Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-05-07, 08:53   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Vitamin C!

C-vitamin: vad är det, vad gör det och hur får du tillräckligt av det? Allt om C-vitamin för dig som tränar

https://www.styrkelabbet.se/c-vitamin/
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-07, 09:22   #2
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Det är intressant att se forskning hur det möjligen kan påskynda regeneration av skadade nerver också. Tyvärr verkar det ju inte finnas så mycket forskning ännu om det.
Termy är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-05-07, 14:14   #3
Duckfeathers
Registered User
 
Duckfeatherss avatar
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 103
Någon som vet om det finns några planer på att göra studier kring ultradosering av C-vitamin för att förhindra att en förkylning bryter ut? Eller är det ingen som är intresserad p.g.a. att det inte finns någon nämnvärd ekonomisk vinstpotential i det?
__________________
Obsession is a gift. Balance is mediocrity in disguise.
Duckfeathers är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-11, 08:42   #4
bighulken
Live my Dream
 
bighulkens avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Ort: hemma
Inlägg: 3 587
Citat:
Ursprungligen postat av Duckfeathers Visa inlägg
Någon som vet om det finns några planer på att göra studier kring ultradosering av C-vitamin för att förhindra att en förkylning bryter ut? Eller är det ingen som är intresserad p.g.a. att det inte finns någon nämnvärd ekonomisk vinstpotential i det?
Precis!!!!.......Så är det, då det inte går att ta patent på, för läkemedelsföretagen....

Samma sak har ju hänt, i dessa tider, med Coronna-virusets, framfart!!....
En del har räddats till livet, utav intravenös dosering utav C-vitamin.
Och då i stora doseringar, flera ggr/dag.....

Som bara går att göra, intravenöst. Åtskilliga gram, har de fått/gång!!....
Men det håller de tyst om, Media, Läkemedelsbolagen, osv......allt antagligen, för att det inte gagnar dem, de tjänar inga pengar på det!!!......

jao jao, så är livet!!..........
Hepp......
__________________
[ youtube kanalen

Att se stark ut, eller att (Vara stark), det är skillnad.....
bighulken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-11, 09:03   #5
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av bighulken Visa inlägg
Precis!!!!.......Så är det, då det inte går att ta patent på, för läkemedelsföretagen....

Samma sak har ju hänt, i dessa tider, med Coronna-virusets, framfart!!....
En del har räddats till livet, utav intravenös dosering utav C-vitamin.
Och då i stora doseringar, flera ggr/dag.....

Som bara går att göra, intravenöst. Åtskilliga gram, har de fått/gång!!....
Men det håller de tyst om, Media, Läkemedelsbolagen, osv......allt antagligen, för att det inte gagnar dem, de tjänar inga pengar på det!!!......

jao jao, så är livet!!..........
Hepp......
Källa på det?
Och sen... nog är det någon som tjänar pengar på det!
Hur vet vi att dessa påstådda fall hade dött utan denna behandling förresten?
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-11, 09:10   #6
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av Duckfeathers Visa inlägg
Någon som vet om det finns några planer på att göra studier kring ultradosering av C-vitamin för att förhindra att en förkylning bryter ut? Eller är det ingen som är intresserad p.g.a. att det inte finns någon nämnvärd ekonomisk vinstpotential i det?
Jag tror det finns flera, läkemedelsföretag, kosttillskottsföretag, livsmedelsföretag, kvacksalvare osv som tjänar rätt bra med pengar på c-vitamin. Inte nog med att de tar ut överpriser, de behöver inte göra någon dyr forskning eller produktutveckling heller.
Förstår inte alls argumentet.
Man kan ju utveckla en speciell antiförkylningsformula och ta ännu bättre betalt för det, folk är ju lättlurade.

Du kan ju själv experimentera med ultradosering när du känner att du börjar bli sjuk. Du lär knappast vara den första. Och hade det varit väldigt effektivt hade det varit ett vedertaget faktum nu... eftersom det inte är det kan du kanske dra slutsatser därifrån.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-11, 11:10   #7
Ola Wallengren
Registered User
 
Ola Wallengrens avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 682
Citat:
Ursprungligen postat av bighulken Visa inlägg
Precis!!!!.......Så är det, då det inte går att ta patent på, för läkemedelsföretagen....

