Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2008-10-07, 22:37   #91
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 211
Den här länken är rätt bra:http://www.nutritionandmetabolism.co...e.asp?volume=1
Citat:
Kroppens biokemiska industri är rätt underlig den gör inte alltid det som den förväntas göra...
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-07, 23:09   #92
Doctor Snuggles
Pink belt
 
Doctor Snuggless avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Var du bor
Inlägg: 5 490
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Jag glömde det här inlägget. Vad ville du ha sagt?
Bevisvärde hos olika studier. Epidemologiska studier i all ära, men kommer det en ny dubbelkontrollerad placebo studie så smäller den en hel del högre.
Bra att komma ihåg bara.
__________________
Har någon varit riktigt långt även som beslutat att använda ens gå vill göra ser mer ut?
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-07, 23:22   #93
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 842
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor Snuggles Visa inlägg
Bevisvärde hos olika studier. Epidemologiska studier i all ära, men kommer det en ny dubbelkontrollerad placebo studie så smäller den en hel del högre.
Bra att komma ihåg bara.
Självklart, och det är jag medveten om. Däremot vågar jag påstå att det som SLV baserar sina kostråd på, slår lite högre än epidemologiska studier.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-07, 23:49   #94
Doctor Snuggles
Pink belt
 
Doctor Snuggless avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Var du bor
Inlägg: 5 490
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Självklart, och det är jag medveten om. Däremot vågar jag påstå att det som SLV baserar sina kostråd på, slår lite högre än epidemologiska studier.
Min poäng var att OM de har baserar sina kostråd på epidemologiska studier främst, så smäller nya kontrollerade studier högre. Nu vet jag inte vad slv baserar sina rekommendationer på eller hur de får fram dem.
__________________
Har någon varit riktigt långt även som beslutat att använda ens gå vill göra ser mer ut?
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-08, 06:25   #95
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Du brukar hänvisa till ett ar nyare studier som visar positiva saker med mättat fett; dessa studier borde förkastas betydligt enklare än stora epidemiologiska (stavning!) studier.
Varför enklare?

Att de också ska kritiseras är ju självklart, men varför enklare än gamla? Jag tror du missuppfattar mig precis som submissionist. Ni verkar tro att jag är för eller emot hela tiden.

Jag är bara inte övertygad och skulle t.ex. inte själv oroa mig för min hälsa mer om mitt fettintag helt plötligt skulle innebära en högra andel mättade fettsyror. Det finns gott om studier som talar för och emot (som jag I BÅDA FALLEN är kritisk mot) och därför tycker jag inte man rakt ut ska påstå från högre instas att det är på ett visst sätt. Men självklart önskar jag att de har rätt dock.

För övrigt är just NfH ganska fattig på referenser rent allmänt, bara några enstaka efter varje kapitel.

Citat:
Ursprungligen postat av Doctor Snuggles Visa inlägg
Nu vet jag inte vad slv baserar sina rekommendationer på eller hur de får fram dem.
De svenska näringsrekommendationerna vilar mest på NNR och inte så mycket på egen forskning. Man gör det tillsammans inom Norden och sedan vissa nationella korrigeringar.

NNR i sin tur bygger mest på WHO's och USA's dito så råden är hyfsat lika i hela västvärlden, med lite olika variationer för vilka problem som finns och vilka särskilda matvanor som finns etc.

Här är i alla fall referenserna från SNR:

http://www.slv.se/templates/SLV_Page...epslanguage=SV

Senast redigerad av Eddie Vedder den 2008-10-08 klockan 06:34.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-08, 06:41   #96
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Självklart, och det är jag medveten om. Däremot vågar jag påstå att det som SLV baserar sina kostråd på, slår lite högre än epidemologiska studier.
Jag vet inte hur det förhåller sig med just SLV, men jag gissar att de gör som andra myndigheter och baserar sina rekommendationer på utvärderingar av det totala kunskapsläget. Där ingår i princip alla studier man hitta (även om de som är uppenbart dåliga ryker tidigt i sållningen), alltså även epistudier. När det gäller folkhälsa skulle jag säga att starka epidemiologiska studier smäller ganska högt särskilt om ett större antal pekar i samma riktning. Det optimala är givetvis den gyllene kombinationen starka epidstudier + starka experimentella studier, men när det gäller sådant som inte är direkt toxiskt, och där det är svårt att renodla exponeringen, går det inte att komma ifrån att det är svårt att experimentellt påvisa att det ena är farligare än det andra (det var det där med att man inte kan låsa in försökspersonerna ett helt liv och kontrollera allt de gör).

