Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-07-14, 09:05   #2581
Navi
Registered User
 
Navis avatar
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 225
Frebaco har släppt havreris, som var billigt och gott. Det är havrekärnor vad jag kan utläsa från Frebacos hemsida. Hur står sig havreris mot andra typer av matgryner som matvete/bulgur i termer av nyttighet tror ni?
Navi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-14, 09:07   #2582
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Citat:
Ursprungligen postat av Navi Visa inlägg
Frebaco har släppt havreris, som var billigt och gott. Det är havrekärnor vad jag kan utläsa från Frebacos hemsida. Hur står sig havreris mot andra typer av matgryner som matvete/bulgur i termer av nyttighet tror ni?
Intressant ska prova, är ej kunnig nog att svara på din fråga men det lär väl ha lägre GI vilket i sig kan ha viss positiv effekt?
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-14, 09:58   #2583
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Navi Visa inlägg
Frebaco har släppt havreris, som var billigt och gott. Det är havrekärnor vad jag kan utläsa från Frebacos hemsida. Hur står sig havreris mot andra typer av matgryner som matvete/bulgur i termer av nyttighet tror ni?
Spännande, har helt missat att det var en grej.
Ptja, havreriset innehåller sannolikt inte det livsfarliga gluten i alla fall
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-15, 11:44   #2584
Navi
Registered User
 
Navis avatar
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 225
Citat:
Ursprungligen postat av kvarnis Visa inlägg
Intressant ska prova, är ej kunnig nog att svara på din fråga men det lär väl ha lägre GI vilket i sig kan ha viss positiv effekt?
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Spännande, har helt missat att det var en grej.
Ptja, havreriset innehåller sannolikt inte det livsfarliga gluten i alla fall
Smaken och konsistensen på havreris är mycket bra, tycker jag.

På Frebacos hemsida står det att havreris är ”polerad havrekärna”, vad nu det innebär. Hoppas inte allt för mycket av det nyttiga i havret försvinner i poleringen.
Navi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-15, 13:45   #2585
TränaUtanMuskler
Registered User
 
TränaUtanMusklers avatar
 
Reg.datum: Jul 2020
Inlägg: 13
Hur rädd borde jag vara för aspartam i nuläget?
TränaUtanMuskler är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-15, 17:09   #2586
Cykelcykel
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Sthlm
Inlägg: 644
Inte alls
Cykelcykel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-18, 10:44   #2587
upperkatt
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 1 247
Om man har gått ner för mycket i vikt och legat på för lågt vad gäller kalorier, och sedan ökat upp mängden för att öka i vikt, kan man hamna på för högt?
Alltså, jag tror att jag tidigare hamnat på egentligen mindre än vad kroppen behöver ("svältläge"), och nu tror jag att jag ligger på för högt.

Ligger på ca 6 000 kcal/dag (har vägt all mat), springer visserligen 20 km om dagen men jag väger 74 kg så det bör ändå vara närmare 2 000 kcal för mycket.

Ska ändå genomgå en årlig hälsokontroll med blodprover så får se om det visar något som man kan gå vidare med, men det vore intressant att veta om någon har någon teori.
upperkatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-18, 14:40   #2588
MrMuggelSnuggel
EXPERT USER
 
MrMuggelSnuggels avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 322
Citat:
Ursprungligen postat av upperkatt Visa inlägg
Om man har gått ner för mycket i vikt och legat på för lågt vad gäller kalorier, och sedan ökat upp mängden för att öka i vikt, kan man hamna på för högt?
Alltså, jag tror att jag tidigare hamnat på egentligen mindre än vad kroppen behöver ("svältläge"), och nu tror jag att jag ligger på för högt.

Ligger på ca 6 000 kcal/dag (har vägt all mat), springer visserligen 20 km om dagen men jag väger 74 kg så det bör ändå vara närmare 2 000 kcal för mycket.

Ska ändå genomgå en årlig hälsokontroll med blodprover så får se om det visar något som man kan gå vidare med, men det vore intressant att veta om någon har någon teori.
Kanske bara är jag men jag förstår inte din fråga.

"Kan man hamna på för högt?" För högt för vadå?

Om du går upp i vikt så äter du i kaloriöverskott. Om du går ner i vikt så ligger du på ett kaloriunderskott.

