Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-10-10, 07:42   #181
Ola Wallengren
Registered User
 
Ola Wallengrens avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 682
Citat:
Ursprungligen postat av joko Visa inlägg
Är det 3-4g/kg i direkt anslutning till träning?
Nej, under det följande dygnet. Maximal inlagring ses oftast vid intag på ca 8-10g/kg.
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-10, 09:56   #182
Doctor Snuggles
Pink belt
 
Doctor Snuggless avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Var du bor
Inlägg: 5 490
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Men hur gott låter kokossmör och vassle?
Lite kolhydrater blir det allt för söthetens skull. Det blir nog rätt gott skaru se.
__________________
Har någon varit riktigt långt även som beslutat att använda ens gå vill göra ser mer ut?
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-10, 09:59   #183
Doctor Snuggles
Pink belt
 
Doctor Snuggless avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Var du bor
Inlägg: 5 490
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Wallengren Visa inlägg
Fett, oavsett hur lättupptagligt eller lättförbrännt det än kan inte generera några nämnvärda mängder kolhydrater. Det är glyceroldelen i så fall och det blir inte mycket av det, vilket troligtvis blir en smula blodsocker eller leverglykogen men för att fylla på muskelglykogenet så krävs det större mängder.
I försök på idrottsmän så ser man ingen större glykogeninlagring om inte intaget av kolhydrater är över 3-4g/kg.
Hm. Det är efter träning? Hur torde det egentligen påverka prestationen, för jag har förut tränad relativt hårt med inte i närheten så mycket påfyllning direkt efter träning, utan att det påverkat prestationen nästa gång nämnvärt (i jämförelse med när jag tar ordentligt med kolisar efter).
__________________
Har någon varit riktigt långt även som beslutat att använda ens gå vill göra ser mer ut?
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-11, 14:07   #184
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor Snuggles Visa inlägg
Hm. Det är efter träning? Hur torde det egentligen påverka prestationen, för jag har förut tränad relativt hårt med inte i närheten så mycket påfyllning direkt efter träning, utan att det påverkat prestationen nästa gång nämnvärt (i jämförelse med när jag tar ordentligt med kolisar efter).
Om du nu har fyllda glykogenlager dvs ca 375-500 gr beroende på storlek på kropp och muskelmassa så är det inte direkt nödvändigt att ösa på med en massa kolhydrater efter ett styrketräningspass.
Det här går att utveckla ganska mycket men det går säkert lika bra att fylla på med vanlig mjölk efter träningen.
Anekdot.
Kommer ihåg två herrar som tränade på Rellos gym, Uffe och Lennart de hade ofta en liter mjölk med sig till träningen och satt efter passet och drack den i omklädningsrummet. En annan av Rellosbyggarna hette Ali Malla. Han åkte oftast vidare direkt till McDonalds och käkade bigmac, en massa friterad potatis och en stor cola efter träningen. Ali var en av de hårdaste och massivaste byggarna som Sverige hade på den tiden. Han förlorade mot Uffe i SM pga ? Troligen så gillade Domarna inte nysvenskar på den tiden. Men Uffe, Lennart och Ali var bra träningskompisar. Ali drog till USA och gjorde bättre ifrån sig än vad Uffe gjorde ungefär samtidigt. Uffe fick springa med Rachel McLish i en fototagning. Bilderna hamnade i Weiders stora magazin på den tiden. Ali vann en del små och stora tävlingar istället.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2008-10-11 klockan 14:09.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-11, 21:29   #185
NuclearWinter
A-människa
 
NuclearWinters avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 182
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Ja men nu nämner du ju alla faktorerna kombinerat. Det är just det jag syftar på, d.v.s. att lågkolhydratkosten som sådan inte kan anses kraftigt öka risken, bara att enstaka fall antytt att det skulle kunnat bidra och att författarna inte ens själva påstått sig ha tillräckligt på fötterna för att påstå en kraftigt ökad risk.
Jag aer ändå att borttagning av en faktor, till exempel alkoholkonsumtionen, kan innebära risker. Nu handlade det ju inte om låghydratkosten i sig i den här tråden, utan i kombination med hård träning.
NuclearWinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-14, 21:50   #186
farghkardan
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 50
Vad hände här egentligen? Hur slutade LCHF dieten/kosten?
__________________
#############################
090330 82,0 kg 090408 79,1 kg 090413 80,3 kg 090422 77,3 kg 090514 76,0 kg 090601 75,3 kg

Uppdaterar flera gånger per dag på http://farghkardan.blogspot.com
farghkardan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-14, 22:27   #187
Flexipop
Registered User
 
Flexipops avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Stockholm
Inlägg: 380
Diskussionerna tycks aldrig ta slut och man blir fan inte klok på det. Överallt ser man citat av folk som tycks kunna äta hur mycket som helst bara det är fett och ändå gå ner i vikt". Oavsett om det är 5000-6000 kcal per dag.
Om det nu stämmer så faller ju hela principen om att det endast är genom ett kaloriunderskott du kan gå ner i vikt.

