Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2009-04-15, 16:59   #211
Sniggel
Registered User
 
Sniggels avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Inte Hässleholm
Inlägg: 14 376
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Du kan göra bearnaise och hollandaise på smör & ägg!

* 1000g kött ger 200g fett, 200g protein
* 250g smör ger 200g fett
* 4 små ägg (50g/st) ger 11g fett, 12g protein

4550 kcal totalt, på 411g fett och 212g protein.

Smaklig måltid. ;-)

(ett kilo kött och ett kvarts kilo smör, puäh för att klämma i sig så mycket på en dag)

1 kilo kött har jag inget problem att få i mig, däremot om man ska ha i sig 250g smör också kan det nog bli lite jobbigt :P

Så här hade det kunnat se ut (ett första upplägg) och jag hade nog klarat av att äta det (på 4515 kcal) Risken är väl att fett kan försvinna under tillagning men om man bakar in bacon i omeletten och gör biffar av färsen borde fettet hålla sig på plats och inte rinna ut i stekpannan.

2st portioner under dagen:
5 Ägg (omelett)
1½ paket bacon (210g)

2st portioner under dagen:
Fläskfärsbiffar (250g fläskfärs)
Squash (200g)
Ruccola (Försumbart)
Olivolja (20g)

Snacks under dagen
Jordnötter eller andra nötter (140g)

Protein 248g
Kolhydrater 31g
Fett 382g
Kcal 4515

Sen kan man klart pilla med smådetaljer för att få mer variation.

Jag kanske testar det här senare (börja i slutet av maj) bara för att "visa" att det går att gå upp i vikt på en ketogen diet. Sen får vi se om jag blir proppmätt och illamående eller vad som händer.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Kroppen gillar - tyvärr - tråkiga saker som balans, måtta och lagom.
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-15, 17:04   #212
Flexipop
Registered User
 
Flexipops avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Stockholm
Inlägg: 380
Vore kul om du tog dig ork att prova faktiskt!
Skulle själv ha gjort det om jag inte hade så mycket späck av bli av med :/
Flexipop är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-15, 18:26   #213
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
1 kilo kött har jag inget problem att få i mig, däremot om man ska ha i sig 250g smör också kan det nog bli lite jobbigt :P
Därav äggen! Gör bearnaise- och hollandaisesås.

Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel
Så här hade det kunnat se ut (ett första upplägg) och jag hade nog klarat av att äta det (på 4515 kcal) Risken är väl att fett kan försvinna under tillagning men om man bakar in bacon i omeletten och gör biffar av färsen borde fettet hålla sig på plats och inte rinna ut i stekpannan.
Japp. Man kan suga upp helt löjliga mängder fett i ägg. :-)

Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel
<meny>
Om nom nom.

Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel
Jag kanske testar det här senare (börja i slutet av maj) bara för att "visa" att det går att gå upp i vikt på en ketogen diet. Sen får vi se om jag blir proppmätt och illamående eller vad som händer.
Det är ganska mycket protein i, förvisso, och det ger ju faktiskt också en insulinutsöndring. Min tanke var att man skall försöka hålla insulinnivåerna låga. Men, om du å andra sidan har nytta av allt protein (hur mycket väger du?), så funkar det väl. Jag hade testat med 150-200g (2-2,5g/kg) för egen del.

Hursomhelst, det skall verkligen bli intressant att läsa om det! Risken är att du blir mätt. Vääldigt mätt.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-15, 18:44   #214
Sniggel
Registered User
 
Sniggels avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Inte Hässleholm
Inlägg: 14 376
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Därav äggen! Gör bearnaise- och hollandaisesås.

Japp. Man kan suga upp helt löjliga mängder fett i ägg. :-)

Om nom nom.

Det är ganska mycket protein i, förvisso, och det ger ju faktiskt också en insulinutsöndring. Min tanke var att man skall försöka hålla insulinnivåerna låga. Men, om du å andra sidan har nytta av allt protein (hur mycket väger du?), så funkar det väl. Jag hade testat med 150-200g (2-2,5g/kg) för egen del.

