Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-03-24, 16:53   #271
Doctor Snuggles
Pink belt
 
Doctor Snuggless avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Var du bor
Inlägg: 5 490
Verkar finnas en aning stöd för det, dock baserat på gissningar och en gammal tydligen ej replikerad studie från 1937:

https://www.vitamindcouncil.org/blog...way-vitamin-d/
__________________
Har någon varit riktigt långt även som beslutat att använda ens gå vill göra ser mer ut?
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-24, 16:57   #272
C h r i s
.
 
C h r i ss avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 164
Är det verkligen så vanligt med d-vitaminbrist? Sist jag tog blodprov hade jag för höga nivåer d-vitamin, käkar inget kosttillskott.
C h r i s är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-25, 01:53   #273
J.V
Registered User
 
J.Vs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Sydney
Inlägg: 9 477
Citat:
Ursprungligen postat av C h r i s Visa inlägg
Är det verkligen så vanligt med d-vitaminbrist? Sist jag tog blodprov hade jag för höga nivåer d-vitamin, käkar inget kosttillskott.
Grejen är ju att nuvarande rekommendationer verkar vara för låga, enligt nyare forskning.


Tapatalk.
__________________
Journal: 53% magic, 61% science, 102% results.
Science. It reduces the stupid.
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Mätt i klassiskt styrkelyft, så tror jag att man kan bli ungefär: 180-150-220 stark utan att dopa sig med lång tid och hård träning.
J.V är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-25, 08:26   #274
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 523
Citat:
Ursprungligen postat av C h r i s Visa inlägg
Är det verkligen så vanligt med d-vitaminbrist? Sist jag tog blodprov hade jag för höga nivåer d-vitamin, käkar inget kosttillskott.

Säkert. Alla sitter i mörka korridorer med en telefon i ansiktet. När telefonen med UV-lampa kommer så är problemet löst.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-25, 12:08   #275
Luca Brasi
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 1 187
Citat:
Photochemistry of Provitamin D3

During exposure to sunlight solar radiation with wavelengths of 290–315 nm penetrate into the skin and are absorbed by proteins, DNA and RNA as well as 7-dehydrocholesterol.1,2 Most of this UVB radiation is absorbed in the epidermis and as a result when exposed to sunlight most of the vitamin D3 that is produced in the skin is made in the living cells in the epidermis. This is the reason why after exposure to sunlight vitamin D3 remains in the skin even when the skin is washed with soap and water immediately after the exposure to sunlight.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3897598/
Luca Brasi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-30, 00:17   #276
Dogmatix
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2013
Inlägg: 214
Det har börjat pratas en hel del om betydelsen av vitamin k2 i samband med att man tar d vitamin. Någon som vill kommentera det?
Dogmatix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-30, 16:04   #277
xanton
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2012
Inlägg: 276
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix Visa inlägg
Det har börjat pratas en hel del om betydelsen av vitamin k2 i samband med att man tar d vitamin. Någon som vill kommentera det?
Mina erfarenheter. Använder inte k2 längre fast funderar ibland på att köra det i perioder. Sen är det viktigaste d-vitaminet i sig eftersom k-vitamin producerar du 75% av, en del av det blir k2 som tarmen väljer och sedan ingår just k1 vitaminet i stor del av födan.

+Finare hy,lyster och mjukhet.
+Blir av med tandsten
+Blir av med mjäll

-tömmer e-vitamin förrådet snabbt vid doser över 100%rdi. (multivit+extern k2&vit d3)
-får insomnia vid överdos av vitaminerna K eller E, därför bör man vara försiktig vid intag av multi med ev. K-vitamin så det inte förstör balansen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Animalisk Visa inlägg
Hur vet man att man har pissgener, märker man det efter en månad ett halvår eller ett år eller tar det längre tid?
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
För egen del är det att jag skadar mig så fort jag viftar med lilltån, går upp i synlig fettmassa om jag äter ett grillchips, och tappar 1 kg bänkpresstyrka om jag äter 1 kalori för lite en dag.
xanton är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-30, 20:00   #278
poppen11
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 167
Vad kör ni för dosering?

Köpte nyligen en burk... 1 tablett 10ug skall motsvara rekommenderat dagsintag. Tagit 2 - men läste runt lite på nätet och rekommendationen verkar vara över nästan 100 ug! Stämmer detta?

Kan tillägga att jag upplever (anser mig uppleva) "vinterdepressionssyptom".
poppen11 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-30, 20:25   #279
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Man vet inte vad som är optimalt intag och särskilt svårt blir det för enskilda individer. Hur mycket solljus man får och vilken hudfärg man har spelar stor roll. Man är inte ens överens om vilket blodvärde som är optimalt. De flesta menar att man ska ligga över 75 nmol/L. Sen går åsikterna isär. Vissa menar att över 125 är riskfyllt medan andra säger att det är lugnt bara man ligger under 250.

Så den bistra sanningen är att du måste mäta ditt blodvärde efter en tids dosering, för att se om den dosering du har är lagom för dig. Jag mätte mitt blodvärde för ett år sedan, efter att ha tagit 187,5 ug per dygn i ett halvår. Mitt blodvärde var då 118 nmol/L vilket ju är så bra det kan bli (över 75 men under 125). Jag har legat lite lägre den här hösten/vintern (125 ug per dygn) i helt experimentellt syfte och tänkte kolla mitt D-vitamin imorgon. Ska bli intressant att jämföra.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.

