Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-05-11, 08:13   #2551
Odylicious
Registered User
 
Odyliciouss avatar
 
Reg.datum: Jul 2018
Inlägg: 56
Jag var precis nere vid 80kg efter ett par månader deff från 93kg. Jag fick för mig att jag skulle börja käka ett överskott för 3 veckor sen men livet kom mellan och kan då inte fortsätta med det. Under dessa veckor lade jag på mig runt 8kg. Ligger runt 10% kroppsfett vid 80kg på 183cm, så har en del muskelmassa på mig.

Hur stort underskott skulle man kunna ligga på under ett par veckor för att återgå till gamla formen utan att tappa fettfri massa. Funderar på endast 3x protein och de väsentliga vitaminer för att överleva och styrketräning.
Odylicious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-11, 08:35   #2552
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 774
Citat:
Ursprungligen postat av Odylicious Visa inlägg
Jag var precis nere vid 80kg efter ett par månader deff från 93kg. Jag fick för mig att jag skulle börja käka ett överskott för 3 veckor sen men livet kom mellan och kan då inte fortsätta med det. Under dessa veckor lade jag på mig runt 8kg. Ligger runt 10% kroppsfett vid 80kg på 183cm, så har en del muskelmassa på mig.

Hur stort underskott skulle man kunna ligga på under ett par veckor för att återgå till gamla formen utan att tappa fettfri massa. Funderar på endast 3x protein och de väsentliga vitaminer för att överleva och styrketräning.
Väldigt stort, särskilt om kroppsfett % är hög och du styrketränar + äter mycket protein som du skriver. Om jag tolkar dig rätt väger du nu runt 88kg och om majoriteten av de kilon du fick tillbaks var fett ligger du alltså ungefär runt 18% kroppsfett nu.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-11, 08:36   #2553
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av jocke12345 Visa inlägg
Hejsan, började nyligen fokusera mer på kosten och blev självklart då väldigt mycket ris, något min mamma inte gillade med tanke på allt snack ang arsenik osv, hittade då detta ”havreris” som enligt mig (kost-nybörjare) verkar ha ganska bra näringsvärde med tanke på det höga proteinet samt fibret (deffar). Verkar detta som en bra ersättning för ris under deff? (Ber om ursäkt ifall jag lägger detta fel, då det är mitt första inlägg/svar)

NÄRINGSVÄRDE, per 100g
Energi 1500kJ/360kcal
Fett 6,0 g
varav mättat fett 1,2 g
Kolhydrat 57 g
varav sockerarter 1,0 g
Fiber 7,5 g
Protein 13 g
Salt <0,01 g
Varför blev det självklart mycket ris? Potatis är också en alldeles utmärkt kolhydratkälla t.ex...
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-11, 08:38   #2554
Odylicious
Registered User
 
Odyliciouss avatar
 
Reg.datum: Jul 2018
Inlägg: 56
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Väldigt stort, särskilt om kroppsfett % är hög och du styrketränar + äter mycket protein som du skriver. Om jag tolkar dig rätt väger du nu runt 88kg och om majoriteten av de kilon du fick tillbaks var fett ligger du alltså ungefär runt 18% kroppsfett nu.
Jag skulle vilja tro att majoriteten av vikten jag la på mig är vattenvikt, speciellt med tanke på hur fort det gick.
Odylicious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-19, 17:40   #2555
Navi
Registered User
 
Navis avatar
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 225
Jag har alltid undrat hur det fungerar med fett från kött/fisk/fågel som blir kvar i pannan när man steker det. Mest nyfiken på hur det fungerar.

Det sitter så mycket smak i det fettet så jag steker alltid grönsakerna i det fettet. Om jag steker kycklinglår, som har 170 kcal/100 gram, så rinner en viss mängd av fettet ut i pannan vid stekning. Men när jag sen sedan steker grönsakerna i samma fett, tas det då upp av grönsakerna och ökar energimängden i dem?

En jämförelse:

Koka 100 gram kycklinglår och koka 100 gram morot = 170 kcal + 45 kcal
Steka 100 gram kycklinglår (utan tillsatt fett i pannan) och sedan steka 100 gram morot i det fett från pannan som kommer från kycklingen = samma 170 + 45 kcal?
Navi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-24, 16:47   #2556
CNRD
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2020
Inlägg: 42
Det finns ju mättade, enkelomättade och fleromättade fetter i vår kost.

