Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-11-29, 13:00   #1
Al3x
Registered User
 
Al3xs avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 77
vad ska man köpa för första bil?

tja,

Är väldigt sugen på att köpa en egen bil men har ingen aning om vad som är mest värt att köpa. Är 18 år, bor hemma och har inga utgifter. Jag har ett deltids jobb som jag tjänar cirka 5000kr i månaden på o 30000kr på ett sparkonto.

Någon som kan hjälpa?

Senast redigerad av Al3x den 2020-11-29 klockan 13:02.
Al3x är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-29, 13:38   #2
r3mpuh
avatartext
 
r3mpuhs avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Aspergerland
Inlägg: 1 050
Al3x, en bil som nyligen har gått igenom besiktningen.

Mer eller mindre garanterad att hålla i 1 år eller tills en betongsugga uppenbarar sig ifrån ingenstans i 80 km/h(Kass genväg).
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
r3mpuh , var det inte du som låg med typ fyra tjejer på en helg? En av dem som blivit sur kanske?
You can do it maybe! ~
r3mpuh:s Träningsjournal ~ Marklyft: 200 kg
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Du verkar vara en person som skulle kunna koka någons katt som kärleksförklaring och sedan inte förstå deras arga reaktion.
r3mpuh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-29, 13:44   #3
chidde
Projektledare
 
chiddes avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: London
Inlägg: 1 352
Citat:
Ursprungligen postat av Al3x Visa inlägg
tja,

Är väldigt sugen på att köpa en egen bil men har ingen aning om vad som är mest värt att köpa. Är 18 år, bor hemma och har inga utgifter. Jag har ett deltids jobb som jag tjänar cirka 5000kr i månaden på o 30000kr på ett sparkonto.

Någon som kan hjälpa?
Grattis till bilkop! Kul med en yngre generation av koloiter, sa valkommen!

Innan du far forslag, behover du en bil? Om ja, isafall till vad?

Min forsta bil var en Honda Civic -92 som jag kopte for 19,000SEK, den var nodvandig eftersom jag pendlade Helsingborg-Malmo. Jag slutade oftast sent gick da inga tag gick och pa den tiden hade jag ett heltidsjobb, bodde hemma och fick ut 20-21K

Lite snabbt raknat motsvarade vardet av min bil en manadslon, i ditt fall vet jag inte hur langt 5,000SEK hade kopt dig for nat sa du maste nog stracka dig till iallafall 10,000SEK

Jag hade nog inte gatt in pa besparingar pa en bil da du ar 18 ar, det finns manga coola bilar i framtiden som vantar om det ar din grej. Just nu ar det viktigast (om jag var i dina skor) med en bil som ar billig i drift och palitlig som "gor jobbet"

Om jag hade tjanat 5,000SEK i manaden hade jag betalt 1,000SEK hemma - dina foraldrar kanske inte behover pengar men det ar en gesture, typ principsak. Det ar aven ett steg narmare vuxenlivet

__________________
chidde.blogg.se

Projekt: Hästsvans
Läs om mig och Titta på mig
chidde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-29, 14:11   #4
Al3x
Registered User
 
Al3xs avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 77
Tack för svaret Chidde!

Nu när jag tänker efter så kanske det inte är så värt att köpa egen bil för anledningen var främst att jag kan då ta bilen till gym, skola o jobb o behöver ju inte pendla direkt som du gjorde så det kanske inte är så nödvändigt ändå. Tyckte bara att friheten att ha en egen bil o kunna använda den när jag vill lät väldigt nice

Kommer nog ta ett sabbatsår efter gymnasiet o börja jobba heltid så det kanske är mer lönsamt då.
Al3x är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-29, 14:23   #5
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Jag skulle kika på en VW Golf från runt 2005?
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-29, 14:48   #6
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av r3mpuh Visa inlägg
Al3x, en bil som nyligen har gått igenom besiktningen.

Mer eller mindre garanterad att hålla i 1 år eller tills en betongsugga uppenbarar sig ifrån ingenstans i 80 km/h(Kass genväg).
Helst ska den ju vara nyservad också, annars är de där 5000 i månaden redan slut.