Samma sak har ju hänt, i dessa tider, med Coronna-virusets, framfart!!....
En del har räddats till livet, utav intravenös dosering utav C-vitamin.
Och då i stora doseringar, flera ggr/dag.....

Som bara går att göra, intravenöst. Åtskilliga gram, har de fått/gång!!....
Men det håller de tyst om, Media, Läkemedelsbolagen, osv......allt antagligen, för att det inte gagnar dem, de tjänar inga pengar på det!!!......

jao jao, så är livet!!..........
Hepp......
Det pågår fler än 10 studier just nu (eller håller på att starta upp) som studerar effekterna av vitamin C vid COVID-19. De är inte publicerade ännu. Därför vet man inte om det funkar.
De resultat som du sannolikt har hört talas om är från fallstudier som man inte kan dra några säkra slutsatser från. Kanske har viss effekt men det vet man inte. De läkare som behandlar med vitamin C kör ett osäkert spel som i värsta fall kan visa sig vara negativt.

https://clinicaltrials.gov/ct2/resul...arch&type=Intr
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-11, 11:39   #8
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Wallengren Visa inlägg
De läkare som behandlar med vitamin C kör ett osäkert spel som i värsta fall kan visa sig vara negativt.

https://clinicaltrials.gov/ct2/resul...arch&type=Intr
Till skillnad från vad? Bill Gates vaccin?
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-11, 11:43   #9
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Till skillnad från vad? Bill Gates vaccin?
Till skillnad från evidensbaserad medicinsk utövning med vetenskap som grund.
Där kan Bill Gates vaccin ingå när det är utrett och testat.

Att behandla med ett otestat vaccin är samma sak som att behandla med C-vitamin, eller bly och kolodialt silver.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-11, 13:48   #10
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Till skillnad från evidensbaserad medicinsk utövning med vetenskap som grund.
Där kan Bill Gates vaccin ingå när det är utrett och testat.

Att behandla med ett otestat vaccin är samma sak som att behandla med C-vitamin, eller bly och kolodialt silver.
Nä, inte riktigt.
Vi vet t ex att det inte dyker upp biverkningar av c-vitamin.
Vi vet också att IVC är en vedertagen behandlingsmetod vid sepsis och att kroppen vid cytokinstorm förbrukar mer c-vitamin än vi normalt har.

Förstår inte hur man kan vara så negativt inställd till en vitamin och gnälla över kostnader när en dagsdos kostar 1kr.
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-11, 14:39   #11
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av Melker2 Visa inlägg
Nä, inte riktigt.
Vi vet t ex att det inte dyker upp biverkningar av c-vitamin.
Vi vet också att IVC är en vedertagen behandlingsmetod vid sepsis och att kroppen vid cytokinstorm förbrukar mer c-vitamin än vi normalt har.

Förstår inte hur man kan vara så negativt inställd till en vitamin och gnälla över kostnader när en dagsdos kostar 1kr.
Jag gnäller inte över kostnader. Jag säger bara att det absolut finns företag och personer som tjänar fina pengar på C-vitamin, trots att big-pharma inte kan ta patent på det. De som kränger C-vitamin håller inte på med välgörenhet och de är inte nedstängda av big-pharma/staten/media för att de har den billiga Allkuren för allt från vanlig förkylning till AIDS och Cancer.

Ok, bly var ett dåligt val, men låt oss jämföra med den kuren Steve Jobs skulle bota sin cancer med istället. Säkert inget direkt giftigt, men heller inget effektivt mot det han led av, vilket i sin tur ledde till att han avstod riktig sjukvård och sen dog. Kvacksalveri är även när det är ofarligt i sig, direkt dödligt.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-11, 14:42   #12
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Melker2 Visa inlägg
Förstår inte hur man kan vara så negativt inställd till en vitamin och gnälla över kostnader när en dagsdos kostar 1kr.
Om c-vitamin var klassat som läkemedel skulle det säkert vara annat ljud i skällan.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-11, 16:22   #13
Burksoppa
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 36
Citat:
Ursprungligen postat av Melker2 Visa inlägg
Nä, inte riktigt.
Vi vet t ex att det inte dyker upp biverkningar av c-vitamin.
Vi vet också att IVC är en vedertagen behandlingsmetod vid sepsis och att kroppen vid cytokinstorm förbrukar mer c-vitamin än vi normalt har.