Men lagras dom i kroppen i de olika grupperna också?

Och skiljs förbränningen av dessa från kroppen åt mellan de olika fetterna i så fall?
CNRD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-25, 13:34   #2557
robiiiinnnn
Registered User
 
robiiiinnnns avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 560
Haft till och från sömnlösa nätter, oroliga nätter där jag vaknat ganska frekvent under nattens gång, oftast väldigt pissnödig också även fast jag undviker att dricka sent på kvällen (max 1 glas vatten). Detta började för en månad sedan. Jag förstod inte alls vad som kan ha varit den bidragande till det, även fast jag är medveten om att alla någon gång sover dåligt någon enstaka natt. Men detta har varit exakt en månad, vissa nätter bättre vissa mycket sämre.

Då slog det mig att jag exakt för en månad sedan också började öka mitt dagliga intag av D vitamin till 10000IU om dagen då jag är sällan ute i solen och att jag dessutom är lite mörkhyad. Ville mer försäkra mig om att jag fick i mig tillräckligt, då jag vet att höst, vinter och vår är perioder då jag är ganska trött.

Jag tog alltid 5000IU på morgonen (samband med fett) följt med 5000IU på kvällen (runt 20). Det slog mig också att det må hända att just D-vitamin kan om något att dämpa om så möjligt också förhindra melatoninutsöndringen, vad jag läst från reddit forum där folk också beskriver samma problemet med deras insomnia som förekom i samband med tillskottet. Då tänker jag att det finns risk för insomnia för vissa som tar det för nära inpå kvällen som därför motverkar melatoninets utsöndring?
Kanske därför jag inte som jag alltid gjort innan, somnar på kvällen som också rubbat min natt rytm?

Jag tar endast 5000IU på morgonen och sömnen har blivit bättre MEN fortfarande usel. Funderar på om jag ska helt ta bort det eller om jag ska börja ta magnesium på kvällen? Fysiskt mår jag bättre av d vitaminet, piggare osv. Kan det ligga något i att jag har brist på magnesium då jag tar för höga doser d vitamin?
robiiiinnnn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-15, 09:19   #2558
gohei
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 222
Vill man vara opti så är det ju rekommenderat att man äter en viss mängd protein före läggdags. Om jag lägger mig strax innan midnatt, blir det någon skillnad om jag äter sista målet runt 9 tiden jämfört med om jag äter precis innan jag lägger mig? Nästa intag av protein blir vid kl 7 morgonen därpå.
gohei är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-15, 11:17   #2559
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 774
Citat:
Ursprungligen postat av gohei Visa inlägg
Vill man vara opti så är det ju rekommenderat att man äter en viss mängd protein före läggdags. Om jag lägger mig strax innan midnatt, blir det någon skillnad om jag äter sista målet runt 9 tiden jämfört med om jag äter precis innan jag lägger mig? Nästa intag av protein blir vid kl 7 morgonen därpå.
Troligtvis inte. Sprit ut dagens proteinintag på 3-5 måltider och sikta på 1.6-2.2g/kg så är du 99% opti.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-15, 12:28   #2560
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
Citat:
Ursprungligen postat av Navi Visa inlägg
Jag har alltid undrat hur det fungerar med fett från kött/fisk/fågel som blir kvar i pannan när man steker det. Mest nyfiken på hur det fungerar.

Det sitter så mycket smak i det fettet så jag steker alltid grönsakerna i det fettet. Om jag steker kycklinglår, som har 170 kcal/100 gram, så rinner en viss mängd av fettet ut i pannan vid stekning. Men när jag sen sedan steker grönsakerna i samma fett, tas det då upp av grönsakerna och ökar energimängden i dem?

En jämförelse:

Koka 100 gram kycklinglår och koka 100 gram morot = 170 kcal + 45 kcal
Steka 100 gram kycklinglår (utan tillsatt fett i pannan) och sedan steka 100 gram morot i det fett från pannan som kommer från kycklingen = samma 170 + 45 kcal?