Jag väntade länge innan jag skaffade bil och lika bra var det, annars hade åtskilliga tusenlappar sänkts i något jag uppenbarligen klarade mig utan. Bil är dyrt, vansinnigt dyrt faktiskt när man är van vid ett liv utan bil.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-29, 15:44   #7
chidde
Projektledare
 
chiddes avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: London
Inlägg: 1 352
Citat:
Ursprungligen postat av Al3x Visa inlägg
Tyckte bara att friheten att ha en egen bil o kunna använda den när jag vill lät väldigt nice
Den tanken ar nice, precis samma tanke hade jag nar jag precis fick mitt korkort. Jag menar, hellre kora sin "egen" bil an att lana foraldrarnas

Men som Langster sager, bilen i sig ar egentligen en relativt liten kostnad dar man "bestammer" sjalv
Sen tillkommer forsakring, bensin, service, besiktning, parkering + andra smagrejer

I mitt fall var det alltid nat, ena manaden var det hal i avgasroret, sen var det kylaren, sen var det besiktning, sen var det drivledet, sen var det avgasroret igen. Det tog aldrig slut tills jag flyttade till Malmo permanent och salde den for 21,000SEK

Japp, ni horde ratt! 2,000SEK vinst pa vardet efter att ha pendlat med den i ett ar, men fortfarande en kostnad i helhet
__________________
chidde.blogg.se

Projekt: Hästsvans
Läs om mig och Titta på mig
chidde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-29, 15:46   #8
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
en besiktad saab 9-3, volvo v70 eller mindre toyota
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-29, 15:47   #9
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Det bästa rådet är att inte köpa någon bil. Spara pengarna till bostad och buffert istället.

Näst bästa rådet är att köpa en så billig bil som möjligt. Huvudregeln är att du ska ha råd att parkera den i ett dike. Kolla runt och be dina föräldrar kolla runt i bekantskapskretsen, ifall någon har en gammal häck till salu mot en billig peng.
Huvudsaken är att den är körduglig, att det finns däck som håller ett par säsonger till, och att det funkar okej mekaniskt. När något dyrt går sönder skickar du den bara på tippen.
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-29, 16:17   #10
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Bättre att investera pengarna. Med en tillväxt på 5% per år blir de där 30000 helt plötsligt 130 0000 när du är 48. Se det som ett startpaket som lär dig hur du ska behandla pengarna du drar in under sabbatsåret.
__________________
Med vänliga hälsningar,
Brofessorn, tredje högst EQ på Kolozzeum och 8.37 på snygghetsskalan

Senast redigerad av Brofessorn den 2020-11-29 klockan 16:21.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-29, 16:20   #11
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Behöver du bil? Moped eller elcykel är mer kostnadseffektivt om du bara vill ha något att ta dig runt med.
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-29, 16:24   #12
dluddeckens
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 822
Köp min bil!

Skämt åsido, en sådan bil jag har uppfyller dina krav rätt bra. Volvo V50, knappt haft några problem med den, min har gått 18000 mil, men 2011a.

En sådan kan du hitta för 40k.

Skittråkig att köra men billig att äga.
dluddeckens är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-29, 18:02   #13
Plasttiger
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 120
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Bättre att investera pengarna. Med en tillväxt på 5% per år blir de där 30000 helt plötsligt 130 0000 när du är 48. Se det som ett startpaket som lär dig hur du ska behandla pengarna du drar in under sabbatsåret.
Och de 130 000 är inte värda vad 130 000 är värt nu..
Lev i nuet istället.
Plasttiger är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-29, 18:14   #14
TheDoctor
Registered User
 
TheDoctors avatar
 
Reg.datum: Jan 2018
Ort: Nordvästra Skåne
Inlägg: 215
Citat:
Ursprungligen postat av Plasttiger Visa inlägg
Och de 130 000 är inte värda vad 130 000 är värt nu..
Lev i nuet istället.
Men dem är värt mer än vad 30k är värt då. Om pengarna växer med inflationen lila mycket så har du inte förlorat något. Med enkla medel utan någon direkt ansträngning kan dem bli värda mer än du gick in med. Men det är rätt man ska leva i nuet.

Men nuet blir ofta till sen. Och när sen är här så lär du ångra att du inte spara något. Man kan göra bägge delarna. Leva och spara, om man är smart och konsekvent.

Till trådskaparen. Köp bara bil om du måste ha en, det är mycket pengar för bekvämlighet. Jag har inte haft en bil på 8 år. Bästa valet jag gjort ekonomiskt. Har massor med tusenlappar över varje månad som jag kan bränna elller spara efter eget bevåg.
__________________
Eat breakfast like a king, lunch like a prince and dine like a pauper.

Workout like your life depends on it.
TheDoctor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-29, 18:24   #15
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av Plasttiger Visa inlägg
Och de 130 000 är inte värda vad 130 000 är värt nu..
Lev i nuet istället.
Som kidsen brukar säga - "You Only Live Once" (YOLO). Och när man verkligen behöver en bil, eller en handpenning till den där lägenheten man vill ha, är det bra mycket coolare att ha besparingar än att ha blåst det på något vars nyhetsbehag försvann på en vecka.
__________________
Med vänliga hälsningar,
Brofessorn, tredje högst EQ på Kolozzeum och 8.37 på snygghetsskalan
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)