Hursomhelst, det skall verkligen bli intressant att läsa om det! Risken är att du blir mätt. Vääldigt mätt.
Ok, tja jag skulle kunna se om jag kan sänka proteinintaget utan att maten blir alltför tråkig. Mina matlagningskunskaper är begränsade men det kan nog inte vara så svårt att göra bearnaise-sås
Jag kommer nog att väga 76-78 i slutet av maj och kommer att vara i väldigt bra form då (är på diet just nu).
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Kroppen gillar - tyvärr - tråkiga saker som balans, måtta och lagom.
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-16, 23:51   #215
farghkardan
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 50
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Ok, tja jag skulle kunna se om jag kan sänka proteinintaget utan att maten blir alltför tråkig. Mina matlagningskunskaper är begränsade men det kan nog inte vara så svårt att göra bearnaise-sås
Jag kommer nog att väga 76-78 i slutet av maj och kommer att vara i väldigt bra form då (är på diet just nu).
ska bli riktigt intresssant att se!
__________________
#############################
090330 82,0 kg 090408 79,1 kg 090413 80,3 kg 090422 77,3 kg 090514 76,0 kg 090601 75,3 kg

Uppdaterar flera gånger per dag på http://farghkardan.blogspot.com
farghkardan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-17, 07:57   #216
Fredrik_S
Registered User
 
Fredrik_Ss avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 6 723
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
1 kilo kött har jag inget problem att få i mig, däremot om man ska ha i sig 250g smör också kan det nog bli lite jobbigt :P

Så här hade det kunnat se ut (ett första upplägg) och jag hade nog klarat av att äta det (på 4515 kcal) Risken är väl att fett kan försvinna under tillagning men om man bakar in bacon i omeletten och gör biffar av färsen borde fettet hålla sig på plats och inte rinna ut i stekpannan.

2st portioner under dagen:
5 Ägg (omelett)
1½ paket bacon (210g)

2st portioner under dagen:
Fläskfärsbiffar (250g fläskfärs)
Squash (200g)
Ruccola (Försumbart)
Olivolja (20g)

Snacks under dagen
Jordnötter eller andra nötter (140g)

Protein 248g
Kolhydrater 31g
Fett 382g
Kcal 4515

Sen kan man klart pilla med smådetaljer för att få mer variation.

Jag kanske testar det här senare (börja i slutet av maj) bara för att "visa" att det går att gå upp i vikt på en ketogen diet. Sen får vi se om jag blir proppmätt och illamående eller vad som händer.
Eller om du får diaré och måste sitta på toa 10 gånger om dagen. Vilket jag tror är det som kommer hända med så extremt hög fettmängd.
Fredrik_S är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-17, 08:21   #217
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik_S Visa inlägg
Eller om du får diaré och måste sitta på toa 10 gånger om dagen. Vilket jag tror är det som kommer hända med så extremt hög fettmängd.
Jupp, gallan räcker inte till för att ta hand om allt fett. Det räcker med en betydligt lägre mängd fett för att må illa & få diarré. Blir intressant att följa hursomhelst. :-)
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-05, 15:17   #218
Fearstrike
Banned User
 
Fearstrikes avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 460
Jaha minsann då är det första dagen på LCHF då.

Får se hur det artar sig, får la reportera här i tråden

Är la säkert första vegetarianen på LCHF

Kalorigräns på 1400 dock så jag lär la inte vara hur mätt som helst, men det kanske funkar bättre än mina andra deffar och dylikt.

Kör med periodisk fasta med, börjar med två mål om dagen och minskar till 1 framöver om jag känner att det funkar.

Idag har det blivit en avocado med pesto på ena och mayo på andra. Samt två kokta ägg med mayo.

Till middag planerar jag quornfärs stekt i smör med lite taco krydda och lök samt grädde. Lite grönsaker till det kanske.
Fearstrike är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-06, 15:00   #219
WHITEFOLKS
Registered User
 
WHITEFOLKSs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 4 745
Om du hade varit vegetarian, dvs utan animalier så hade du kanske varit "först".

