Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2024-04-10, 10:36   #12181
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 072
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Hur mäter ni/man viktnedgång? Jag hade en startvikt på 88,9 kg i slutet av december. Morgonvikt, det är bara då jag väger mig. Jag gissar att jag var "fylld" då.

Idag vägde jag in mig på 83,8 kg och jag hoppas denna vecka få en medelvikt på under 84 kg. Jag är dock rätt säker på att om jag skulle äta på lite idag och väga in mig "fylld" imorgon så kan kroppsvikten mycket möjligt vara 85-86 kg.

Jag vill ju få det till att jag snart har gått ned fem kg men den rena fettförlusten rör kanske snarare tre-fyra kg.

Hur ser ni på detta?
Om man kollar före och efter så blir det lite annorlunda än under tiden man går ner för mig

Före är ju full morgonvikt nypissad
Efter är supertom morgonvikt nypissad, lägsta vikt man uppmätt.

Men under nedgången har jag alltid mätt från tom till tom, en ätardag eller en dålig helg kan definitivt göra att man lägger på sig 2.5kg i vatten och tarminnehåll.

jag tror inte du kan få något korrekt svar. Frågan är vad målet är, i mitt fall vill jag väga in under 105kg utan att vara supertom så jag gick ner till 103.3 för att kunna äta mig upp till 104.5 innan invägning.
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-04-10, 11:07   #12182
Ribcage
Registered User
 
Ribcages avatar
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 1 029
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Hur mäter ni/man viktnedgång? Jag hade en startvikt på 88,9 kg i slutet av december. Morgonvikt, det är bara då jag väger mig. Jag gissar att jag var "fylld" då.

Idag vägde jag in mig på 83,8 kg och jag hoppas denna vecka få en medelvikt på under 84 kg. Jag är dock rätt säker på att om jag skulle äta på lite idag och väga in mig "fylld" imorgon så kan kroppsvikten mycket möjligt vara 85-86 kg.

Jag vill ju få det till att jag snart har gått ned fem kg men den rena fettförlusten rör kanske snarare tre-fyra kg.

Hur ser ni på detta?
Jag räknar inte på ren fettförlust helt enkelt. Ärligaste är att jämföra morgonvikt och så ta ett snitt. Efter långa pass där jag svettats en liter så väger jag såklart mindre. Men jag försöker att inte äta upp mig så mycket mellan passen nu heller.
Ribcage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-04-10, 12:40   #12183
CalleP
Göteborg är världens bästa stad!
 
CallePs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Floda
Inlägg: 4 725
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Hur mäter ni/man viktnedgång? Jag hade en startvikt på 88,9 kg i slutet av december. Morgonvikt, det är bara då jag väger mig. Jag gissar att jag var "fylld" då.

Idag vägde jag in mig på 83,8 kg och jag hoppas denna vecka få en medelvikt på under 84 kg. Jag är dock rätt säker på att om jag skulle äta på lite idag och väga in mig "fylld" imorgon så kan kroppsvikten mycket möjligt vara 85-86 kg.

Jag vill ju få det till att jag snart har gått ned fem kg men den rena fettförlusten rör kanske snarare tre-fyra kg.

Hur ser ni på detta?

Mäter på samma tidpunkt varje dag, t.ex morgon och tömd. Mäter midjemått och vikt och sedan in i ett excell ark och drar ett snitt.
__________________
Journalen
CalleP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-04-10, 14:19   #12184
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Lennix Visa inlägg
Om man kollar före och efter så blir det lite annorlunda än under tiden man går ner för mig

Före är ju full morgonvikt nypissad
Efter är supertom morgonvikt nypissad, lägsta vikt man uppmätt.