Sedan tycker jag att det är viktigt att man skiljer på myndigheters rekommendationer för hur man skall bete sig (i det här fallet äta) för att optimera förutsättningarna för hälsa (t.ex. SLV:s näringsrekommendationer) och rekommendationer för hur man skall bete sig för att undvika skada (t.ex. rekommendationer om att begränsa intaget av kvicksilver eller cesium). I det sista fallet skiljer det dessutom mellan rekommendationer som rör sådant man vet är skadligt, och rekommendationer som rör sådant där man misstänker att det är skadligt och därför tillämpar en försiktighetsstrategi (minimera onödig exponering). Ett sista observandum är att det är stor skillnad mellan rekommendationer att göra på ett visst sätt, lagkrav på att göra på ett visst sätt och förbud mot att göra på ett visst sätt (här tycker jag att vissa av LCHF-rörelsens företrädare brister svårartat, då de gärna framställer det som om SLV är något slags lagstiftande makt som hotar med vite om man inte äter enligt deras tallriksmodell).
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-08, 06:53   #97
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
De mättade fettrekommendationerna i SNR ska ställas mot risker men även mot det totala energiintaget, vad är enkelt att minska på och vad kommer kroppen att sakna minst av de olika energikällorna. SNR är en helhet och bryter man loss enskilda delar så är det mycket som inte riktigt står för sig själv utan stöd. Det kan bero på att man antingen fått göra en kompromiss eller att det faktiskt saknas tillräckligt med forskning för att det ska kunna gå att säga säkert. Det sker också hela tiden en uppföljning och råden har ändrats minst en gång.
En del annat står däremot mycket bra för sig självt, om alla t ex bara följde motionsråden i SNR skulle bara det göra att övervikten skulle minska så att skylla på SNR för överviktsproblematiken håller självklart inte.

Lågfett eller lågkolhydrat ger i stort sätt samma viktminskning om man räknar bort vätskeförlusten den första tiden i lågkolhydrat men eftersom många som missionerar för olika dieter inte har en aning om vad de pratar om och i många fall saknar någon som helst vetenskaplig utbildning (eller har förträngt allt de lärt sig) så kommer troligen många sådana här diskussioner att uppstå vilken som är bäst.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-08, 07:05   #98
Ola Wallengren
Registered User
 
Ola Wallengrens avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 682
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Jag är bara inte övertygad och skulle t.ex. inte själv oroa mig för min hälsa mer om mitt fettintag helt plötligt skulle innebära en högra andel mättade fettsyror. Det finns gott om studier som talar för och emot (som jag I BÅDA FALLEN är kritisk mot)...
Här är jag lite intresserad vilka studier med hyfsad kvalité som visar att det är positivt med mättat fett, främst i jämförelse med omättade fetter.
Neutrala och negativa studier finns det ju relativt gott om, men positiva?
Alltså, finns det bevisade hälsofördelar med mättat fett?
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-08, 07:19   #99
submissionist
Registered User
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 94
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Wallengren Visa inlägg
Här är jag lite intresserad vilka studier med hyfsad kvalité som visar att det är positivt med mättat fett, främst i jämförelse med omättade fetter.
Neutrala och negativa studier finns det ju relativt gott om, men positiva?
Alltså, finns det bevisade hälsofördelar med mättat fett?
Här vore det bra att samtidigt reda ut hur relevanta eventuella positiva effekter är. Ex. finns det ett gäng korta mättade fettsyror (SCF) som är positiva för tarmhälsan när de mteaboliseras i tarmen - men de produceras i tarmen och är således inte relevanta i en diskussion om intag.
submissionist är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-08, 07:41   #100
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Wallengren Visa inlägg
Här är jag lite intresserad vilka studier med hyfsad kvalité som visar att det är positivt med mättat fett, främst i jämförelse med omättade fetter.
Ja det vore intressant att läsa, kan inte komma på någon själv i alla fall. Vet inte om MCT-fett räknas dit och så vet jag inte heller om det är CLA som i vissa studier pekar på att mjölkfett har positiv inverkan på hälsan.