Senast redigerad av Sheogorath den 2016-03-30 klockan 20:26.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-30, 22:17   #280
Dogmatix
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2013
Inlägg: 214
Citat:
Ursprungligen postat av poppen11 Visa inlägg
Vad kör ni för dosering?

Köpte nyligen en burk... 1 tablett 10ug skall motsvara rekommenderat dagsintag. Tagit 2 - men läste runt lite på nätet och rekommendationen verkar vara över nästan 100 ug! Stämmer detta?

Kan tillägga att jag upplever (anser mig uppleva) "vinterdepressionssyptom".
Jag kör på 50 000 IE var 14e dag, blir väl motsvarande 3500 per dag. Testade mina nivåer och hamnade på 120nmol/ l, vilket enligt mig känns bra.
Dogmatix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-30, 22:26   #281
Dogmatix
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2013
Inlägg: 214
Citat:
Ursprungligen postat av xanton Visa inlägg
Mina erfarenheter. Använder inte k2 längre fast funderar ibland på att köra det i perioder. Sen är det viktigaste d-vitaminet i sig eftersom k-vitamin producerar du 75% av, en del av det blir k2 som tarmen väljer och sedan ingår just k1 vitaminet i stor del av födan.

+Finare hy,lyster och mjukhet.
+Blir av med tandsten
+Blir av med mjäll

-tömmer e-vitamin förrådet snabbt vid doser över 100%rdi. (multivit+extern k2&vit d3)
-får insomnia vid överdos av vitaminerna K eller E, därför bör man vara försiktig vid intag av multi med ev. K-vitamin så det inte förstör balansen.
Att man inte behöver extra k vitamin normalt är jag med på. Men vad jag hört är att vid höga doser d vitamin så ökar man även upptaget av kalcium som då cirkulerar fritt och kan orsaka förkalkningar och annat otrevligt. Men med k vitamin så binds kalciumet och hamnar där det hör hemma. Detta är dock högst flummiga källor jag har till detta och det var därför jag tänkte höra mig för här.
Dogmatix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-31, 13:40   #282
mattilainen
Registered User
 
mattilainens avatar
 
Reg.datum: May 2007
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 473
Inte så insatt själv men tar en tablett per dag, ca 2500 ie. Dock är denna artikel läsvärd


http://www.lakartidningen.se/Klinik-...kada-an-nytta/
__________________
Knäböj: 160 kg
Bänkpress: 127.5 kg
Marklyft: 195
Journal - Gym och Brasiliansk Ju-Jutsu
mattilainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-08, 13:39   #283
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Man vet inte vad som är optimalt intag och särskilt svårt blir det för enskilda individer. Hur mycket solljus man får och vilken hudfärg man har spelar stor roll. Man är inte ens överens om vilket blodvärde som är optimalt. De flesta menar att man ska ligga över 75 nmol/L. Sen går åsikterna isär. Vissa menar att över 125 är riskfyllt medan andra säger att det är lugnt bara man ligger under 250.

Så den bistra sanningen är att du måste mäta ditt blodvärde efter en tids dosering, för att se om den dosering du har är lagom för dig. Jag mätte mitt blodvärde för ett år sedan, efter att ha tagit 187,5 ug per dygn i ett halvår. Mitt blodvärde var då 118 nmol/L vilket ju är så bra det kan bli (över 75 men under 125). Jag har legat lite lägre den här hösten/vintern (125 ug per dygn) i helt experimentellt syfte och tänkte kolla mitt D-vitamin imorgon. Ska bli intressant att jämföra.
Mmm... Lite oväntat hade mitt D-vitamin stigit till 156 nmol/L trots minskat intag från 7500 IE till 5000 IE den här hösten. Kalcium-jon låg perfekt så förmodligen är det ingen fara men jag ska höra mig för lite mer med några läkarkollegor här. Lite konstigt är det allt att jag ligger klart högre den här hösten trots 33% lägre intag. Kostvanorna får anses oförändrade. Ingen solsemester heller.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-08, 14:06   #284
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Mmm... Lite oväntat hade mitt D-vitamin stigit till 156 nmol/L trots minskat intag från 7500 IE till 5000 IE den här hösten. Kalcium-jon låg perfekt så förmodligen är det ingen fara men jag ska höra mig för lite mer med några läkarkollegor här. Lite konstigt är det allt att jag ligger klart högre den här hösten trots 33% lägre intag. Kostvanorna får anses oförändrade. Ingen solsemester heller.
Jag gissar på något fel med testet. Antingen denna gång eller förra året. Alternativt att batchen du tar nu är överdoserad eller att den du tog förra året var underdoserad. Alternativt stor förändring i mängd kroppsfett mellan mättillfällena.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-08, 14:09   #285
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Kroppsfettet är det samma. Testfel är ju förstås svårt att uttala sig om. Det är samma märke på D-vitaminet men det är ju ingen garanti för att det inte är något fel med batchen.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)