Om du inte har fett i pannan innan du börjar steka kycklingen och allt fett är borta efter stekning av morötterna så kan du räkna på råvorna enligt tabell.

dvs 170+45
sen spelar det ju knappast någon roll om förhållandet blev 155 +60 för att fett smälte ut från kycklingen och togs upp av morötterna.
Totalintaget blir ju samma.
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-15, 12:35   #2561
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
Citat:
Ursprungligen postat av CNRD Visa inlägg
Det finns ju mättade, enkelomättade och fleromättade fetter i vår kost.

Men lagras dom i kroppen i de olika grupperna också?

Och skiljs förbränningen av dessa från kroppen åt mellan de olika fetterna i så fall?
väldigt komplexa frågor, jag vill svara nej på dom för enkelhetens skull eftersom det knappast är något man behöver bry sig om när man lever hyfsat hälsosamt.
Så nej vi har inte skilda depåer för omättat, mättat och fleromättade fetter och ej heller förbränns de olika

men
Vi har olika sorters kroppsfett och vissa är mer ohälsosamma än andra, och vissa är lättare att förbränna än andra, men det är svårt att dra tydliga paralleller till kostens fettsammansättning även om det finns en hel del forskning. för kroppen är komplex så mycket mycket annat spelar in i hur kroppsfettet lagras och förbränns.
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-15, 13:28   #2562
CNRD
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2020
Inlägg: 42
Citat:
Ursprungligen postat av Pepz Visa inlägg
väldigt komplexa frågor, jag vill svara nej på dom för enkelhetens skull eftersom det knappast är något man behöver bry sig om när man lever hyfsat hälsosamt.
Så nej vi har inte skilda depåer för omättat, mättat och fleromättade fetter och ej heller förbränns de olika

men
Vi har olika sorters kroppsfett och vissa är mer ohälsosamma än andra, och vissa är lättare att förbränna än andra, men det är svårt att dra tydliga paralleller till kostens fettsammansättning även om det finns en hel del forskning. för kroppen är komplex så mycket mycket annat spelar in i hur kroppsfettet lagras och förbränns.


Ja det är väl sällan svårt att svara på komplexa frågor


Anledningen jag fundera på det var ju för att de olika fetterna är ju olika uppbyggda och dess densitet och konsistens förändras ju pga detta.


Men om man nu skulle leva på låt oss säga endast fleromättade fetter så borde ju kroppen lagra det som fleromättade fetter, eller konverterar kroppen dessa till något annat, och kan den verkligen göra det, det är ju så fettet är uppbyggt från början med sina atomer?

Anledningen är ju att det är ju lättare att bryta ner en fleromättad fettsyra än en mättad, detta på grund av dubbelbindningar i kolatomerna samt avsaknaden av väteatomer på grund av dubbelbindningen.

Tänker att det borde ju således vara lättare att förbränna fleromättad fettsyra från kroppen än en mättad fettsyra om den nu lagras i kroppen som det såklart.


Och skulle eventuellt min tankegång här vara anledningen till rekommendationen av att äta mer av omättat och fleromättat fett?
CNRD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-15, 18:21   #2563
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Jag tror mer att fleromättade fettsyror förbränns för att undvika att de härsknar. Sedan skulle vi bli ännu sladdrigare ifall vi vandrade runt med ett fett med en smältpunkt på 10 grader C, eller lägre. Nej. Kroppen strävar efter att hålla en lagom smältpunkt på fettet och blandar mättat, omättat och fleromättat fett i depåerna.

Fast de essentiella fleromättade fettsyrorna hamnar oftare i cellmembranen för att göra dem mjuka och vara råvara till våra prostaglandiner.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-15, 18:52   #2564
gohei
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 222
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Troligtvis inte. Sprit ut dagens proteinintag på 3-5 måltider och sikta på 1.6-2.2g/kg så är du 99% opti.
Tack, låter bra!
gohei är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-18, 18:09   #2565
Navi
Registered User
 
Navis avatar
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 225
Det finns ju satiety index på många livsmedel, men finns det något om mättnaden av viss "fitnessmat"? Tänker proteinpudding, äggvitor, chiapudding, blomkålsris, etc. Alltså lite spexiga ätbara saker som är populära i fitnessvängen och används av många under diet
Navi är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)