Men återigen, jag är alltså inte emot någonting men som du säger finns mycket neutrala studier och studier som inte på något sätt visar att det skulle vara farligare. Därmed inte sagt att det innte är så men jag tycker alltid man bör fråga sig om det finns tillräckligt underlag för att uttala sig i termer om bra och dåligt.


För övrigt ett sort +1 på Tolkia.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-08, 07:41   #101
submissionist
Registered User
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 94
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
På #2 syftade jag till att urfarfar som fällde en mammut nog knappast gick och dog för att han drabbades av massa "välfärdssjukdomar" såsom åderförkalkning, typ 2-diabetes m.m. för att han åt mättat fett.
Nej, sannolikt är att han dog innan 30, av en infektion, skada eller undernäring. Alltså är det frågan om det på något sätt är relevant att jämföra unga, mycket aktiva (stenåldersmänniskor) med vår moderna befolkning och dess problem.

Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Per capita data för sverige. Som du ser är kolhydratintaget den enda makronutrient som minskat - dessutom i samma takt som välfärdsohälsan ökat.

1939 1960 1970 1980 1990 2002

Energi (Mj) 16,2 11,5 11,6 11,9 11,9 12,8

Protein (g) 77 74 78 87 89 103

Fett (g) 114 119 119 126 121 122

Kolhydrat (g)453 346 343 340 349 385

Fiber (g) - - - 20 21 24

(Abrahamson 1939, Becker&Robertson 1994, SJV & SLV 2005)

Det av så många förespråkade ökade proteinintaget (bla. LCHF) verkar däremot ha ökat i takt med välfärdsohälsan.

Att energiintaget sjunkit, samtidigt som övervikten ökat, tyder på en markant minskning av fysisk aktivitet.

Sammantaget tecknas tydligt bilden av det moderna västsamhället - mer kött och fett, mindre kolhydrater -en större andel raffinerade sådana, och väldigt mycket mindre fysisk aktivitet. Denna utveckling går tvärt emot SLV:s rekommendationer.
submissionist är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-08, 07:55   #102
Ola Wallengren
Registered User
 
Ola Wallengrens avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 682
Citat:
Ursprungligen postat av submissionist Visa inlägg
Här vore det bra att samtidigt reda ut hur relevanta eventuella positiva effekter är. Ex. finns det ett gäng korta mättade fettsyror (SCF) som är positiva för tarmhälsan när de mteaboliseras i tarmen - men de produceras i tarmen och är således inte relevanta i en diskussion om intag.
Självklart gäller det intag via födan och hur en sådan diet påverkar hälsan.
Mest relevanta diagnoser är väl hjärt- kärlsjukdom och cancer.
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-08, 08:04   #103
submissionist
Registered User
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 94
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Ja det vore intressant att läsa, kan inte komma på någon själv i alla fall. Vet inte om MCT-fett räknas dit och så vet jag inte heller om det är CLA som i vissa studier pekar på att mjölkfett har positiv inverkan på hälsan.
CLA är omättade konjugerade fettsyror.
submissionist är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-08, 08:06   #104
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av submissionist Visa inlägg
CLA är omättade konjugerade fettsyror.
Jag vet.

Det var därför jag var osäker om om det är CLA eller någon av de mättade fettsyrorna man åsyftar.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-08, 08:10   #105
submissionist
Registered User
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 94
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Jag vet.

Det var därför jag var osäker om om det är CLA eller någon av de mättade fettsyrorna man åsyftar.
Sorry, jag var lite snabb på den. Men, bra då kan ingen misstolka inlägget!
submissionist är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)