Men under nedgången har jag alltid mätt från tom till tom, en ätardag eller en dålig helg kan definitivt göra att man lägger på sig 2.5kg i vatten och tarminnehåll.

jag tror inte du kan få något korrekt svar. Frågan är vad målet är, i mitt fall vill jag väga in under 105kg utan att vara supertom så jag gick ner till 103.3 för att kunna äta mig upp till 104.5 innan invägning.
Förväntade mig inte något korrekt svar, mest intresserad av hur folk ser på det. Det sista stycket är det intressanta för jag ser det lite som att dagens 83,8 kg är lätt dopade kilon. Det räcker liksom med att jag äter lite mer en dag så väger jag inte så lite morgonen efter. Ett bra exempel är mitt kommande 24h-lopp. Säg att jag lyckas få till en 83,2 kg medelvikt innan dess, rätt hyfsat för att vara jag. Men på loppmorgonen lär jag snarare väga 85 kg eftersom att jag har fyllt på bra dagen innan. Det ser jag mer som min "normala"/"riktiga" vikt.

Man borde typ säga att man väger t.ex. 83/85 kg

Citat:
Ursprungligen postat av Ribcage Visa inlägg
Jag räknar inte på ren fettförlust helt enkelt. Ärligaste är att jämföra morgonvikt och så ta ett snitt. Efter långa pass där jag svettats en liter så väger jag såklart mindre. Men jag försöker att inte äta upp mig så mycket mellan passen nu heller.
Jo, men vad som är en morgonvikt pendlar ju. Det finns en morgonvikt när man är tömd och en morgonvikt där man är fylld och har bundit vätska.

Citat:
Ursprungligen postat av CalleP Visa inlägg
Mäter på samma tidpunkt varje dag, t.ex morgon och tömd. Mäter midjemått och vikt och sedan in i ett excell ark och drar ett snitt.
Jag gör likadant minus midjemått och Excel-ark, noterar vikten i en app på telefonen där man kan se veckosnitt. Själva processen hur man trackar viktnedgången är inga konstigheter, var mer intresserad av hur generös man ska vara när man i slutet avgör hur mycket man har gått ned i vikt.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-04-10, 14:35   #12185
Ribcage
Registered User
 
Ribcages avatar
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 1 029
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg

Jo, men vad som är en morgonvikt pendlar ju. Det finns en morgonvikt när man är tömd och en morgonvikt där man är fylld och har bundit vätska.
Min morgonvikt är oftast lite tömd. Så länge det är likt så spelar det mindre roll. Jag vet ju med mig övriga detaljer och följer ingen kalkyl eller dylikt. Så har jag sprungit två mil kvällen innan, inte ätit kvällsmat och tömmer mig på morgonen, så tar jag inte så hårt på den glädjevikten. Väger mig igen nästa dag.

Sen angående vad man säger till andra. Min våg hemma är lite snäll, man väger lite mindre på den. Tråkig lärdom när jag skulle tävla i bänk och fick lyfta mycket tyngre än väntat.

Senast redigerad av Ribcage den 2024-04-10 klockan 14:36.
Ribcage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-04-12, 13:59   #12186
CalleP
Göteborg är världens bästa stad!
 
CallePs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Floda
Inlägg: 4 725
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg


Jag gör likadant minus midjemått och Excel-ark, noterar vikten i en app på telefonen där man kan se veckosnitt. Själva processen hur man trackar viktnedgången är inga konstigheter, var mer intresserad av hur generös man ska vara när man i slutet avgör hur mycket man har gått ned i vikt.
Ja okej! Jag har räknat med kaliper någon deff vilket var intressant att se. Annars har jag räknat med att jag går ner 1-2kg i början i deff av vattenvikt / tarminnehåll och sedan går jag oftast upp 1-2kg vid återgång till normalt ätande så mellanskillnaden där emellan.
__________________
Journalen
CalleP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal idag, 07:54   #12187
Carlzzon85
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 720
Har gått ner 5.7kg på 2 månader och samtidigt behållit styrkan (t.o.m. ökat i både bänk och böj). Ser dock ingen riktig skillnad än förutom att kläderna sitter lite bättre. Målet var 2.3kg till, men har ju hela våren kvar så kör på till semestern så får vi se hur det ser ut.

Kanske hinner bli av med b*tchtitts och få fram en ruta på magen hahaha :P

Senast redigerad av Carlzzon85 den idag klockan 07:55.
Carlzzon85 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)