Personligen har jag valt att deffa genom att dra ner på kolhydrater, höja proteinintaget och ligga på ett kaloriunderskott om 500-700 kcal/dag och det har gått bra hittils.
Flexipop är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-14, 22:43   #188
Fatcan
Registered User
 
Fatcans avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 776
Citat:
Ursprungligen postat av Flexipop Visa inlägg
Diskussionerna tycks aldrig ta slut och man blir fan inte klok på det. Överallt ser man citat av folk som tycks kunna äta hur mycket som helst bara det är fett och ändå gå ner i vikt". Oavsett om det är 5000-6000 kcal per dag.
Om det nu stämmer så faller ju hela principen om att det endast är genom ett kaloriunderskott du kan gå ner i vikt.
Vart har du sett nån som kör LCHF med ett dagligt kcalintag på 5000-6000 som går ned i vikt?
Fatcan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-14, 22:47   #189
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Fatcan Visa inlägg
Vart har du sett nån som kör LCHF med ett dagligt kcalintag på 5000-6000 som går ned i vikt?
Vore kul att se om det är möjligt att gå upp i vikt genom att överäta fett på en strikt ketogen kost. Mig veterligen har det inte testat.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-14, 23:17   #190
farghkardan
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 50
Zikoria

Om du nu hänger på forumet fortfarande, hur gick det för dig?
__________________
#############################
090330 82,0 kg 090408 79,1 kg 090413 80,3 kg 090422 77,3 kg 090514 76,0 kg 090601 75,3 kg

Uppdaterar flera gånger per dag på http://farghkardan.blogspot.com
farghkardan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-14, 23:24   #191
Sniggel
Registered User
 
Sniggels avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Inte Hässleholm
Inlägg: 14 376
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Vore kul att se om det är möjligt att gå upp i vikt genom att överäta fett på en strikt ketogen kost. Mig veterligen har det inte testat.
Har för mig att jag sett folk testat det och att det fungerar (att hamna på kaloriöverskott), dock verkar det svårare.
Vad vill du ha för regler? Får man adda i princip renodlade fettkällor till sina redan feta mål?
Tänker på grädde, olivolja, majonnäs m.m.
Hur högt sätter du gränsen för kolhydrater? (a.k.a får man äta nötter?)
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Kroppen gillar - tyvärr - tråkiga saker som balans, måtta och lagom.
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-14, 23:32   #192
Lellan
Ge mig en igloo
 
Lellans avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Västerås
Inlägg: 5 002
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Vore kul att se om det är möjligt att gå upp i vikt genom att överäta fett på en strikt ketogen kost. Mig veterligen har det inte testat.
Kroppen blir väl illamående och spyr upp till slut? Typ hälla i sig en liter olja/kokosfett/whatever el nåt varje dag, vad vet jag, man kanske inte går upp i vikt men vilket liv att uthärda ngt sånt... Tror få skulle klara av att underkasta sig en sådan diet under en studie.

Sorry, men att bli frälst av fett passar inte alla, men grattis till dem vars smaklökar och fysik kan utstå det. Om det nu är särdeles opti.
__________________
&

Lellan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-14, 23:41   #193
Fatcan
Registered User
 
Fatcans avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 776
Citat:
Ursprungligen postat av Lellan Visa inlägg
Kroppen blir väl illamående och spyr upp till slut? Typ hälla i sig en liter olja/kokosfett/whatever el nåt varje dag, vad vet jag, man kanske inte går upp i vikt men vilket liv att uthärda ngt sånt... Tror få skulle klara av att underkasta sig en sådan diet under en studie.

Sorry, men att bli frälst av fett passar inte alla, men grattis till dem vars smaklökar och fysik kan utstå det. Om det nu är särdeles opti.
Varför man nu skulle hälla i sig en liter flytande fett varje dag...det e inte svårt att sätta ihop kaloririka mål utan kolhydrat.

Jag skulle gärna testa att försöka gå upp i vikt på en ketogen diet, dock får det bli i höst isåfall, men några 5000-6000kcal tänker jag inte äta
Fatcan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-14, 23:47   #194
Lellan
Ge mig en igloo
 
Lellans avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Västerås
Inlägg: 5 002
Citat:
Ursprungligen postat av Fatcan Visa inlägg
Varför man nu skulle hälla i sig en liter flytande fett varje dag...det e inte svårt att sätta ihop kaloririka mål utan kolhydrat.

Jag skulle gärna testa att försöka gå upp i vikt på en ketogen diet, dock får det bli i höst isåfall, men några 5000-6000kcal tänker jag inte äta
Om det ska vara helt utan kolhydrat... jo, jag tror jag skulle få svårt för det. Har svårt för känslan som blir i munnen av fett, men det är nog individuellt? Du får väl anmäla dig till studie om det blir ngn!

Edit: såg nu att det ville du ju inte, sorry - trött!
__________________
&

Lellan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-14, 23:51   #195
Flexipop
Registered User
 
Flexipops avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Stockholm
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Vore kul att se om det är möjligt att gå upp i vikt genom att överäta fett på en strikt ketogen kost. Mig veterligen har det inte testat.

Det fanns någon länk här på forumet om någon kille i USA som hade testat att dra i sig obegränast med kalorier i form av fett i en månad utan att gå upp ett uns i vikt. Han redovisade vad han åt varje dag och skrev in det i ett forum. Sen om han talar sanning eller inte har jag ingen aning om. Det var ju ingen vetenskalplig undersökning.
Flexipop är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)