant ämne, men inte. En studie som är intressant dock är denna.

Utdrag ur konklusionen:
Citat:
The results of this study suggest that 400 mg of caffeine taken 0, 3, or even 6 hours prior to bedtime significantly disrupts sleep. Even at 6 hours, caffeine reduced sleep by more than 1 hour. This degree of sleep loss, if experienced over multiple nights, may have detrimental effects on daytime function.40–42 Thus, the present results suggest the common practice of afternoon consumption of caffeine should at a minimum be restricted to before 17:00, particularly with regard to the moderate-large doses of caffeine commonly found in increasingly popular premium coffees and energy drinks. Future research is needed to determine the sleep disruptive effects of afternoon caffeine in insomniacs relative to normal sleepers.
Så om halveringstiden är 6 timmar så kan man väl säga att 200mg är alldeles för mycket. Själv beräknade jag så att jag hamnade på typ 100mg eller lägre, men vad som är optimalt är nog inte klarlagt ännu.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-02, 19:15   #2629
Navi
Registered User
 
Navis avatar
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 233
Varför blir man så helsikestrött efter lunch och kan man göra något åt det?

Mellan 13-15 är många, inklusive jag själv, som zombies. Under förmiddagen är jag kognitivt på topp (dricker en shake med proteinpulver och lite havregryn till frukost) men efter lunchen är det kört. Jag äter en typisk ingredienslunch med matvete/bulgur/ och någon typ av kött och en sallad till (ca 900 kcal), så det är ingen snabbmat eller liknande utan nyttig mat.
Navi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-02, 19:24   #2630
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Det beror dels på höga nivåer av adenosin i hjärnan. De är som högst på kvällen vid sängdags, men näst högst på tidig eftermiddag strax efter normal lunchtid

Dels på vår cirkadiska klocka. Den kämpar emot adenosinnivåer, men den har en svacka 7-9 timmar efter uppvaknandet, vilket ofta sammanfaller just med adenosintoppen. Resultatet är trötthet, ibland oemotståndlig sådan.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-02, 19:27   #2631
Navi
Registered User
 
Navis avatar
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 233
Se där. Det var något nytt. Finns det något som helst sätt att avhjälpa detta? Måltidssammansättning? Koffein? Som student i masterstudier är de timmarna efter lunch värdefulla för att få in dagens studier och hinna träna på kvällen...
Navi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-02, 19:28   #2632
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
En siesta gör susen. Det har man förstått i delar av världen och stänger ned samhället vid just den tidpunkten.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-02, 19:30   #2633
Navi
Registered User
 
Navis avatar
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 233
Suck.. Hade hoppats slippa det men det kanske är en bra lösning, eftersom jag studerar på heltid och kan kanske "investera" i en 20 minutare direkt efter lunch för att vara alert resterande 4-5 timmar under eftermiddagen.

Ska man ta powernapen direkt efter måltid isåfall eller vänta lite?
Navi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-02, 19:30   #2634
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Personligen märker jag av det mycket mindre genom att helt enkelt inte äta före dess.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-02, 19:34   #2635
Navi
Registered User
 
Navis avatar
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 233
Hade gärna, av främst smidighetsskäl, bara ätit på kvällen men jag mår så fruktansvärt dåligt av att äta allt jag behöver vid en enda måltid. Har jättesvårt att äta så mycket på en gång eller under ett för kort tidsspann utan magsmärtor och illamående.
Navi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-02, 19:40   #2636
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Mångas självupplevda uppfattning är att en lättare lunch fattig på eller utan kolhydrat fungerar bättre.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-02, 19:43   #2637
Navi
Registered User
 
Navis avatar
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 233
Det ska jag testa, även om jag är skeptisk att äta mindre kolhydrat än jag (redan) gör. Jag som behöver kolhydrater för konditionsträningen och älskar mina matgryner...
Navi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-03, 10:48   #2638
tomten1
Registered User
 
tomten1s avatar
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 586
Jag brukar äta för första gången när jag kommer hem (17:00), och då faller jag ihop och somnar nästan omedelbart. Om jag inte äter känner jag mig inte det allra minsta trött förrän jag ätit igen.

Enda gången då jag inte blir trött när jag äter är på morgonen (i synnerhet om måltid intas i samband med kaffe).
tomten1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-03, 12:26   #2639
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Några fördelar finns det alltså med mina rutiner kring ätandet. Äter det mesta runt 17:00 till 20:00.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-07, 10:29   #2640
Wilshere
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 117
Är det normalt att näsan rinner när man är riktigt bajsnödig och isf, varför?
Wilshere är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)