Hur ser din viktkurva ut sen du började äta 6000 kalorier?
MrMuggelSnuggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-18, 14:48   #2589
upperkatt
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 1 247
Citat:
Ursprungligen postat av MrMuggelSnuggel Visa inlägg
Kanske bara är jag men jag förstår inte din fråga.

"Kan man hamna på för högt?" För högt för vadå?

Om du går upp i vikt så äter du i kaloriöverskott. Om du går ner i vikt så ligger du på ett kaloriunderskott.

Hur ser din viktkurva ut sen du började äta 6000 kalorier?
För högt än vad man bör ligga på om man räknar ut BMR+aktivitetskalorier. Viktkurvan är alltså plan nu på 74 kg, gick upp från ca 72 till 74 när jag höjde kaloriintaget till 6kkcal men nu är jag viktstabil.
upperkatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-18, 14:51   #2590
Tjenatja
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 253
Citat:
Ursprungligen postat av upperkatt Visa inlägg
Om man har gått ner för mycket i vikt och legat på för lågt vad gäller kalorier, och sedan ökat upp mängden för att öka i vikt, kan man hamna på för högt?
Alltså, jag tror att jag tidigare hamnat på egentligen mindre än vad kroppen behöver ("svältläge"), och nu tror jag att jag ligger på för högt.

Ligger på ca 6 000 kcal/dag (har vägt all mat), springer visserligen 20 km om dagen men jag väger 74 kg så det bör ändå vara närmare 2 000 kcal för mycket.

Ska ändå genomgå en årlig hälsokontroll med blodprover så får se om det visar något som man kan gå vidare med, men det vore intressant att veta om någon har någon teori.
Tror det är hälsosammare med en långsam viktuppgång, och från bra födoämnen är garanterat bättre.

Hur mycket du ligger i överskott är ju rätt lätt att se om du väger dig, på 2000 kcal överskott om dagen går du upp ca 2kg i veckan. Så i längden blir det ju en rätt saftig viktökning, din förbränning ökar visserligen med vikten men ja, bara hålla koll på vågen och korrigera kcal därefter
Tjenatja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-18, 15:21   #2591
MrMuggelSnuggel
EXPERT USER
 
MrMuggelSnuggels avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 322
Citat:
Ursprungligen postat av upperkatt Visa inlägg
För högt än vad man bör ligga på om man räknar ut BMR+aktivitetskalorier. Viktkurvan är alltså plan nu på 74 kg, gick upp från ca 72 till 74 när jag höjde kaloriintaget till 6kkcal men nu är jag viktstabil.
Är du viktstabil på 6000 kalorier så ligger du på kaloribalans. Det låter som ett lyxproblem :- )

Du gör sannerligen av med betydligt mycket mer kalorier än du beräknat, alternativt överskattar ditt kaloriintag. Men så länge du är viktstabil och det är i linje med ditt mål, fortsätt gör det du gör. Skulle det sen bli förändringar i viktkurvan alternativt att du har andra mål får du göra korrigeringar.
MrMuggelSnuggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-18, 15:23   #2592
upperkatt
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 1 247
Citat:
Ursprungligen postat av MrMuggelSnuggel Visa inlägg
Är du viktstabil på 6000 kalorier så ligger du på kaloribalans. Det låter som ett lyxproblem :- )

Du gör sannerligen av med betydligt mycket mer kalorier än du beräknat, alternativt överskattar ditt kaloriintag. Men så länge du är viktstabil och det är i linje med ditt mål, fortsätt gör det du gör. Skulle det sen bli förändringar i viktkurvan alternativt att du har andra mål får du göra korrigeringar.
Helt klart ett lyxproblem.

Tack, det är planen.
upperkatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-24, 02:01   #2593
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Vad är det som gör att fisk på konserv (tex sill eller makrill på burk) har förhållandevis låg proteinhalt jämfört med "hel" fisk? Är det "sämre" styckningsdelar? Typ som att jämföra kycklingben med bröstfilé?
Eller räknar de in lök, morötter etc i sillen och tomatsåsen i makrillens näringsinnehåll och därmed proteinhalt? Dvs ännu ett fall av "allt ätligt innehåll" typ.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.

Senast redigerad av Bob90 den 2020-07-24 klockan 02:06.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-24, 06:05   #2594
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Det är meningen att du ska äta tomatsåsen, så den räknas med i 100-gramsvärdet.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-24, 13:30   #2595
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är meningen att du ska äta tomatsåsen, så den räknas med i 100-gramsvärdet.
Usch :p Tack!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)