Förstår inte hur man kan vara så negativt inställd till en vitamin och gnälla över kostnader när en dagsdos kostar 1kr.
Att det är en vedertagen behandlingsmetod mot sepsis är väl att ta i? Används i princip inte i Sverige och vad jag förstått så är evidensen mycket skral.

Att vitamin c förbrukas vid sjukdom betyder heller automatiskt inte att det fungerar som behandling. Och att det är utan biverkningar hos friska individer betyder inte att det är likadant vid en given sjukdom. I värsta fall kan det förvärra sjukdomens förlopp. Självklart ska studier göras innan man behandlar hej vilt.
Burksoppa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-11, 21:41   #14
Duckfeathers
Registered User
 
Duckfeatherss avatar
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 103
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Jag tror det finns flera, läkemedelsföretag, kosttillskottsföretag, livsmedelsföretag, kvacksalvare osv som tjänar rätt bra med pengar på c-vitamin. Inte nog med att de tar ut överpriser, de behöver inte göra någon dyr forskning eller produktutveckling heller.
Förstår inte alls argumentet.
Man kan ju utveckla en speciell antiförkylningsformula och ta ännu bättre betalt för det, folk är ju lättlurade.

Du kan ju själv experimentera med ultradosering när du känner att du börjar bli sjuk. Du lär knappast vara den första. Och hade det varit väldigt effektivt hade det varit ett vedertaget faktum nu... eftersom det inte är det kan du kanske dra slutsatser därifrån.
Det är en sak att kunna tjäna pengar på något, det är en annan sak att det har så stor vinstpotential att någon ska vilja gå in och finansiera forskning. Du påpekar ju själv att vinsten ligger i just att man inte behöver betala dyra studier.
Bikarbonat är inget dyrt ämne och dessutom inget man kan patentera. Jag är ingen företagare men jag har svårt att föreställa mig att något större företag skulle vara villigt att lägga pengar på forskning kring något som går att köpa för 10 kronor på Ica.

Att det inte är vedertaget säger absolut ingenting. Ingenting var vedertaget förrens det blev vedertaget. Jag har experimenterat på egen hand, liksom väldigt många andra, med goda resultat. Det finns gott om anekdotiska bevis, det finns ingen vetenskaplig motsägelse för att det skulle funka och därmed finns en potentiell utgångspunkt för forskning. Därav min nyfikenhet kring huruvida det faktiskt är någon som planerar att forskakring det.
__________________
Obsession is a gift. Balance is mediocrity in disguise.
Duckfeathers är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-11, 21:57   #15
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av Duckfeathers Visa inlägg
Det är en sak att kunna tjäna pengar på något, det är en annan sak att det har så stor vinstpotential att någon ska vilja gå in och finansiera forskning. Du påpekar ju själv att vinsten ligger i just att man inte behöver betala dyra studier.
Bikarbonat är inget dyrt ämne och dessutom inget man kan patentera. Jag är ingen företagare men jag har svårt att föreställa mig att något större företag skulle vara villigt att lägga pengar på forskning kring något som går att köpa för 10 kronor på Ica.

Att det inte är vedertaget säger absolut ingenting. Ingenting var vedertaget förrens det blev vedertaget. Jag har experimenterat på egen hand, liksom väldigt många andra, med goda resultat. Det finns gott om anekdotiska bevis, det finns ingen vetenskaplig motsägelse för att det skulle funka och därmed finns en potentiell utgångspunkt för forskning. Därav min nyfikenhet kring huruvida det faktiskt är någon som planerar att forskakring det.
Okok, men eftersom C-vitamintillskott finns överallt och har funnits i massor av år och folk tror att det kan bota förkylning så borde väl ingen bli sjuk nu då?
Man skulle lätt kunna att ta fram ett kosttillskott med en specifik blandning av ämnen och en speciell form av C-vitamin t.ex (men att själva basen är ultrados C-vitamin) slänga lite pengar på några studenter som gör en studie och får den publicerad. Funkar det så kan man ta patent på sitt kosttillskott och detta skulle man tjäna väldigt mycket pengar på (det är så många amerikanska kosttillskottsbolag gör) Är man först ut med en vetenskapligt stödd kur mot vanlig förkylning så skulle man bli miljardär även om det aktiva ämnet var sand.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)