Precis som mikaelj påpekade i en annan tråd så är det ju inte direkt svårt att hålla LCHF på ägg, ost osv. Skulle ju i princip kunna skippa vegetabilier helt, hålla LCHF och ändå gå under "vegetarian".
WHITEFOLKS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-06, 15:13   #220
kalajset
Registered User
 
kalajsets avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 4 426
Bra receptsida med vegetariska LCHF-recept: http://veglchf.wordpress.com/ (lakto-ovo-vegetariska/vissa iofs inte alls vegetariska, men ändå).
__________________
Träningsjournal.
kalajset är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-06, 15:25   #221
Sniggel
Registered User
 
Sniggels avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Inte Hässleholm
Inlägg: 14 376
Citat:
Ursprungligen postat av Flexipop Visa inlägg
Vore kul om du tog dig ork att prova faktiskt!
Skulle själv ha gjort det om jag inte hade så mycket späck av bli av med :/
Citat:
Ursprungligen postat av farghkardan Visa inlägg
ska bli riktigt intresssant att se!
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik_S Visa inlägg
Eller om du får diaré och måste sitta på toa 10 gånger om dagen. Vilket jag tror är det som kommer hända med så extremt hög fettmängd.
I och med att tråden bumpats så får jag väl ta och berätta att det aldrig blev av att testa. Det kan hända att jag en kort period testar detta senare i år (vid bättre ekonomi) men jag kan inte lova något.

Jag har ju tidigare ätit ganska tilltaget med fett. Nån period på några månader låg jag omkring 260g fett om dagen och hade inga problem med magen. 380g är iofs 50% mer och jag åt då även andra livsmedel, varav en hel del kolhydratsrika som självklart också kan ha både positiv och negativ inverkan på magen (t ex fiber).

Det hade helt klart varit kul att testa fortfarande. Speciellt som jag verkar få problem med en hel del spannmål och vissa andra kolhydratsrika livsmedel när det gäller mina eksem ffa.
Om inte annat för experimenterandets skull.
Eftersom jag alltid fått hälsoproblem (undantag före 20 års ålder) på en bulk hade en LCHF-bulk, om den lyckas utan hälsoproblem, isåfall varit ett kvitto på att alla de livsmedel jag äter under en sådan bulk, ej har någon (short-term) negativ inverkan på min hälsa och att många av de kolhydratsrika livsmedel jag äter, kan vara en stor utlösande faktor till utbrotten.

Dock är jag rätt säker på att jag hade kunnat äta frukt ad libitum men det hade ju inte blivit så mycket lchf av experimentet då. Det får jag spara till en annan gång när min ekonomi även är god.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Kroppen gillar - tyvärr - tråkiga saker som balans, måtta och lagom.
C4L

Senast redigerad av Sniggel den 2010-03-06 klockan 15:28.
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-06, 16:46   #222
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av WHITEFOLKS Visa inlägg
Om du hade varit vegetarian, dvs utan animalier så hade du kanske varit "först".

Precis som mikaelj påpekade i en annan tråd så är det ju inte direkt svårt att hålla LCHF på ägg, ost osv. Skulle ju i princip kunna skippa vegetabilier helt, hålla LCHF och ändå gå under "vegetarian".
Gårdagens förrätt: kokta ägg och broccoli/blomkål/morotsblandning med creme fraiche/kesella/dijonsenapssås.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg egg-and-veggies.jpg (147.1 KB, 60 visningar)
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-06, 17:54   #223
forslund
Registered User
 
forslunds avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 2 314
Ser riktigt gott ut mikaelj. Hur mycket av respektive creme fraiche- kesella- och dijonblandningen är det?
__________________
MP -182 cm Tyngre Classic I 2015
Athletic Fitness 180+ cm SM 2016
forslund är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-06, 18:50   #224
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av forslund Visa inlägg
Ser riktigt gott ut mikaelj. Hur mycket av respektive creme fraiche- kesella- och dijonblandningen är det?
Man tackar! Det är riktigt gott. Med kokt ägg är det vädligt mättsamt också. Om än kanske lite väl starkt stundvis, tack vare (på grund av, heh) senapen.

Fördelningen är ungefär 1 creme fraiche : 1 dijon : 1,5 - 2 kesella. Jag skedar upp lite av varje på känsla.
Och lite tabasco. Om man vill kan man ha enbart creme fraiche för en mildare smak samt mer energi.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-07, 17:58   #225
forslund
Registered User
 
forslunds avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 2 314
Provade idag. Det såg godare ut än vad det var, men det berodde nog endast på att jag hade i för mycket dijonsenap. Smaken slog igenom totalt dödade av all annan smak för mig.
Skall ge det en chans till någon gång och minska ner rejält på senapen, eller utesluta den helt.

Äggen var i alla fall goda.
__________________
MP -182 cm Tyngre Classic I 2015
Athletic Fitness 180+ cm SM 2016
forslund är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)