Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2013-01-13, 21:27   #1
HMS Laestander
Registered User
 
HMS Laestanders avatar
 
Reg.datum: Aug 2012
Inlägg: 7 298
Från mysigt mullig till farligt vältränad. 2013 och onwards...

Tjena, igen. Vet att jag har en journal redan men tänkte dra igång en ny till årsskiftet (vilket blev försenat tills nu eftersom jag varit sjuk i princip ända sedan Nyår...)

Drar lite bakgrundsfakta först, så den som är sugen på att läsa lite, var så god. Om inte kan man hoppa över allt chit-chat.

- Min Historia inom träning.
Trots att jag alltid varit en liten knubbis, eller alltid, sen årskurs 3 i grundskolan, så har sport alltid varit en stor del av mitt liv. Som åskådare, och som utövare. Har genom mina levnadsår spelat Fotboll, Handboll, Basket, Ishockey och Innebandy. Det sistnämnda följde med mig fram till Gymnasiet när jag trodde att jag hade bristande tid och inte skulle hinna med att träna samt sköta skolan... Dessutom splittrades laget och ville inte ta steget in i A-laget (även fast jag garanterat hade platsat) pga att jag inte tyckte om tränaren. Hittade gymmet första gången 09 och tyckte jag var skitstark. Trodde att alla muskler man kunde träna var biceps, bröst och ben. Fanns inget annat. Körde väl var- och varannan maskin och spände biceps precis som alla små, finniga, tonårspojkar när de gör entré på gymmet för första gången. Hade sedan ett uppehåll fram till 2012 eftersom jag inte fick några resultat... (vilket anledningen är väldigt tydlig till varför nu), och på föräldrarnas ultimatum (träna eller torska gymkortet) bestämde jag mig för att det var nu det gällde. Av ett mirakel så blev det också så att jag fastnade i gymträsket.

Nu spenderar jag minst 6 pass i veckan på gymmet (+3 ifall jag känner för kondition), och känner väl att jag har gjort stora framsteg på så kort tid som "seriös". Med det som gnista tänker jag fortsätta träna, för att bli starkare och hårdare än någonsin förr. Kroppsmässigt är målet att man bygger på styrka samtidigt som jag minskar fettprocent, börjar bli rätt trött på att vara överviktig. Detta ska ske tack vare hård träning, strikt kostschema och bra sömn kombinerat med bra rutiner i övrigt.

Jag nyttjar en del kosttillskott som det ser ut just nu. Detta dels för att maten som lagas i skolan/hemma ofta inte är tillräckligt för att tillgodose mitt behov. Bör lägga upp ett kalorirestrikterat schema*, men fram tills nu har jag nöjt mig med att räkna proteinintaget som jag behöver. I dagsläget ligger detta på 200-250g protein, vilket jag tillgodoser med proteinpulver, kvarg, samt vanlig husmanskost.

Den fulla tabellen kosttillskott som jag använder lyder:
Proteinpulver (whey-80)
BCAA
Kreatin
Omega-3
samt vitaminer och mineraler.

Träningsschemat är uppbyggt kring en 4-split, där jag alltså tränar varje muskelgrupp 1½ gång per vecka.

Axel/Mage - COMPOUND Militärpress
Övre Rygg/Biceps - COMPOUND Marklyft
Bröst/Triceps - COMPOUND Bänkpress
Nedre Rygg/Ben - COMPOUND Knäböj

Kör mellan 5-8 olika övningar per pass i 3-4 set som oftast baseras på 8-12 reps. Konditionsträning sker på morgonen på gymmet de morgnar som det tillåts, men kommer också iallafall under de nästkommande månaderna gå ut och promenera för att spä på förbränningen.

Mina stats är:
18 år
185cm
103-104kg

Bänkpress: 102,5 1*1
Knäböj: 110 5*5
Marklyft: 160 5*5
Militärpress: 60kg 5*5

Dessa compounds ska sättas på hård träning under månaderna som kommer. Fram tills i Sommar vill jag kunna...

Bänka 150kg (minst)
Knäböja 180-200kg
Marklyfta 200kg(+)
Militärpressa upp emot 100kg.

Mycket svett, lite mindre blod och förhoppningsvis inga tårar så ska även jag kunna nå mina mål. Förhoppningen är också att kunna leverera någon videologg lite då och då, samt att hålla en stadig uppdatering angående viktfluktueringar. Nu kör vi!

På återseende imorgon, när det är dags för årets första pass!


(Behöver lite hjälp angående kalorirestriktioner osv, så ifall någon ville hjälpa till skulle jag vara oerhört tacksam. Enligt de två kaloriberäknarna jag testat så ska jag ligga uppe på 4100 respektive 3800 kalorier per dag. Kan det stämma? Vet iallafall så mycket som att det är rätt rimligt att ligga -500 i kcal så länge man kommer upp i tillräckligt protein... Tack på förhand!)
__________________
Drömmen om att bli Bäst

597 RAW. Mark: 262 - Böj: 190 - Bänk: 145
HMS Laestander är inte uppkopplad   Svara med citat


 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)